Permalänk
Medlem

Snabbt nät utan kabel, hur?

Tjena!

Nu är det så att min router är fast i ett rum och datorn står i rummet bredvid, dvs vägg emellan. Jag vill inte ha någon ful kabel liggandes, så jag undrar hur jag levererar mitt 100/100 till datorn utan kabel?

Läste lite om USB nätverkskort, dock verkar inte dessa klara av hastigheten. Sen hittade jag dosorna man stoppar i vägguttaget, är dessa mer lämpade för högre överföringshastigheter?

Vad skulle ni ha gjort?

Ps nuvarande moderkort är MSI Z87M-G43.

Tack
Korpen

Permalänk
Medlem

Nätverk via elnätet kanske kan vara en bra lösning för dig. Kör själv med Devolo dlan 650+ hemma och det fungerar helt ok.
Får inte ut max hastighet dock men har en ojordad lägenhet vilket säkert påverkar..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2114470

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Nätverk via elnätet kanske kan vara en bra lösning för dig. Kör själv med Devolo dlan 650+ hemma och det fungerar helt ok.
Får inte ut max hastighet dock men har en ojordad lägenhet vilket säkert påverkar..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2114470

Lutar åt den lösningen!

Tack för länken

Permalänk
Medlem

Klarar inte typ alla moderna routrar/trådlösa kort att leverera det? Jag hamnar runt 50 MB per sekund när jag tankar trådlöst till min nas. Både N och AC borde ju räcka och bli över.

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt i att USB inte riktigt klarar detta, nätverk i elnätet likaså. Ditt bästa alternativ är nog att köpa ett PCI/PCIe-nätverkskort, typ denna http://www.inet.se/produkt/5401841/tp-link-tl-wdn4800-dual-ba....

Dock skulle jag inte lita blint på att den kan leverera 100/100 bara för att det står så. Nä, kabel ska du ha så blir du nöjd med hastigheten och du kommer undan billigare, går att fästa den snyggt utmed golvlisten

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Du har helt rätt i att USB inte riktigt klarar detta, nätverk i elnätet likaså. Ditt bästa alternativ är nog att köpa ett PCI/PCIe-nätverkskort, typ denna http://www.inet.se/produkt/5401841/tp-link-tl-wdn4800-dual-ba....

Dock skulle jag inte lita blint på att den kan leverera 100/100 bara för att det står så. Nä, kabel ska du ha så blir du nöjd med hastigheten och du kommer undan billigare, går att fästa den snyggt utmed golvlisten

Dock ligger min router bara på 2,4 GHz, påverkar inte detta?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pants:

Klarar inte typ alla moderna routrar/trådlösa kort att leverera det? Jag hamnar runt 50 MB per sekund när jag tankar trådlöst till min nas. Både N och AC borde ju räcka och bli över.

Säker på att det är 50MB och inte 50Mb?

Kör du AC kanske det stämmer, men jag är väldigt tveksam till att du får ut 50MBps med N...

Till TS: När det bara är en vägg emellan så är det ju inga som helst problem att dra kabeln snyggt... Dra den utmed listen och borra ett litet hål. Skarva sladden så att du inte behöver göra hålet större för att få igenom kontakten, utan bara stort nog för att få igenom själva sladden. Kabeln kommer knappt synas.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ingen aning om hur bra nätverk via elnätet fungerar, men dessa lovar ju "upp till" 1200 Mbit, så det vore inte helt orimligt att tro att man kan få ut 10% vilket borde räcka till 100/100

http://www.devolo.com/en/Products/dLAN-1200+

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Ingen aning om hur bra nätverk via elnätet fungerar, men dessa lovar ju "upp till" 1200 Mbit, så det vore inte helt orimligt att tro att man kan få ut 10% vilket borde räcka till 100/100

http://www.devolo.com/en/Products/dLAN-1200+

har detta kit http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2619487

får ut ca 300Mbit/s lokalt
notera att kolla upp så att bägge rummen ligger på samma fas då olika faser kan få felet att antingen inte fungara öht eller med väldigt reducerad prestanda.

om de skulle ligga på olika kan du ringa elektriker och be han flytta om i proppskåpet så att de kommer på samma eller om du känner nån som är elektriker som kan göra det för en kopp kaffe å en kaka då de tar max 5 min att utföra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorpenX:

Vad skulle ni ha gjort?

Eftersom du frågar vad jag skulle ha gjort:
Jag har dragit kabel till alla rum inkl köket. Tröttnade på sämre lösningar, kavlade upp ärmarna och fick till en snygg och bra lösning. Installationen syns knappt och jag har 1G/FD i alla rum.

Permalänk
Medlem

Tack för alla toppen svar!

Permalänk

Körde me wifi, nät via elutag men tröttnade tillslut och drog kabel genom hela huset, bara göra det ordentligt så syns den inte!

