Windows 8.1 Update 2 blir en mindre uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 Update 2 blir en mindre uppdatering

Nästa stora uppdatering av Windows 8.1 är på ingång, men förändringarna blir färre än Update 1. Större förändringar och startmenyn väntas istället dröja till nästa version av Windows.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Surprise surprise, ska man ha startmeny så får man köpa ett nytt OS!

Permalänk
Medlem

Typiskt:( microsoft visste hela tiden att startmenyn var en stor grej och genom att tjäna mer pengar så lägger dom det till nästa OS..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Surprise surprise, ska man ha startmeny så får man köpa ett nytt OS!

Och då ryktas det om att Windows 9 blir en gratis uppdatering. Så förstår inte riktigt vad du menar.

Stavfel
Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Och då ryktas den om att Windows 9 blir en gratis uppdatering. Så förstår inte riktigt vad du menar.

Även för de som är kvar på Win 7?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Och då ryktas den om att Windows 9 blir en gratis uppdatering. Så förstår inte riktigt vad du menar.

Som sagt endast ett rykte än så länge, så man ska väl inte ropa hej innan man vet med säkerhet.
Bara att avvakta och se vad som händer helt enkelt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

för bövelen, ge mig bara den förbannade startmenyn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Även för de som är kvar på Win 7?

För dom som sitter med windows 8 och uppåt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Och då ryktas den om att Windows 9 blir en gratis uppdatering. Så förstår inte riktigt vad du menar.

Vi kan väl alla avvakta tills det här "ryktet" blir ett officiellt uttalande från Microsoft i alla fall. Kan bli vilket som just nu IMO.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av NoNamesWayne:

Och då ryktas den om att Windows 9 blir en gratis uppdatering. Så förstår inte riktigt vad du menar.

Frågan är om inte Microsoft kommer följa Apple på denna punkt och helt skippa licensavgiften för OS.

Windows står för allt mindre andel av intäkterna och det är kritiskt för MS att behålla sin dominans på skrivbordet då den driver försäljningen av program som MS Office men driver också på Windows som plattform på servers och i "molnet" då många vill använda en plattform de känner sig bekväm med, d.v.s samma plattform man använder dagligen på sin "vanliga" dator.

I absolut värsta fall kommer det handla om att man får lägga en symbolisk summa för att uppgradera från tidigare version, men tycker nog att MS är skyldiga oss som fick Win8 med våran "vanliga" dator en gratis uppgradering till ett OS som faktiskt är designat till att köras på en sådan enhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag som själv var helt anti förut tycker Windows 8.1 fungerar väldigt bra på min HTPC, det är snabbare och många appar fungerar väldigt bra för HTPC

Men för min vanliga desktop, så skulle jag nog fortfarande helst vilja ha startmenyn.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

för bövelen, ge mig bara den förbannade startmenyn...

Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn? Själv använder jag bara startmenyn och startskärmen till att söka och då räcker det med tangentbordet. Spelar ingen som helst roll om startmenyn är i ena hörnet av skärmen eller om startskärmen tar upp hela skärmen och presenterar sökresultaten där. Om något känns det ändå som en fördel att utnyttja hela skärmen till sökresultat när jag faktiskt söker. För mig går det fortare att skriva än att flytta runt muspekaren så jag föredrar nog den lösningen som finns idag.

Permalänk
Medlem

Startmenyns vara eller icke vara är inte så viktigt, men för bövelen ta bort Metro UI helt och hållet på en skrivbordsinstallation, och ta tillbaka Windows 7 utseendet, så man slipper det genomfula UI som är idag på Windows 8.x idag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Dassh:

för bövelen, ge mig bara den förbannade startmenyn...

http://www.classicshell.net/

Permalänk
Medlem

Vad är det alla gör med startmenyn som är så omöjligt nu? Det ända jag kan tänka mig är dator->högerklick och det kan man fixa en genväg till på 2 min?

Sökrutan är användbar men används kanske en gång i månaden som mest och då får den ändå inte upp det man letar efter hälften av gångerna.

