Vilka funktioner saknar du i din favorit musikspelare?

Permalänk
Medlem

Vilka funktioner saknar du i din favorit musikspelare?

Hej! Jag håller just nu på med att skapa en musikspelare till Windows. Det som gör just detta program speciellt är sättet man upptäcker musik, hur musik och bild går ihop, sättet att få musik från diverse streamingsidor att bli använda i ditt egna musik-bibliotek, och att sätta spellistor i fokus.
Såklart har jag en jäkla massa andra idéer till olika funktioner, men då jag bara har skrivit detta program i ca en månad har jag inte kommit så långt med just något.

Vad jag vill ha från er är detta:

-Ert favorit program för musikspelade.
-Vilka funktioner som är viktigast för just er i ert favoritprogram.
-Vilka funktioner som saknas i det programmet, vad som helst.
-Vad tycker ni om den hela metrostilen, är det för tråkigt?
-Använder ni equalizer's inbyggda i er spelare? Om så, får ni ofta byta settings i eq:n om ni byter från T.ex högtalare till hörlurar? Eller får ni till och med byta settings för låtar/album?

Det hade varit roligt med lite svar från er alla. Andra frågor och eventuella svar hade uppskattats

När jag kommit en bit längre kanske jag borde börja låta någon beta-testa om det nu vore något ni är intresserade av. Det är bara att skicka iväg ett pm

Programmet skrivs med WPF i c# kan jag även tillägga

Har nu tagit igen en del arbete jag miste i SSD-kraschen. Här är en bild på hur det nu ser ut. Så mycket som saknas, dock.

Hade varit roligt att få höra vad ni tycker om UI:n

Ännu en uppdatering

Ännu mer ny UI

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

-Ert favorit program för musikspelade.

Använder Spotify.
-Vilka funktioner som är viktigast för just er i ert favoritprogram.
Spellista och relaterade artister. Uppdaterar min egna lista ofta med nya låtar jag hittar genom relaterade artister.
-Vilka funktioner som saknas i det programmet, vad som helst.
En funktion att ändra interfacet till en minispelare som man kan ha ovanpå program så man hela tiden kan se vilken låt som spelas samt har kontroller.
Liten snabb sketch men ungefär såhär.

Dold text

-Vad tycker ni om den hela metrostilen, är det för tråkigt?
Vet inte vad det är.
-Använder ni equalizer's inbyggda i er spelare? Om så, får ni ofta byta settings i eq:n om ni byter från T.ex högtalare till hörlurar? Eller får ni till och med byta settings för låtar/album?
Använder EQ endast på VIA HD Audio Deck.

Permalänk
Rekordmedlem

Favoritspelare är Winamp och Foobar samt Screamer för nätradio.
Det finns ingen riktigt bra uppspelningsprogramvara idag som kan användas enkelt över nätverk utan det är mest ljudmässigt usla lösningar eller system som känns handikappade funktionsmässigt, det finns inte heller nått program som erbjuder seriös eq med mätning som ett paket. det finns inget program som erbjuder möjlighet att använda datorn som ett aktivt filter även om man har tillräckligt med kanaler.

En avancerad eq som verkligen fungerar (parametrisk typ eq apo http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ ) kanske med möjlighet att användas med mätsystem http://www.hometheatershack.com/roomeq/ hade varit bra, stöd för att använda flera olika ljudkort på ett enkelt sätt, både "latenssynkroniserat" så det inte ekar eller blir allmänt dåligt ljud pga dålig synk och helt separat tex för att kunna spela upp olika ljud i olika rum.
En lättanvänd funktion för att överföra ljudet via nätverk för att tex spelas upp via android eller en pc på annan plats i huset, naturligtvis ska det vara lossless överföring.

Alttså nån form av musikspelare som skulle fungera bra för seriös musiklyssnig och där man tex även kan använda en dedikerad androidenhet för att styra ljudet och ansluta en dac och spela upp ljudet i flera rum, eller flera dacar för att kunna användas som filter.
Nån bra hopblandning av det så blir det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Använder Spotify. Saknar en funktion att blockera låtar och/eller artister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Använder Spotify. Saknar en funktion att blockera låtar och/eller artister.

