Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Minitelefoner – Vad fan hände edition?

Permalänk
Medlem

Jag har sneglat länge på sambons gamla Xperia Ray. Tycker den har riktigt snygg design och litet format. Det tråkiga är att den är väldigt seg, ska nog prova att roota den när man har lite tid över och hoppas man kan få lite mer fart på den. Sitter själv på en Nexus 4 som är lagom stor, men jag är sugen på något mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lite lustigt att det finns så många bakåtsträvare på ett teknikforum... Ungefär som om det skulle vara en tråd full med folk som inte vill uppgradera från sina gamla GT8800-kort för de nya grafikkorten är så stora och jobbiga.

Skulle man gå runt med sitt gamla 8800GT i byxfickan hela dagarna skulle nog många klaga.

En vettigare jämförelse vore väl om folk dagligen skulle sitta och gnälla över att det inte går köpa laptops på mindre än 24" när de i själva verket tyckte 15,6" var helt perfekt och borde vara den absolut vanligaste storleken på marknaden, och gärna hellre skulle ha 13,3" så det är ännu smidigare att bära.

Eller just ja, laptops är fortfarande sällan större än 14-15".

Har själv gått långa vägar för att ha en så tunn och liten plånbok som möjligt, och försöker rationalisera nyckelknippan så pass att den tammefasen inte ska märkas. Varför ska jag då ha en 6,7" stor telefon när 4,5" vore helt tillräckligt? Vi vill bara ha telefoner där den senaste tekniken blivit ihopklämd till en rimlig yta, något som är väldigt svårt rent tekniskt. Det är knappast bakåtsträvande. Att bara slänga på mer och göra allt större och klumpigare för att ta sig någonvart, det känns inte så modernt.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Har själv gått långa vägar för att ha en så tunn och liten plånbok som möjligt, och försöker rationalisera nyckelknippan så pass att den tammefasen inte ska märkas. Varför ska jag då ha en 6,7" stor telefon när 4,5" vore helt tillräckligt? Vi vill bara ha telefoner där den senaste tekniken blivit ihopklämd till en rimlig yta, något som är väldigt svårt rent tekniskt. Det är knappast bakåtsträvande. Att bara slänga på mer och göra allt större och klumpigare för att ta sig någonvart, det känns inte så modernt.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Nu går jag OT och frågar vad du har för plånbok? Jag kör för tillfället en Bellroy Note Sleeve, men färgen på den har nötts ut nåt förskräckligt att jag måste skaffa nytt snart.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Z1 Compact är väl relativt "liten" mot allt annat idag, 4.3" skärm. Dock känns det som att det finns utrymme för en större skärm om Sony hade velat stoppa in en då den har en lite rejälare svart ram runt om sig.
Är ändå relativt nöjd med telefonen. Något hopplös att se vad som finns på skärmen en riktigt solig dag men, annars helt ok. Lite halkig att hålla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lite lustigt att det finns så många bakåtsträvare på ett teknikforum... Ungefär som om det skulle vara en tråd full med folk som inte vill uppgradera från sina gamla GT8800-kort för de nya grafikkorten är så stora och jobbiga.

Du menar alltså att man är bakåtsträvare ifall man vill ha en liten telefon...hur tänkte du nu?
Vad ger dig rätten att normera vad som är "rätt" eller "fel"?
Alla kan inte vara som du...och tur kanske det...

Och ja...jag har en "stor" telefon...i tjänsten...
Får jag välja så tar jag en liten direkt (som min privata)...

Permalänk
Medlem

Marknaden vill ha större telefoner, sen finns det förstås användare som föredrar mindre varianter, dock är det vanligt att folk som vill ha mindre mobiler prövar en större, efter ett tag skulle dom aldrig kunna gå tillbaka till en mindre variant.

Men visst ska det finnas nischade lurar som är mindre, flagskeppen kommer dock vara modell större dock för en överskådlig tid framöver.