Är förlusten av den menyn en så stor grej att den kompenserar för alla prestandaförbättringar mm i windows 8?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Startmenyns vara eller icke vara är inte så viktigt, men för bövelen ta bort Metro UI helt och hållet på en skrivbordsinstallation, och ta tillbaka Windows 7 utseendet, så man slipper det genomfula UI som är idag på Windows 8.x idag.

Älskar Windows 8 platta/fyrkantiga UI.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sebbepojken:

Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn? Själv använder jag bara startmenyn och startskärmen till att söka och då räcker det med tangentbordet. Spelar ingen som helst roll om startmenyn är i ena hörnet av skärmen eller om startskärmen tar upp hela skärmen och presenterar sökresultaten där. Om något känns det ändå som en fördel att utnyttja hela skärmen till sökresultat när jag faktiskt söker. För mig går det fortare att skriva än att flytta runt muspekaren så jag föredrar nog den lösningen som finns idag.

För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.

Jag har surfacepro 2 och stationär och vet exakt.

Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Startmenyns vara eller icke vara är inte så viktigt, men för bövelen ta bort Metro UI helt och hållet på en skrivbordsinstallation, och ta tillbaka Windows 7 utseendet, så man slipper det genomfula UI som är idag på Windows 8.x idag.

Missat dessa om 9an eller?

"metro" iaff startskärmen slopas för desktop
http://www.sweclockers.com/nyhet/19079-microsoft-windows-samm...

"aero" återinförs lite (genomskinligt men kantigt)
http://www.nordichardware.se/Operativsystem/laeckta-windows-9...
9.1 kanske blir kantfritt. Xd

Permalänk
Medlem

Finn det några uppgifter om vad uppdateringen faktiskt gör? Överallt kan man läsa att det är en mindre uppdatering, ingen stor grej osv men något måste väl ändå uppdateringen göra?

Fast det kan vara skit samma om man inte får en startmeny från Microsoft med den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Älskar Windows 8 platta/fyrkantiga UI.

Nått MS kunde göra är att ha ett flertal teman från start för användaren att välja på, tex Windows classic, windows 7 osv.
Nåja mindre problem, det mesta går att fixa ändå.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Finn det några uppgifter om vad uppdateringen faktiskt gör? Överallt kan man läsa att det är en mindre uppdatering, ingen stor grej osv men något måste väl ändå uppdateringen göra?

Fast det kan vara skit samma om man inte får en startmeny från Microsoft med den.

Lär väl bli lite bättre prestanda, stabilitet, täppta säkerhetshål och bättre bakåtkompatibilitet så som med de flesta uppdateringar. Annars, nej, jag har inte hittat något om vad som ska vara nytt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Lär väl bli lite bättre prestanda, stabilitet, täppta säkerhetshål och bättre bakåtkompatibilitet så som med de flesta uppdateringar. Annars, nej, jag har inte hittat något om vad som ska vara nytt.

Då kan man fråga sig varför de ens omnämner det på ett annorlunda sätt än vad de brukar göra till patch tuesday. Det är ju brukligt att releaser som fortfarande har "mainstream support" får prestandaoptimeringar och ibland även nya funktioner, så varför är då detta "update 2" och inte bara en samling uppdateringar enligt ordinarie rutin? Jaja.. får väl vänta och se om det kommer mer info. Det är ju ett tag till den 12:e.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Troligen gör de såhär för windows 8.x har så kasst rykte. Folk kan inte se förbi modernUI och myten att varannat windows suger. Det är sällan man hör folk komma med vettiga argument varför windows 8.x suger. Jag fattade mer att folk hatade vista än 8.x faktiskt.

Själv är jag nöjd med windows 8.1. Med start8 är det som windows 7 fast lite rappare. Aktivitetshanteraren är guld värd. Men jag gillar fortfarande inte modernUI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av wezc00:

Typiskt:( microsoft visste hela tiden att startmenyn var en stor grej och genom att tjäna mer pengar så lägger dom det till nästa OS..

mmmm så därför ska VI inte köpa nya windows, stöd dom inte. Windows 8.1 duger att i minst 3-4 år till utan problem

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Då kan man fråga sig varför de ens omnämner det på ett annorlunda sätt än vad de brukar göra till patch tuesday. Det är ju brukligt att releaser som fortfarande har "mainstream support" får prestandaoptimeringar och ibland även nya funktioner, så varför är då detta "update 2" och inte bara en samling uppdateringar enligt ordinarie rutin? Jaja.. får väl vänta och se om det kommer mer info. Det är ju ett tag till den 12:e.

Vad jag kan förstå kommer den inte ens heta "Update 2" utan bara "August update".

http://winsupersite.com/windows-8/windows-81-update-2-shippin...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jo har använt Start8 sedan Win8 kom ut. Men vill inte behöva använda mig av 3e parts mjukvara för att få skiten att fungera som det borde gjort från början.

Missförstå inte nu. Win8 har sina fördelar men jag tycker inte helheten passar in på en PC.
Däremot Plattor och telefoner fungerar det utmärkt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Jo har använt Start8 sedan Win8 kom ut. Men vill inte behöva använda mig av 3e parts mjukvara för att få skiten att fungera som det borde gjort från början.

Missförstå inte nu. Win8 har sina fördelar men jag tycker inte helheten passar in på en PC.
Däremot Plattor och telefoner fungerar det utmärkt till.

På plattor hade MUI (om det varit renodlat utan desktop) ägt sönder iPad och Android-tablets lätt. Men att slänga ihop allt i en halvt genomtänkt kompromiss gynnade dem inte på någon av marknaderna. De tjocka plattorna som tänkt agera laptop ersättare har ju knappast rusats efter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Lär väl bli lite bättre prestanda, stabilitet, täppta säkerhetshål och bättre bakåtkompatibilitet så som med de flesta uppdateringar. Annars, nej, jag har inte hittat något om vad som ska vara nytt.

Just det innehåll som du radat upp är i min mening sånt som ska finnas med i uppdateringar till befintligt OS. Man ska inte behöva köpa ett nytt för att ta del utav det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.

Jag har surfacepro 2 och stationär och vet exakt.

Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Vad är det du letar eftersom är så svårfunnet att det inte bara går att textsöka istället för att klicka sig fram? Jag utgår från att sånt man använder regelbundet redan ligger som genvägar. Det enda jag söker efter är program jag använder sällan samt enstaka filer för att slippa traggla runt i Utforskaren. Men mitt användarsätt kanske skiljer sig vitt från majoritetens för jag ser inga större bekymmer med startskärmen jämfört med startmenyn Textsöken fungerar ju på motsvarande vis liksom, finns inget att anmärka på för mig eftersom jag inte använder muspekaren i startmenyn heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Troligen gör de såhär för windows 8.x har så kasst rykte. Folk kan inte se förbi modernUI och myten att varannat windows suger. Det är sällan man hör folk komma med vettiga argument varför windows 8.x suger. Jag fattade mer att folk hatade vista än 8.x faktiskt.

Själv är jag nöjd med windows 8.1. Med start8 är det som windows 7 fast lite rappare. Aktivitetshanteraren är guld värd. Men jag gillar fortfarande inte modernUI.

Skickades från m.sweclockers.com

Folk hatar 8.x för att de tog bort startmenyn och gjorde det onödigt krångligt där folk var tvungen att lära sig något helt nytt som dessutom känns fullkomligt ologiskt för en van Windows-användare. Spelar ju ingen roll om det ser snyggt ut när man känner sig helt lost och efter en kort tid är riktigt jävla irriterad för att man inte förstår sig på hur man ska göra för att utföra enkla saker man gjorde i W7.

Svor jag också tills jag installerade Start8, nu tycker jag det är det klart bästa OS:et hittills! Vista var det inte så konstigt, det fungerade ju för fan inte alls typ

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2