[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

Någon som har två Intel 730 480GB i Raid 0 som kan skvallra lite? Lite tunt med reviews på nätet. Har sett de som finns. Det blir rätt varm, men verkar prestera bra och vara stabil. Nå, någon som redan skaffat två av dessa och RAID 0:at dom månne? Köper två nu till lön och slänger ut min skruttiga Samsung 840 och en helt vädelös Kingston 120GB (med read på runt 239,7 MB/s.) med ett antal "bad blocks" out of the box härom veckan. Den följde med Webhallen Config för 9990:- Så ut med dessa två och in med två Intel 730 i RAID 0. Då lär jag väl få något bättre prestanda antar jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en SAMSUNG 840 EVO 250GB till min stationära. Dock är jag inte sugen på att behöva formatera om Windows 8 och alla program på min nuvarande mekaniska hdd. Jag läste på dustin att det följer med ett program till Samsung Evo som kan flytta över Windows till din nya hårddisk. Är detta möjligt? - kan jag flytta över mitt Windows 8 med alla mina spel och program till min nya SSD och allt fungerar som vanligt?

Jag köpte Windows 8 via Inet och operativsystemet är "bundet" till modekortet. Detta skrev Inet när jag frågade om att formatera om min hdd i framtiden och stoppa in en ny SSD:

Det går alldeles utmärkt att installera ditt Windows-exemplar på en ny SSD som du sätter i datorn, dock så måste du ofta formatera din föregående hårddisk för att produktnyckeln ska låsa upp sig. Produktnyckeln låser sig till ditt moderkort och det är därav som det endast får installeras på en dator, så du får byta hårddisken hur många gånger som helst

Är det fortfarande möjligt för mig att göra som jag tänkt trots min Windows-licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Jag funderar på att köpa en SAMSUNG 840 EVO 250GB till min stationära. Dock är jag inte sugen på att behöva formatera om Windows 8 och alla program på min nuvarande mekaniska hdd. Jag läste på dustin att det följer med ett program till Samsung Evo som kan flytta över Windows till din nya hårddisk. Är detta möjligt? - kan jag flytta över mitt Windows 8 med alla mina spel och program till min nya SSD och allt fungerar som vanligt?

Jag köpte Windows 8 via Inet och operativsystemet är "bundet" till modekortet. Detta skrev Inet när jag frågade om att formatera om min hdd i framtiden och stoppa in en ny SSD:

Det går alldeles utmärkt att installera ditt Windows-exemplar på en ny SSD som du sätter i datorn, dock så måste du ofta formatera din föregående hårddisk för att produktnyckeln ska låsa upp sig. Produktnyckeln låser sig till ditt moderkort och det är därav som det endast får installeras på en dator, så du får byta hårddisken hur många gånger som helst

Är det fortfarande möjligt för mig att göra som jag tänkt trots min Windows-licens?

Använd det medföljande migreringsverktyget. Tror inte du behöver aktivera om Windows heller, max ett datoriserat telefonsamtal till microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Använd det medföljande migreringsverktyget. Tror inte du behöver aktivera om Windows heller, max ett datoriserat telefonsamtal till microsoft

Inet sa att det skulle gå bra
Det medföljande programmet, kräver det dvd-läsare eller hur aktiverar man programmet? För min stationära dator saknar dvd-läsare, så i sådantfall måste jag köpa en extern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Inet sa att det skulle gå bra
Det medföljande programmet, kräver det dvd-läsare eller hur aktiverar man programmet? För min stationära dator saknar dvd-läsare, så i sådantfall måste jag köpa en extern.

Samsung Data Migration Software, programmet känner av om du har en samsung ssd i systemet och vill inte migrera till något annat
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Samsung Data Migration Software, programmet känner av om du har en samsung ssd i systemet och vill inte migrera till något annat
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Okey! Så jag ska se till att ha programmet installerat på datorn innan jag stoppar in min samsung ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Okey! Så jag ska se till att ha programmet installerat på datorn innan jag stoppar in min samsung ssd?

nej, tvärt om annars säger den att du inte äger nån samsungdisk. Sedan kör man bara programmet i Windows och sedan startar man om och plockar ur hårddisken. Men du får bra instruktioner i programmet

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Samsung EVO 840 som jag tänkte byta ut med min nuvarande hårddisk.

Min tanke var att jag bara skulle slänga ut min gamla hårddisk, koppla in SSD'n och sen stoppa i min Windows 7-skiva och installera datorn som om den vore helt ny. Går detta?

