Permalänk
Medlem

Tips på vattenkylning till 4790k

Hejsan.
Jag söker efter någon som är bra på att bygga vattenkylningkit. Hade tänkt köpa ett färdigt på inet men det jag söke efter hade dom inte på lager. Bygg gärna kittet runt dennahttp://www.inet.se/produkt/5331137/reservoar-ek-dcp-2-2-x-res-combo. Vill helst bara ha en 240mm radiator. Jag kör en 4790k som är delidad men ändå så ligger den på 90c i aida under stress och körs i 4,6 vcore på 1.255. Har kollat att jag har monterat min silverstone td02 rätt och det har jag. Sitter å väntar på Coollaboratory LiquidUltra men jag ser inte att tempsen kommer sjuka så mycket mer eftersom deliden sänkte tempsen med bara 5 grader.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk

Gör en ritning hur du ungefär vill ha det (räcker att du drar slangarna i paint) så kan jag försöka hjälpa dig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc mini l Nätdel: Corsair CX750 l Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M l Processor: Intel core i5 3570K (4.5GHz @ 1,128Volt) l Minnen: Corsair 16GB Vengeance l Grafikkort: Msi GeForce GTX 670 sli l Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB l SSD: Kingston V300 120GB l Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Tjenare, om det bara är Cpu kylning du ska ha så rekomenderar jag inte riktig vattenkylning.
http://www.inet.se/produkt/5232304/corsair-hydro-h110 5 års garanti, byt bara ut fläktarna mot några 140mm noctua fläktar med breda fläktblad ( dom trycker luft bättre om dom är bredare ) så kommer du ha fin fin kylning.

Annars om du vill ha riktig så har du http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-d5-3867p.html

Permalänk
Medlem

Har ett eget byggt system med lite ekwb komponenter och det fungerar alldeles ypperligt. Artur på coolingstuff hjälper dig nog mer än gärna å bygga ihop ett system!

Men att du säger din 4790k ligger på 90c vid load är ju skrämmande. Säker att du får rätt tryck på cpu'n när du tagit bort heatspreadern?
Vet jag fick köpa andra bultar för att kunna få rätt tryck på cpu'n när jag med ek-supremacy blocket.
Kör också delid och bara clu på cpu'n då ligger jag på 51-55c vid 1.56v när man kör SuperPi.

Permalänk
Medlem

Kolla på coolingstuff.se och coolerkit.se istället använd något av kiten som referens och sätt ihop ditt eget custom paket.

Permalänk
Medlem

Jodå. jag har byggt ihop ett eget kit på coolerkit.se
EK - Supremacy - Acetal
EK - CoolStream PE 240
EK - DCP 2.2 (12V DC Pump)
EK - DCP 2.2 X-RES Reservoar Combo
EK - CSQ Push On Fitting - G¼ - 16/10mm - Black
MasterKleer - 16/10mm - Klar ( hur lång är slangen som skickas?)
EK - Ekoolant - CLEAR - 1L

Sen har jag kolla på ett komplett kit på inet http://www.inet.se/produkt/5331136/ek-kit-l360 men eftersom jag kommeri nte vattenkyla mina 780 för jag vänta på 880 så är jag osäker på om dom kommer bli varm eftersom insug i lådan kommer bli där radiatorn sitter. om jag tar det färdiga kittet från inet.

Sorry för att det tog så lång tid att svara, håller på att flytta till en ny lgh.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem
Skrivet av inzani:

Har ett eget byggt system med lite ekwb komponenter och det fungerar alldeles ypperligt. Artur på coolingstuff hjälper dig nog mer än gärna å bygga ihop ett system!

Men att du säger din 4790k ligger på 90c vid load är ju skrämmande. Säker att du får rätt tryck på cpu'n när du tagit bort heatspreadern?
Vet jag fick köpa andra bultar för att kunna få rätt tryck på cpu'n när jag med ek-supremacy blocket.
Kör också delid och bara clu på cpu'n då ligger jag på 51-55c vid 1.56v när man kör SuperPi.

Vilka bultar köpte du då? kommer oxå köpa ett ek supremacy. Jo jag tycker den ligger väldigt högt för en silverstone td02 kyler ganska så bra. Men vad som oroar mig är att radiatorn knappt blir varm. Och har gått igenom allt men ändå så vill den inte flytta bort värmen från cpun. På onsdag få jag clu men jag tror det inte kommer bli så stor skillnad.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem

mina värme problem löste sig via clu. fått ner den till 68 grader nu i aida64

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu