Intel Haswell-E ger sex kärnor för 3 790 kronor – åtta kärnor för tio tusen kronor

Permalänk
Medlem

nice, men stannar nog kvar på nuvarande 2011 system i minst 2 år till iaf, överklockad 3960X tuffar på fortfarande...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tumnus:

För att de extra banorna kostar pengar och i en sådan prispressad plattform som LGA1155/50 är så finns det ingen orsak till att ha nog med banor för x16,x16.

Fattar dock inte varför det finns Z97 brädor som har 16x,16x?
Tex: http://www.asus.com/Motherboards/Z97WS/

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Är det inte lika bra att vänta på Broadwell till våren?

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Skrivet av Icte:

5960X med åtta upplåsta kärnor är ju bara WOW! Men det blir nog svårt att överklocka denna skulle jag tro, kanske blir som med 980X som 'endast' kan gå upp mot runt 4.5 GHz på luft.. Eller vad tror ni?

För min del blir det nog att stanna kvar på denna dator jag har, visst kan ett 5960X spränga en 980X i luften men den tuffar ju på ändå!!

haft min på en 5 GHz dock vatten. :3

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem

Allt handlar om hur bra dom klockar.

Devils Canyon går lätt upp till 4.5 GHz på luft, så 4 kärnor@4.5 vs 6@4.0????

Hmmm.... inget klockrent val om så är fallet.

Men 6 kärnor@4.5GHz hade ju varit grymt.

Jag väntar otåligt på test!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Skulle vara kul att uppgradera mig från min i2500k 4,7 ghz. har inte vunnit så mycket prestanda i att uppgradera, så har bara låtit det legat oich väntat på nytt... vad tror ni skulle vara en bra uppgradering för en som spelar spel på datorn bara? budget? om det är bra % i prestanda , så kvittar det men inte något 8k CPU i alla fall

För spel? Tja, ingen prestandaökning värd namnet I förhållande till den stora kostnaden att köpa ny CPU, moderbräda och minne. Processorn spelar mindre roll för prestandan i [de allra flesta] spel än vad folk tror. Tryck in pengarna i ett moderna graffekort eller varför inte en SSD, om du inte redan har en, istället.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Fattar dock inte varför det finns Z97 brädor som har 16x,16x?
Tex: http://www.asus.com/Motherboards/Z97WS/

Plx chip

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunilla95:

haft min på en 5 GHz dock vatten. :3

Vatten precis Ska testa och överklocka min igen på luft, förra gången jag gjorde det klarade jag av 4.2 GHz men det var med en skrutten kylare

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

5960X med åtta upplåsta kärnor är ju bara WOW! Men det blir nog svårt att överklocka denna skulle jag tro, kanske blir som med 980X som 'endast' kan gå upp mot runt 4.5 GHz på luft.. Eller vad tror ni?

För min del blir det nog att stanna kvar på denna dator jag har, visst kan ett 5960X spränga en 980X i luften men den tuffar ju på ändå!!

Kikar man på xeon på 2011 så sjunker ju klocken ju fler cores dom får men tror det handlar mest om värmeutvecklingen ändå. Hoppas dom landar över 4.5 d hade jag varit hyffsat nöjd med iaf.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Fattar dock inte varför det finns Z97 brädor som har 16x,16x?
Tex: http://www.asus.com/Motherboards/Z97WS/

För att ha 32 lanes totalt för att kunna köra 4-way med alla på 8 eller 2st dubbelmackor (eller framtida singel-GPU-kort av rang), man vill inte bli begränsad pga bandbredd.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Goda nyheter. Behöver något nytt till min HTPC så detta passar ju perfekt!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Goda nyheter. Behöver något nytt till min HTPC så detta passar ju perfekt!

Jag saknar faktiskt att den integrerade grafiken inte kommer med på 2011 den hade varit fin för quick sync.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Layon:

För att ha 32 lanes totalt för att kunna köra 4-way med alla på 8 eller 2st dubbelmackor (eller framtida singel-GPU-kort av rang), man vill inte bli begränsad pga bandbredd.

Så dubbel 16x kort är rekommenderat. Funderar på att skaffa z97 ws

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

För spel? Tja, ingen prestandaökning värd namnet I förhållande till den stora kostnaden att köpa ny CPU, moderbräda och minne. Processorn spelar mindre roll för prestandan i [de allra flesta] spel än vad folk tror. Tryck in pengarna i ett moderna graffekort eller varför inte en SSD, om du inte redan har en, istället.

.

har ssd och 780. behöver egentligen inte mer inget spel maxar CPUn förutom BF3/4 som jag inte ens spelar. samma med GPU typ

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Satan vad det suger i köpt tarmen nu! hade velat ha en 5820K i min burk!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

5960X med åtta upplåsta kärnor är ju bara WOW! Men det blir nog svårt att överklocka denna skulle jag tro, kanske blir som med 980X som 'endast' kan gå upp mot runt 4.5 GHz på luft.. Eller vad tror ni?

För min del blir det nog att stanna kvar på denna dator jag har, visst kan ett 5960X spränga en 980X i luften men den tuffar ju på ändå!!

Spränga i luften var väl att ta i lite.. Men visst är den snabbare. Sitter ju med samma 'generation' i min burk och skulle inte få för mig att uppgradera till Haswell-E iaf, skillnaden är för liten mot vad det kostar...

Inte direkt så man klagar över att processorn är seg när man sitter med dessa gamlingar trots allt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Lite halvdyra kanske, men men utslaget på kostnad per år så lönar det säkert sig lite mer. Inte direkt konsumentpriser på dessa dock

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Så dubbel 16x kort är rekommenderat. Funderar på att skaffa z97 ws

Skickades från m.sweclockers.com

Prestandan är väldigt sällan begränsad av PCI Express. Det gäller extremfall, och är man i den kategorin har man ändå så mycket pengar att spendera på ett system att man säkert kan köpa Haswell-E ändå.

Här finns ett test som inte är så gammalt och testar GTX Titan single/SLI med Z87 och X79 och x8/x16.
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Impact-of-PCI-E-Spe...

Vad används PCI Express bandbredd till?
Föra över grafikdata till grafikkortets minne - bandbredden på grafikminnet är extremt mycket högre än PCI Express bandbredd, så hamnar man i en situation där grafikdata inte är på grafikkortet kommer fps dyka enormt oavsett. En 16x 3.0 har strax under 16GB/s, grafikminne ligger runt 250-300GB/s.

Kommunikation mellan CPU/minne och grafikkortet - här är väl den situation där det kan bli begränsningar. Min gissning är att spel som är mer CPU-begränsade kan påverkas mer. Undrar om Mantle kan påverka, då det ökar CPU-prestanda i vissa fall, och kanske kräver högre tak. För många år sedan var det en del prat om att PCI Express skulle bli betydelselöst i den här kategorin om alla beräkningar gjordes på grafikkortet (typ Intels Larrabee).

Permalänk
Medlem

5820K och ett mATX moderkort med fullkorts vattenblock liknande DETTA <3
Får jag ju in grafikkort och ljudkort eller vad jag nu känner för, sli/cf orkar jag inte bråka med

Visa signatur
Permalänk

Står att 5820k har 15 meg cache, men läser på Toms hardware att det ska vara 12 meg? Känns mer som om 12 meg och 28 lanes låter mest troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Hmm Borde det inte snart bli dags för Moderkort, os, system som har fler processorer på dem ?
Då det ena leder till det andra, men här reserverar jag mig med ett stort ? då jag inte kan ett skit om programmerings och processor uppbyggnader...etc. ( om det nu fungerar i "superdatorer,,, och servrar..., varför inte på den "privata marknaden") ?
o.s.v.

...men kan hålla med om... att om de redan nu inte kan få fler kärnor att fungera bättre, så kanske fler flerkärniga processorer enbart skapar kaos.. så kanske de ska förfina och bli experter inom detta, innan de ger sig på nästa steg i evolutionen...

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Står att 5820k har 15 meg cache, men läser på Toms hardware att det ska vara 12 meg? Känns mer som om 12 meg och 28 lanes låter mest troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla andra siter inklusive SweC rapporterar att 5820K har 15M så jag skulle tro att Toms Hardware har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du minns inte gamla P4 EE som kostade runt 9000:- kronor den med?

Det var på den tiden då AMD hade sina FX-processorer som faktiskt var riktigt jäkla bra. Då var minsann det inte brist på konkurrens och vi hade ändå sådana priser.

