Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Tusen spänn är ett budgetkort. Jag tror inte jag spenderat under 2500 balumas på ett moderkort jag köpt de senste femton åren. Pengarna man sparar kostar mer i frustrationen man ger.

Kan säga att dyrare kort betyder inte utan problem. Jag hade när Asus lanserade första ROG moderkortet som kom till AMDs FX62 processor "Asus Crosshair". Kortet var bland de dyraste man kunde hitta och endå hade den problem där den ibland inte ville boota eller vägrade rätt minnesinställningar så den skickades in.

Överklockingen var medioker för så "high end komponenter", Vid överklocking av FSB så fick den problem att läsa av värden från sensorer på moderkortet (Volt till cpu, temperaturer etc, det blev blankt i BIOS) eller att nätverkskortet dog 50% när man kom in i Windows.. Även vanlig överklocking med multiplier så fick den mediokra resultat (+100MHz).

När jag skickade in första kortet på lagning köpte jag ett random budget MSI mATX moderkort på komplett fyndhörna för 400kr som klockade bättre än Crosshair kortet och fungerade helt klockrent. Mindre lull lull som fläktplatser eller 14 sidiga minnesinställningar i BIOS men det funkade. Vill också tillägga att Asus ibland är riktigt usla med sina BIOS, min erfarenhet från Crosshair var nära att bojkotta hela Asus för deras usla BIOS.

Skrivet av Swedish Berserk:

Det kommer en bild nu!

Jag skulle försöka flytta radiatorn till en annan plats, fronten (hårddiskburen) eller i värsta fall utanför chassit (baksidan om det går).

Annars om det inte går ser det ut som du har lite plats ovan eller under för en fläkt. Alternativt kan du testa montera en fläkt framför minnesocklarna (hårddiskburen) för att få något flöde där.

Även om du har ett budgetmoderkort så är VRM verkligen inbakat bakom radiatorn och med dåligt luftflöde förstår jag att den throttlar där.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Först vill jag tacka alla för eran hjälp! Här kommer också en bild på hur det ser ut just nu.

https://farm6.staticflickr.com/5582/14875073956_d5cb74fb4d_b....
Datorn by Swedish Berserk, on Flickr

Förstår att du är besviken... Hursomhelst...

Hade det varit min dator, om jag hade tid/ork och verktyg alt kunnat låna så hade jag måttat lite, sen strippat ner chassit naket.
Du kan lyssna på lite porrfilmsmusik och lite långsamt och sensuellt ta ut del för del.
Ut med moderkort, nätagg, fläktar mm. I stort sett allt du inte vill få spån i.
Sen hade jag först gjort 4 skruvhål på lämpligt ställe i taket, du kan måtta efter en 120mm fläkt. Sen gjort ett stort runt hål i mitten, återigen, kan måtta efter 120mm fläkt.
Glöm inte att dammsuga/blåsa rent/torka rent chassit innan du monterar tillbaka komponenterna (är ingen ESD risk att dammsuga ett tomt chassi).
Sen hade jag monterat Kuhlern i taket
Helt plötsligt har du gott om plats runt vrm för att sätta en fläkt och behöver inte köpa ny CPU kylare
Det är en lösning som kostar mer tid än pengar. Så det beror ju på lite hur man värderar sin tid vs sina pengar... och också om man tycker det är kul att hålla på eller om man bara vill använda datorn.

Skrivet av era909:

Om problemet verkligen är överhettade VRM:s så borde vilken top-down-kylare som helst lösa problemet. Exempelvis http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Annars så verkar en top-down kylare likt den era909 rekommendera vara bästa lösningen för dig.

Visst om man kan köpa nytt moderkort för runt 1500kr som ger en stabil dator så kan det vara lönt. Men säg för runt 4000kr får man nytt moderkort + CPU + RAM. För 1500 är man nästan halvvägs där. Så kan man komma undan med en billigare lösning nu och sen kanske om ett år eller två byta moderkort + CPU + RAM på en gång istället.

En Core i5 från 2016, eller om AMD släppt något nytt kul tills dess, är troligtvis mer "framtidssäker" än en FX 81xx.
Roligare att uppgradera när det gör lite mer skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

En Core i5 från 2016, eller om AMD släppt något nytt kul tills dess, är troligtvis mer "framtidssäker" än en FX 81xx.
Roligare att uppgradera när det gör lite mer skillnad.

