Permalänk
Medlem

Tja Bios på hårddisken e' ju inte så dumt ändå, om det görs på rätt sätt....

Man kan tänka sig att det finns en Rom-kapsel på kortet, som fortfarande tar hand om det mest grundläggande uppstart av CD, diskett och HD,
ganska schysst om man kan ha en CD med olika tweakade "biosar".

Den gamla IBM Aptivan hade en bra funktion den sparade en avbild av biosen på hårddisken, vid fel så höll man in båda musknapparna så laddade den in den gamla biosen.

Det är något som jag saknar idag o undrar varför ingen fortsatte med det

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keggo
Men om man inte vill ha TCPA och köra certifierade program är det ju bara att slå av den och köra ocertifierade program!

Kör Linux och gratisprogram, du kommer att förlora en hel del flexibilitet, men det kommer att fungera. Däremot kommer inte piratkopierade program att fungera och det är väl där skon klämmer.

Varför kan ni inte erkänna att det hela handlar om att ni inte vill betala för det ni använder?

Internet är en kriminell djungel fullt med pundare och knäppskallar. Dags att rensa upp och det rejält

Därför att det ÄR INTE där skon klämmer, det handlar om att jag inte vill att någon okänd ska kunna kolla vad jag sysslar med på min dator. Bara för att man inte vill lägga ut något till allmän beskådan behöver det inte vara olagligt, det kan helt enkelt bero på att man upplever det som kränkande. Dessutom är det farligt om någon utomstående får möjlighet att radera saker på ens hårddisk bara för att dom TROR att det kan vara piratkopierat.

Vad jag förstått så kommer det dessutom inte gå att köra ett icke-certifierat OS på palladium-hårdvara, så det skiter sig. Dessutom gillar jag inte Linux.

Din sista kommentar är intressant... så internet behöver "rensas upp"? Det är "fullt med pundare och knäppskallar"? Så upplever inte jag internet, trots att jag varken pundar eller är knäpp (tror jag).

Säg "modermodemet, sjäva hjärtat i hårddisken" och mena det :).

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Avstängd

TCPA kommer att slå ut massvis av småföretag..dom som lever kvar blir som stora, microsoft, intel, amd detta gynnar USA såklart...

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

Ja, tror också det, det är svårt nog att starta företag som det är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viceman
Måste bara tilläga, att min kusin engång ahde en 486 där man i BIOS styrde med musen och hade ikoner att klicka på. Så detta är inte så jävla nytt ändå.

Märkes dator med ett namn som började på O...

Har också kört en sådan en gång, *livetti. Ökenburk med AMD 486SX2-50.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
Fy faaa-aaan! Det måste ju vara direkt OLAGLIGT med TCPA/Palladium ju! Integritetskränkning eller va fanken de nu heter. Jag vill ju inte att min morsa från sitt jobb ska kunna kolla om jag har porrfilmer på min dator!

HAHAHAHAHA!!! Det var nog det bästa inlägget jag har läst! :D:D:D

Jaja för att vara seriös:
Vad är det för fel på BIOS? Den finns ju bara till för att styra hårdvaran. Den fungerar utmärkt till det. Det är ju knappast ett OS som man ska lira feta dx9 spel i.
Intel kan ju inte vara friska!

Visa signatur

Jag kan väl ha roligt utan alkohol, men det är dumt att chansa...

Permalänk
Medlem

AMI biosen hade "mus-styrning" biosen såg nästan ut som Windows 3.1.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Men vilken fantastiskt bra idé! Nästan lika smart som att integrera webbläsaren i OS:et! Och med nätverksstöd och allt: Nu kan hackers till och med bryta sig in i BIOS!

Utan tvekan en förberedelse för Palladium, döden för PC:n som vi känner den. Microsoft och deras partners kommer att kunna styra vilka filer du får/inte får komma åt på din egen dator. Att "joxa" med systemet och exempelvis installera Linux blir olagligt, likaså att försöka cracka övervakningssystemet för att försöka stänga av det. Eftersom datorn är något som vi använder mer och mer i det privata livet, blir det hela nästan som att ha övervakningskameror i sovrummet, duschen, köket etc. Orwell hade på sätt och vis rätt i "1984", fasst det är inte kameror utan övervakningsprogram i datorer.

Har man inget olagligt på datorn kanske man inte tycker det är nåt att oroa sig över, men vill du verkligen att någon från RIAA ska läsa alla dina mail, hålla koll på alla dokument du skriver, alla filer på datorn (kärleksbrev, chatloggar, dagböcker etc.) och bestämma vilken musik du får/inte får lyssna på?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Har man inget olagligt på datorn kanske man inte tycker det är nåt att oroa sig över, men vill du verkligen att någon från RIAA ska läsa alla dina mail, hålla koll på alla dokument du skriver, alla filer på datorn (kärleksbrev, chatloggar, dagböcker etc.) och bestämma vilken musik du får/inte får lyssna på?

Vänta bara tills M$ börjar dela ut gratis "webkameror" till alla som köper windows..

..och var inte så dumma så ni tror att informationen ligger säker hos microsoft när de väl fått den, se bara vad som hände hos AOL nyligen: http://www.wired.com/news/infostructure/0,1377,57753,00.html

..Och vad använde de för fantastisk hackermetod som måste vara omöjlig att skydda sig mot?
De mumlade.

Fundera på om ett sådant företag skall hantera dina privata filer, mail och gud vet vad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

"This is just one hell of a fucked up situation." - End of story.

Visa signatur

Dont Think You Are..
Know You Are.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Keggo: "Internet är en kriminell djungel fullt
med pundare och knäppskallar. Dags att rensa upp och det rejält."

Ursprungligen sagt av Friedrich Nietzsche: "Misstro alltid dem, hos vilka impulsen att bestraffa är stark."

"Galenskap hos en enskild människa är ovanlig - men i grupper, partier, nationer och tidsåldrar är galenskapen regel."
/Friedrich Nietzsche igen

Visa signatur

alles is möglich

Permalänk
Medlem

Det man skall betänka är att alla freware/shareware kommer att vara kört på ett Palladium-system.

Tror ni att det kommer att vara gratis att få sin kod signerad?

Hur lång tid tror ni det kommer ta att få den signerad?

Projekt där det inte finns någon ansvarig utgivare som det är med sourceforge projekten tex, vem skall hållas ansvarig?

Patchar till befintliga program som tex OE-Qoutefix för Outlook Express kommer att försvinna.

Vem tror att inte NSA får bakdörrar och kan kontrollera allt, skönt att ha en spindel i maskinen som söker är efter specifika ord i dina dokument och kollar vilka siter du besöker.

Fast jag är ganska säker på att vi kommer att få se hårdvara från andra länder som inte gillar det inflytande som USA får, vi kanske kör med en CPU från ett kinesiskt företag på ett moderkort med chipset från ett indiskt företag...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast jag är ganska säker på att vi kommer att få se hårdvara från andra länder som inte gillar det inflytande som USA får, vi kanske kör med en CPU från ett kinesiskt företag på ett moderkort med chipset från ett indiskt företag...

Jo...Saddam lär ju inte vara så pigg på att installera något med Palladium i sina datorer

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Om man tar bort det negativa som EFI följer med så kan det vara jäkligt intressant med ett programerbart BIOS. Vem som helst som kan programera C kan alltså lägga till dividers och multipliers och mycket annat roligt, det var den första tanken som slog mig iaf.

Vore jäkligt roligt med mer inställningar för överklockning i BIOS..

Dividers och liknande måste ändå redan finnas i chipset och stödjas av allat det berör. Så man kan ju inte hitta på någon mellan divider eller liknande. Med wpcredit kan man redan nu ändra alla inställningar för att optimera datorn. Men om det inte finns någonstans i hårdvaran kan man ju inte hitta på någon inställning.

Permalänk

Äntligen

Visa signatur

walle

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viceman
Måste bara tilläga, att min kusin engång ahde en 486 där man i BIOS styrde med musen och hade ikoner att klicka på. Så detta är inte så jävla nytt ändå.

Märkes dator med ett namn som började på O...

Min SPC-dator (P100) hade också sånt. Riktigt lustigt faktiskt.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Inaktiv

Palladium verkar inte bra, det ger ju en kraftigt sjunkande konkurrens, skulle inte tro att EU går med på det.

Permalänk
Medlem

Nån nämde att ATI inte fanns på listan över TCPA memberlistan. Det gör däremot nVidia och SiS. Detta betyder att det bara finns ett alternativ när det gäller grafikkortsinköp: RADEON.

Glöm aldrig det!
(Om nu inte ATI en dag också skulle få för sig att TCPA är en bra idé...)

Det verkar dock inte som om moderkortstillverkarna har nappat på detta. Varken Abit, ASUS, EPoX, Gigabyte eller Microstar är med, men å andra sidan är alla chipsettillverkarna alla signade så vi är ändå körda på moderkortsfronten.

Jag tycker dock att det kan vara en bra idé att konsultera TCPA-medlemslistan varje gång man skall införskaffa ny hårdvara. Låt de otrogna hundarna få veta vilka de jävlas med!!! Folkets dom skall kännas!!!

Kriget har börjat... må Gud vare med er.