För jag ser att i installationsmanualen så ska man koppla in SSD'n med en icke medföljande USB-SATA kontakt först. Måste man detta?

Eller är det bara ifall man vill kopiera över sin befintliga hårddisk till SSD'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponitus:

Jag beställde en Samsung EVO 840 som jag tänkte byta ut med min nuvarande hårddisk.

Min tanke var att jag bara skulle slänga ut min gamla hårddisk, koppla in SSD'n och sen stoppa i min Windows 7-skiva och installera datorn som om den vore helt ny. Går detta?

För jag ser att i installationsmanualen så ska man koppla in SSD'n med en icke medföljande USB-SATA kontakt först. Måste man detta?

Eller är det bara ifall man vill kopiera över sin befintliga hårddisk till SSD'n?

Jag hade kopplat ut hårddisken, kopplat in SSD. Installera Windows. Sen kopplat in HDD så har du din gamla HDD som lagring
Glöm inte och ändra till ACHI i bios och sätt bootorder till din SSD.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponitus:

Jag beställde en Samsung EVO 840 som jag tänkte byta ut med min nuvarande hårddisk.

Min tanke var att jag bara skulle slänga ut min gamla hårddisk, koppla in SSD'n och sen stoppa i min Windows 7-skiva och installera datorn som om den vore helt ny. Går detta?

För jag ser att i installationsmanualen så ska man koppla in SSD'n med en icke medföljande USB-SATA kontakt först. Måste man detta?

Eller är det bara ifall man vill kopiera över sin befintliga hårddisk till SSD'n?

Ja, det är endast om man vill kopiera sitt befintliga system, så gör som du har tänkt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponitus:

Eller är det bara ifall man vill kopiera över sin befintliga hårddisk till SSD'n?

Helt korrekt

Permalänk
Inaktiv

Seagate har slutat producera sin Seagate 600? Någon som kan bekräfta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Jag hade kopplat ut hårddisken, kopplat in SSD. Installera Windows. Sen kopplat in HDD så har du din gamla HDD som lagring
Glöm inte och ändra till ACHI i bios och sätt bootorder till din SSD.

Det hade varit nice. Men jag körde CrystalDiscInfo på min gamla hårddisk och det visade sig att några hundra "sectors" var paj. Så den är väl nära krasch ändå.. :/

ACHI vet jag inte vad det är - så det får jag läsa lite på då innan jag kör igång!

Tack så mycket alla.

Permalänk
Medlem

Crucial MX100 512GB

Sugen på en Crucial MX100 512GB. De finns för 1799 på Netonnet. Har någon nått att säga om dessa? Är de värda pengarna?

Permalänk
Medlem

Ja, den verkar hota Samsung 840 EVO med ungefär likvärdig prestanda men lägre pris. Är nog ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Ersätta mSATA med SATA??

Lättare sagt än gjort. Köpte mig 512an idag och skruvade isär datorn. Men i min VAIO VPCSB1A9E så sitter den inte en "vanlig" ssd idag utan en mSATA disk med en mindre anslutning än den som passar den nya hdd jag köpte idag.

Så här ser min disk ut idag

Vet inte vad jag ska göra för att få den att passa in. 2,5" hölje sitter i datorn för att man skall kunna passa in en "normal" ssd disk, men anslutningen passar inte från kabeln som går från moderkortet.

Fel länkad bild
Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej!
Vilken tillverkare har i nuläget bäst SSD:er, enligt era personliga åsikter? Motivera gärna varför!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meswe:

Lättare sagt än gjort. Köpte mig 512an idag och skruvade isär datorn. Men i min VAIO VPCSB1A9E så sitter den inte en "vanlig" ssd idag utan en mSATA disk med en mindre anslutning än den som passar den nya hdd jag köpte idag.

Så här ser min disk ut idag

Vet inte vad jag ska göra för att få den att passa in. 2,5" hölje sitter i datorn för att man skall kunna passa in en "normal" ssd disk, men anslutningen passar inte från kabeln som går från moderkortet.

Är inte din SSD för stor?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem

Köpt stationär dator hos inet, fått med massa extra sladdar etc. Har ett fractal design r4 chassi med esxtra skruvar. Samsung Evo 840 kommer utan tillbehör och sladdar, behöver man köpa till något, som skruvar etc? -eller borde allt finnas från och med när jag köpte min nya dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Köpt stationär dator hos inet, fått med massa extra sladdar etc. Har ett fractal design r4 chassi med esxtra skruvar. Samsung Evo 840 kommer utan tillbehör och sladdar, behöver man köpa till något, som skruvar etc? -eller borde allt finnas från och med när jag köpte min nya dator?