Vad det verkar så kan TS knappt spela på datorn, 10FPS pratar han om att han får, när det trottlar. Så byta mobo eller lyckas kyla VRM lär gör natt och dag för TS. Men vist annars håller jag med, men beror på om TS vill och det är värt att uppgradera om 2 år.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fast TS har väl en med TDP 95 W, eller? Så förbehållet gäller väl inte det här fallet.
Oavsett så verkar det ju lite dumsnålt av ASRock (som annars gör prisvärda kort i alla klasser). Nåväl.

Det kan göra betydande skillnad om du petar in en liten fläkt där den får plats och riktar den mot flänsen. Jag kan tänka mig att ett litet flöde kan göra rejäl skillnad här. Så om du inte har problem med lite meck och en ghettomod så tycker jag att du ska testa.

Permalänk
Medlem

Flytta på radiatorn och sätt i 2x fläktar i sidopanelen som blåser luft på moderkortet. Radiatorn måste inte sitta bak som utblås. Det finns 2 fläkt platser i fronten som kan hjälpa till med mer luft in i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad det verkar så kan TS knappt spela på datorn, 10FPS pratar han om att han får, när det trottlar. Så byta mobo eller lyckas kyla VRM lär gör natt och dag för TS. Men vist annars håller jag med, men beror på om TS vill och det är värt att uppgradera om 2 år.

Men att få lite luftflöde över vrm borde vara billigare än att byta moderkort.

Om det är värt att uppgradera om 2 år?
Tja, finns ju alltid en osäkerhet i att sia om framtiden, sen har ju folk olika användningsområden, krav, ekonomi, prioriteringar etc.
Men har man datorn som hobby, har råd och inte sitter på bland de senaste idag är väl chansen ganska stor att det kan vara värt det.

Skrivet av lorgix:

Fast TS har väl en med TDP 95 W, eller? Så förbehållet gäller väl inte det här fallet.

AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer" <- SweClockers test.

AMD FX-8120
Arkitektur Bulldozer
CPU Base Clock 3,1 GHz
CPU Turbo Core 3,4 GHz
CPU Turbo Core Max 4,0 GHz
TDP 125 W

Skrivet av Lembritt:

Flytta på radiatorn och sätt i 2x fläktar i sidopanelen som blåser luft på moderkortet. Radiatorn måste inte sitta bak som utblås. Det finns 2 fläkt platser i fronten som kan hjälpa till med mer luft in i lådan.

Om slangarna räcker för att sätta radiatorn i fronten och man kan göra det utan att bli av med de hårddiskplatser man behöver så är det klart enklare och snabbare lösning än att modda ny monteringsplats för radiatorn.
Att sätta den i sidopanelen är väl också ett alternativ, fast det blir ju lite bökigare varje gång man ska in i datorn då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer" <- SweClockers test.

AMD FX-8120
Arkitektur Bulldozer
CPU Base Clock 3,1 GHz
CPU Turbo Core 3,4 GHz
CPU Turbo Core Max 4,0 GHz
TDP 125 W

Det finns 8120 på 95 W också. Vilken TS har vet jag inte riktigt..

Permalänk
Skrivet av Commander:

Kan säga att dyrare kort betyder inte utan problem. Jag hade när Asus lanserade första ROG moderkortet som kom till AMDs FX62 processor "Asus Crosshair". Kortet var bland de dyraste man kunde hitta och endå hade den problem där den ibland inte ville boota eller vägrade rätt minnesinställningar så den skickades in.

Överklockingen var medioker för så "high end komponenter", Vid överklocking av FSB så fick den problem att läsa av värden från sensorer på moderkortet (Volt till cpu, temperaturer etc, det blev blankt i BIOS) eller att nätverkskortet dog 50% när man kom in i Windows.. Även vanlig överklocking med multiplier så fick den mediokra resultat (+100MHz).

När jag skickade in första kortet på lagning köpte jag ett random budget MSI mATX moderkort på komplett fyndhörna för 400kr som klockade bättre än Crosshair kortet och fungerade helt klockrent. Mindre lull lull som fläktplatser eller 14 sidiga minnesinställningar i BIOS men det funkade. Vill också tillägga att Asus ibland är riktigt usla med sina BIOS, min erfarenhet från Crosshair var nära att bojkotta hela Asus för deras usla BIOS.

