290X, datorn bara startar om sig slumpartat! Hjälp!

Permalänk
Medlem

290X, datorn bara startar om sig slumpartat! Hjälp!

Har ett trisst problem och trodde det var min överklockade CPU: 2600K. Men efter att ha klockat ner till "default" -inställningar så startar datorn bara om sig lite då och. Det kan hända i spel el när jag surfar. T.ex. ser på filmklipp. Det är så jääävla störigt. Får inge felmeddelande/BSOD utan bara; *tjong* så startar skiten om sig.
Jag börjar tro stenhårt på att det är mitt nätagg (corsair 750W) och inte fel på varken min CPU/värme el GFX kort.

Spec i min sig...

Permalänk
Skrivet av I Kill:

Har ett trisst problem och trodde det var min överklockade CPU: 2600K. Men efter att ha klockat ner till "default" -inställningar så startar datorn bara om sig lite då och. Det kan hända i spel el när jag surfar. T.ex. ser på filmklipp. Det är så jääävla störigt. Får inge felmeddelande/BSOD utan bara; *tjong* så startar skiten om sig.
Jag börjar tro stenhårt på att det är mitt nätagg (corsair 750W) och inte fel på varken min CPU/värme el GFX kort.

Spec i min sig...

Testa minnena, exempelvis memtest.

Permalänk
Medlem

Hur länge ska jag testa dem då????

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Hur länge ska jag testa dem då????

Par timmar. Kör 3-4h o kolla efter fel meddelande.
Testa då i dos miljö.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av I Kill:

Hur länge ska jag testa dem då????

Personligen så tycker jag att ett stresspass på 12-24 timmar än minimum för att försäkra sig någorlunda om att minnena fungerar.
Att datorn bara dör utan BSOD eller annat antyder rätt starkt på att det är nätaggregatet, har du något annat att testa med?

Möjlig lösning - Var med om detta själv för några månader sedan, med mitt gamla hederliga PC-K62 chassi, då var det var Restart knappen i chassit som var kortsluten/kaputt, löstes enkelt genom att koppla ur den ur moderkortet, dvs sätta knappen ur funktion.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Möjlig lösning - Var med om detta själv för några månader sedan, med mitt gamla hederliga PC-K62 chassi, då var det var Restart knappen i chassit som var kortsluten/kaputt, löstes enkelt genom att koppla ur den ur moderkortet, dvs sätta knappen ur funktion.

Oj! Ja, det kan väl inte vara så vanligt? Hur resettar man då ist?

Iaf, körde nån timme och fick någon form av error, men har keine anung om vad det betyder...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av I Kill:

Oj! Ja, det kan väl inte vara så vanligt? Hur resettar man då ist?

Iaf, körde nån timme och fick någon form av error, men har keine anung om vad det betyder...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11035283/IMG_0703.JPG

Det där ser inte bra ut,det verkar som att din andra minnesmodul har kraschat,testa att plocka ut ena stickan och kör memtest igen.Jag antar att du kör 2x4 gb?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Entusiast
Skrivet av I Kill:

Oj! Ja, det kan väl inte vara så vanligt? Hur resettar man då ist?

Iaf, körde nån timme och fick någon form av error, men har keine anung om vad det betyder...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11035283/IMG_0703.JPG

Man får helt enkelt köra med Power knappen istället, och låta bli att göra den gamla hederliga hårdvaru-Restarten. Det går annars att köra med en skruvmejsel om man så vill.

Angående bilden så ser det ut som att en minnesmodul är defekt, själv brukar jag köra Memtest86+, så resultaten brukar se något annorlunda ut.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Måste bumpa detta skitet!

Köpte fina nya minnen corsair vengeance 1600MHz 16GB. Men problemet kom tillbaka.
Datorn startar om sig helt slumpartat utan förvarning el kraschmeddelanden.

Hur fan ska jag felsöka detta???

Vissa har nämnt mitt nätagg... (Vad fan de nu menar med det!)
Vissa har nämt min nordbrygga, att den e för varm el defekt.
Vissa har nämnt hela modekortet som blivit defekt.

Ge mig det ni behöver veta, så ni kan hjälpa mig kära swec medlemmar!

Det känns ju lite som det är samma sak som att manuellt trycka på resett-knappen på chassit. Man får upp "windows startade inte normalt" el vad det brukar stå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Måste bumpa detta skitet!

Köpte fina nya minnen corsair vengeance 1600MHz 16GB. Men problemet kom tillbaka.
Datorn startar om sig helt slumpartat utan förvarning el kraschmeddelanden.

Hur fan ska jag felsöka detta???

Vissa har nämnt mitt nätagg... (Vad fan de nu menar med det!)
Vissa har nämt min nordbrygga, att den e för varm el defekt.
Vissa har nämnt hela modekortet som blivit defekt.

Ge mig det ni behöver veta, så ni kan hjälpa mig kära swec medlemmar!

Det känns ju lite som det är samma sak som att manuellt trycka på resett-knappen på chassit. Man får upp "windows startade inte normalt" el vad det brukar stå.

Kan du nämna vad för agg, mer än 750 watt? Agget om det är väldigt gammalt eller av dålig kvalité kan göra en hel del märkliga saker.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är ett: https://www.komplett.se/corsair-hx-750w-psu/460922#!tab:info

Har säkert 4 år på nacken... Men känns lite som det är det där med reset knapp som gör det av nån skum anledning.
Om något t.ex. är varmt, som gfx kort el CPU, i vilka fall startar datorn om sig rent slumpartat och spontant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Det är ett: https://www.komplett.se/corsair-hx-750w-psu/460922#!tab:info

Har säkert 4 år på nacken... Men känns lite som det är det där med reset knapp som gör det av nån skum anledning.
Om något t.ex. är varmt, som gfx kort el CPU, i vilka fall startar datorn om sig rent slumpartat och spontant?

Agget är i alla fall ok.

Testa http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html och återkom hur varmt det blir vid belastning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar