Permalänk
Medlem

G-mail till grabben?

Hur gör ni om era barn vill ha en egen g-mail adress om åldern inte är inne?Använder man sin egna så kommer mail mm kors och tvärs
!Grabben är 11 år och ALLA har ju egna lurar ja ni vet hur det låter från barnen;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Räcker ju med sms?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag gjorde min första mail när jag var 8 år.. Så 11 tycker jag är en bra ålder.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad barn har för nytta av att använda mail?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Va nog med 8 när jag själv fixade första mailen, antar det är för att kunna använda mobilen fullt ut?

Permalänk

Började slicka frimärke o klistra på kuvert med brev i redan vid 5 års ålder.
Har tagit stor skada av det, rekomenderar EJ barn att få åtkomst till post "mail"

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av linde:

Hur gör ni om era barn vill ha en egen g-mail adress om åldern inte är inne?Använder man sin egna så kommer mail mm kors och tvärs
!Grabben är 11 år och ALLA har ju egna lurar ja ni vet hur det låter från barnen;)

Varför skulle man inte kunna ha en egen e-mail vid 11 års ålder..?

Skrivet av HolyPriest:

Började slicka frimärke o klistra på kuvert med brev i redan vid 5 års ålder.
Har tagit stor skada av det, rekomenderar EJ barn att få åtkomst till post "mail"

Man slickar väl inte frimärken längre

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag förstår frågan. Ska man inte få ha en egen e-postadress när man är 11 år därför att...?

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen anledning att begränsa ålder på tillgång till mail?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk

se till att han icke får tillgång till en mail som t.ex. förnamn.efternamn@gmail.com eller förnamn@efternamn.se förräns han har lärt sig att man får en mängd spammail om man registrerar sig på olika platser

Visa signatur

Dator |Cpu-Intel I5 2500k@4,5ghz 1,312 vcore|Cpukylare-Corsair H70|Mobo-Asus Sabertoothp67|Gpu- 2 styckenGigabyte Gtx 470SOC1280mb|MinnenCorsair Vengance ddr3 1600mhz cl9 @1866mhz|Hdd-Hitachi deskstar 720gb raid1 /spegling

Permalänk
Medlem

Skulle säga samma, att ha en gmail spelar ingen större roll särskilt när han redan har en mobil, antar att han vill använda det genom sin mobil genom en app. Jag skulle personligen vara mer orolig om jag had en dotter runt 14 år med en smartphone än om hon hade gmail.

Permalänk

Alltså de beror väll på vad han ska ha den till? Är det spel o grejer så då borde han få en alldeles egen gmail själv vart jag ju uppväxt med hotmail som de då hette. Sen ett tips är att du sitter bredvid o kollar lösen osv så du kan kolla hans mail om du blir orolig över något som kan ha hänt via mail

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Fattar inte. Är det för att han inte ska kunna registrera sig på saker?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linde:

Hur gör ni om era barn vill ha en egen g-mail adress om åldern inte är inne?Använder man sin egna så kommer mail mm kors och tvärs
!Grabben är 11 år och ALLA har ju egna lurar ja ni vet hur det låter från barnen;)

Jag tycker det är en bra ålder, bara man kollar mailen en gång i månaden kanske.
Det gäller att hålla dem under uppsikt, jag vet hur det kan gå annars...
Jag är 16 nu, jag gjorde min första hotmail när jag var 7år till msn haha vilka tider
men jag andvände den främst till att registera mig på spel, tex miniclip.com ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Räcker ju med sms?

Skrivet av Dragone:

Jag gjorde min första mail när jag var 8 år.. Så 11 tycker jag är en bra ålder.

Skrivet av Cooling23:

Jag förstår inte vad barn har för nytta av att använda mail?

Skrivet av Nirmada:

Va nog med 8 när jag själv fixade första mailen, antar det är för att kunna använda mobilen fullt ut?

Skrivet av Blacksheep:

Började slicka frimärke o klistra på kuvert med brev i redan vid 5 års ålder.
Har tagit stor skada av det, rekomenderar EJ barn att få åtkomst till post "mail"

Skrivet av Dunder:

Varför skulle man inte kunna ha en egen e-mail vid 11 års ålder..?

Man slickar väl inte frimärken längre

Skrivet av Viceroy:

Jag vet inte om jag förstår frågan. Ska man inte få ha en egen e-postadress när man är 11 år därför att...?

Skrivet av Pinkn00b:

Finns väl ingen anledning att begränsa ålder på tillgång till mail?

Skrivet av Lario Muigi:

se till att han icke får tillgång till en mail som t.ex. förnamn.efternamn@gmail.com eller förnamn@efternamn.se förräns han har lärt sig att man får en mängd spammail om man registrerar sig på olika platser

Skrivet av VexedRelic:

Skulle säga samma, att ha en gmail spelar ingen större roll särskilt när han redan har en mobil, antar att han vill använda det genom sin mobil genom en app. Jag skulle personligen vara mer orolig om jag had en dotter runt 14 år med en smartphone än om hon hade gmail.

Skrivet av john00133:

Alltså de beror väll på vad han ska ha den till? Är det spel o grejer så då borde han få en alldeles egen gmail själv vart jag ju uppväxt med hotmail som de då hette. Sen ett tips är att du sitter bredvid o kollar lösen osv så du kan kolla hans mail om du blir orolig över något som kan ha hänt via mail

Skrivet av non_noutils:

Fattar inte. Är det för att han inte ska kunna registrera sig på saker?

