varför rekommenderar alla så medioker cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

man får en riktigt bra CPU (i7) för runt 2 tusen idag. Annat var det förr när top tier kostade runt 5-6 tusen. Varför ska man då snåla på några 100 lappar?

Det här kanske kommer som en chock för dig, men alla är inte civilingenjörer som plockar ut 60 lax per månad

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

Trollar du? Vem köper en i7 för att spela på 1080p upplösning?

Trollar du?
En processors kraft har ingenting med upplösning att göra.

Om ett spel i fråga är processorintensivt nog att en processor inte kan hålla till exempel 120FPS så spelar det ingen roll om du kör 2st GTX 780 Ti'n i 800x600 med låga grafikinställningar eller 3840x2160 på högsta inställningarna.
Det är väl just om man har en 120Hz+-skärm som man i så fall köper en i7:a.
Upplösningen är helt irrelevant i frågan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Vad menar du? Jag menar ju såklart om man vill nå 120FPS i till exempel 1920x1080 där CPU'n kan bli flaskhalsen beroende på spel och sitt grafikkort.
Mitt argument håller.

Skrivet av Sisyfos:

Trollar du?
En processors kraft har ingenting med upplösning att göra.

Om ett spel i fråga är processorintensivt nog att en processor inte kan hålla till exempel 120FPS så spelar det ingen roll om du kör 2st GTX 780 Ti'n i 800x600 med låga grafikinställningar eller 3840x2160 på högsta inställningarna.
Det är väl just om man har en 120Hz+-skärm som man i så fall köper en i7:a.
Upplösningen är helt irrelevant i frågan.

Jag har en Q9450, GTX680 och en 120Hz skärm och spelar i 1920x1080 i med 120FPS utan några problem, så ditt argument föll just

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag har en Q9450 och spelar i 1920x1080 i med 120FPS utan några problem, så ditt argument föll just

Dock helt orelevant om du inte säger i vilket spel det är. Jag kan få 120 fps i Binding of Isac om jag vill, men inte i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och det är den enda vinst du har med en SSD som är försummande liten, i själva spelet gör inte SSD'n någon skillnad

Sa inte bara ssd, valet är ju fritt om man vill lägga 1000kr mer på ett grafikkort istället i den övre klassen det ger mycket mer än 1-2 fps.
Ger inga fler fps med ssd, men det ger kortare laddningstider utav banor osv. märkbar skillnad, till skillnad från 1-2 fps av en i7 mot i5.
En i7 får inte datorn att starta snabbare än en i5, men det gör ssd,n samma sak när du ska öppna ett program, ett spel, kopiera något vad som.
Ren prestanda som man vill ha utav en ny dator, något som inte upplevs bara för att man har HT.
Hade jag lagt ner x tusen på en dator som upplevs lika slö som en gammal p4 hade datorn fått spader.
Dock räckte min ekonomi till både bättre grafikkort och i7 och flera ssd:er i raid. Men för gemene man här så brukar det finnas en strikt budget för varje bygge.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Appel99:

Dock helt orelevant om du inte säger i vilket spel det är. Jag kan få 120 fps i Binding of Isac om jag vill, men inte i BF4

Jag svarade bara på Uzanar's påstående och han nämner inte heller något specifikt spel, men jag spelar nya som gamla

Skrivet av Playboy_1338:

Sa inte bara ssd, valet är ju fritt om man vill lägga 1000kr mer på ett grafikkort istället i den övre klassen det ger mycket mer än 1-2 fps.
Ger inga fler fps med ssd, men det ger kortare laddningstider utav banor osv. märkbar skillnad, till skillnad från 1-2 fps av en i7 mot i5.
En i7 får inte datorn att starta snabbare än en i5, men det gör ssd,n samma sak när du ska öppna ett program, ett spel, kopiera något vad som.
Ren prestanda som man vill ha utav en ny dator, något som inte upplevs bara för att man har HT.
Hade jag lagt ner x tusen på en dator som upplevs lika slö som en gammal p4 hade datorn fått spader.
Dock räckte min ekonomi till både bättre grafikkort och i7 och flera ssd:er i raid. Men för gemene man här så brukar det finnas en strikt budget för varje bygge.

