Windows 8.1 Update 2 blir en mindre uppdatering

Permalänk
Avstängd

Jag kör helst Linux.

Men kör även lite Windows 8 som funkar okej men bara efter man installerat Classic Shell.
Windows 8 var en besvikelse efter Windows 7, det känns som en ny Windows ME eller Vista.
Windows 8 känns som ett snedsteg som aldrig borde ha släppts, det där med att ta bort startmenyn var bara dumt.

Jag ser framemot uppkommande Windows 9.

Permalänk
Avstängd

om man högerklickar på start/metro/windows logo knappen eller vad fan den nu heter så får man upp en meny med det mesta och skulle man få samma meny på vänsterklick med en programflik med sök ruta så hade jag varit nöjd och skulle inte vara rocket science att fixa det och en val knapp ...metro ...simpel startmeny

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

om man högerklickar på start/metro/windows logo knappen eller vad fan den nu heter så får man upp en meny med det mesta och skulle man få samma meny på vänsterklick med en programflik med sök ruta så hade jag varit nöjd och skulle inte vara rocket science att fixa det och en val knapp ...metro ...simpel startmeny

sökruta på vänsterklick? Är ju bara att klicka på knappen alternativt win-tangenten och börja skriva för att söka? Är det nåt jag missar med vad du menar eller?

Jag börjar undra om jag är en väldigt ovanlig pc användare eller vad som är på gång, har typ aldrig använt start-menyn till något vettigt, brukar bara ligga en massa skräp där. Program som jag alltid använder är på autostart, behöver jag starta ett program trycker jag win-tangenten och skriver in namnet -> trycker på enter, behöver jag göra något mer i detalj öppnar jag utforskaren. Har 0 behov av en startmeny och har nog inte haft det heller på många år.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sebbepojken:

Vad är det du letar eftersom är så svårfunnet att det inte bara går att textsöka istället för att klicka sig fram? Jag utgår från att sånt man använder regelbundet redan ligger som genvägar. Det enda jag söker efter är program jag använder sällan samt enstaka filer för att slippa traggla runt i Utforskaren. Men mitt användarsätt kanske skiljer sig vitt från majoritetens för jag ser inga större bekymmer med startskärmen jämfört med startmenyn Textsöken fungerar ju på motsvarande vis liksom, finns inget att anmärka på för mig eftersom jag inte använder muspekaren i startmenyn heller.

Jag använder inte heller muspekaren, men det är inte logiskt för 5 öre att öppna ett FULLSCREEN fönster för att komma åt saker.

Och jag är erfaren OS användare och supportar det så det är inte problemet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Startmenyn var från början tänkt att bli den stora nyheten med Update 2

Källa på det?
Vad jag vet har startmenyn aldrig varit tänkt till 8.1 Update 2, utan till 8.2 alt 9.

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Jo har använt Start8 sedan Win8 kom ut. Men vill inte behöva använda mig av 3e parts mjukvara för att få skiten att fungera som det borde gjort från början.

Men om du nu kan få det att fungera exakt som du vill utan några som helst problem tycker jag att du snarare klagar för klagandets skull.

Var istället glad att man kan tweaka det ännu bättre än MS själva tycker man ska ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag använder inte heller muspekaren, men det är inte logiskt för 5 öre att öppna ett FULLSCREEN fönster för att komma åt saker.

Och jag är erfaren OS användare och supportar det så det är inte problemet.

För mig är det fortfarande förvånande att en del inte kan förstå den här enkla men oförlåtliga punkten i Win 8.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Även för de som är kvar på Win 7?

Då har du ju redan en startmeny

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Och då ryktas det om att Windows 9 blir en gratis uppdatering. Så förstår inte riktigt vad du menar.

Det tror jag inte på för fem öre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

För mig är det fortfarande förvånande att en del inte kan förstå den här enkla men oförlåtliga punkten i Win 8.

Vad gör det för skillnad i praktiken hur stort sökfönstret är? På det fåtalet sekunder jag söker och väljer min sökträff hinner det inte hända något i mina andra fönster som jag absolut måste se direkt ändå. Så för mig kvittar det om fönstret tar upp en femtedel eller hela skärmen. Som jag pekade på tidigare kan det just ses som en fördel att sökningen använder hela skärmen för att hantera sökresultaten. Jag stör mig inte på nya startskärmen öht men det verkar vara något vitalt som skiljer sig i hur man använder den eftersom det är är ett så stort irritationsmoment för många.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Just det innehåll som du radat upp är i min mening sånt som ska finnas med i uppdateringar till befintligt OS. Man ska inte behöva köpa ett nytt för att ta del utav det.

Det är precis vad det gör också. Du behöver inte köpa ett nytt OS för att ta del utav det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Trodde inte Microsoft kunde bli sämre men de har överbevisat en nu! Kommer inte ge mer av mina pengar till dom på ett bra tag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag använder inte heller muspekaren, men det är inte logiskt för 5 öre att öppna ett FULLSCREEN fönster för att komma åt saker.

Och jag är erfaren OS användare och supportar det så det är inte problemet.

THIS!

En launcher till ett desktopoperativ ska inte behöva vara i fullskärm om den inte är grovt feldesignat. Fenomener blir dummare och dummare ju större skärm man har.

Personligen har jag dessutom oftast alla möjliga fönster uppe på skärmen, och det känns ologiskt att de ska täckas över av en helskärmslauncher bara för att jag ska öppna ett till.

Startmenyn är diskret, liten, och följer färg och formtemat för utfortskaren, och är INTE I VÄGEN NÄR MAN SKA ÖPPNA NYA PROGRAM!!!! Vilket man absolut inte kan säga om startskärmen.

Om folk faktiskt använde appar och hade touchscreen på sin desktop-dator så visst, men nu är det ingen som gör det, så startskärmen är ett feltänk från Microsofts sida. De har tittat på vad de vill kunna tjäna pengar på att folk gör istället fär att titta på vad folk faktiskt gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Vad är det du letar eftersom är så svårfunnet att det inte bara går att textsöka istället för att klicka sig fram? Jag utgår från att sånt man använder regelbundet redan ligger som genvägar. Det enda jag söker efter är program jag använder sällan samt enstaka filer för att slippa traggla runt i Utforskaren. Men mitt användarsätt kanske skiljer sig vitt från majoritetens för jag ser inga större bekymmer med startskärmen jämfört med startmenyn Textsöken fungerar ju på motsvarande vis liksom, finns inget att anmärka på för mig eftersom jag inte använder muspekaren i startmenyn heller.

Sånt man använder regelbundet har man ju en Docka till, det tycker jag själv är en självklarhet sen XP tiden.

Det är en av dom första programmen jag installerar efter en ominstallation, funkar inte annars för min del. Väldigt smidigt att ha alla program, genvägar, hårddiskar & mappar där.

Sen om man gillar RocketDock eller ObjektDock, ja det är ju en smaksak. (Själv kör jag ObjectDock Plus)

Men, dockan, ja den ska bara vara där

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vad är det alla använder startmenyn till egentligen?
Helt galet gnäll, verkar aldrig ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Vad är det alla använder startmenyn till egentligen?
Helt galet gnäll, verkar aldrig ta slut.

Jag trycker på startknappen, alltså bara en knapp, och sedan skriver jag namnet på programmet/inställningen jag vill åt samtidigt som jag fröjdas åt att inte mina många fönster skymms i onödan, och sedan trycker jag Enter. Stänger även av datorn via startmenyn. Tredjepartsalternativ är helt otänkbart för mig vad gäller skalet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Vad är det alla använder startmenyn till egentligen?
Helt galet gnäll, verkar aldrig ta slut.

Varför gnäller du om att folk gnäller? Låter lite onödigt och en smula barnsligt faktiskt.

Skrivet av Sambuccashake:

Men om du nu kan få det att fungera exakt som du vill utan några som helst problem tycker jag att du snarare klagar för klagandets skull.

Var istället glad att man kan tweaka det ännu bättre än MS själva tycker man ska ha det.

Tror det handlar om principer för de flesta. Håller med om att Start8 fungerar väldigt bra, och den tar ju inte ens upp ynka 2MB minne. Riktigt bra gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag trycker på startknappen, alltså bara en knapp, och sedan skriver jag namnet på programmet/inställningen jag vill åt samtidigt som jag fröjdas åt att inte mina många fönster skymms i onödan, och sedan trycker jag Enter. Stänger även av datorn via startmenyn. Tredjepartsalternativ är helt otänkbart för mig vad gäller skalet.

Men gör du det till program/inställningar som du använder regelbundet med?

Typ om du ska starta Firefox/palemoon, trycker du på startknappen då och skriver sen fire.....

Jag använder inte startknappen mycket alls sen XP tiden. och dockprogramvaran kom in i bilden.

För inte vill man ha en massa genvägar på skrivbordet, det ser ju inte klokt ut. Där tror jag alla här är överens!

Och jag tycker dockan ska vara längst bak, och när man närmar sig med musen vid aktivitetsfältet, då skall den ploppa upp framför alla fönster. När man tar bort muspekaren så försvinner den.

Väldigt bra arbetsflöde med det sättet.
Och med dockan så kan man ju ställa in exakt vilken funktion man vill ha, även startmenyn.

Jag är säker på att du redan visste detta Ozzed, men det kan ju hjälpa någon annan som inte visste

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men gör du det till program/inställningar som du använder regelbundet med?

Typ om du ska starta Firefox/palemoon, trycker du på startknappen då och skriver sen fire.....

Jag använder inte startknappen mycket alls sen XP tiden. och dockprogramvaran kom in i bilden.

För inte vill man ha en massa genvägar på skrivbordet, det ser ju inte klokt ut. Där tror jag alla här är överens!

Och jag tycker dockan ska vara längst bak, och när man närmar sig med musen vid aktivitetsfältet, då skall den ploppa upp framför alla fönster. När man tar bort muspekaren så försvinner den.

Väldigt bra arbetsflöde med det sättet.
Och med dockan så kan man ju ställa in exakt vilken funktion man vill ha, även startmenyn.

Jag är säker på att du redan visste detta Ozzed, men det kan ju hjälpa någon annan som inte visste

Frekventa program fäster jag i listan på startmenyn, så för mig gör en docka inte så mycket skillnad. Men även om jag använde en docka så skulle det störa mig att Microsoft inte kan tillhandahålla en vettig lösning själva.

Men det ordnar väl sig. De hade helt fel när de trodde att alla skulle bli kåta på fullscreen, och det har de väl fattat själva nu med när man kan köra appar i fönster och startmenyn i vettig storlek återinförs så småningom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det som jag stör mig på mest är att vissa saker existerar på flera ställen i W8. Tex.

Controllpanelen finns i sin vanliga utformning, sen finns det PC Settings i modern UI där vissa inställningar finns men inte alla. Man kan justera DPI för skärmen i kontrollpanelen, men störlek på Modern UI måste ställas in separat tex.

Det finns en appstore, men sen finns det en "Xbox games" portal separat. Varför?!
Varför kan man inte ställa in någon standard "avatar" på sin profil? (min är nu bara en grå gubbe)
Varför kan man inte sortera program som man vill under "All apps"?

bara några få grejer, lisan kan göras låång.

Men det finns många plus också såklart, nya taskmanager är helt underbar tex, dialogerna är ofta mer logiska, action center visar till min stora förvåning ofta vettiga saker jämfört med vad W7 gör.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det som jag stör mig på mest är att vissa saker existerar på flera ställen i W8. Tex.

Controllpanelen finns i sin vanliga utformning, sen finns det PC Settings i modern UI där vissa inställningar finns men inte alla. Man kan justera DPI för skärmen i kontrollpanelen, men störlek på Modern UI måste ställas in separat tex.

