Permalänk

Val av operatör (fiber)

Hejsan alla på Sweclockers, jag behöver lite hjälp. Dala Energi ska nämligen gräva ner fiber i byn, och jag undrar vad ni rekommenderar för operatör. Jag är ute efter 100/100 hastighet.

Jag har dessa att välja på när det gäller 100/100 hastighet:
AllTele
Bahnhof
Bredbandsbolaget
Bredbandstjänster i Dalarna (Lokal)
Daladatorer (Lokal)
Tyfon
Universal Telecom

Permalänk
Medlem

Jag har bredbandsbolaget (och har inte haft något annat så kan inte jämföra) men de har alltid haft väldigt bra support alla gånger jag haft problem.
Exempel:
Hade problem med digital-TV - ComHem sade att signalen var okej fram till huset. Tackochhej.
Hade problem med internet - BBB hjälpte till ända in i min lägenhet till hemnätverket (som tillhör lägenheten) och hjälpte till.

Permalänk
Medlem

Bahnhof är ju väldigt aktiva i alla frågor med övervakning etc. De har dock inte jättebra service utan man får sitta länge i telefonkö om man vill ha hjälp.
Bahnhof hade nog varit mitt val.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Bahnhof är ett solklart val pga deras integritetsställningar

Permalänk
Medlem

Vi har haft Bahnhof i sju evigheter och det har fungerat fullkomligt strålande. Rekommenderas härifrån iaf.

Undvik AllTele och Universal Telekom som pesten, hade problem från första stund och fick aldrig det löst trots konstanta samtal till supporten. Avbröt mitt kontrakt efter en knapp månad, aldrig igen!

Permalänk

Bahnhof är ju en favorit. De brukar ju dessutom också vara billiga.
Bredbandsbolaget har jag också bra erfarenheter av, även om de oftast är lite dyrare.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem

Körde Bahnhof i ca 9år och det var aldrig några problem.
Fick även 10st publica ip adresser.

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem

Flyttade ganska nyligen från en lägenhet med möjligheter till bl.a. Bahnhof via Stadsnät men valde att fortsätta med Bredbandsbolaget dels pga att vi har både digitalTV, Telefon och Bredband via dem och det har strulat väldigt lite under de åren vi har haft BBB (Telenor) som leverantör, vilket är mer än 10 år. Skulle jag börja från "scratch" så skulle jag säkert välja Bahnhof dock.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Flyttade till en lägenhet för ~6 månader sedan och valde Bahnhof och jag är väldigt nöjd. Det har dött 1-2 gånger men de var snabba med att gå ut med information på deras hemsida och problemen löstes fort.

Permalänk

Det är samma utrustning så prestanda bör vara samma (om man bortser för samtrafiksavtal). Skulle välja antingen den som var billigast av de kända företagen eller Bahnhof om integritetsfrågor är viktiga för dig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