Permalänk

ComHem plus och minus

Hej Alla glada, behöver skriva av mig lite...
Har precis bytt från Bredbandsbolaget till Comhem. bytet var av två anledningar, dels blev det billigare och dels gick det bra mycket fortare.
Jag har länge varit lite anti mot att byta då jag har haft BBB sedan år 2000, och haft en väl inarbetad email adress.

Nu har jag bytt och först nu har jag insett att det är inte allt som är grönare på andra sidan gräset.
när det begav sig för 14 år sedan så pratade jag ibland med supporten på BBB och då kom man till en nätverkstekniker i karlstad eller så. det blev naturligtvis sämre med åren då bolaget växte och köpte bostream och tyckte att det var en bra ide att behålla deras helpdesk, men Comhem har satt nya rekord idag...

Jag upptäckte att Comhem inte tycker att deras kunder är tillräkligt smarta för att sätta egna lösenord på sin E-mail. utan att man istället får ett autogenererat lösenord. vilket iof garanterar att folk använder komplexa lösenord, men vilket även hindrar mig från att använda mitt system som jag använder för att ha unika lösenord på alla siter och system UTAN ATT SKRIVA NER DOM.
för mig som använder Webmail funktionen en hel del, blir det synnerligen irriterande och jag bestämde mig för att ringa helpdesken och fråga om detta gick att kringå på nått sätt, och fick det mest fantastiska svar jag varit med om. efter ett tag när jag frågar om varför man inte får sätta lösenordet själv slänger grabben ur sig förljande fras:

"Jag skulle inte rekommendera att du använder emailen, den är så liten ändå...
- Jasså vad rekommenderar du då?`
Gmail eller hotmail, dom har ju mycket större mailboxar.
- Men jag har ju köpt tjänsten av er?
Jo jaa, asså de e ju mer bredbandet man köper!

och där här tappade jag allt förtroende för personen i telefonen...
jag hade lite andra frågor också som han inte kunde ge något direkt svar på så jag bad honom att iallafall vidarebefodra mitt ärende till säkerhetsavdelningen, varpå han säger: "vi har ingen sådan man kag prata med",
- nähä men någon har ju bestämt säkerhets policyn som säger att man inte får sätta egna lösenord?
joooo, men , jag kan göra som så att jag kan prata med dom och ringa dig sen...

Gör det säger jag och lägger på luren.

hur i hela friden kan man ha ett företag och inte inse att det är helpdesken som är fronten utåt. första intrycket är INTE lysande direkt...

Plus är iaf att hastigheten är en faktor 8 bättre och att det kostar 100:- mindre i månaden.
minus är att dom lejt ut helpdeken till skansens zoo.

detta var säkert inget nytt för er alla, men jag trodde inte att det skulle vara så illa ställt på ComHem.

Permalänk
Avstängd

NU är det iofs sommar och det är nog väldigt många sommararbetare på plats. Men ändå tycker jag att comhem supporten ibland inte riktigt vet vad dom pratar om.

Jag är nöjd med hastigheten som du också.. Har 100/10 hemma och ligger nästan alltid i 115-150 i download och 15 uppåt.
Dock tycker jag det är för dyrt.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Jag tycker att ComHem supporten ALDRIG vet vad de talar om!

Har äntligen kommit ifrån CG3100 och CG3700! Nu funkar det igen efter 3 år av Upp/Ner/AutoresetAvModem/Upp/Ner/AutoresetAvModem/Upp/Ner/AutoresetAvModem/Upp/Ner/AutoresetAvModem/Upp/Ner/AutoresetAvModem/Upp/Ner/AutoresetAvModem/Upp/Ner/AutoresetAvModem/Upp/Ner/AutoresetAvModem/Upp/Ner/AutoresetAvModem/

Har faktiskt inte haft ett enda problem med internetet sedan jag fick ComPal modemet https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrustning/compal-ch7...

ComHem +
När allt funkar och man inte har några problem

ComHem -
Allt övrigt!

