Mac Pro visar stopp tecken vid uppstart

Permalänk
Medlem

Mac Pro visar stopp tecken vid uppstart

Hej, Jag har en MacBook Pro 13 mid 2009 som visar stopp symbol när jag försöker starta den.

Den har vart inlämnad på repartition för att datorn hittade inte airport kortet men tog hem den igen för att det skulle kosta för mycket ifall dom skulle byta den så det översteg datorns värde.

Så jag sökte guide på youtube hur man bytte den bara för att få ett hum hur man gjorde.
Gjorde som han gjorde i videon tog ur airport kortet och satte ihop allting igen då kom den här symbolen upp.

Någon som vet vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Hej, Jag har en MacBook Pro 13 mid 2009 som visar stopp symbol när jag försöker starta den.

Den har vart inlämnad på repartition för att datorn hittade inte airport kortet men tog hem den igen för att det skulle kosta för mycket ifall dom skulle byta den så det översteg datorns värde.

Så jag sökte guide på youtube hur man bytte den bara för att få ett hum hur man gjorde.
Gjorde som han gjorde i videon tog ur airport kortet och satte ihop allting igen då kom den här symbolen upp.

Någon som vet vad felet kan vara?

Du glömde väl inte att använda ESD - band? Då kan datorn vara rökt... Testa att hålla in R knappen när du startar datorn (innan ljudet) och se om du kan få igång reparationen.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Kommer inget ljud alls och den reagerar inte på kommandot

Permalänk
Medlem

Kan vara HD som lagt av

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Vart kan man få tag i en hårddisk som passar till den datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Vart kan man få tag i en hårddisk som passar till den datorn?

Bara att slänga in valfri 2,5" HDD eller SSD Rekommenderar att köpa en SSD! (Om det nu är hårddisken som slutat funka)

Permalänk
Medlem

För det första, Mac Pro och Macbook Pro är två helt olika datorer.

Stoppsymbol vid start betyder att ett fel uppstod när datorn laddade operativsystemet från disken. Du kan alltså vara relativt säker på att det inte är något hårdvarufel, om det inte är så att disken är fysiskt trasig då.

Vanligast är att en drivrutin eller annan systemfil är trasig. Eftersom det rör sig om en MBP så skulle jag också undersöka om du inte råkat rycka ut eller böjt/förstört SATA-kabeln när du öppnat/hanterat datorn.

Om du har ett modernt OS och disken är hel så ska du kunna boota Recovery Mode genom att hålla Cmd-R under boot. Därifrån kan du återställa din OSX-installation.

Men som sagt, börja med att kontrollera SATA-kabeln.

Skrivet av Nocy123:

Vart kan man få tag i en hårddisk som passar till den datorn?

Macbook Pro 2009 använder standard 2,5" HDD/SSD som vilken bärbar PC som helst.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Hedersmedlem

*Bumpinlägg raderad*

Av rättviseskäl tillåter vi inte bumpning, såna inlägg gör att andras trådar trycks undan, vilket inte är fair. Denna gången har jag plockat bort inlägg, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

För det första, Mac Pro och Macbook Pro är två helt olika datorer.

Stoppsymbol vid start betyder att ett fel uppstod när datorn laddade operativsystemet från disken. Du kan alltså vara relativt säker på att det inte är något hårdvarufel, om det inte är så att disken är fysiskt trasig då.

Vanligast är att en drivrutin eller annan systemfil är trasig. Eftersom det rör sig om en MBP så skulle jag också undersöka om du inte råkat rycka ut eller böjt/förstört SATA-kabeln när du öppnat/hanterat datorn.

Om du har ett modernt OS och disken är hel så ska du kunna boota Recovery Mode genom att hålla Cmd-R under boot. Därifrån kan du återställa din OSX-installation.

Men som sagt, börja med att kontrollera SATA-kabeln.

Macbook Pro 2009 använder standard 2,5" HDD/SSD som vilken bärbar PC som helst.

Tror att det är kabeln som spökar eftersom min andra dator hittar hårddisken men inte min mac den känner inte ens av den

Någon som vet vart man kan köpa en sån kabel billigt? lite tråkigt att lägga ut 261+kr på nått som kanske inte löser problemet

Permalänk
Skrivet av Nocy123:

Gjorde som han gjorde i videon tog ur airport kortet och satte ihop allting igen

Stoppade du i ett nytt airportkort? Annars har du en trolig förklaring där.

Hur är det när du startar datorn, är det en massa text med stoppknappen? Isåfall är det med största sannolikhet inte fel på hårddisken utan något direkt relaterat till ditt ingrepp.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Stoppade du i ett nytt airportkort? Annars har du en trolig förklaring där.

Hur är det när du startar datorn, är det en massa text med stoppknappen? Isåfall är det med största sannolikhet inte fel på hårddisken utan något direkt relaterat till ditt ingrepp.

Bytte aldrig airport kort eftersom jag inte hade tid då

Blir bara ett stopptecken, pratade med apple support och eftersom att macen inte hittade hårddisken men min andra dator gjorde så rekommenderade dom att jag skulle köpa en ny kabel