Skrivet av jojjeofc:

Jag tycker det är en bra ålder, bara man kollar mailen en gång i månaden kanske.
Det gäller att hålla dem under uppsikt, jag vet hur det kan gå annars...
Jag är 16 nu, jag gjorde min första hotmail när jag var 7år till msn haha vilka tider
men jag andvände den främst till att registera mig på spel, tex miniclip.com ^^

Det är för att han skall kunna använda store;) och gick jag in på gmail och skulle skapa i hans pernr så var han för ung!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Frågan beror väl på att Google har en åldersgräns (enligt avtalet man godkänner) där det står att man måste vara 13 år (har jag för mig att det är) liksom alla andra amerikanska sidor som Apple, Facebook, Instagram m m, för att få skapa ett konto hos dem.

Så som svar på din fråga så antingen så "ljuger" man och skapar ett konto i barnets namn med felaktigt födelsedatum, eller skapar ett nytt konto i sitt eget namn som man sedan låter barnet använda, eller också gör man som vi gjorde och skapar ett konto som vi har tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Jag tycker det är en bra ålder, bara man kollar mailen en gång i månaden kanske.
Det gäller att hålla dem under uppsikt, jag vet hur det kan gå annars...

Förlåt, men jag måste fråga vad du menar. Personligen så kommer jag inte på något som kräver övervakning av e-mail hos en 11 åring.. Vad är det värsta han skulle kunna göra...? Hur kan det gå om man inte bevakar sitt barns e-mail?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Jag har med varit inne på detta. Min son använder min mail i AppStore
Och det han laddar ner till sin telefon hamnar även på min och vice versa.
Nåväl.. Hoppas nån vet någon lösning på detta problem.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag förstår inte vad barn har för nytta av att använda mail?

Email används till ganska mycket mer än kommunikation.
Du kan inte ens skapa konto på facebook/skype/spotify/onlinespel utan att ha en email.
Jag vet inte hur gammal du är men när jag var 11 så var jag definitivt igång med att lyssna på musik, spela spel, chatta med kompisar (då på MSN) och pimpa mitt krypin på Lunarstorm.

Permalänk
Testpilot

11 är är la inte för ungt egentligen, var väl runt 8-9y när jag skaffade min första mail och började med MSN

Men det du kan göra, och som jag skulle ha gjort - Det är att du skapar en mail, och om du är orolig för vad hen hittar på så är det ändå du som har tillgång till lösen och resett om barnet ditt skulle ändra. På det viset har du full insyn i hans mail, och sedan spärrar du bara alla köp på telefonen som inte är gratis.

Sedan när hen har åldern inne (13år tror jag det är för egen gmail), så får hen göra en ny egen helt enkelt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Använd ett fake personnummer eller låt honom använda ditt. Jag ser inte vad han skulle kunna göra. Så länge han inte skickar mordhot till någon tror jag att du och han är säkra

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Hur gör ni om era barn vill ha en egen g-mail adress om åldern inte är inne?Använder man sin egna så kommer mail mm kors och tvärs
!Grabben är 11 år och ALLA har ju egna lurar ja ni vet hur det låter från barnen;)

Jag skapade ett konto till min dotter , sen fick jag gå in och verifiera kontot på store med mitt konto. Efter det fick jag verifiera det på Xbox.
Sen kan man göra inställningar på Xbox och store vad hon/han får ladda ner.
Min dotter ville ladda hem spel på sin mobil , så jag satte inställningarna på att det bara gick att ladda hem gratis spel.
Det tog ett tag innan allt va klart , men det är riktigt bra att man kan begränsa vad dom kan ladda ner.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Ge ungen gmail och tillgång till ditt kreditkort så han kan köpa appar som en galning i play butiken hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Klart grabben ska ha ett konto. Varför inte.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Barn ska inte överbeskyddas inom områden där de inte kan direkt kan ta fysisk skada/skada andra fysiskt, desto tidigare man lär sig att filtrera all bullshit som har med IT/Internet att göra desto bättre. Jag skulle nästan vara mer orolig att grabben inte bara fixade en g-mail själv vid 11-års ålder.

Men ja, då växte man ju upp på början av 90-talet när som sagt världen var underbar och inget hemskt kunde hända, idag gömmer det ju tydligen sig pedofiler och kidnappare bakom varje buske om man lyssnar på många föräldrar.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att många som svarar tror frågan handlar om barnets ska få en egen adress eller inte, jag tolkade frågan som hur gör man för att ge barnet tillgång till eget googlekonto (gmail) om man är under 13 år, vilket jag svarade på i mitt inlägg tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Men ja, då växte man ju upp på början av 90-talet när som sagt världen var underbar och inget hemskt kunde hända, idag gömmer det ju tydligen sig pedofiler och kidnappare bakom varje buske om man lyssnar på många föräldrar.

Om du tror att 90-talet var oskyldigt har du nog levt i en bubbla. Det var en hel del snusk på Stingnet och SVTs klient vilket antagligen var normalsvenskens första kontakt med Internet. Skillnaden idag är det finns betydligt fler kommunikationskanaler och internetanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inze:

Det verkar som att många som svarar tror frågan handlar om barnets ska få en egen adress eller inte, jag tolkade frågan som hur gör man för att ge barnet tillgång till eget googlekonto (gmail) om man är under 13 år, vilket jag svarade på i mitt inlägg tidigare.

Stämmer bra;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Fejka hans födelsedatum. Jag menar, vad kan hända? Bara att justera när han fyllt 13.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard