Permalänk

Byte CMOS batteri - problem!

Hej!

Jag har satt in ett nytt cmos batteri i min Dell (sign) och detta gick inte så lätt som det brukar.
Trots samma typ av batteri som innan så får jag följande besvär:

- Stannar vid post-screen (leds 2 & 4 för diagnostik lyser konstant, gpu-fel men ingen skillnad på olika kort)
- cmos checksum error/failure
- low battery / battery low
- battery failure
- last shutdown due to thermal

Har moderkortet dött eller har jag bara missat nåt?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Rekordmedlem

Har du gjort en cmos reset och sedan ställt in allt rätt efter bytet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du gjort en cmos reset och sedan ställt in allt rätt efter bytet ?

Gick in i bios och valde load defaults. Det var då den började stanna vid post-screen.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Rekordmedlem

Då ska det kanske inte vara de inställningarna, du bör kontrollera att allt är rätt i förhållande till hårdvaran, om du skriver ut delarna kanske nån vet hur det ska vara inställt.

Varför behövde batteriet bytas, är det gamla delar eller var det nått som strulade innan så att du misstänkte fel?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då ska det kanske inte vara de inställningarna, du bör kontrollera att allt är rätt i förhållande till hårdvaran, om du skriver ut delarna kanske nån vet hur det ska vara inställt.

Varför behövde batteriet bytas, är det gamla delar eller var det nått som strulade innan så att du misstänkte fel?

För ganska så exakt ett år sedan började jag tappa skärmens signal oavsett grafikkort (förutom onboard-grafikkretsen som är av typ 6150le).
Nu denna sommar så började jag även få röda färger på skärmen vid ett par tillfällen men det har ändå inte varit fel på grafikkorten.
På Dell Community forumet har jag fått förslag att byta nätagg men då jag inte i första hand vill investera i ett just nu tänkte jag att det kanske kunde vara värt att helt enkelt prova en clear cmos då det ibland kunnat fungera förr.

Om jag driftar datorn utan batteri lyser inte 2 och 4 utan 123 som hänvisar till "another failure".

Länk service manual: ftp://ftp.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_desktop/esuprt...

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

Det finns ju även en till möjlig orsak många äldre dell datorer lider av dåliga elektrolyter så får du ingen bild då o då så skulle jag börja fundera på hur de mår är elektrolyterna plana på "toppen" och inte heller buktar ut i "botten" sen kan de även torka ut utan att det syns nåt på dem har varit med om instabila system pga av det nämnda.

Hur gammal är maskinen?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

För säkerhets skull, testa med ytterligare ett nytt batteri så det nya det du satt in inte är felkällan. Det har hänt mig en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Det finns ju även en till möjlig orsak många äldre dell datorer lider av dåliga elektrolyter så får du ingen bild då o då så skulle jag börja fundera på hur de mår är elektrolyterna plana på "toppen" och inte heller buktar ut i "botten" sen kan de även torka ut utan att det syns nåt på dem har varit med om instabila system pga av det nämnda.

Hur gammal är maskinen?

Är elektrolyter de plastaktiga runda sakerna som finns många och spridda över moderkortet och som förr hade som ett X på ovansidan som ibland kan rinna om? Vad jag sett så är de okej ännu. Maskinen tillverkades nån gång 2006-2007. Sista bios update släppt 2007.

Jag har testat fram och tillbaka med batteriet och för stunden verkar alla felmeddelanden vara borta och allt har stabiliserat sig.
Det enda som kan vara kvar nu är möjligen om signalfelet skulle återkomma.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Rekordmedlem

Kondensatorerna måste inte svälla och läcka för att bli dåliga och är maskinen 7-8 år gammal kan det bero på normal åldring, men funkar det så får du köra på så länge det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kondensatorerna måste inte svälla och läcka för att bli dåliga och är maskinen 7-8 år gammal kan det bero på normal åldring, men funkar det så får du köra på så länge det går.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12