Hur menar du nu? Att du inte ska kunna söka på speciella artister osv eller?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonkung:

-Vilka funktioner som saknas i det programmet, vad som helst.
En funktion att ändra interfacet till en minispelare som man kan ha ovanpå program så man hela tiden kan se vilken låt som spelas samt har kontroller.
.

Smart idé. Det kan man nog fixa ganska lätt.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Favoritspelare är Winamp och Foobar samt Screamer för nätradio.
Det finns ingen riktigt bra uppspelningsprogramvara idag som kan användas enkelt över nätverk utan det är mest ljudmässigt usla lösningar eller system som känns handikappade funktionsmässigt, det finns inte heller nått program som erbjuder seriös eq med mätning som ett paket. det finns inget program som erbjuder möjlighet att använda datorn som ett aktivt filter även om man har tillräckligt med kanaler.

En avancerad eq som verkligen fungerar (parametrisk typ eq apo http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ ) kanske med möjlighet att användas med mätsystem http://www.hometheatershack.com/roomeq/ hade varit bra, stöd för att använda flera olika ljudkort på ett enkelt sätt, både "latenssynkroniserat" så det inte ekar eller blir allmänt dåligt ljud pga dålig synk och helt separat tex för att kunna spela upp olika ljud i olika rum.
En lättanvänd funktion för att överföra ljudet via nätverk för att tex spelas upp via android eller en pc på annan plats i huset, naturligtvis ska det vara lossless överföring.

Alttså nån form av musikspelare som skulle fungera bra för seriös musiklyssnig och där man tex även kan använda en dedikerad androidenhet för att styra ljudet och ansluta en dac och spela upp ljudet i flera rum, eller flera dacar för att kunna användas som filter.
Nån bra hopblandning av det så blir det bra.

Det var riktigt bra idéer! Att bygga någon slags app som går att använda för att kontrollera programmet låter som en riktigt bra idé. Samma med streamingen till Dac.
Men vad exakt menar du med "Det finns ingen riktigt bra uppspelningsprogramvara idag som kan användas enkelt över nätverk"
Är det streamingen du pratar om?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av reflect:

Det var riktigt bra idéer! Att bygga någon slags app som går att använda för att kontrollera programmet låter som en riktigt bra idé. Samma med streamingen till Dac.
Men vad exakt menar du med "Det finns ingen riktigt bra uppspelningsprogramvara idag som kan användas enkelt över nätverk"
Är det streamingen du pratar om?

Ja nån form av lättmanövrerat sak, det är rätt jobbigt att strömma med bra kvalitet idag, nått i stil med en androidapp som parar ihop en "extern enhet" med datorn på ett enkelt sätt utan att man ska behöva grotta ner sig i avancerade nätverksinställningar eller offrar ljudkvalitet ( som blåtand oftast gör) man anger bara att androiden ska ansluta mot 1, 2 ,3 osv inte nått ipnummer och portar och samtidigt så ska androiden agera fjärrkontroll, man ska alltså kunna styra sin musikdator från soffan med en androidfjärr om man vill spela via datorn, men samtidigt kunna ta med sig ljudet via androider till ett annat rum och spela vidare där genom att plocka ut ljudet antingen analogt via hörlursutgången eller kunna mata vidare till en dac via usb om man vill ha bättre kvalitet.

Kanske har man förval för olika rum så att en ev eq/dsp anpassas efter det rum man är i, man trycker på vardagsrum, sovrum, hörlur eller liknade och eq preseten ändras efter det, jag saknar verkligen en bra mjukvara som löser musikuppspelning på ett mera seriöst men samtidigt lättskött sätt och jag är inte ensam om det men ljudföretagen bygger endera saker som är helt låsta till deras hårdvara eller så är det dålig ljudkvalitet.

Logitech transporter är nog den nätverksenhet som låter bäst, men Slimserver är inte så lättskött/flexibelt, så nån form av program som gör att man kan använda en 500kr androidplatta för själva styrningen och "flytten" av musiken dit man vill via wifi om man inte vill spela direkt i det rum musikdatorn står och sedan kan man hänga på en dac om man är hifinisse eller spela direkt från den om man har tigth budget.
Det vore även bra om det gick att strömma till androiden via internet om man är ute, helt enkelt nånting som väver ihop ett system som ger möjligheten till hög ljudkvalitet med multirum och lättskötthet utan att göra att man blir beroende av nån speciell hårdvara utan det mesta sker i mjukvaran.

Man bör även kunna ta med sig datorns "normala" ljud dit man vill via androiden tex om man har ljud via en webläsare för ibland vil då åtminstone jag lyssna på nått som går via nätet och en webläsare.

Lite ideer om hur det skulle kunna fungera för ett bra musiksystem som både låter bra och är flexibelt, vad som går att programmera ihop vet jag inte, däremot vet jag att det inte finns idag och jag tror att många vill ha nått åt det här hållet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

-Ert favorit program för musikspelade.
foobar2000
-Vilka funktioner som är viktigast för just er i ert favoritprogram.
Lätt på systemresurser, väldigt stor anpassningsbarhet är något jag alltid gillat, man kan få programmet att se ut exakt som man vill.
-Vilka funktioner som saknas i det programmet, vad som helst.
Alla som jag vill ha finns som plugin eller är ganska lätta att fixa själv.
-Vad tycker ni om den hela metrostilen, är det för tråkigt?
Gillar inte metrostilen.
-Använder ni equalizer's inbyggda i er spelare? Om så, får ni ofta byta settings i eq:n om ni byter från T.ex högtalare till hörlurar? Eller får ni till och med byta settings för låtar/album?
Använder inte equalizer, kör WASAPI eller ADIO över firewire till extern ljudkort.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Hej,

Två funktioner som jag saknar. Smarta spellistor med fler funktioner. Typ som if-satser. "Den men inte den, och sen det här" typ. Även preveiw-funktion. Att spelaren endast spelar 10 sekunder, eller kanske 2min och byter automatiskt till nästa låt efter.

Hur har det gått med projektet? Finns det något färdigt?

//Marcus

Visa signatur

//maccan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reflect:

Hur menar du nu? Att du inte ska kunna söka på speciella artister osv eller?

En sådan skulle jag vilja ha i alla fall. Det är ju inte helt ovanligt att man vid sökning får 90 bra träffar och 10 outhärdliga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av puruff:

Hej,

Två funktioner som jag saknar. Smarta spellistor med fler funktioner. Typ som if-satser. "Den men inte den, och sen det här" typ. Även preveiw-funktion. Att spelaren endast spelar 10 sekunder, eller kanske 2min och byter automatiskt till nästa låt efter.

Hur har det gått med projektet? Finns det något färdigt?

//Marcus

Det är så att jag lagt det hela på hyllan ett tag. Min SSD krashade och jag förlorade 4-5 månaders arbete (hade en backup från tidiga februari...). Vi får se när jag orkar skriva om all kod.

Men förstår dock inte riktigt vad du menade med If-statser i spellistor, hade varit bra om du förklarade lite mer vad du menar.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

En sådan skulle jag vilja ha i alla fall. Det är ju inte helt ovanligt att man vid sökning får 90 bra träffar och 10 outhärdliga...

Grejen är den att musiken som programmet använder är den musik du har på din dator. Att göra något i stil med Spotify hade nog kostat en del, och detta är ju endå bara ett hobbyprojekt.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reflect:

Grejen är den att musiken som programmet använder är den musik du har på din dator. Att göra något i stil med Spotify hade nog kostat en del, och detta är ju endå bara ett hobbyprojekt.

Hehe, man kan ha dålig musik på sin egen dator också.

Permalänk
Medlem

Fastän en massa arbete försvunnit kan jag väl berätta lite tuffa features jag lagt in i programmet:

UI:n följer en slags "metro-stil" med accentfärger man får välja mellan. Det finns även ett mörkt och ett ljust tema.

Programmet är väldigt snabbt och responsivt. När användaren för första gången startar programmet skapas en Databas som fylls med all information om din musik, t.ex artistnamn, låtnamn, album, etc etc vilket gör att användaren väldigt snabbt kan starta programmet efteråt. (Min samling musik ligger på ca 8-900 låtar, och sökningar i musiken ligger på ca 5-15ms. Där användaren kan söka med alla parametrar som en låt har - Längd, Årtal, etc etc)

Om en låt eller ett album saknar albumart eller artistnamn etc så använder jag mig av Xbox Music, FanArt Tv, och Echonest API för att automatiskt hitta den försvunna datan. (Algoritmen använder först andra taggar som låtnamn och album för att försöka hitta låten i Echonests databas. Om det inte fungerar kan man manuellt skicka iväg en del av låten till ett av Echonests Echoprint - som fungerar ungefär som Shazam där man tar en del av låten, och skickar iväg datan till deras servrar som sedan identifierar låten åt en)

Har även intrigerat SoundCloud där man kan logga in, visa profiler, spela sina likes och självklart söka och streama musik därifrån.

När man spelar musik fylls även bakgrunden av artisten som just nu spelas täckt av ett Gaussian blur -- det ser väldigt snyggt ut! Var väldigt knepigt att skriva en sådan algoritm men tack vare Stackoverflow hittade jag på en som var väldigt snabb.

Till sist en funktion jag inte riktigt är klar med, som inte heller har någon riktig mening men det lät som en utmaning så jag gjorde det.
Nämligen en "Drop Button". Vad denna funktion gör är att automatiskt hitta, och spola fram till en "drop" (utgår från att ni vet vad det är)

Denna funktion kanske låter lätt men jag behöver använda mig av ett AI-system som jag får träna och sedan mata in data från en FFT funktion som AI-systemet får och med hjälp av ganska basic pattern-recognition hittar punkten i låten där droppen kommer. Helt värdelös funktion men jag har lärt mig väldigt mycket om just signalprocessing och diverse artificial intelligence.

För övrigt kan jag inte komma på något mer som borde stå här, som användare hade lagt märke till.

Kan säga att projektet blev väldigt mycket större än jag trodde så det tar ett tag och blev att tappa suget när min SSD krashade och 4-5 månaders arbete försvann.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Men förstår dock inte riktigt vad du menade med If-statser i spellistor, hade varit bra om du förklarade lite mer vad du menar.

Bl.a. iTunes har smart playlists (http://support.apple.com/kb/ht1801), vilket är spellistor som dynamiskt byggs upp baserat på villkor. Säg att du skapar en smart spellista där artisten matchar Kent, då kommer alla nya Kent-låtar som läggs till i biblioteket automatiskt komma med i spellistan. Här kan man även bygga upp logiska villkor (if-satsen) där alla låtar som matchar villkoret kommer med i spellistan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiJo:

vilket är spellistor som dynamiskt byggs upp baserat på villkor.

Då förstår jag mer vad du pratar om.

Det låter roligt och passar bra till en implementation jag senare skall göra med melodi-igenkänning, där man isf skulle kunna bygga en spellista med matchande melodier. Något som är väldigt svårt, dock, och kommer ta tid.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Hej,

Ja iTunes har smarta spellistor men det jag tänkte mig är att man tar deras spellistor ett steg längre. I iTunes får man hela spellistan efter sitt urval men om jag vill att t.ex. första låten ska vara en random house, andra låten ska vara en random klassisk, den tredje en dansbandslåt. Något i den stilen. Musicbee har en sådan spellistefunktion. En funktion som jag verkligen skulle vilja ha är att lätt kunna byta spellista med ett kortkommando till nästa spellista. Anledningen till detta är att jag vill kunna koppla en fjärr till datorn. Samt en preview-funktion som är inställbar om jag vill lyssna 10 eller vlfritt antal sekunder på varje låt. Jag kanske bara vill lyssna på halva låtar.

MVH
Marcus

Visa signatur

//maccan

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

-Ert favorit program för musikspelade.

Jag använder clementine som försöker reimplementera funktionerna från Amarok 1.4 vilket var den sista versionen av Amarok som funkade vettigt.

Skrivet av reflect:

-Vilka funktioner som är viktigast för just er i ert favoritprogram.

Förmågan att spela upp musik.

Skrivet av reflect:

-Vilka funktioner som saknas i det programmet, vad som helst.

Det finns mängder med funktioner gamla Amarok hade som clementine inte har.

Clementine saknar stöd för smart playlist. Jag vill kunna generera egna playlist i stil med, spela 50 låtar som aldrig har spelats förut med längd över 5 min som ligger sparade i följande katalog och artistnamnet inte innehåller ordet "the".