Permalänk
Medlem

Jag var kund hos dom tidigare men tyckte att supporten var extrem dålig och man kände att kunden betyder ingenting för företaget.
Det kändes som om man ringde och störde dom varje gång man behövde hjälp.
För att inte tala om hur okunniga och ibland otrevliga dom var och man blev skickade vidare till en massa olika personer och fick stå i kö varje gång osv.
Jag lovade mig själv att aldrig byta tillbaks till Comhem även om jag blir tvungen att använda 56k modem.
Nu har jag inte varit kund hos ComHem på flera år så jag vet inte om dom har blivit bättre men mig får dom inte tillbaka som kund oavsett hur billiga dom än är.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag har haft ComHem säkert i 12 år eller så. Mina erfarenheter är verkligen olika. Ibland blir man förvånad av att de som sitter på supporten är duktiga och en del är totalt meningslösa att prata med. I Motala där jag bor har det fungerat väldigt bra genom åren. Störningar förekommer vid uppgraderingarna av snabbare nät. Tror att det skiljer rätt mycket beroende vart man bor i Sverige och tror att de flesta bredband genom Fiber också har problem i vissa områden.

Deras modem är ju som sagt skräp, i Routerdelen mest.

Det med lösenord är skumt också, precis som med deras hemsida. där kan man inte använda specialtecken till lösenordet på "mina sidor".

Jag har gått ifrån comhems eposttjänst, de har så dålig skräpfilter så killen har ju rätt i supporten. (fast han inte ska säga så).
Jag använder mitt webhotells mail och det fungerar riktigt bra. Och sedan om man använder bredbands-mail blir man låst och inte kan byta operatör lika lätt eftersom man då måste ändra e-postadress på alla ställen man har kopplat till mailen.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Rekordmedlem

Du fick ett både ärligt och mycket bra svar av supporten, alla heder till dem när de rekommenderar dig att inte använda ispns e-mail.

Man bör aldrig nånsin använda den typen av tjänster eftersom man mister adressen när man byter isp, skaffa en oberoende mailtjänst, endera nått typ Gmail eller Outlook eller så skaffar du en egen domän och mailtjänst som du själv har kontrollen över, det kostar 100 kr/år att ha en .se domän med mailserver om du inte vill blanda in amerikanerna som analyserar dina mail och visar reklam.
Kolla på https://www.citynetwork.se/ och deras domänpaket om du vill ha nått eget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

nää, specialtecken verkar det verkligen inte som om ComHem tycker om, underligt att en 6 år gammal router från Dlink kan ha det i lösenordet, medans deras nya ComPal router inte kan ha det... rimmar illa med säkerhets tänket om det är nu det dom har som motivation för att inte kunna sätta egna lösenord. blir lite mörkrädd ibland när man tänker på det.
Förövrigt så fick jag ju rekommendationen att skriva ner lösenordet (till e-mailen) på en lapp som jag kunde ha med mig... för det är ju säkert

-> inforga valfri facepalm bild här

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetrekki:

...
Förövrigt så fick jag ju rekommendationen att skriva ner lösenordet (till e-mailen) på en lapp som jag kunde ha med mig... för det är ju säkert

Det var ju en verkligen smart idé av honom
Men gör så att du skippar comhem-mailen och letar andra sätt att ha mail.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du fick ett både ärligt och mycket bra svar av supporten, alla heder till dem när de rekommenderar dig att inte använda ispns e-mail.

ärligt var det nog, men bra var det inte! jag har Gmail adresser och outlook adresser högt och lågt, hans argument för att inte använda comhems mail var ju att "den e så liten."

Men han har onekligen gett mig ammo, när man ringer till deras faktura avdelning och säger att eftersom att man blivit rekommenderad att inte använda deras mailtjänst och då inte heller vill betala för den.
Grabben var ett kvastskaft, och ComHem utbildar inte sin personal (på något vettigt sett) end of story

Permalänk

Jag kan väl förlika mig med att inte använda deras email adresser, men det är inte det som är det värsta i just denna historien det är inkompetensen och vilket intryck man lämnar av bolaget...

I-lands problemet är annars när adressen är upptagen, och på comhem så var inte mitt "förnamn.efternamn@comhem.se" upptaget, vilket det, trots ett inte allt för vanligt namn, är på tex gmail.

tack för att jag fick ventilera

Permalänk
Medlem

Hade du varit mer nöjd om han ljugit för dig? Det finns ju uppenbara nackdelar att använda ISPns e-mail - så varför göra det?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Sade upp ComHem-abonnemanget per telefon för en månad sedan. Fått fiber hemma nu så valmöjligheter har infunnit sig. Möttes i telefon av en enträgen, nästan agressiv säljsvada för att behålla mig som kund. Men vi kan erbjuda dig... Jag fick tjata både länge och väl innan de till sist (och surt) gick med på att avsluta mina abonnemang. Ska bli skönt att slippa dem.

Fick sedan likt förbannat ett förnyelseerbjudande per post med "extra fina villkor" om man ringde ett speciellt nummer. Jag ringde bara för att kolla (och få en utlovad trisslott för besväret) "Du har plats 5 i kön - beräknad väntetid 44 minuter. Gonatt. Köper en lott av handlar'n istället.

Plus & minus då? TV-utbudet var väl OK, men då jag inte haft abonnemang på annat än bredband och telefon så kunde det kvitta. Bredbandet höll aldrig utlovad hastighet och avbrott för servicearbeten (ofta nattetid) aviseras aldrig i förväg. Driftinformation på hemsidan är ett skämt. De tror väl att om de aldrig skriver i några "störningar" där så ser det bra ut?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är betydligt fler random driftstörningar än med t.ex. Telia. "No internet access" förekommer alldeles för ofta. Tycker det dyker upp minst nån gång i veckan och har ingen aning om varför.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Håller med om att det är betydligt fler random driftstörningar än med t.ex. Telia. "No internet access" förekommer alldeles för ofta. Tycker det dyker upp minst nån gång i veckan och har ingen aning om varför.

Det där är rätt områdesberoende. Jag har aldrig haft en störning med mitt bredband de 18 månader jag haft ComHem. Supporten har varit rätt bra, men då blev jag tydligen klassificerad som någon form av expert så en backend-kille ringde upp mig så jag slapp den vanliga supporten när jag hade lite frågor kring telefonin (om det var VLAN-taggat som T3 eller hur de hade löst det).

Sambon har tidigare jobbat på supporten på ComHem och det är tre saker som slog mig.
1. De har - tro det eller ej - faktiskt rätt mycket utbildning.
2. De har fruktansvärt usel personalpolitik så de tappar väldigt ofta folk. (Väldigt korkat när man lägger ned så pass mycket på utbildning kan jag tycka).
3. Många av de som jobbar där är ohyggligt omotiverade. Ofta är det unga människor (och det verkar banne mig som om den yngre generationen är latare) och många gånger via bemanningsföretag så de får dåligt betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetrekki:

Jag har länge varit lite anti mot att byta då jag har haft BBB sedan år 2000, och haft en väl inarbetad email adress.

Dethär rimmar ju illa med det övriga du skriver. Om det var så jobbigt att byta ISP just pga e-postadressen så är det där grundproblemet ligger och lättast att komma runt problemet är att använda en icke bunden e-postadress. Varför inte göra slag i saken och fixa en bra gmail/hotmail/whatever-adress nu när du endå var tvungen att byta bort en väl inarbetad adress? Bland det störigaste förr i tiden innan jag hoppade på gmail-tåget var att jäklas med e-postadressen vid varje ISPbyte. Tänk om du blir missnöjd med comhem i framtiden eller måste byta ISP pga flytt eller att fastighetsägaren byter leverantör. Då sitter du ju i samma otyg igen. Bara att ändra e-postadress på alla 100 olika siter man använder är ju en dags pinfullt jobb.

Jag frontar aldrig lösningen att använda ISPns e-postadress oavsett om det är släkt, vänner eller i jobbet. Finns i princip ingen fördel då det finns så många gratisaltarnativ som är bättre på allt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Det här rimmar ju illa med det övriga du skriver... .

