Permalänk
Medlem

DVI eller Displayport-adapter till HDMI

Hej på er!

I dagsläget har jag bara en HDMI-utgång på mitt grafikkort. Jag har dock två DVI och en displayport. Just nu har jag kopplat min datorskärm till DVI-utgången och min tv till HDMI så jag kan spegla skärmarna. Jag vill fortsatt ha både tv:n och skärmen inkopplade samtidigt. Vad tror ni? Borde jag istället köpa en displayport-adapter till HDMI så jag kan kan koppla in min skärm till HDMI också? Är den lösningen bättre än DVI som jag kör idag eller spelar det ingen roll? TV:n tittar jag på film på och skärmen spelar jag på.

Tacksam för svar!

/Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre3:

Hej på er!

I dagsläget har jag bara en HDMI-utgång på mitt grafikkort. Jag har dock två DVI och en displayport. Just nu har jag kopplat min datorskärm till DVI-utgången och min tv till HDMI så jag kan spegla skärmarna. Jag vill fortsatt ha både tv:n och skärmen inkopplade samtidigt. Vad tror ni? Borde jag istället köpa en displayport-adapter till HDMI så jag kan kan koppla in min skärm till HDMI också? Är den lösningen bättre än DVI som jag kör idag eller spelar det ingen roll? TV:n tittar jag på film på och skärmen spelar jag på.

Tacksam för svar!

/Jonas

Dvi är lika bra som hdmi så behåll du det som det är...

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Permalänk

Det står lite konstigt skrivet men ditt grafikkort har alltså 1st HDMI, 1st DP och 2st DVI. Du har en TV i din HDMI och en skärm i din ena DVI. Du vill ansluta en skärm till och undrar hur du ska göra. Är detta vad du menar? Vad har du för grafikkort? Ska du ha 3 skärmar kan det nämligen bli problem

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

HDMI använder exakt samma signaler som DVI för bild, enda skillnaden är att det kan gå ljud via HDMI. Man kan alltså säga att HDMI är som DVI fast med ljud. Med en DVI -> HDMI-adapter behöver signalen bara ändras från en DVI-port till en HDMI-port medan om man kör DP -> HDMI måste signalen göras om från en DP-signal till en HDMI-signal. Därför är DVI -> HDMI att föredra.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Hej,

Sorry om det är slarvigt skrivet. Jag vill alltså bara ha två skärmar samtidigt. Alltså en TV och en datorskärm. Till tv:n kör jag HDMI och till skärmen DVI. Min fråga var om en displayport-adapter till HDMI hade varit bättre än DVI som jag kör idag. Då kan jag ju köra HDMI till båda. Jag har ett gtx 680 med 1xHDMI 1xDP och 2xDVI.

Permalänk
Skrivet av Mighty Nerd:

HDMI använder exakt samma signaler som DVI för bild, enda skillnaden är att det kan gå ljud via HDMI. Man kan alltså säga att HDMI är som DVI fast med ljud. Med en DVI -> HDMI-adapter behöver signalen bara ändras från en DVI-port till en HDMI-port medan om man kör DP -> HDMI måste signalen göras om från en DP-signal till en HDMI-signal. Därför är DVI -> HDMI att föredra.

DVI, HDMI och DP har alla samma signal och kan ha adaptrar på alla håll. Skillnaden är egentligen att HDMI inte klarar samma uppdateringsfrekvenser under högre upplösningar som de andra gör

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

HDMI använder exakt samma signaler som DVI för bild, enda skillnaden är att det kan gå ljud via HDMI. Man kan alltså säga att HDMI är som DVI fast med ljud. Med en DVI -> HDMI-adapter behöver signalen bara ändras från en DVI-port till en HDMI-port medan om man kör DP -> HDMI måste signalen göras om från en DP-signal till en HDMI-signal. Därför är DVI -> HDMI att föredra.

Ok, då kör jag som jag gör idag. En DVI och en HDMI.

Permalänk
Skrivet av Ferre3:

Hej,

Sorry om det är slarvigt skrivet. Jag vill alltså bara ha två skärmar samtidigt. Alltså en TV och en datorskärm. Till tv:n kör jag HDMI och till skärmen DVI. Min fråga var om en displayport-adapter till HDMI hade varit bättre än DVI som jag kör idag. Då kan jag ju köra HDMI till båda. Jag har ett gtx 680 med 1xHDMI 1xDP och 2xDVI.

Det spelar då ingen roll vilken utgång du kör ifrån rent bildmässigt. Kan du slippa adaptrar så är det ju bara bra

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

DVI, HDMI och DP har alla samma signal och kan ha adaptrar på alla håll. Skillnaden är egentligen att HDMI inte klarar samma uppdateringsfrekvenser under högre upplösningar som de andra gör

DisplayPort är faktiskt inte samma signal som de övriga två utan när du kopplar in exempelvis en TV via en passiv DP-HDMI-adapter så byter grafikkortet utsignal från DisplayPort till HDMI. För att det ska funka måste dock grafikkortet klara av dual-mode, även kallat DP++ men det gör i princip alla grafikkort så det är lätt att tro att det är samma signal.

Kan vara intressant att veta

https://en.wikipedia.org/wiki/Displayport#Dual-mode
http://www.displayport.org/faq/ (finns två frågor om HDMI där DP++ tas upp i svaret)

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]