Om du har fått s-ata(se bild) sladd i tillbehörslådan, behöver du inte köpa någon extra sladd. Ström finns i chassit
http://edweb.tusd.k12.az.us/sandre/computers/sata.jpg

Permalänk
Medlem

Allt bör finnas med. Skruvar medföljer chassit. Strömkontakt finns på nätagget.
Sata-kablar medföljer moderkortet. Riktigt billiga moderkort kan ibland levereras med bara en eller två sata-kablar för att spara in några kronor, och då kan du behöva köpa extra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tjena! Min hårddisk gick sönder för ett tag sen och tänker nu byta ut den mot en SSD + HDD. Däremot vet jag inte så mycket om SSD-diskar och vilka som är bra. Har tittat på dessa hittills:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201756-kingst...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180303-samsun...

http://www.inet.se/produkt/5315282/corsair-ssd-force-gs-serie...

Är de ngt att ha eller har ni några andra tips? Vill helst betala max 1000 kr!

Permalänk

Alla är bra diskar. Jag skulle själv välja Samsung 840 EVO, säkert val.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Har kvar min gamla Intel X25-M G2 80GB med SATA 2 köpt 2009. Aldrig varit några FW problem trotts några uppdateringar man gjort ändå. Den har gått rätt flitigt också i ett antal datorer och sitter nu som systemdisk i min HTPC med 2 st andra SATA2-SSD-diskar till lagring.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Birlo:

Tjena! Min hårddisk gick sönder för ett tag sen och tänker nu byta ut den mot en SSD + HDD. Däremot vet jag inte så mycket om SSD-diskar och vilka som är bra. Har tittat på dessa hittills:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201756-kingst...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180303-samsun...

http://www.inet.se/produkt/5315282/corsair-ssd-force-gs-serie...

Är de ngt att ha eller har ni några andra tips? Vill helst betala max 1000 kr!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724060
Ska du skaffa för din budget! Sjukt bra ssd med nand teknik!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Ska installera min nya ssd imorgon. Ska köra Samsungs kloningsprogram för att flytta över allt och sedan formatera om min befintlig hdd. Har dock ingen dvdläsare. Kan jag tömma min befintliga hdd utan en skiva? Hade tänkt att använda den sen för extra utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Ska installera min nya ssd imorgon. Ska köra Samsungs kloningsprogram för att flytta över allt och sedan formatera om min befintlig hdd. Har dock ingen dvdläsare. Kan jag tömma min befintliga hdd utan en skiva? Hade tänkt att använda den sen för extra utrymme.

Du kan formatera din hårddisk i Windows när du bootat om och kör Windows från ssd-disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan formatera din hårddisk i Windows när du bootat om och kör Windows från ssd-disken

Behöver jag ingen Sata till USB 2.0 kabel för att kunna flytta över filerna från befintlig hdd till min Samsung evo 840 ssd? För jag köpte bara SSD och imorgon måste jag köpa mig två Sata-kablar; en vanlig Sata för att koppla SSD till datorn och en med usb för att kunna klona HDD till SSD? Men vad för Sata-kabel är det jag behöver? Och som sagt behöver jag köpa till en Sata till USB 2.0 kabel för att kunna klona?

Antar att jag behöver båda typerna av Sata efter att ha kollar på informationsvideo av Samsung. Om det nu är så, är det dessa två jag behöver?;

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Men vad för Sata behöver jag till modekortet? Har Kjell och Company det? (tänkte nämligen dra fysisk butik imorgon, bor i Lund)

OBS: det är en stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Behöver jag ingen Sata till USB 2.0 kabel för att kunna flytta över filerna från befintlig hdd till min Samsung evo 840 ssd? För jag köpte bara SSD och imorgon måste jag köpa mig två Sata-kablar; en vanlig Sata för att koppla SSD till datorn och en med usb för att kunna klona HDD till SSD? Men vad för Sata-kabel är det jag behöver? Och som sagt behöver jag köpa till en Sata till USB 2.0 kabel för att kunna klona?

Är det en laptop behöver du en adapter med usb, men annars fungerar en vanlig s-ata kabel internt i datorn. Eftersom du har en hårddisk idag har du rätt kablage redan. Du behöver bara en uppsättning till eftersom du vill köra båda diskarna samtidigt