Överhettade processorn av misstag, datorn startar inte

Permalänk

Överhettade processorn av misstag, datorn startar inte

Hejsan!

Efter att ha monterat in en ny SSD i min dator råkade tydligen strömkabeln till min fläktkontroller lossna utan att jag märkte av det. Min CPU har därför gått väldigt varm under några timmar, fläktkontrollern kontrollerar alla fläktar, förutom grafikkortet naturligtvis, och därför har min Intel i7 2600 @ 3,4 GHz fått kylas passivt trots ganska omfattande belastning i form av flashfilmer i hög kvalitet bland annat.

Datorn dog aldrig av sig själv utan jag stängde av den när jag upptäckte att 90 °C inte berodde på en buggande temperatursensor, utan att det var den reella temperaturen. När jag strax efteråt kände på processorkylaren gick det bara någon enstaka sekund innan jag fick ta bort fingrarna för att inte bränna mig.

Vad kan ha hänt? Kan processorn ha dött trots att den aldrig stängde av sig självmant? Kan moderkortet ha tagit skada och vara anledningen till att min dator nu inte startar?

Permalänk
Avstängd

Du får nog utveckla mer på "datorn startar inte"

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Du får nog utveckla mer på "datorn startar inte"

Ber om ursäkt, skriver från telefonen och är trött efter en lång dag. När jag trycker på power-knappen händer absolut ingenting. Datorn har nu stått avstängd i mer än en halvtimme, så den borde ha hunnit svala av sig rejält. Den är inte varm längre, men ändå startar den inte över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Processorn borde inte ha gått sönder om kylaren var monterad rätt.
Dock har den nog throttlat ganska länge.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Ber om ursäkt, skriver från telefonen och är trött efter en lång dag. När jag trycker på power-knappen händer absolut ingenting. Datorn har nu stått avstängd i mer än en halvtimme, så den borde ha hunnit svala av sig rejält. Den är inte varm längre, men ändå startar den inte över huvud taget.

Vad för moderkort har du?
Har ditt moderkort någon on/off knapp direkt på moderkortet?
Lyser det som det ska när strömmen är på?
Testat att dra ut alla sladdar på moderkortet och sätta in igen?
Om inget lyser och inget händer, testa nätaggregatet med ett gem och se ifall nätaggregatet funkar iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Vad för moderkort har du?
Har ditt moderkort någon on/off knapp direkt på moderkortet?
Lyser det som det ska när strömmen är på?
Testat att dra ut alla sladdar på moderkortet och sätta in igen?
Om inget lyser och inget händer, testa nätaggregatet med ett gem och se ifall nätaggregatet funkar iallafall.

Med detta menar han såhär clicky click
Och ja, självklart dra ut alla sladdar från nätaggregatet till resten av datorn så du inte pajjar något.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Processorn borde inte ha gått sönder om kylaren var monterad rätt.
Dock har den nog throttlat ganska länge.

Japp, den måste ha throttlat ett bra tag. När jag kollade task manager låg processorfrekvensen och pendlade HELA tiden, men jag tänkte inte mer på det... Kylaren var rätt monterad, men fy sjutton vad varm den blev när inga fläktar snurrade och den samtidigt belastades relativt hårt.

OnT: Min dator lever nu igen! Jag monterade om processorkylaren, tog ut CMOS-batteriet under några minuter och bad samtidigt en tyst bön. Ska aldrig mer misshandla min dator på det här viset.