Fråga om totalvikt och tjänstevikt, släpvagn

Permalänk

Fråga om totalvikt och tjänstevikt, släpvagn

Hej!

Håller på med körkort och får upp den här frågan.

https://www.dropbox.com/s/ccxnskau09lb6jh/2014-08-08_131606.p...

Som ni ser så får jag fel på frågan då jag svarar BE-körkort. Men vad jag har lärt mig så får släpvagnens totalvikt inte överskrida bilens tjänstevikt, om man ska köra på enbart B-körkort. Sen får inte totalvikten överskrida 750 kilo om den ska räknas som lätt släpvagn, vilket den gör med marginal i detta fall.

Förstår verkligen inte hur det kan vara enbart B-körkort!

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Hej!

Håller på med körkort och får upp den här frågan.

https://www.dropbox.com/s/ccxnskau09lb6jh/2014-08-08_131606.p...

Som ni ser så får jag fel på frågan då jag svarar BE-körkort. Men vad jag har lärt mig så får släpvagnens totalvikt inte överskrida bilens tjänstevikt, om man ska köra på enbart B-körkort. Sen får inte totalvikten överskrida 750 kilo om den ska räknas som lätt släpvagn, vilket den gör med marginal i detta fall.

Förstår verkligen inte hur det kan vara enbart B-körkort!

Med B-körkort får man dra ett släp med totalvikt max 750 kg eller ett släp med totalvikt över 750 kg om bilens och släpets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg.

I detta fallet är totalvikten 3450 kg.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jaha! Så man får köra med enbart b-körkort om totalvikten på bilen är 3000 kg och släpets totalvikt är 700 kg, alltså 3700 kg?

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Jaha! Så man får köra med enbart b-körkort om totalvikten på bilen är 3000 kg och släpets totalvikt är 700 kg, alltså 3700 kg?

Nej, det var klumpigt skrivet... 3500 kg gäller alltid som övre gräns (bara bilen får inte heller väga mer om du kör utan släp)
Citerar från den här:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Tra...

B-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3500kg.
• Du får dra en lätt släpvagn med en totalvikt av högst 750 kg.
• Du får även dra en släpvagn med en totalvikt som är högre än 750kg, förutsatt att
bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500kg

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Men då kan man ju rent ut sagt ge tusan i om släpet väger över eller under 750 kg då det enda som verkar spela någon roll är att det inte ska väga över 3500 kg tillsammans?

Sen det här med att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt trodde jag också var en sån regel som alltid gäller men inte enligt frågan på STR?

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Inaktiv

Du måste även veta hur mycket bilen i fråga får dra.

Permalänk

Jo såklart, är ju det och tjänstevikten som styr om det är ett lätt släp och om man får dra den på B-behörighet.

Men det jag inte förstår är att det står klart och tydligt att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt om man ska få köra på B kortet?

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem

Jag tror 750 kg är maxvikten för ett släp som är obromsat om det är tillåtet att dra så tunga obromsade släp med bilen. Nu gissar jag bara. Sen behöver inte obromsade släpvagnar besiktas medan bromsade släpvagnar måste besiktas. Eller så är det i alla fall här i Finland.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Jo såklart, är ju det och tjänstevikten som styr om det är ett lätt släp och om man får dra den på B-behörighet.

Men det jag inte förstår är att det står klart och tydligt att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt om man ska få köra på B kortet?

Nej det är inte bara tjänstevikten som styr längre.
Det är gamla regler som ändrades förra året, idag styr andra faktorer.

Total "tågvikt" är dock 3500kg som skrevs ovan, men du får ALLTID dra en släpvagn som vägen 750kg även om ditt fordons totalvikt är 3499kg.

Min bil tex. har en tjänstevikt på 1380kg och jag får dra 1590kg med b-behörighet enbart.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk

Jaha! Tusen tack, har kvar boken från när jag tog moppekort.. Är väl lite saker som hinner ändras på tre år!

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk

Blev väl nya regler förra året?
Blev lite chockad över att min 360GLT fick dra runt 1000kg för några år sedan, men någon vecka sedan när jag skulle fixa ägarbyte så stod det 2000kg med b kort.
Någon måste vara fel med tanke på att bilen väger 1200kg.
Sund förnuft säger aldrig i livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Mjo... man kan ju undra hur de tänkt med de reglerna.

Hade lite krångel med detta nu i somras när man skulle hjälpa föräldrarna med flytten.

Min bror hade lånat en bil och ett släp vilka tillsammans inte fick köras på vanligt B-kort eftersom totalvikten för ekipaget översteg 3500KG. Bilen i fråga var i storlek med Ford F150 t.ex.

Men det var inga problem för mig att dra släpet med en Toyota Yaris. xD Är det någon som förstår logiken? Inte fan är det säkerhet det handlar om iallafall?

Kanske inte. Men någonstans måste ju gränsen dras.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Mjo... man kan ju undra hur de tänkt med de reglerna.

Hade lite krångel med detta nu i somras när man skulle hjälpa föräldrarna med flytten.

Min bror hade lånat en bil och ett släp vilka tillsammans inte fick köras på vanligt B-kort eftersom totalvikten för ekipaget översteg 3500KG. Bilen i fråga var i storlek med Ford F150 t.ex.

Men det var inga problem för mig att dra släpet med en Toyota Yaris. xD Är det någon som förstår logiken? Inte fan är det säkerhet det handlar om iallafall?

Vad gäller obromsat släp så kommer bilens vikt in i beräkningen för att dess bromsar ska kunna klara av den extra belastningen. Om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt så får du bara köra i 40 km/h (Hur fort får du köra? [Transportstyrelsen]). Det är lätt att argumentera att en tyngre bil är "mer säker" här, då den troligen har mer generöst dimensionerade bromsar.

Bromsade släp blir en annan femma ur säkerhetssynpunkt. Tanken är ju att de i någon mån ska kunna "bromsa sin egen vikt", så det ska egentligen kvitta om de dras av en Fiat Uno eller en Ford F-150: ekipaget ska kunna stanna på "typ" samma sträcka som bilen på egen hand ändå (viss påverkan sker om det handlar om påskjutsbroms, men det ska ändå vara en belastning långt inom kraven för en obromsad vagn). Det är lätt att fintas av intuitionen här: eftersom en lätt och motorsvag bil med släp känns bra mycket trögare att få upp i hastighet än en starkare bil med samma släp så antar man kanske att den lätta bilen är motsvarande dålig på att bromsa ekipaget, men det stämmer inte då vagnen ju "hjälper till" med att bromsa (men inte med att accelerera positivt).

Att de sätter ekipagets maxtak på 3500 kg blir då således mer en säkerhetsfråga ur perspektivet att de inte vill att "lekmän" ska kunna flyga fram med den rörelsemängd exempelvis 5000 kg i 80 km/h innebär (tänk att ett sådant ekipage exempelvis brakar rakt in i en bropelare eller något). Någonstans ska taket gå, som sades ovan. Det var därför Transportstyrelsen hellre såg att du körde släpet med en Toyota Yaris och höll dig inom 3500 kg, än att de vill låta B-körkortsinnehavare flyga fram med en himla massa kg på vägen.

(Jag spekulerar i anledningarna till reglerna då jag inte har någon koll på processen som ledde fram till dem, men jag tycker ovanstående låter som rimliga motiveringar.)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.