Digital speldistribution utgör 92 procent av PC-spelsmarknaden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Exklusivt kan innebära många saker och inte bara det du syftar på. Något som är exklusivt kan vara allt från utvald, påkostad och dyrbar till elegant, vacker och att inte vara tillgänglig för alla. Ett spel som är exklusivt för PS4 är t.ex. inte tillgängligt för alla då man måste ha en PS4. Samma sak gäller innehåll i samlarutgåvor. Det är det enda sättet att få tag på dem, såvida du inte hittar dem separat på andrahandsmarknaden.

Sen kan man ju diskutera hur mycket prestige en exklusiv vara ger. Lyxbilar där tillverkaren kontaktar dig är ju helt klart mer exklusiv i sociala sammanhang än en sketen statyett som tillverkas i tusentals exemplar.

För övrigt så syftade jag aldrig på att statyetten på något sätt var begränsad för utvalda, utan på att den var snygg (punkt 4 i länken jag länkade till "elegant") och unik (punkt 3 "ensam i sitt slag"). Du kan inte få tag på den på något annat sätt än att köpa CE, därav är det en exklusiv produkt. Att den dessutom är handmålad gör varje statyett ännu mer unik. Det är också en produkt som tillverkas i begränsad upplaga (även om det rör sig om tusentals exemplar). När alla är tillverkade så görs det inga fler, någonsin, medan en digital utgåva kan du i stort sätt köpa i oändlighet. CE för The Witcher 2 kostar tre gånger så mycket idag som det gjorde när de väl släpptes bara för att det är en raritet.

TL;DR: du gillar at köpa skräp.
Det är helt ok. Jag gör det inte.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

Det blev ingen cd

HAHAHAH!!! Alltid knalldör jag av skratt, när jag ser eller blir påmind om det där. Så jävla fult så det finns inte.
Old but so fucking gold.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Känns som det gått inflation i spel. Jag tror inte det kommer bli samma nostalgi för BF4 eller Infamos Second Son med mera om ett par decennium som det är för Super Mario nu, då det helt enkelt finns så många spel nu.

Har själv säkert över 100 spel på Steam som jag aldrig hunnit att starta.

Men finns det ett sug efter spelen och dagens tjänster har stängt ner som kommer det nya där man kan köpa gamla klassiker för några dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Har själv säkert över 100 spel på Steam som jag aldrig hunnit att starta.

Precis! Väntade på den här kommentaren. Det går inte att undvika att ta hänsyn till det.

Du och jag och många fler har otaliga digitalt inköpta spel från Humble Bundle eller Steamreor som inte är färdigspelade eller ens startade. Hur stor andel av de digitala spelen är spelade, de som utgör 92% sålda? Hur stor andel av de fysiska spelen är ospelade?

Inte helt otroligt om det visar sig att 92% av de fysiskt inköpta spelen faktiskt är spelade, mot bara 8% av de över digital distribution... Köper man ett spel fysiskt är engagemanget större.

Permalänk
Medlem

Märker att ingen här tittar på HD-film med rejäl bitrate och surroundljud Och det är relativt få ställen i världen ännu som har tillräckligt god infrastruktur för att kunna bära digital distribution. Skivan är inte död än!

Skrivet av Hagge:

Varför litar du inte på "molnet" för?
Du kan ju alltid ha en kopia av "molnet" i din dator med, när de gäller typ sparfiler och sånt. Sen är de så mycket enklare, med att bara ladda ner spelet och börja spela, ingen CD skiva och sånt

Jag har inte ens en cd-läsare i datorn, har en extern ifall de behövs, men helst försöker jag alltid lösa saker online

Skrivet av Friterad:

Litar inte på molnet, det fånigaste jag hört. Dom har ett flertal backuper på allting uppenbarligen det är då mycket större chans att din skiva pajar än att deras servrar gör det. Dessutom får du spel billigare i "molnet" och du behöver inte hålla reda på någon fysisk kopia. Funderat på att leva i 2000-talet?

Skrivet av ThomasLidstrom:

Steam, Origin mfl är "digitala distribueringsmedia", och har sina fördelar:
+ Patchar upp spelen
+ Har mycket bra modstöd
+ Ger dig tillgång till massvis med gratisspel (
+ (Steam) Har stöd för multipla platformar (Windows, Mac, Linux)
etc

De kräver inte heller att man är online för att spela, de går att sätta i offline-läge.

Att du inte litar på molnet, antar jag att du menar att saker man lagrar där kanske inte är så privata som man skulle önska.

2012 köpte jag ett spel på PlayStation store, Simpsons arcade. December 2013 togs titeln bort utan förklaring. Den dagen min PS3 strular (för det lär den väl göra…) och jag tvingas börja på ny kula så är titeln borta för alltid.

Jag har som princip att aldrig köpa något enskilt spel för mer än 150kr digitalt av just den anledningen.

Skrivet av Friterad:

Tror inte riktigt att saker kommer försvinna, det är ju internet som vi snackar om, där försvinner inget hehe

Trollar du? Saker försvinner från internet hela tiden. Det är lite det som är internet, ingenting består.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Märker att ingen här tittar på HD-film med rejäl bitrate och surroundljud Och det är relativt få ställen i världen ännu som har tillräckligt god infrastruktur för att kunna bära digital distribution. Skivan är inte död än!

2012 köpte jag ett spel på PlayStation store, Simpsons arcade. December 2013 togs titeln bort utan förklaring. Den dagen min PS3 strular (för det lär den väl göra…) och jag tvingas börja på ny kula så är titeln borta för alltid.

Jag har som princip att aldrig köpa något enskilt spel för mer än 150kr digitalt av just den anledningen.

Trollar du? Saker försvinner från internet hela tiden. Det är lite det som är internet, ingenting består.

Nej, nu kanske inte simpsons arcade finns till pc, men om det gör det, vad tror du chansen är att den inte finns någonstans? Kanske inte att köpa men att ladda ner osv. Kan man tycka är fel men vafasen, man har ju betalt och om dom bara tar bort det sådär tycker jag det inte är mer än rätt att få kunna tank hem det. F.ö har jag aldrig hört talas om en titel som försvunnit, så borde dom inte få göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Tyvärr är det väl minst lika mycket DRM och låst till steam/origin oavsett om man köper på skiva eller digitalt nu...

Finns det DRM-fritt på skiva köper jag det alla gånger i veckan. Men är det ändå låst till Origin/Steam/Annan skit tycker jag det knappt spelar någon roll.

Köp en skiva idag (eller 2011 tex Skyrim) så är du tvungen utan alternativ överhuvudtaget att låsa den till ett steam konto (vilket jag inte hade då eftersom jag aldrig haft problem med varken skiva eller DL spel.

Steam/uplay/Origins är idag PSN/Xbox store för PC om du inte vill/kan ladda ner ett.. ehm tveksamt spel som bara är att installera och köra utan "steam kan inte startas/få kontakt med moderskeppet"

Skrivet av Gender Bender:

Smaken är som baken, men jag köper gärna utgåvor som innehåller statyetter eller annat skoj.

Nu senast blev det The Witcher 3 som innehåller en exklusiv handmålad statyett som kommer pryda skrivbordet fram till nästa köp och sedan åka upp på hyllan.
http://media.pcgamer.com/files/2014/06/witcher3collectors.jpg

Arma 3 support edition samt spel från uppriktiga/aktiva utvecklare som lyssnar på kritik är dom gränsfall där jag gärna skeppar mer pengar till. Är inte direkt sugen på ett smycke och några böcker för dubbla/tre dubbla priset men det är min åsikt och alla är vi olika och jag bashar absolut inte på folk som väljer Ltd Edt.

Jag endast köper spel jag faktiskt vill spela (pris och summer sales struntar jag fullständigt i), helst med en enkel .exe utan en storebror ska kontrollera mig min statistik och mina spel (och misslyckas konstant).

Skrivet av Ozzed:

Problemet med Steam och liknande tjänster är att det kan läggas ner, eller du kan få ditt konto avstängt, eller de kan dra tillbaka spel du redan har köpt osv.. Inget av detta är ett problem med en fysisk skiva.

Nähä?! 3/5ggr så ballar steam ur vilket är frusterande och en av anledningarna till varför jag fortfarande föredrar
C:\program x86\Bohemia\arma
istället för
C:\program x86\steam\bla bla bla\common apps\tjat och gnat\arma (förutsatt att du använder steam och inte nån annan kontroll klient).

Summa summarum: om du vill spela på pc idag så sitter du nästan i samma roddbåt som konsolspelare dvs säga klienter, klienter och klienter förutom att du inte bara har tex steam (e.g PSN/Xbox) utan ett par till.
Fan, skivor funkar ju fortfarande som dom alltid gjort på konsoler (än så länge iaf) vilket det inte längre gör till pc.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peterboxy:

Känns som det gått inflation i spel. Jag tror inte det kommer bli samma nostalgi för BF4 eller Infamos Second Son med mera om ett par decennium som det är för Super Mario nu, då det helt enkelt finns så många spel nu.

Det tror jag nog. Jämför med musik...när man började sälja musik på stenkakor/skivor/etc, så var inte utbudet så stort.
Hypotetiskt skulle nån kunna säga precis som du sa angående nostalgi, fast med den tidens musik.
Idag finns det ju oändligt mycket mer musik än i början av 1900-talet, men nog kommer det finns musik från idag som upplevs som nostalgi.

Den största skillnaden är att vad som anses vara nostalgiskt kommer variera mer än det gjorde med spel från 80-talet, eftersom både utbudet och antalet spelare är otroligt mycket större. Det som är nostalgiskt för dig är inte det för lika många andra, men super mario bros spelade alla, så att säga.

Visa signatur

///M4