Patience is a bliss så varför ens bry sig hurvida man tjänar ett par sekunders laddningstid i ett spel eller ifall datorn bootar 8 sekunder snabbare?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag har i dagsläget en Q9450 och inte en tanke på att byta än, sug på den

Hade också en Q9450 tills för ett par månader sen då jag uppgradera till en Xeon E3-1231V3 (likvärdig en i7-4770 i prestanda), tro mig, det var en märkbar skillnad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Trollar du?
En processors kraft har ingenting med upplösning att göra.

Om ett spel i fråga är processorintensivt nog att en processor inte kan hålla till exempel 120FPS så spelar det ingen roll om du kör 2st GTX 780 Ti'n i 800x600 med låga grafikinställningar eller 3840x2160 på högsta inställningarna.
Det är väl just om man har en 120Hz+-skärm som man i så fall köper en i7:a.
Upplösningen är helt irrelevant i frågan.

En i5:a räcker gott och väl till den uppgiften.

Permalänk
Medlem

Jag håller delvis med trådstartaren, en i7 är kraftigare, punkt.
Dock är en i5 ett bättre val om det står mellan en i7 och ett "sämre" grafikkort eller i5 och "bättre" grafikkort.
För oss/dom som inte är lika känsliga för en tusing hit eller dit vill en i7 prestera bättre än motsvarande i5, det går liksom inte att komma runt, och i dom sällsynta fallen HT ställer till det kan du ju rätt enkelt stänga av den funktionen, du kan dock aldrig sätta på den om det skulle behövas med en i5.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

En i5:a räcker gott och väl till den uppgiften.

Som sagt gör den inte alltid det.
Till exempel inte i Civilization V, BF4, BF3, Crysis 3 och Hitman: Absolution och det finns fler.

Jag kan väl ge ett par källor

Dold text

http://us.hardware.info/reviews/5446/27/intel-core-i7-4790k--... (Här kan det även vara så att FPS:en kunde varit högre eftersom 7970't verkar flaskhalsa men eftersom lägre inställningar inte användes kan man inte veta det)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag svarade bara på Uzanar's påstående och han nämner inte heller något specifikt spel, men jag spelar nya som gamla

Patience is a bliss så varför ens bry sig hurvida man tjänar ett par sekunders laddningstid i ett spel eller ifall datorn bootar 8 sekunder snabbare?

Isåfall kan man ju hellre spara 1000kr och göra något vettigt för. varför lägga 1000kr för en enda extra fps?
lägger du det på ett grafikkort så får du kanske 15-20fps mer. och varför ha en dator med en slö gammal hårddisk, det är 2014 och inte 1970.
Är ju inte bara uppstarten som man sparar tid, och vissa av oss värderar vår tid mer än andra.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och det är den enda vinst du har med en SSD som är försummande liten, i själva spelet gör inte SSD'n någon skillnad

Vel, dersom du spiller noe form av RPGs, så vil du i alle fall hurtig igjennom alle disse der loading sceens... Så noen forskjell kan det gjøre å bruke en SSD i stedet for HD i spill der det er mye av skifte av kort i spillet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag håller delvis med trådstartaren, en i7 är kraftigare, punkt.
Dock är en i5 ett bättre val om det står mellan en i7 och ett "sämre" grafikkort eller i5 och "bättre" grafikkort.

Det beror ju dock även här på vilka grafikkort man talar om. Jag skulle lätt välja i7 + GTX 770 istället för i5 + GTX 780.

Nackdelen med processorer är att de kan vara jobbiga att uppgradera. Nya processorer kräver nya moderkort, äldre processorer brukar fortfarande kosta en rejäl slant.
Ett grafikkort är däremot hur enkelt som helst att byta, AMD och Nvidia släpper dessutom nya modeller varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Det här kanske kommer som en chock för dig, men alla är inte civilingenjörer som plockar ut 60 lax per månad

sedan när var man tvungen ha 60 lax i månaden för att köpa en i7? Jävla uselt motargument du hade.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Bättre GPU plus i7 blir lite mer, det är klart märkbart för folk med 1000-2000kr, folk gör olika prioriteringar då det inte gör någon skillnad i spel när få ger ens mätbar effekt av HT, särskilt inte om vi klockar de till samma frekvens. Argumentet att i5 inte skulle räcka men en i7 i samma frekvens eller 100MHz högre håller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

sedan när var man tvungen ha 60 lax i månaden för att köpa en i7? Jävla uselt motargument du hade.