Permalänk
Avstängd

Vill man ha liten skärm är det väl bara köpa en iphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Låt mig göra en vild gissning: du använder den bara till att ringa/SMSa?
(där har vi anledningen)

Yes, ser inte riktigt anledningen till att surfa på mobilen, det kan jag göra på stationära eller laptopen. Och sociala medier använder jag ej och det kan jag tänka mig att den genomsnittlige mobilanvändaren lägger ner x antal minuter eller till och med timmar på varje dag på sin mobil.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på denna gamla reklamfilm

https://www.youtube.com/watch?v=1YKbb_AZysE

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbertMwugabi:

Yes, ser inte riktigt anledningen till att surfa på mobilen, det kan jag göra på stationära eller laptopen.

Det är ju just det som är grejen...att man kan surfa även fast man inte är hemma vid sin stationära eller har med sig sin laptop.

Att du inte inser nyttan av det är helt obegripligt
Det finns så sjukt många situationer där det är galet smidigt att ha tillgång till internet i fickan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybertsen:

Du menar alltså att man är bakåtsträvare ifall man vill ha en liten telefon...hur tänkte du nu?
Vad ger dig rätten att normera vad som är "rätt" eller "fel"?

Eftersom telefonerna går åt allt större skärmar är man per definition en bakåtsträvare om man själv vill gå åt andra hållet - det vill säga bakåt, till det som tidigare varit.

Så han har helt rätt när han kallar er för bakåtsträvare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Skulle man gå runt med sitt gamla 8800GT i byxfickan hela dagarna skulle nog många klaga.

En vettigare jämförelse vore väl om folk dagligen skulle sitta och gnälla över att det inte går köpa laptops på mindre än 24" när de i själva verket tyckte 15,6" var helt perfekt och borde vara den absolut vanligaste storleken på marknaden, och gärna hellre skulle ha 13,3" så det är ännu smidigare att bära.

Eller just ja, laptops är fortfarande sällan större än 14-15".

Har själv gått långa vägar för att ha en så tunn och liten plånbok som möjligt, och försöker rationalisera nyckelknippan så pass att den tammefasen inte ska märkas. Varför ska jag då ha en 6,7" stor telefon när 4,5" vore helt tillräckligt? Vi vill bara ha telefoner där den senaste tekniken blivit ihopklämd till en rimlig yta, något som är väldigt svårt rent tekniskt. Det är knappast bakåtsträvande. Att bara slänga på mer och göra allt större och klumpigare för att ta sig någonvart, det känns inte så modernt.

Det folk använder den senaste tekniken till är att spela, chatta, surfa, titta på TV-serier och film och för alla dessa är upplevelsen mycket bättre på en stor skärm än på en liten. För att använda T9, skicka SMS och ringa mamma behöver man inte senaste tekniken och kan sitta med en gammal Nokia.

För andra än hipster-män med för små tighta jeans är det inget problem heller, 5" går ner i de flesta jeansfickor och för den kvinnliga befolkningen spelar det ingen som helst roll då mobilen ändå ligger i handväskan.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har haft sgs2, Motorola razr och HTC incredible s de senaste åren. Vill säga att enligt mig är HTCn för liten, de andra två är helt ok! Beställde en find 7 i veckan, 5,5" tror jag kommer passa mig utmärkt!

Sitter ofta med min tablet z på toaletten och sånt men kan ju inte ha den överallt stor telefon är bra att ha när jag inte är hemma

Men förstår de som vill ha en liten

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Vad som hände är att hårdvaran blivit kraftfullare och majoriteten vill ha en stor/större skärm som är mer användbar till surf etc då själva mobilfunktionen är det som används minst på en smartphone.

Det är vi konsumenter som bestämmer.

T.o.m apple som hade den perfekta storleken 3:2 3.5" (enligt jobs) har växt o kommer bli ännu större i höst..

Permalänk
Inaktiv

Mina smartphones har varit Xperia Arc och Xperia ZR. Var ett helvete att hitta en vettig storlek när jag behövde byta ut min Arc. Var bara att slå till när ZR kom. Det verkar gå fram och tillbaka i serierna, iaf hos Sony.

Permalänk
Medlem

Håller med trådskaparen!

Men där är väl (som tråden varit inne på) Z1 Compact lite inne på rätt spår - att mindre skärm nödvändigtvis inte skall vara lika med en nedgraderad hårdvaruspecifikation.

Som den student, med trång plånbok, jag är köpte jag en Nexus 4 även om den är för stor. Tyckte min ZTE Blade var alldeles lagom i storlek men började bil lite väl slö innan den gav upp.

För min del handlar det om att jag inte vill släpa runt på så stora grejer, batteritiden blir bättre och det är lättare att hantera med en hand. Ergonomiskt bättre. Längtar efter dagen då touchskärmar blir lika effektiva som gamla knappmobiler med T9. Då gick det att skriva på snudd perfekta SMS under bänken utan att titta. Kanske kan dagens 15 - 16 åringar det med touchmobiler också.

Bra att någon väcker en diskussion kring det!

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lite lustigt att det finns så många bakåtsträvare på ett teknikforum... Ungefär som om det skulle vara en tråd full med folk som inte vill uppgradera från sina gamla GT8800-kort för de nya grafikkorten är så stora och jobbiga.

Förklara för mig.. Hur är man en bakåtsträvare för att man har krav på storlek? Om man inte hade några krav och begränsningar alls så skulle väl alla äga varsin Tianhe-2. I dagsläget rymmer inte ditt atx-chassi 30.000 petaflop och jag tror du skulle få spara, åtminstone, några månader innan du kan köpa ett system som faktiskt gör det. Så.. Gör det dig till en bakåtsträvare - eftersom jag ser att du sitter med ett litet plutt-atx-kort?

Teknisk utveckling är inte BARA mer fps i dina spel.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inte mycket till fritänkande att sitta hemma som en sur gammal gubbe och gnälla om att det var bättre för att och att det där nya moderna det är bara skit det och vägra prova.

Följa strömmen som en död fisk? Det är väl definitionen av att köpa en iPhone...

Varför antar du att jag "vägrar prova"...läs kommentar #35 igen...

Tänk lite utanför dina skygglappar...bara för att trenden går mot större skärmar - så kan det finns andra människor som har andra behov än du och för det skall man inte behöva kallas "bakåtsträvare"...

Jag kanske må vara en "sur gammal gubbe" då...men glöm nu inte att ta din medicin och andas genom näsan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lite lustigt att det finns så många bakåtsträvare på ett teknikforum... Ungefär som om det skulle vara en tråd full med folk som inte vill uppgradera från sina gamla GT8800-kort för de nya grafikkorten är så stora och jobbiga.

Ojjjj.... Trollade du nu eller?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara gilla läget?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Vill ha nåt som får plats i fickan, min s3 med gummiskal runtom är perfekt för detta ändamål - vet inte hur det skulle gå med en telefon som är större än så.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

HTC Mini 2 kanske? på 4½"

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Tycker 5" är alldeles för stort egentligen, det är skönt när man sitter och pillar med den i lugn och ro och kan använda bägge händerna.

Men "on the go" så är det helt värdelöst, kan inte navigera top vänstra halvan alls med högerhanden om jag inte typ glider ner mobilen, dvs sämst grepp om den.

4.5" är lagom storlek för mig iaf. Tyvärr ska allt bli enormt på 5.5"+ på flaggskeppsmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lite lustigt att det finns så många bakåtsträvare på ett teknikforum... Ungefär som om det skulle vara en tråd full med folk som inte vill uppgradera från sina gamla GT8800-kort för de nya grafikkorten är så stora och jobbiga.

Så att man vill ha saker mer kompakt är bakåtsträvande?