Jag skulle försöka flytta radiatorn till en annan plats, fronten (hårddiskburen) eller i värsta fall utanför chassit (baksidan om det går).

Annars om det inte går ser det ut som du har lite plats ovan eller under för en fläkt. Alternativt kan du testa montera en fläkt framför minnesocklarna (hårddiskburen) för att få något flöde där.

Även om du har ett budgetmoderkort så är VRM verkligen inbakat bakom radiatorn och med dåligt luftflöde förstår jag att den throttlar där.

Skrivet av GuessWho:

Förstår att du är besviken... Hursomhelst...

Hade det varit min dator, om jag hade tid/ork och verktyg alt kunnat låna så hade jag måttat lite, sen strippat ner chassit naket.
Du kan lyssna på lite porrfilmsmusik och lite långsamt och sensuellt ta ut del för del.
Ut med moderkort, nätagg, fläktar mm. I stort sett allt du inte vill få spån i.
Sen hade jag först gjort 4 skruvhål på lämpligt ställe i taket, du kan måtta efter en 120mm fläkt. Sen gjort ett stort runt hål i mitten, återigen, kan måtta efter 120mm fläkt.
Glöm inte att dammsuga/blåsa rent/torka rent chassit innan du monterar tillbaka komponenterna (är ingen ESD risk att dammsuga ett tomt chassi).
Sen hade jag monterat Kuhlern i taket
Helt plötsligt har du gott om plats runt vrm för att sätta en fläkt och behöver inte köpa ny CPU kylare
Det är en lösning som kostar mer tid än pengar. Så det beror ju på lite hur man värderar sin tid vs sina pengar... och också om man tycker det är kul att hålla på eller om man bara vill använda datorn.

Annars så verkar en top-down kylare likt den era909 rekommendera vara bästa lösningen för dig.

Visst om man kan köpa nytt moderkort för runt 1500kr som ger en stabil dator så kan det vara lönt. Men säg för runt 4000kr får man nytt moderkort + CPU + RAM. För 1500 är man nästan halvvägs där. Så kan man komma undan med en billigare lösning nu och sen kanske om ett år eller två byta moderkort + CPU + RAM på en gång istället.

En Core i5 från 2016, eller om AMD släppt något nytt kul tills dess, är troligtvis mer "framtidssäker" än en FX 81xx.
Roligare att uppgradera när det gör lite mer skillnad.

Skrivet av Broken-arrow:

Vad det verkar så kan TS knappt spela på datorn, 10FPS pratar han om att han får, när det trottlar. Så byta mobo eller lyckas kyla VRM lär gör natt och dag för TS. Men vist annars håller jag med, men beror på om TS vill och det är värt att uppgradera om 2 år.

Skrivet av lorgix:

Fast TS har väl en med TDP 95 W, eller? Så förbehållet gäller väl inte det här fallet.
Oavsett så verkar det ju lite dumsnålt av ASRock (som annars gör prisvärda kort i alla klasser). Nåväl.

Det kan göra betydande skillnad om du petar in en liten fläkt där den får plats och riktar den mot flänsen. Jag kan tänka mig att ett litet flöde kan göra rejäl skillnad här. Så om du inte har problem med lite meck och en ghettomod så tycker jag att du ska testa.

Skrivet av Lembritt:

Flytta på radiatorn och sätt i 2x fläktar i sidopanelen som blåser luft på moderkortet. Radiatorn måste inte sitta bak som utblås. Det finns 2 fläkt platser i fronten som kan hjälpa till med mer luft in i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GuessWho:

Men att få lite luftflöde över vrm borde vara billigare än att byta moderkort.

Om det är värt att uppgradera om 2 år?
Tja, finns ju alltid en osäkerhet i att sia om framtiden, sen har ju folk olika användningsområden, krav, ekonomi, prioriteringar etc.
Men har man datorn som hobby, har råd och inte sitter på bland de senaste idag är väl chansen ganska stor att det kan vara värt det.

AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer" <- SweClockers test.