Det är ju en prioriteringsfråga också. En vanlig knegare kan lätt byta processor och moderkort ett par gånger i månaden, och ha råd att leva i övrigt också, ändå tillhör det inte vanligheterna att det sker. Även om en i7:a kanske bara kostar en bråkdel av en månadslön även för en låginkomsttagare, kan det på samma sätt hända att vederbörande prioriterar annat högre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

sedan när var man tvungen ha 60 lax i månaden för att köpa en i7? Jävla uselt motargument du hade.

Du tog det han skrev för bokstavligt. Han menade bara att alla inte har råd/vill lägga så mycket pengar på en processor.

Skrivet av Rajat:

Jag svarade bara på Uzanar's påstående och han nämner inte heller något specifikt spel, men jag spelar nya som gamla

Varför skulle han ha nämnt något spel? Han skrev ju bara att ett spel inte drar mer processorkraft bara för att man skruvar upp upplösningen.
Du däremot som hävdade att din dator minsann klarade 120fps behöver ju självklart nämna vilket spel.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

sedan när var man tvungen ha 60 lax i månaden för att köpa en i7? Jävla uselt motargument du hade.

Hva er ditt eget mot-argument i så fall? Så langt har du jo ikke villet ta inn på deg at de fleste der bygger sine stasjonære datamaskiner må holde seg innenfor visse økonomiske rammer. Hadde vi kunnet ta hva som helst uten å tenke på prislappen, så hadde det neppe vært noen større aktivitet på Sweclockers eller andre hardware forum ettersom det ikke hadde vært særlig mye behov for å finne balanse i sitt byggende. Da hadde en like gjerne kunne skrive en standard kjøpliste: kjøp alt der befinner seg i toppen på diverse benchmarks (høyeste FPS ved den høyeste oppløsning du føler du vil spille dvs max på alt).

Det flere her i tråden gang på gang prøve å få frem til deg er at det er økonomiske valg der en må gjøre prioriteringer mellom hvilke deler en vil legge mer penger på når en bygger og hvilke deler som kan vente til et senere tidspunkt. Dette er også avhengig av hva vi tenkt å bruke maskinen til, så å bare kjøpe hva som helst der er "high end" akkurat i dag for kunne kalle seg selve for "entusiast" (merkelig uttrykk) er jo ikke akkurat særlig smart. Er det bare sosial status vi snakker om eller det virkelig å ha kunnskap om å bygge datamaskiner eller være villig å lære seg mer om dette på forumet som gjør en til en "entusiast"?

Siden synes jeg du kan i hvert fall forsøke holde tonen mer nøytral enn å bruke svordommer her på forumet og uttrykke deg nedsettende når noen diskutere med deg. Vi er her for vi har et felles interesse: alt med datamaskiner og bruket av disse (f.eks. spill) og det er ikke behov for gjøre alt til en kamp på liv og død om hvem som har mer rett enn noen annen, ok?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Så fort någon vill uppgradera till en i7a eller liknande kommer alltid någon person in och säger att det är onödigt. Eller typ att din cpu från 2007 duger bra än. Ursäkta? Detta är väl ett Enthusiasts forum där man främst gillar att köpa nya grejor. Men oftast det som rekommenderas är att köpa budget eller inget alls.

Det finns en anledning varför CPU marknaden vart så sval senaste 5 åren. Om folk satsade lite mer kanske intel inte skulle ta 10 år på sig att komma med lite nyheter.

Annat var det när en annan höll på som mest att uppgradera. Då kom nyheter varje halvår samt att det kostade mer då. Typ:

486 SX2 50 mhz till 486 DX100 mhz
Pentium 75mhz till Pentium 133mhz
P2 200 MHZ till P2 400MHZ
P3 1 GHZ coppermine till P4 1,5 GHZ northwood
eller AMD Athlon 1,2 ghz

osv

Den tiden var lite trist dock för när man köpte en helt ny dator så kunde man nästan inte spela spel på den efter 1 år för det hackade när CPU'n inte hängde med.

Den datorn som höll längst för mig var en 8086, hade den säkert i 10 år, minst, stoppade in ett ISA-kort som gjorde den 19 gånger snabbare, dock fick man ju byta grafikkort ett par gånger under dom åren.

Men jag skyller på AMD att utvecklingen går så långsamt som den gör nu, för AMD drog sig ur prestanda-segmentet och Intel har just nu monopol på det området. Hoppas innerligt att vi får lite konkurens på riktigt snart, men kostnaderna för att satsa på forskningen för att minska storleken och höja prestandan är astronomiskt stor så det är väl inte många som har råd med det. Särkilt inte när dom måste gå in i strid mot Intel som har betydande summor pengar öronmärkta för just forskning och även högar med patent på lösningar.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker trådskaparen påstående är överdrivet.

Väldigt många vid datorköp säger dock att de inte gör något seriöst arbete vid datorn och bara har den som en leksak och då undrar vilka komponenter som ger mest lek för pengarna? Beroende på vad för lekar man gör så kanske en i7 eller t.o.m. en i5 duger.

Sedan finns det alltid folk som inte har så bra ställt och de väljer budget komponenter rakt igenom, hyfsade grafikkort finns ju inbyggda i många cpuer idag så där sparar de någon hundralapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bättre GPU plus i7 blir lite mer, det är klart märkbart för folk med 1000-2000kr, folk gör olika prioriteringar då det inte gör någon skillnad i spel när få ger ens mätbar effekt av HT, särskilt inte om vi klockar de till samma frekvens. Argumentet att i5 inte skulle räcka men en i7 i samma frekvens eller 100MHz högre håller inte.

i7 kommer att åldras bättre pga hyperthreading. Det finns redan vissa spel som presterar märkbart bättre på i7.

Vi kan redan nu ser hur mycket Core i3 gynnas av hyperthreading. Även i 4,7 ghz är inte G3258 snabbare än i3 4330.
http://www.anandtech.com/show/8232/overclockable-pentium-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Hva er ditt eget mot-argument i så fall? Så langt har du jo ikke villet ta inn på deg at de fleste der bygger sine stasjonære datamaskiner må holde seg innenfor visse økonomiske rammer. Hadde vi kunnet ta hva som helst uten å tenke på prislappen, så hadde det neppe vært noen større aktivitet på Sweclockers eller andre hardware forum ettersom det ikke hadde vært særlig mye behov for å finne balanse i sitt byggende. Da hadde en like gjerne kunne skrive en standard kjøpliste: kjøp alt der befinner seg i toppen på diverse benchmarks (høyeste FPS ved den høyeste oppløsning du føler du vil spille dvs max på alt).

Det flere her i tråden gang på gang prøve å få frem til deg er at det er økonomiske valg der en må gjøre prioriteringer mellom hvilke deler en vil legge mer penger på når en bygger og hvilke deler som kan vente til et senere tidspunkt. Dette er også avhengig av hva vi tenkt å bruke maskinen til, så å bare kjøpe hva som helst der er "high end" akkurat i dag for kunne kalle seg selve for "entusiast" (merkelig uttrykk) er jo ikke akkurat særlig smart. Er det bare sosial status vi snakker om eller det virkelig å ha kunnskap om å bygge datamaskiner eller være villig å lære seg mer om dette på forumet som gjør en til en "entusiast"?

Siden synes jeg du kan i hvert fall forsøke holde tonen mer nøytral enn å bruke svordommer her på forumet og uttrykke deg nedsettende når noen diskutere med deg. Vi er her for vi har et felles interesse: alt med datamaskiner og bruket av disse (f.eks. spill) og det er ikke behov for gjøre alt til en kamp på liv og død om hvem som har mer rett enn noen annen, ok?

hur som helst. Ingen behöver tjäna 60 tusen i månaden för att uppgradera lite då och då. Själv uppgraderade jag flitigt som student.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

sedan när var man tvungen ha 60 lax i månaden för att köpa en i7? Jävla uselt motargument du hade.

Det handlar om att sätta saker i rätt proportion. Folk har väl fler utgifter än att bara köpa ny hårdvara bara för sakens skull. Lite av den anledningen känns det också meningslöst att följa med ens de senaste få processorgenerationerna. Har man en gammal i5/i7 från dess tidiga år så har inte så mycket hänt sedan dess som rättfärdigar ännu en investering och bränd tid på nyinstallation för att hänga med.