Jag skrev "Jag har länge varit lite anti mot att byta då jag har haft BBB sedan år 2000, och haft en väl inarbetad email adress." för att jag brukar inte byta leverantör var tredje månad, utan är normalt sätt kundlojal. jag har varit nöjd med den mailtjänsten som BBB erbjudit och jag hade den mailadressen jag ville ha. Egentligen är det ovidkommande vad jag haft innan, för om du läser igenom texten igen, så är detinte det som tråden handlade om.

Jag ifrågasätter inte Gmails förträfflighet eller huruvida det är bara att betala 100spänn om året för en domän, men återigen. Det handlar om svaretvarför man inte får sätta ett eget lösenord hos Comhem's mail tjänst.
Det är lite som, "hej jag prenumererar på en 1 liter mjölk i veckan av er, men skulle vilja bestämma ifall det är lättmjölk eller vanlig mjölk jag får.
- nej vi slumpar fram det så det går inte, men jag tycker inte du skall använda våran mjölk, det är ju så små förpackningar, kolla med mejeriet dom hyr ut cisterner på 3 kubik istället, med en gigantisk reklamlogga på."

PS Jag har 3 gmail adresser redan, och en av dom har mitt gamla namn som jag hade innan jag gifte mig, men mitt nya namn är upptaget, och det var ledigt på comhem.

Permalänk
Medlem

Nog för att Comhem har sina kundjänst-problem, men att höra hur någon "tappade allt förtroende för personen i telefonen" efter att ha fått ett sanningsenligt och ärligt svar finner jag ytterst underhållande. Kan inte vara lätt att hantera kunder, det är uppenbarligen helt omöjligt att göra alla nöjda...

Skrivet av swetrekki:

Jag ifrågasätter inte Gmails förträfflighet eller huruvida det är bara att betala 100spänn om året för en domän, men återigen. Det handlar om svaretvarför man inte får sätta ett eget lösenord hos Comhem's mail tjänst.
Det är lite som, "hej jag prenumererar på en 1 liter mjölk i veckan av er, men skulle vilja bestämma ifall det är lättmjölk eller vanlig mjölk jag får.
- nej vi slumpar fram det så det går inte, men jag tycker inte du skall använda våran mjölk, det är ju så små förpackningar, kolla med mejeriet dom hyr ut cisterner på 3 kubik istället, med en gigantisk reklamlogga på."

Jämförelsen med mjölk-prenumerationen är väldigt orättvis, det är trots allt inte en e-post-tjänst du abonnerar på hos Comhem och att jämföra alternativen med tre-kubiks-cisterner med gigantiska reklamloggor på är minst sagt en smula överdrivet. En bättre jämförelse vore t.ex. att du har betalat för helpension på ett boende, men det enda i vin-väg som serveras är det blaskiga "husets vin". De flesta skulle då garanterat uppskatta råd om bättre alternativ och se det som god service.

Men visst, det är uppenbart att du ser e-post-tjänsten som en vital del av ett Internet-abonnemang. Tyvärr för din del gör de flesta andra inte det, vare sig kunder eller Internetleverantörer...

Permalänk
Medlem

Får bara hålla med om att Comhems kundtjänst är 'swing and miss'. Har fått kanonhjälp - har fått skräphjälp. Min största nuvarande puck är att de tar rejäla överpriser för sina bredband baserade på gammal teknologi, och uptimen är inte speciellt bra heller. Hela mitt lägenhetshus kan gå ner flera timmar varje månad.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Been there , than that - ALDRIG mer ComHem.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

När man läst ett antal sådana här trådar slås man av en sak. De är väldigt lika oavsett vilken internetleverantör det handlar om. Det som är standard är att många tycker att supporten är väldigt dålig, driftsäkerheten skral och priset alldeles för högt. Det jag frågar mig är vad tycker folk är viktigast? T ex om driftsäkerheten blir bättre är priset OK då?