Det finns en appstore, men sen finns det en "Xbox games" portal separat. Varför?!
Varför kan man inte ställa in någon standard "avatar" på sin profil? (min är nu bara en grå gubbe)
Varför kan man inte sortera program som man vill under "All apps"?

bara några få grejer, lisan kan göras låång.

Men det finns många plus också såklart, nya taskmanager är helt underbar tex, dialogerna är ofta mer logiska, action center visar till min stora förvåning ofta vettiga saker jämfört med vad W7 gör.

Håller helt med, känns som man hade satt release-datum och när det kom var man inte klar utan drog iväg det man hade och kallade det Win8. Just att vissa saker finns både som MUI och Win32-UI känns rätt yxigt, i vissa fall så överlappar inte funktionerna till 100% så man kan behöva använda båda varianterna.

Själv gillar jag Win32-UI designen mer under Win8 än Win7, så hoppas man låter bli att återinföra allt för mycket av aero-glass. Drop-shadows på fönster skulle jag gärna ta tillbaka dock, men inte fula transparenseffekter (som i.o.f.s. gick att slå av i aero).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Varför är den där simpla startmenyn fortfarande ett problem?! Herrejävlagud Microsoft.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KTL:

För mig är det fortfarande förvånande att en del inte kan förstå den här enkla men oförlåtliga punkten i Win 8.

Det är inte bara startmenyn, utan något så simpel som att man tar musen uppe till högra hörnet så kommer det någon jobbig jäkla drop-down meny, eller att man trycker på Windows knappen på tangentbordet och kastas till Metro UI oavsett om man kör tex. Start8 eller något.

Eller när man ska söka i Metro UI så kan man inte tex. söka på kontrol panelen utan att behöva välja en extra systemflik.
Och utöver det så särskiljer Windows på sys32 kontrol panel inställningar och Metro's inställningar ibland med... som flera påpekat så lär man ställa in på flera ställen ibland för att få önskat resultat.
Windows 8 känns som att det tar alla kort-kommandon W7 hade och lägger på 1-2 steg extra bara för att.

Sedan att man blir på-prackad Windows Store, Xbox Store och hotmail/outlook login... en sak för Android på telefonen då det krävs för PlayStore med appar, men vem använder ens appar och inte desktop versionen på just en desktop PC?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Det är inte bara startmenyn, utan något så simpel som att man tar musen uppe till högra hörnet så kommer det någon jobbig jäkla drop-down meny, eller att man trycker på Windows knappen på tangentbordet och kastas till Metro UI oavsett om man kör tex. Start8 eller något.

Eller när man ska söka i Metro UI så kan man inte tex. söka på kontrol panelen utan att behöva välja en extra systemflik.
Och utöver det så särskiljer Windows på sys32 kontrol panel inställningar och Metro's inställningar ibland med... som flera påpekat så lär man ställa in på flera ställen ibland för att få önskat resultat.
Windows 8 känns som att det tar alla kort-kommandon W7 hade och lägger på 1-2 steg extra bara för att.

Sedan att man blir på-prackad Windows Store, Xbox Store och hotmail/outlook login... en sak för Android på telefonen då det krävs för PlayStore med appar, men vem använder ens appar och inte desktop versionen på just en desktop PC?

Bra exempel. Aldrig sagt att helskärm är det enda problemet, bara att det är ett problem som majoriteten faktiskt inte går med på. Men det finns mycket som över huvud taget inte tänkts igenom med Microsofts idé om vad Win 8 skulle vara. Men i slutändan orsakade det mer praktiska problem för slutanvändaren än det någonsin löste vilket ledde till floppen det nu är.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Frekventa program fäster jag i listan på startmenyn, så för mig gör en docka inte så mycket skillnad. Men även om jag använde en docka så skulle det störa mig att Microsoft inte kan tillhandahålla en vettig lösning själva.