Sedan talar du också om hur du saknar "gamla" Sweclockers. Representerar du "gamla" Sweclockers så står du för en tråkigt elitistisk attityd som vi gott klarar oss utan.

Du verkar inte heller ha så stor koll på området du pratar om.
Det finns en korrelation mellan konkurrens och strävan till förfinig och förbättring. Du vet, hälsosam konkurrens. När Intel gör som de vill så tro fan att utvecklingen haltar. Spelar ingen roll om du kastar hela din årslön på Intel eller om du köper en medelprestandapjäs då och då - Intel kommer inte utveckla snabbare processorer bara för att folk hivar pengar hinkvis ned deras plånböcker...

Skrivet av SectionX2:

hur som helst. Ingen behöver tjäna 60 tusen i månaden för att uppgradera lite då och då. Själv uppgraderade jag flitigt som student.

Men genom att spara in på det onödiga har du fortfarande pengar över till andra, förmodligen vettigare, saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

i7 kommer att åldras bättre pga hyperthreading. Det finns redan vissa spel som presterar märkbart bättre på i7.

Vi kan redan nu ser hur mycket Core i3 gynnas av hyperthreading. Även i 4,7 ghz är inte G3258 snabbare än i3 4330.
http://www.anandtech.com/show/8232/overclockable-pentium-anni...

Testerna du länkar premierar HT mer än det mesta folk använder sina datorer till, spel i synnerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Testerna du länkar premierar HT mer än det mesta folk använder sina datorer till, spel i synnerhet.

Fortsätt läs lite längre ner på sidan så ser du att Anandtech testade ett flertal spel på GTX 770 och 770 Sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Men genom att spara in på det onödiga har du fortfarande pengar över till andra, förmodligen vettigare, saker.

kanske man VILL lägga pengarna på uppgradering och ha det som prio? Vad bestämmer du som är vettigt. Det är väl upp till var och en?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Fortsätt läs lite längre ner på sidan så ser du att Anandtech testade ett flertal spel på GTX 770 och 770 Sli.

Om vi
1. Accepterar deras urval av spel.
2. Bortser ifrån att AE överklockas medan 4330 saknar den möjligheten.
3. Bortser ifrån att 4330 kostar 1100 medan AE kostar 500.
4. Bortser ifrån de flesta av oss sitter med fyra kärnor, inte två.

... så är den genomsnittliga prestandafördelen ändå bara 16 %.

Jag gillar själv HT, eftersom jag använder program som drar nytta av det. Men spel är inte ett vidare starkt argument för att spendera pengar på HT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

kanske man VILL lägga pengarna på uppgradering och ha det som prio? Vad bestämmer du som är vettigt. Det är väl upp till var och en?

Om det är att spendera pengar man är ute efter så är ju alla argument irrelevanta.

Det folk faktiskt brukar efterfråga är maximal prestanda per krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Som sagt gör den inte alltid det.
Till exempel inte i Civilization V, BF4, BF3, Crysis 3 och Hitman: Absolution och det finns fler.

Jag kan väl ge ett par källor

http://us.hardware.info/reviews/5446/27/intel-core-i7-4790k--... (Här kan det även vara så att FPS:en kunde varit högre eftersom 7970't verkar flaskhalsa men eftersom lägre inställningar inte användes kan man inte veta det)

Fast i din källa flaskar processorn för att man använder låg upplösning. Hur många sitter och spelar med 1024x768 i dagens läge? Alla liknande tester (även Swec) visar sammasak, att vissa processorer är bättre än andra vid LÅG upplösning. Skruvar du sedan upp upplösning och AA mm, så blir skillnaderna försvinnande små, då blir istället grafikkortet flaskhalsen.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju att köpa dom delarna man känner att man har råd med och som ger en den prestandan man behöver för sina egna behov.

Och inte köpa en i7 bara för att! och för att man ska vara cool och säga att jag har en i7 och den håller i 100år bla bla som TS säger.

Sen är det skönt att Sweclockers har ändrat från att bara vara för entuiaster/hardcore , så att alla oavsett kunskap kan känna sig välkommna och bidra och även lära sig ett å annat på vägen!