Lågmält pip i högtalare

Permalänk
Medlem

Lågmält pip i högtalare

Tjena!

Jag sitter på ett par Edifier med baslåda till min dator som är inkopplade i min 3,5mm port i datorn genom en 3,5mm splitter tillsammans med ett par dynavoice som är ett par meter bort vid min TV.

Mitt problem är att för knappt en vecka sedan så upptäckte jag att mina dynavoice har börjat ge ifrån sig ett pipande ljud, fast bara när de är inställda på att spela upp ljud från datorn (på recievern, Yamaha) och om jag har de inställda på att spela upp ljudet som kommer från TVn så framkommer ej det här pipet.

Alltså är det något problem med kablarna från datorn eller mitt 3,5mm jack i datorn? Hur kan jag komma fram till en lösning här?

Splittern är det ej fel på då jag testade att dra ut den och endast ha i Dynavoice-kablarna.
Drivrutinerna för ljudkortet har jag uppdaterat men det hjälpte inte.

Mvh
Miindz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Tjena!

Jag sitter på ett par Edifier med baslåda till min dator som är inkopplade i min 3,5mm port i datorn genom en 3,5mm splitter tillsammans med ett par dynavoice som är ett par meter bort vid min TV.

Mitt problem är att för knappt en vecka sedan så upptäckte jag att mina dynavoice har börjat ge ifrån sig ett pipande ljud, fast bara när de är inställda på att spela upp ljud från datorn (på recievern, Yamaha) och om jag har de inställda på att spela upp ljudet som kommer från TVn så framkommer ej det här pipet.

Alltså är det något problem med kablarna från datorn eller mitt 3,5mm jack i datorn? Hur kan jag komma fram till en lösning här?

Splittern är det ej fel på då jag testade att dra ut den och endast ha i Dynavoice-kablarna.
Drivrutinerna för ljudkortet har jag uppdaterat men det hjälpte inte.

Mvh
Miindz

Använder du ljudkortet från moderkortet?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Använder du ljudkortet från moderkortet?

Ja.. Tyvärr har jag inget externt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Ja.. Tyvärr har jag inget externt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så tror jag att det är ljudkortet som gör så att det piper i dina högtalare, har samma problem nämligen med mitt system där hemma! Men om jag ansluter tex mobilen eller mp3n så slutar det pipa.. Men kan ej säga for sure så överlåter det hellre till någon mer kunnig!

Lycka till

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Jag kan ju testa med min mobil.. Tack för svaret. Jag återkommer med resultatet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3,5mm kontakt, splitter och ett integrerat ljudkort. Där har du förklaringen!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

3,5mm kontakt, splitter och ett integrerat ljudkort. Där har du förklaringen!

Har fungerat bra tidigare, det är ju det som är märkligt.

Nu har jag testat koppla det till min mobil och då har jag inga som helst problem med lågmält pip/brus.

Blir att köpa nytt ljudkort imorgon / början av nästa vecka. Har ni några tips på bra ljudkort? Helst inte över 500-600kr, gärna runt 300 om där finns några bra i den prisklassen. Det ska inte användas till surround.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Har fungerat bra tidigare, det är ju det som är märkligt.

Nu har jag testat koppla det till min mobil och då har jag inga som helst problem med lågmält pip/brus.

Blir att köpa nytt ljudkort imorgon / början av nästa vecka. Har ni några tips på bra ljudkort? Helst inte över 500-600kr, gärna runt 300 om där finns några bra i den prisklassen. Det ska inte användas till surround.

Du har inte möjlighet att köra digitalt ljud?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du har inte möjlighet att köra digitalt ljud?

Du menar via USB? Jag är inte så insatt i alla de här uttrycken, tyvärr. Mina headset körs via USB. Jag körde mina datorhögtalare med optisk kabel förut men det uttaget gick också sönder till slut (det är därför jag kör med splitter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Du menar via USB? Jag är inte så insatt i alla de här uttrycken, tyvärr. Mina headset körs via USB. Jag körde mina datorhögtalare med optisk kabel förut men det uttaget gick också sönder till slut (det är därför jag kör med splitter)

Tror han menade Optisk ^^

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Tror han menade Optisk ^^

Optisk ska jag köra till mina datorhögtalare om det är möjligt med det nya ljudkortet. Nu är det bara analogt. Vad har ni för erfarenheter av ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Optisk ska jag köra till mina datorhögtalare om det är möjligt med det nya ljudkortet. Nu är det bara analogt. Vad har ni för erfarenheter av ljudkort?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ljudkort/internt...

Bättre än moderkortets inbyggda och med optisk ingång!

Mvh

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ljudkort/internt...

Bättre än moderkortets inbyggda och med optisk ingång!

Mvh

Det blir ett köp av det där du länkade imorgon i deras lagershop här i Malmö. Det verkar stabilt för det låga priset.

Tusen tack!