Det var på den tiden... ärligt talat och vem bryr sig? På vilket sätt är det relevant nu för din plånbok och hur markanden ser ut? Att priser var höga en gång i tiden är inte ett argument för att de skall fortsätta att vara det. Priser är höga när konkurrensen inte fungerar.Det är ju lite som att säga det är val, du vet att en gång i tiden så hade folk inte rösträtt, det är helt orelevant med nuvarande val men del av vår historia.
Men jo, jag var med och köpte och byggde mina datorer på den tiden också.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det var på den tiden... ärligt talat och vem bryr sig? På vilket sätt är det relevant nu för din plånbok och hur markanden ser ut? Att priser var höga en gång i tiden är inte ett argument för att de skall fortsätta att vara det. Priser är höga när konkurrensen inte fungerar.Det är ju lite som att säga det är val, du vet att en gång i tiden så hade folk inte rösträtt, det är helt orelevant med nuvarande val men del av vår historia.
Men jo, jag var med och köpte och byggde mina datorer på den tiden också.

Poängen är att om AMD skulle släppa en processor med prestanda som kan jämföras med 5960X så skulle den kosta ~10K.

FX-9590 kostade nästan 8K när den släpptes, Priserna verkar inte ha speciellt mkt med konkurrens att göra (När det gäller High end segmentet)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Poängen är att om AMD skulle släppa en processor med prestanda som kan jämföras med 5960X så skulle den kosta ~10K.

FX-9590 kostade nästan 8K när den släpptes, Priserna verkar inte ha speciellt mkt med konkurrens att göra (När det gäller High end segmentet)

Nej.
Om du bara klämmer ur dig något sådant utan att backa upp det med rätt påståenden om varför så.. nej.

Beroende på amd's utvecklingskostnader och produktionskonstnader och mängden de kan producera så letar de fram optimalt pris för sin produkt, tjänar de mycket på att sälja få dyrt eller tjänar de mer på att sälja fler billigare och hur ser konkurrensen ut.
Det är så du måste tänka för att se till en prisbild på en produkt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

När kommer modekorten ut i butik? tycker dom har varit lite sega med uppdate när det gäller x99 modekort ><

Permalänk
Medlem

Hade inte DDR4 varit så förbaskat dyrt så hade jag nog blivit sugen på att uppgradera. Känns sådär att den dyraste "komponenten" är några stickor ram. Får väl vänta lite till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Det var på den tiden... ärligt talat och vem bryr sig? På vilket sätt är det relevant nu för din plånbok och hur markanden ser ut? Att priser var höga en gång i tiden är inte ett argument för att de skall fortsätta att vara det. Priser är höga när konkurrensen inte fungerar.Det är ju lite som att säga det är val, du vet att en gång i tiden så hade folk inte rösträtt, det är helt orelevant med nuvarande val men del av vår historia.
Men jo, jag var med och köpte och byggde mina datorer på den tiden också.

Det har varit relevant och aktuellt de senaste 10 åren, priserna har legat på samma nivå. Men den viktigaste punkten du missade var att förr var AMDs FX betydligt mer aktuella än vad Intel var med deras Pentium 4. Och trots detta var priserna på Intels processorer extremt höga trots dom inte kunde konkurrera med prestandan.

AMD gjorde exakt samma sak vid det tillfället när deras processorer var de bästa som fanns och det är precis av den anledningen en FX-60 gick loss på nästan 10.000:-

Hade ditt påstående stämt med priser hade Intels high-end varit betydligt dyrare än vad de redan är. Så det argumentet håller inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Nej.
Om du bara klämmer ur dig något sådant utan att backa upp det med rätt påståenden om varför så.. nej.

Beroende på amd's utvecklingskostnader och produktionskonstnader och mängden de kan producera så letar de fram optimalt pris för sin produkt, tjänar de mycket på att sälja få dyrt eller tjänar de mer på att sälja fler billigare och hur ser konkurrensen ut.
Det är så du måste tänka för att se till en prisbild på en produkt.

Och varför ska man lita på dig då, du får väll backa upp dina påståenden med fakta isåfall, inte för att jag bryr mig nämnvärt i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Då bör de väl sänka priset på 4930K snart antar jag? Eller 4700kr för en 6 kärnig processor som snart ersätts av 5820K för 3700?!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11