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

Har 91 mgbit upp och 93 mgbit ner med mitt trådlösa wifi och USB sticka. Asus rt-ac68u router och ac53 stickan. Kör på 5ghz såklart.
Har en betongvägg emellan.
Farten är det absolut inget fel på och föredrar detta framför kabel då jag kan möblera som jag vill utan att ta hänsyn till den.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Har 91 mgbit upp och 93 mgbit ner med mitt trådlösa wifi och USB sticka. Asus rt-ac68u router och ac53 stickan. Kör på 5ghz såklart.
Har en betongvägg emellan.
Farten är det absolut inget fel på och föredrar detta framför kabel då jag kan möblera som jag vill utan att ta hänsyn till den.

91/93 vad?
milligram bitar?

beror väl lite på hur man bor och hur många andra trådlösa nätverk osv i närheten som stör också.

hemma hos farsan t.ex har de en cirkulationspump till solvärmen på taket som dödar allt vad wifi heter totalt när den går igång.

när den är av kan man ha 3-4 pinnar i hela kåken men när den sätter igång 1-2 pinna å krypfart 1m från routern och ingen mottagning i resten av huset.

kan säga att vi kliade oss i huvet väldigt länge innan vi kom på vad det var som störde ut nätverket...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

91/93 vad?
milligram bitar?

beror väl lite på hur man bor och hur många andra trådlösa nätverk osv i närheten som stör också.

hemma hos farsan t.ex har de en cirkulationspump till solvärmen på taket som dödar allt vad wifi heter totalt när den går igång.

när den är av kan man ha 3-4 pinnar i hela kåken men när den sätter igång 1-2 pinna å krypfart 1m från routern och ingen mottagning i resten av huset.

kan säga att vi kliade oss i huvet väldigt länge innan vi kom på vad det var som störde ut nätverket...

Ja milligram bitar såklart. Det var väl det han ville veta?
Om killen köper en router och sticka och det inte funkar kan han ju lämna tillbaka grejerna. 14 dagar vettu.
Han frågade hur man kunde få 100/100 utan kabel och jag förklarade hur han skulle göra. Vi får väl hoppas han inte har en cirkulationspump, blyväggar och 5000 nätverk i samma rum.

Kollade upp lite nu och jag har 5 nätverk i min lista. Bor i höghus. Hur som helst, har han inte otur så borde det gå bra att köra med sticka och wifi på 5ghz, även om han inte får ut 100/100 så är han ganska nära.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

91/93 vad?
milligram bitar?

beror väl lite på hur man bor och hur många andra trådlösa nätverk osv i närheten som stör också.

hemma hos farsan t.ex har de en cirkulationspump till solvärmen på taket som dödar allt vad wifi heter totalt när den går igång.

när den är av kan man ha 3-4 pinnar i hela kåken men när den sätter igång 1-2 pinna å krypfart 1m från routern och ingen mottagning i resten av huset.

kan säga att vi kliade oss i huvet väldigt länge innan vi kom på vad det var som störde ut nätverket...

Off Topic:
Fixa en faraday bur runt den eller klä in den så försvinner ju problemet.

Permalänk
Medlem

När jag skulle få igång min server valde jag att byta ut min budgetrouter mot en Asus RT-AC66U. Sedan använder jag ett Asus PCE-AC68 som nätverkskort till min stationära dator. Det är kanske 10m mellan router (+ server) och datorn (+ ett antal väggar däremellan), men maxar min uppkoppling på 100/10. Använder då nätverket på 2.4Ghz då 5Ghz gav lite sämre mottagning och snäppet lägre hastigheter i mitt fall.
Mycket nöjd med dessa inköp även om det blev lite dyrt, nu ska jag bara lista ut hur jag ska få upp hastigheten lite på min Samba Share (Får ut 15-20MB/s inom det lokala nätverket. Tror dock att jag borde kunna komma närmare 30MB/s).

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Säker på att det är 50MB och inte 50Mb?

Kör du AC kanske det stämmer, men jag är väldigt tveksam till att du får ut 50MBps med N...

Till TS: När det bara är en vägg emellan så är det ju inga som helst problem att dra kabeln snyggt... Dra den utmed listen och borra ett litet hål. Skarva sladden så att du inte behöver göra hålet större för att få igenom kontakten, utan bara stort nog för att få igenom själva sladden. Kabeln kommer knappt synas.

Jo MB, men AC som sagt. Med N hade det nog varit lite svårt. Menade bara att N troligtvis skulle räcka till för 100/100 Mb

Permalänk
Skrivet av aluser:

Off Topic:
Fixa en faraday bur runt den eller klä in den så försvinner ju problemet.

Precis, ge den en foliehatt

Fast å andra sidan så kan det även vara störningar som går genom elkabeln till motorn och då hjälper inte ngn foliehatt.