Permalänk
Avstängd

Är chipset installerat?

Hej. Det är så att jag har windows 8.1

När jag hade windows 7 så behövdes det drivrutiner för chipset och LAN

Men nu när jag installerade windows 8.1 så var redan LAN drivrutinen installerad eftersom internet funkade. Men jag undrar om även chipset drivrutinen är installerad? Hur kan man se det? Om nu LAN drivrutinen är installerad borde inte chipset vara det också?

Tack för hand!

Permalänk
Entusiast

Microsoft brukar installera drivrutiner som finns tillgängligt i Windows & Windows update.
Det är alltid rekommenderat att gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner de senaste stabila drivrutinerna, och inte använda Windows förinstallerade som kan vara väldigt föråldrade och kass.

Lycka till.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Microsoft brukar installera drivrutiner som finns tillgängligt i Windows & Windows update.
Det är alltid rekommenderat att gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner de senaste stabila drivrutinerna, och inte använda Windows förinstallerade som kan vara väldigt föråldrade och kass.

Lycka till.

Okej, men hur kan jag se om chipset redan är installerat? Och hur tar jag bort det?

Är det intel chipset man ska kolla? Jag har laddat ner driver sweeper och när jag klickar på intel chipset så finns inget installerat, inte heller när jag klickar på nvidia chipset..

EDIT: Nu gick jag in på device manager och tryckte på system devices. Där finns det massor med namnet chipset installerat. INTEL Z77 EXPRESS CHIPSET LPC CONTROLLER, INTEL 7 SERIES/C216 chipset family SMBus host controller, INTEL CHIPSET PCI EXPRESS ROOT PORT 1 & 5 osv osv Är det bara att avinstallera dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Är det bara att avinstallera dessa?

Varför ska du avinstallera?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanruda:

Varför ska du avinstallera?

Som ovan sa att det är rekommenderat att ha det senaste, och när jag trycker på dessa så står det driver date 2006-06-21 och det där låter gammalt. Jag har ju de senaste på en skiva...

Permalänk
Medlem

du lär knappast ha senaste på en skiva... och "if it ain't broken, don't fix it."

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

du lär knappast ha senaste på en skiva... och "if it ain't broken, don't fix it."

Jag gick in på asus sida och brände de senaste på en skiva så jo jag hade det på en skiva. Aja då får jag låta dessa vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Som ovan sa att det är rekommenderat att ha det senaste, och när jag trycker på dessa så står det driver date 2006-06-21 och det där låter gammalt. Jag har ju de senaste på en skiva...

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanruda:

Vad har du för moderkort?

asus p8z77-v lx

Dessa finns när jag går in på device manager

http://imgur.com/LEryHfL

http://imgur.com/uojHAQo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

du lär knappast ha senaste på en skiva... och "if it ain't broken, don't fix it."

Det är ju en väldigt korkad logik. Om en dator är extremt utdaterad men funkar, ska personen hålla sig från att uppdatera denna och få nytta av alla förbättringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

asus p8z77-v lx

Dessa finns när jag går in på device manager

http://imgur.com/LEryHfL

http://imgur.com/uojHAQo

Intel Z77 chipset alltså.
Kör denna på Intels hemsida:
http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Kommer automatiskt hitta alla drivrutiner du behöver. Du behöver inte avinstallera några drivrutiner innan.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanruda:

Intel Z77 chipset alltså.
Kör denna på Intels hemsida:
http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Kommer automatiskt hitta alla drivrutiner du behöver. Du behöver inte avinstallera några drivrutiner innan.

Tack för sidan. Men måste jag inte avinstallera dessa innan jag installerar något nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Tack för sidan. Men måste jag inte avinstallera dessa innan jag installerar något nytt?

Nejdå, det behövs inte.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdventureFox:

Det är ju en väldigt korkad logik. Om en dator är extremt utdaterad men funkar, ska personen hålla sig från att uppdatera denna och få nytta av alla förbättringar?

uppdateringarna på chipsetet brukar oftast vara för att fixa diverse problem som folk upplever när dom installerar ny hårdvara. lika med bios. så dom två är det rekommenderat att låta bli ifall man inte upplever problem med datorn. Dessutom så sköter Windows 8 sånt själv ganska bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

uppdateringarna på chipsetet brukar oftast vara för att fixa diverse problem som folk upplever när dom installerar ny hårdvara. lika med bios. så dom två är det rekommenderat att låta bli ifall man inte upplever problem med datorn. Dessutom så sköter Windows 8 sånt själv ganska bra.

Jag har uppdaterat BIOS, har den senaste, borde jag inte heller göra samma med CHIPSET då?