AMD FX-8120
Arkitektur Bulldozer
CPU Base Clock 3,1 GHz
CPU Turbo Core 3,4 GHz
CPU Turbo Core Max 4,0 GHz
TDP 125 W

Om slangarna räcker för att sätta radiatorn i fronten och man kan göra det utan att bli av med de hårddiskplatser man behöver så är det klart enklare och snabbare lösning än att modda ny monteringsplats för radiatorn.
Att sätta den i sidopanelen är väl också ett alternativ, fast det blir ju lite bökigare varje gång man ska in i datorn då.

Skrivet av lorgix:

Det finns 8120 på 95 W också. Vilken TS har vet jag inte riktigt..

Såhär i efterhand skulle man köpt Merc Alpha istället då hade det varit betydligt enklare att hänga upp kylning i taket på något sätt. Har kanske en lösning på detta som ska testas senare idag. Återkommer med det sen.

Det är en på 125W TDP det stod det i HWINFO jag köpte den när dessa nästan precis kommit så man skulle såhär i efterhand planerat det lite mer.

Jag har redan tre hårddiskar i fronten och jag tror inte slangarna räcker fram om man sätter den i fronten.

Får testa den möjliga lösningen först sen får det kanske bli fundering på ny kylare eller helt nytt moderkort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Satte på en fläkt på en gammal plastflaska och riktade den rakt mot kylflänsarna som behöver kylas. Det gick i 15 minuter sen började CPU throttla igen.. Stängde spelet och gick in i CoreTemp och max då på CPU var 41 grader så den blir inte för varm. Tror inte en top-down kylare kan fixa detta moderkortet.

Nej får väl ta ett djupt tag i plånboken och köpa nytt moderkort och chassi.

Kylning by Swedish Berserk, on Flickr

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Satte på en fläkt på en gammal plastflaska och riktade den rakt mot kylflänsarna som behöver kylas. Det gick i 15 minuter sen började CPU throttla igen.. Stängde spelet och gick in i CoreTemp och max då på CPU var 41 grader så den blir inte för varm. Tror inte en top-down kylare kan fixa detta moderkortet.

Nej får väl ta ett djupt tag i plånboken och köpa nytt moderkort och chassi.

https://farm6.staticflickr.com/5594/14902560731_051a961180_b....
Kylning by Swedish Berserk, on Flickr

Nytt mobo bör räcka. Sen om det inte hjälper köp ett annat chassi. Om du gillar ditt chassi du har så kan det räcka med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Nytt mobo bör räcka. Sen om det inte hjälper köp ett annat chassi. Om du gillar ditt chassi du har så kan det räcka med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja får nog nästan bli både moderkort och nytt chassi med en gång.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Såhär gjorde jag när jag fick reda på att kylningen på mitt moderkort (MSI 890FXA-GD70) var undermålig.

Fläkten sitter fast med två buntband som jag fäste i utblåsfläkten och på andra sidan så spjärnar den mot cpu kylaren, den sitter som berget
Tänkte att det kanske kunde vara till hjälp!

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Såhär gjorde jag när jag fick reda på att kylningen på mitt moderkort (MSI 890FXA-GD70) var undermålig.

Fläkten sitter fast med två buntband som jag fäste i utblåsfläkten och på andra sidan så spjärnar den mot cpu kylaren, den sitter som berget
Tänkte att det kanske kunde vara till hjälp!
http://oi62.tinypic.com/2dj3xv5.jpg

Tack! Problemet är det att mitt chassi är mycket trängre än ditt. Kollar du på förra sidan ser du hur mitt ser ut. Finns inte en chans att få in en fläkt där.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack! Problemet är det att mitt chassi är mycket trängre än ditt. Kollar du på förra sidan ser du hur mitt ser ut. Finns inte en chans att få in en fläkt där.

Ojdå, det var väldigt trångt ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack! Problemet är det att mitt chassi är mycket trängre än ditt. Kollar du på förra sidan ser du hur mitt ser ut. Finns inte en chans att få in en fläkt där.

Börja med att plocka av sidan på chassit & ställ en bordsfläkt riktad in mot "VRM området" i lådan & se om problematiken kvarstår!?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Börja med att plocka av sidan på chassit & ställ en bordsfläkt riktad in mot "VRM området" i lådan & se om problematiken kvarstår!?

Det gjorde TS eller rättare sagt titta här #14792811 Verkar som även riktad luft inte hjälper, dock gjorde det lite skillnad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det gjorde TS eller rättare sagt titta här #14792811 Verkar som även riktad luft inte hjälper, dock gjorde det lite skillnad.

