Permalänk
Medlem

Tv till sovrummet!

Ok sweclockers hjälp mig! Efter att ha gjort det till en vana att under 10 år somna framför tvn i vardagsrummet tänkte jag nu skaffa lite vuxenpoäng genom att börja somna in i min säng i sovrummet. Vad jag behöver är en schysst tv att placera framför sängen.
Det mesta av mitt tv-tittande består av streamning från datorn så hdmi är ett måste (har en ledig öppning på mitt 290 från datorn). Har analog anslutning till kabelnätet i min lägenhet men det borde väll funka på alla modeller? Mitt största krav är att det ska vara schysst ljud. Har alltid kört med förstärkare och externa högtalare men det har jag inte plats till i sovrummet! Vad gäller storlek så skulle jag kunna acceptera så lågt som 40" men ska jag vara ärlig vill jag nog ha minst 46". En väldigt stor fördel vore om jag kunde streama video via nätverk till tvn (från typ en laptop eller liknande) går det? (Gärna om det typ går att köra hdd på stationär -> via laptop -> till tv).
Förslag?

PS. Glömde säga att jag kollar mycket på sport, serier, film och gamingstreams så antar att tvn behöver vara lite allround gällande bilden.

PSS. Har en ledig DVI port på mit grafikkort men det borde väll gå att köra en DVI->HDMI adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrab:

En väldigt stor fördel vore om jag kunde streama video via nätverk till tvn (från typ en laptop eller liknande) går det? (Gärna om det typ går att köra hdd på stationär -> via laptop -> till tv).
Förslag?

På just denna front skulle jag ta en titt på Chromecast och se om det är något för dig. Min fungerar riktigt bra för enklare saker såsom Stream, Youtube, Desktop osv.
Sjukt enkelt att få igång och är förvånansvärt stabilt

På din stationära kan du bara dela HDDn med "Hemgruppen"/Nätverksgruppen eller vad det heter.
Sen kan du bara köra Chromecast via din laptop.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Citat:

På just denna front skulle jag ta en titt på Chromecast och se om det är något för dig.

Ahh det verkar nice!! Har en Galaxy S3 som jag skulle kunna streama ifrån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrab:

Ahh det verkar nice!! Har en Galaxy S3 som jag skulle kunna streama ifrån...

Det funkar via dator också.
Den har öppen källkod/API så finns flera extensions för olika program också.
Ex Twitch: http://www.nightdev.com/twitchcast/

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Skrivet av Perrab:

Mitt största krav är att det ska vara schysst ljud.

Budget?

Sony W800 grym TV, 2000:- rea just nu.

Bra ljud har ingen TV, du får fixa en soundbar eller något.

Permalänk
Medlem

Enligt mina erfarenheter så har Phillips TV's ljud som är huvud och axlar över andra märken.
Men inte för att det säger nånting

Bäst är nog att skaffa en TV som det finns någon snygg soundbar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Budget?
Bra ljud har ingen TV, du får fixa en soundbar eller något.

Kan tänka mig att köpa till en soundbar så gärna tips på sådana men inget skrymmande. Behöver få plats på en byrå tillsammans med tvn. Vad gäller budget så är det helt ärligt lite flytande. Billigt är nice, men kan pröjsa om det behövs. Har en 50" LG plasma i vardagsrummet som jag teoretiskt skulle kunna byta mot något fetare (sätta den gamla i sovrummet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrab:

Kan tänka mig att köpa till en soundbar så gärna tips på sådana men inget skrymmande. Behöver få plats på en byrå tillsammans med tvn. Vad gäller budget så är det helt ärligt lite flytande. Billigt är nice, men kan pröjsa om det behövs. Har en 50" LG plasma i vardagsrummet som jag teoretiskt skulle kunna byta mot något fetare (sätta den gamla i sovrummet).

Hm, ännu fetare alltså. Dåså, här kommer 8 kandidater.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!