Men det ordnar väl sig. De hade helt fel när de trodde att alla skulle bli kåta på fullscreen, och det har de väl fattat själva nu med när man kan köra appar i fönster och startmenyn i vettig storlek återinförs så småningom.

Men varför fäster du inte dina frekventa program i aktivitetsfältet då?
Bara det arbetsflödet sparar ett klick.

Och sen kompletterar med en docka.

Fattar inte varför startmenyn är så dödsviktig, då jag använder den mycket sällan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Funderar på en andra, mindre lättare slit-och-släng dator. Blir troligtvis en PC (Acer Aspire E3-111), även om Chromebook lockar också, Vill ha stor lagring=SSD +250GB.
Det kommer nog inte att gå, att komma undan Microsofts straffskatt på en en sådan PC.

Microsoft behöver däremot inte bry sig om kvalitet, säkerhet eller enkelhet med Windows, datorn ska köra Linux (Distro efter humör), vilket också innebär att jag missar Bing, Sky/OneDrive, Outlook, App-store, IE och mycket annat som jag hatar av Windows bloatware.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men varför fäster du inte dina frekventa program i aktivitetsfältet då?
Bara det arbetsflödet sparar ett klick.

Och sen kompletterar med en docka.

Fattar inte varför startmenyn är så dödsviktig, då jag använder den mycket sällan.

Jag vill ha ett rent skrivbord och ett rent aktivitetsfält. Visst, kalla mig hysteriskt petig men det har fungerat fint så länge jag kan minnas och då ska inte Microsoft få förstöra det. Sedan är det också logiskt att du inte förstår vikten av startmenyn då du knappt använder den, det hänger ju liksom ihop. Men för oss som använder det som primär launcher är det en väldigt stor förändring.

Tänk t.ex att Microsoft gjorde så att man inte kune ha dockor, och jag säger "Vad är grejen med alla som är hysteriska över att Microsoft inte stödjer dockor längre? Jag använder inte ens en docka".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Funderar på en andra, mindre lättare slit-och-släng dator. Blir troligtvis en PC (Acer Aspire E3-111), även om Chromebook lockar också, Vill ha stor lagring=SSD +250GB.
Det kommer nog inte att gå, att komma undan Microsofts straffskatt på en en sådan PC.

Microsoft behöver däremot inte bry sig om kvalitet, säkerhet eller enkelhet med Windows, datorn ska köra Linux (Distro efter humör), vilket också innebär att jag missar Bing, Sky/OneDrive, Outlook, App-store, IE och mycket annat som jag hatar av Windows bloatware.

Intresseklubben antecknar?
Vad har det med artikeln att göra?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Roligt vi kommer ha på jobbet när den släpps.
Misstänker att jag kommer att ha ett hjärta som bultar 300BPM....

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill ha ett rent skrivbord och ett rent aktivitetsfält. Visst, kalla mig hysteriskt petig men det har fungerat fint så länge jag kan minnas och då ska inte Microsoft få förstöra det. Sedan är det också logiskt att du inte förstår vikten av startmenyn då du knappt använder den, det hänger ju liksom ihop. Men för oss som använder det som primär launcher är det en väldigt stor förändring.

Tänk t.ex att Microsoft gjorde så att man inte kune ha dockor, och jag säger "Vad är grejen med alla som är hysteriska över att Microsoft inte stödjer dockor längre? Jag använder inte ens en docka".

Jag förstår exakt hur du tänker.

Men om du läser det fetstilta, så inser du ganska fort att Microsoft redan från början gjort så att det inte finns en möjlig att ha en docka, och det vet du redan.

Det skall till ett tredjepartsprogram för att jag ska kunna ha en docka, och jag njuter i väldigt stora drag. Jag har inget emot det alls.

Tweakar du själv inte ditt OS?

Eller är det en ren principsak?

Typ, jag är för stolt för att ta emot andra möjligheter, det ska bara serveras.

Om det är så, så fattar jag exakt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]