Undrar om det patentet är effektivt? En bordsfläkt flyttar iofs. en hel del mer luft, men men.. kan vara så att pastan behövs bytas på vrm flänsen? Undrar om den sitter som den ska?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Undrar om det patentet är effektivt? En bordsfläkt flyttar iofs. en hel del mer luft, men men.. kan vara så att pastan behövs bytas på vrm flänsen? Undrar om den sitter som den ska?

Den borde i alla fall blåsa på rätt bra (är ju mer riktad luft) och han ska enligt han själv ha haft den nära flänsen.

Jo, det är också möjlig tanke. Blir själva flänsen varm, när ts tar i den tro?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den borde i alla fall blåsa på rätt bra (är ju mer riktad luft) och han ska enligt han själv ha haft den nära flänsen.

Jo, det är också möjlig tanke. Blir själva flänsen varm, när ts tar i den tro?

Nja fläkten ska orka blåsa luften genom hålet eftersom det sker en komprimering?

Ja precis flänsen borde bli skållhet tycker man?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Satte på en fläkt på en gammal plastflaska och riktade den rakt mot kylflänsarna som behöver kylas. Det gick i 15 minuter sen började CPU throttla igen.. Stängde spelet och gick in i CoreTemp och max då på CPU var 41 grader så den blir inte för varm. Tror inte en top-down kylare kan fixa detta moderkortet.

Nej får väl ta ett djupt tag i plånboken och köpa nytt moderkort och chassi.

Testa att sänka spänningen till processorn.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Den borde i alla fall blåsa på rätt bra (är ju mer riktad luft) och han ska enligt han själv ha haft den nära flänsen.

Jo, det är också möjlig tanke. Blir själva flänsen varm, när ts tar i den tro?

Den blåste på rätt bra ja. Hade den nästan så den rörde vid flänsen men detta hjälpte inte. Har inte tagit i den än tänkt så bränner jag mig?

Skrivet av skruvis:

Nja fläkten ska orka blåsa luften genom hålet eftersom det sker en komprimering?

Ja precis flänsen borde bli skållhet tycker man?

Eftersom mjukvaran inte verkar kunna läsa av tempsen mer än hela moderkortet så kan man bara undra hur varmt det blir.

Skrivet av lorgix:

Testa att sänka spänningen till processorn.

Får lära mig det först! Har aldrig klockat eller något sånt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Den blåste på rätt bra ja. Hade den nästan så den rörde vid flänsen men detta hjälpte inte. Har inte tagit i den än tänkt så bränner jag mig?

Eftersom mjukvaran inte verkar kunna läsa av tempsen mer än hela moderkortet så kan man bara undra hur varmt det blir.

Får lära mig det först! Har aldrig klockat eller något sånt.

Har du en inne/ute termometer så ta "ute-proben" & tryck mot flänsen så får du ett ca värde (tycker man?)..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem och har tänkt köpa in dessa: https://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler

De är i koppar och leder såklart ström bra, så det jag undrar är om det kan bli kortslutning? Det är i och för sig någon sorts dubbelhäftande tejp på dem, men känns ändå inte helt säkert om det skulle gå ström i skalet på "chokes" och "MOSFET". Sen undrar jag också om ni tror att det går att sätta fast dem på "MOSFET", då detta verkar vara små kiselchipp. Finns det risk att dessa går sönder t.ex. om man skulle ta bort kylflänsarna?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hunnit lusläsa igenom alla dina inlägg sen i morse men jag vet att en kommentar angående cool'n quiet dök upptidigare och detta är något som jag personligen tror skulle kunna vara en bandit i dramat. Du verkade en aning orolig för hur frånkopplandet av en sådan feature skulle kunna påverka komponenterna. Därför vill jag återigen påminna om att du kanske borde testa att stänga av funktionen Cool N' Quiet i BIOS iom. att en sådan funktion främst är till för folk som nördar ner sig i decibel-mängden som kommer från datormakapären.

Vad gäller påverkan på komponenter så finns det flera andra spärrar som borde slå till innan någonting havererar. Cool N' Quiet är som sagt bara fluff för ljudnördar och kontorslandskap. Prova att stänga av det!

Hoppas det går bra för dig annars.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.