Förstår verkligen inte hur du tänker alltså, tycker snarare att det är du som är bakåtsträvare.
Det är inte så lätt att göra mobiler kompakta längre med allt som ska tryckas in, dvs tekniken ligger back, inte före.

Ganska värdelös jämförelse också förresten, bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lite lustigt att det finns så många bakåtsträvare på ett teknikforum... Ungefär som om det skulle vara en tråd full med folk som inte vill uppgradera från sina gamla GT8800-kort för de nya grafikkorten är så stora och jobbiga.

man har väl dock inte grafikkortet i fickan och går omkring med hela dagarna, eller?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Förklara för mig.. Hur är man en bakåtsträvare för att man har krav på storlek?

Krav på storlek? Snarare fast i dåtiden med krav att allt ska vara som på Ericsson- och Nokia-tiden. Vanliga människor verkar inte ha några problem med den nya tekniken...

Skrivet av Cybertsen:

Varför antar du att jag "vägrar prova"...läs kommentar #35 igen...

Tänk lite utanför dina skygglappar...bara för att trenden går mot större skärmar - så kan det finns andra människor som har andra behov än du och för det skall man inte behöva kallas "bakåtsträvare"...

Jag kanske må vara en "sur gammal gubbe" då...men glöm nu inte att ta din medicin och andas genom näsan...

Vad har du din "stora" jobbmobil till då? Ringa röstsamtal? Isåfall är det som att skaffa en plasma-TV och hemmabio sen bara använda text-TV och komma fram till att stora TV-skärmar och hemmabio är onödigt...

Skrivet av JimmieSan:

Så att man vill ha saker mer kompakt är bakåtsträvande?

Jo, kompakta TV-apparater och bildskärmar är väldigt populärt nu, snart kommer det riktigt små kompakta skärmar, för alla vill ha så små som möjligt... eller nej vänta...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vad har du din "stora" jobbmobil till då? Ringa röstsamtal? Isåfall är det som att skaffa en plasma-TV och hemmabio sen bara använda text-TV och komma fram till att stora TV-skärmar och hemmabio är onödigt....

Du kommer verkligen med dåliga analogier (vilket även andra påpekat)...främst då du inte har en aning om varför min arbetsgivaren valt att tillhandahålla denna telefonen...men det är inte för dess stora skärm...

Du verkar verkligen ha problem med att kunna inse att andra kan ha andra behov än dig...det kallas att ha låg inlevelseförmåga...

(F.ö. din kommentar till JimmieSan var verkligen ett bottennapp...)

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en Nexus 5 som är 5". Jag tror faktiskt jag föredrar en lur som är aningen mindre, typ 4,7".

S5 mini eller Galaxy F eller vad den nu heter kan komma att bli intressant för mig, eller eventuellt dess uppföljare då den kommer vara exakt 4,7".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Sitter själv på en Nexus 5 som är 5". Jag tror faktiskt jag föredrar en lur som är aningen mindre, typ 4,7".

S5 mini eller Galaxy F eller vad den nu heter kan komma att bli intressant för mig, eller eventuellt dess uppföljare då den kommer vara exakt 4,7".

Om man ska vara petig så är den 4.95"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Du kommer verkligen med dåliga analogier (vilket även andra påpekat)...främst då du inte har en aning om varför min arbetsgivaren valt att tillhandahålla denna telefonen...men det är inte för dess stora skärm...

Du verkar verkligen ha problem med att kunna inse att andra kan ha andra behov än dig...det kallas att ha låg inlevelseförmåga...

(F.ö. din kommentar till JimmieSan var verkligen ett bottennapp...)

Det var en klockren jämförelse, inte ens ni bakåtsträvare vill ha mindre skärmar till datorn eller på TV-väggen.

Du lyckas ju inte komma med ett enda argument pratar bara utan bara om dina 'speciella behov' som du inte klarar att redovisa. Klart att den inte tillhandahölls av arbetsgivaren för att den var stor skärm, utan för att den var dyr och/eller populär.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W