"Play similar artists" är en funktion jag verkligen saknar. Om den funktionen var aktiv hämtade Amarok en lista över similar artists från last.fm och kollade om det fanns några låtar som matchar i det lokala biblioteket. Om man ville spela trance så la man till några trance låter i playlisten, aktiverade similar artist och spelaren infoga själv fler trance låtar efterhand.

Skrivet av reflect:

-Vad tycker ni om den hela metrostilen, är det för tråkigt?

Vet inte vad det är för något. Jag kör med linux.

Skrivet av reflect:

-Använder ni equalizer's inbyggda i er spelare?

Nej

Permalänk
Medlem

Anledning till att jag hitta tråden

Hej,

Jag hittade denna tråd när jag sökte efter information, kanske efter ett halvfärdigt projekt för att kunna bygga en egen musikspelare. Är ganska novis inom programmering så har letat i veckor efter en musikspelare som har de funktioner jag tidigare skrivit.
1. En spelare som sakapar sin egen databas.
2. Man väljer t.ex. techno
3. Sedan väljer man hastighet han vill höra.
Då spelar den upp låtar som har den hastigheten +- ett förinställt värde.
4. Man kan lätt höja resp. sänka. hastigheten men ett knapptryck.(använder fjärr)
5. Låtarna ska spelas i X antal sekunder. Kan ställas in. 0=hela låten.
6. Det ska också finnas en funktion där nästa låt automatiskt blir X antal BMP snabbare än föregående. +- ett förinställt värde.

Egentligen en ganska enkel spelare men vid vissa specifika funktioner som tyvärr ingen spelare har idag. Den närmsta jag har kommit är Musicbee.

Hur svårt är det att skriva en sådan spelare. Klarar jag mig på en månad?

//Marcus

Visa signatur

//maccan

Permalänk
Medlem
Skrivet av puruff:

Hej,

Jag hittade denna tråd när jag sökte efter information, kanske efter ett halvfärdigt projekt för att kunna bygga en egen musikspelare. Är ganska novis inom programmering så har letat i veckor efter en musikspelare som har de funktioner jag tidigare skrivit.
1. En spelare som sakapar sin egen databas.
2. Man väljer t.ex. techno
3. Sedan väljer man hastighet han vill höra.
Då spelar den upp låtar som har den hastigheten +- ett förinställt värde.
4. Man kan lätt höja resp. sänka. hastigheten men ett knapptryck.(använder fjärr)
5. Låtarna ska spelas i X antal sekunder. Kan ställas in. 0=hela låten.
6. Det ska också finnas en funktion där nästa låt automatiskt blir X antal BMP snabbare än föregående. +- ett förinställt värde.

Egentligen en ganska enkel spelare men vid vissa specifika funktioner som tyvärr ingen spelare har idag. Den närmsta jag har kommit är Musicbee.

Hur svårt är det att skriva en sådan spelare. Klarar jag mig på en månad?

//Marcus

Beror helt på hur mycket tid du lägger ner på det.

Library:t jag använder för att spela musik heter Naudio och är skrivet till c#, och VB. Vet att man skall kunna ändra uppspelningshastighet etc där.

För övrigt är det andra du punkterat ut sånt du själv får lösa med diverse funktioner - som inte låter speciellt svåra att göra.

Det du verkar behöva är en SQL-databas, ett audio-library (som Naudio, beroende på språk) och generella kunskaper inom ditt språk.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Beror helt på hur mycket tid du lägger ner på det.

Library:t jag använder för att spela musik heter Naudio och är skrivet till c#, och VB. Vet att man skall kunna ändra uppspelningshastighet etc där.

För övrigt är det andra du punkterat ut sånt du själv får lösa med diverse funktioner - som inte låter speciellt svåra att göra.

Det du verkar behöva är en SQL-databas, ett audio-library (som Naudio, beroende på språk) och generella kunskaper inom ditt språk.

Ok tack, jag ska försöka göra ett försök iaf, även om det är över min förmåga men men skam den som ger sig. Btw, låtarna har jag redan taktat så jag behöver igen spelare som ändrar hastigheten själv. Alltid nått

Visa signatur

//maccan