tänkt att köpa ny skärm....BenQ 27" 3D LED XL2720Z

Permalänk

tänkt att köpa ny skärm....BenQ 27" 3D LED XL2720Z

Hej

kan ju börja med att jag köpte min pc för ca 6mån sedan för att ta upp FPS spelandet igen efter ca 12år så spelar nu BF4..
och tänkte att jag nu skulle ta o byta skärm då min e bara på 60HZ så har kollat på en
BenQ 27" 3D LED XL2720Z..
har ett GTX 770 2G Grafikkort..

så har några dumma frågor som jag har funderat över...

jag tycker att jag borde med mitt grafikkort kunna komma upp i 100fps konstant (rätta mig om jag e ute o cyklar)

men om jag inte gör det e de då helt onödigt för mig att köpa denna skärm?, säg om jag kanske bar kan komma upp i 90 kommer det att bli "problem" eller funka sämre för mig med denna skärm??...

kan inte så mycket om detta för tillfället men försöker att lära mig så man har lite koll:)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillpassion:

Hej

kan ju börja med att jag köpte min pc för ca 6mån sedan för att ta upp FPS spelandet igen efter ca 12år så spelar nu BF4..
och tänkte att jag nu skulle ta o byta skärm då min e bara på 60HZ så har kollat på en
BenQ 27" 3D LED XL2720Z..
har ett GTX 770 2G Grafikkort..

så har några dumma frågor som jag har funderat över...

jag tycker att jag borde med mitt grafikkort kunna komma upp i 100fps konstant (rätta mig om jag e ute o cyklar)

men om jag inte gör det e de då helt onödigt för mig att köpa denna skärm?, säg om jag kanske bar kan komma upp i 90 kommer det att bli "problem" eller funka sämre för mig med denna skärm??...

kan inte så mycket om detta för tillfället men försöker att lära mig så man har lite koll:)...

Kan bara tala för mig själv men 1080p på 27" är imo för lågupplöst om man sitter vid vanligt avstånd från skärmen (en armlängd). Tycker 1080p är precis på gränsen på min 23". Är ju inte säkert att du också tycker det, men jag hade absolut åkt å kollat på en liknande skärm först innan du beställer en om du inte har gjort det. Jag hade kollat på denna ist http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2442872 eller Asus Swift PG278Q om du vill köra på 27", men då blir det dyrare och mer tungdrivet.

Och angående kortet så klarar det väl de flesta spelen med iaf 60fps i 1080p med väldigt höga inställningar, så har du inga problem med att köra på high/medium ska det inte vara några problem. Men beror på spel såklart, 100fps + i bf, crysis, metro på högsta nej, cs:go osv inga problem.

Permalänk

Tack för svar...

kollat på den 24" med men prisskillnaden va inte så stor och har en 27" nu så tänkte att det va ett naturligt val:)...men kanske får tänka om där:)..
att köra BF i ultra har jag inte räknat med,men kan jag kör i 100fps på medium så e jag nöjd e ju mer ute efter fps nu...spelar i dag på medium/high combo och om jag inte låser fpsen så e den uppe o tickar mellan 120 - 90 fps givetvis lägre med det e ju BF4:)...kör på 1920-1080..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillpassion:

Tack för svar...

kollat på den 24" med men prisskillnaden va inte så stor och har en 27" nu så tänkte att det va ett naturligt val:)...men kanske får tänka om där:)..
att köra BF i ultra har jag inte räknat med,men kan jag kör i 100fps på medium så e jag nöjd e ju mer ute efter fps nu...spelar i dag på medium/high combo och om jag inte låser fpsen så e den uppe o tickar mellan 120 - 90 fps givetvis lägre med det e ju BF4:)...kör på 1920-1080..

Om du bara är ute efter mer fps så ska du definitivt köpa en 144hz 24", som sKRUVARN sa så blir 1080p på en 27" inte bra..
Har 1080p på min gamla skärm som jag haft i 3 år som är 24", har aldrig märkt av att den ser dålig ut men efter att ha köpt en 27" 1440p så kan jag säga att det är stor skillnad. Om du har 24" nu och köper en 27" så kommer du märka samma sak att allt ser sämre ut

Permalänk

Körde länge med CRT tills den la av och jag köpte en billig 19" tillsvidare (vilket blev ganska länge..). Köpte en XL2720Z nyligen.
Min syn är inte riktigt perfekt så för mig fungerar 27" och 1080p bra. Jag blir dock trött i ögonen betydligt snabbare av den nya skärmen (även med blur reduction AV). XL2720z har inte PWM så det kan inte var det. Jag tror att det beror på att den har wled som bakgrundsbelysning (som nästan alla skärmar har idag). wled ger ganska mycket blått ljus kring 450nm så jag tror det beror på det.

En annan sak kan vara att ytan är nästan dubblett så stor som min 19" skärm så om båda är inställda med samma upplevda ljusstyrka som kommer den totala ljusmängden att nästan vara dubbelt så stor. Eftersom jag inte vill ha så mycket ljus så hade jag nog valt en 24" skärm idag.

Har haft den i ett par veckor nu och det tycks som jag kan vänja mig vid den så du kanske inte ska lägga så mycket vikt vid det. Kör dock med brightnes 10% och contrast 30 för att minska ljuset.

+Bättre svärta än vad jag trodde (för att vara TN)
+Hyffsat bra färger efter lite inställningar och en LUT från tftcentral

-Rätt långsam på att starta upp tycker jag (inget större problem förstås)

Läs gärna testen på TFTcentral.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

tack för svar,uppskattas mycket..