Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Så fungerar skärmpaneler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Fast han beskrev ju ganska ingående i artikeln vad en LCD-skärm är, att belysning måste tillföras. Läser man artikeln behöver det inte förtydligas mer.

Jo, det behövs. Har man t.ex. skrivit manualer så lär man sig det snabbt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevlig artikel, som vanligt. Jag tappade dock bort mig på sida 6:

Citat:

Twisted Nematic är bra, men tyvärr är inte omslagspunkten mellan det polariserande och opolariserande läget helt digital utan kommer gradvis. Det blir ingen egentlig tröskel. Om grånivå inte är viktigt kan vridningsvinkeln ökas till 180–270 grader. Då blir det ett tröskelskeende mellan svart och vitt, för det blir helt enkelt lättare att bryta loss molekylerna ur grundtillståndet med en pålagd elektrisk spänning. Som allt som är bättre än någon annat i engelskan är även detta tillstånd "super", varför skärmtypen kallas Super Twisted Nematic (STN).

Hur går detta till? Som jag förstått det så är hela idén att ha två linjära polariseringsfilter, vridna 90 grader mot varandra, så att inget ljus kommer igenom "by default". Visst är det så?
Hur kan vridningsvinkeln då bli 180 grader?
Det skulle väl kräva att de två polariseringsfiltrena ligger vridna 180 grader mot varandra, dvs att de släpper igen 100% av allt ljus, bortsett från det som "vrids bort" av kristallerna (dvs där polariseringen vrids 90 grader resp. det främre filtret), eller?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mycket trevlig artikel, som vanligt. Jag tappade dock bort mig på sida 6:

Hur går detta till? Som jag förstått det så är hela idén att ha två linjära polariseringsfilter, vridna 90 grader mot varandra, så att inget ljus kommer igenom "by default". Visst är det så?
Hur kan vridningsvinkeln då bli 180 grader?
Det skulle väl kräva att de två polariseringsfiltrena ligger vridna 180 grader mot varandra, dvs att de släpper igen 100% av allt ljus, bortsett från det som "vrids bort" av kristallerna (dvs där polariseringen vrids 90 grader resp. det främre filtret), eller?

Antar att han menar att man lägger på en spänning som gör så att grundtillståndet för "trådarna" blir 180° och att man sedan ändrar spänningen så de vrider sig till 270°. Det vill säga samma förändring som från 0° till 90° bara med en konstant spänning. Enligt artikeln ska det vara lite snabbare.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Älskar dessa informativa artiklar. Jag var sent på bollen denna gång. Men glad att jag läste den.