PS.
(MODERKORTSTILLVERKARNA: långt ord, hoppas alla märker att jag inte skriver isär. Tumregel: Om ett ord låter som ETT ord skall det också skrivas i ETT ord.)
DS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

PS.
(MODERKORTSTILLVERKARNA: långt ord, hoppas alla märker att jag inte skriver isär. Tumregel: Om ett ord låter som ETT ord skall det också skrivas i ETT ord.)
DS.

Duhar helträtt. Kan inte annat än hållamed.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin

Duhar helträtt. Kan inte annat än hållamed.

"Duhar" är i själva verket två ord och ska således skrivas...

hehe

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Angående palladium ser framför mig om 10år: "Senaste nytt:multix chip för din pc använd vilka program du vill, du kan till och med göra egna program som de gjorde i början på seklet."

Huuuuga

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeus2K
Kolla här: IF IT AIN*T BROKE, DON*T FIX IT!.

Samma sak när man ska uppdatera BIOS, om allt fungerar så ger man fan i att uppdatera. Samma sak gäller här, BIOS fungerar fint som det är. Kan fan inte tro att man ska ha BIOS på hårddsiken! NEJ TACK!

Svar på ditt citat:
Häst och vagn fungerade ju också bra. Varför kör vi då bil idag?

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Teoretsikt sett.
Om vi använder samma hårdvara som nu (eller senaste innan skiten släpps).
och inte byter några program eller updaterar dom.
hur ska då TCPA och dylikt kunna komma åt din dator?
dvs, inte köpa nya grejer alls utan fortsätta med det man har.

nån som har några funderingar?

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Inaktiv

verkar bra, men man kunde ju stänga av det ochså, men då kan du inte ta emot mail, filer och vidar om inte den andra personen ochså har det ifrånslaget. du kommer inte iheller kunna köra nya spel och program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keggo
Håller med om att Bios på hårddisken är en dålig ide, men palladium är det inte!

Här på forumet hävdar folk allt för ofta sin rätt att kopiera upphovsrättskyddat material, men det är det inte!

Folk som har slitit med datorprogram, filmer, musik od, vill ju för fasiken ha betalt för jobbet!

Några av oss kanske jobbar gratis en del av arbetstiden eller skänker vår lön till svältande i Afrika, men det tror jag inte.

Tänk er in i upphovsmännens situation innan ni klagar på diverse kopieringsskydd. Varför ska dom skänka arbetsinkomster till diverse tjuvar runt om här på jorden?

Om ni har en bättre lösning på kopieringen över internet, kläm fram med den då.

Keggo, har du någonsin funderat över att alla de som sitter och jobbar med material som senare kan bli upphovsrättskyddat definitivt inte vill att någon annan skall se detta.

Permalänk
Medlem

lösningen är ändå rätt enkel låt bli o köpa såna produkter. Visst lite svårt om man redan har men i fortsättningen e d bara att låta bli. Skippa t ex barton-prollen. Förresten för att ms skall lyckas så måste det befintliga internet-servrar bytas ut när den genomgångsfasen kommer. Behövs ett helt ny sorts av internet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyriQ
lösningen är ändå rätt enkel låt bli o köpa såna produkter. Visst lite svårt om man redan har men i fortsättningen e d bara att låta bli. Skippa t ex barton-prollen. Förresten för att ms skall lyckas så måste det befintliga internet-servrar bytas ut när den genomgångsfasen kommer. Behövs ett helt ny sorts av internet...

Jag tror att M$ redan har ett namn på det "dotnet" :-/

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keggo
Men om man inte vill ha TCPA och köra certifierade program är det ju bara att slå av den och köra ocertifierade program!

Kör Linux och gratisprogram, du kommer att förlora en hel del flexibilitet, men det kommer att fungera. Däremot kommer inte piratkopierade program att fungera och det är väl där skon klämmer.

Varför kan ni inte erkänna att det hela handlar om att ni inte vill betala för det ni använder?

Internet är en kriminell djungel fullt med pundare och knäppskallar. Dags att rensa upp och det rejält

Men nu får du väll lägga av!!! Bara för att man inte vill att folk skall se sina privata bilder, filmer, dokument m.m. så är man inte en kriminell person som vill ha piratkopior! Så sluta upp med skitsnacket NU!!!!!

Visa signatur

AMD XP2100, 512 DDRAM, GF4Ti4600 & bla bla bla

Mr.Rocker säger: Respektera era medmänniskor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Jag tror att M$ redan har ett namn på det "dotnet" :-/

ne alltså det är inget du kan komma åt med dagens vanliga datorer. Blit plattformsberoende.... och hårdvaruberoende..

Permalänk
Inaktiv

CyriQ: plattformsberoende? självklart kommer man bara åt det med Windows

Hårdvaruberoende? självklart måste datorn vara utrustad med ett fritz-chip