Permalänk
Medlem

Nätagg för klent?

Köpte nyss ett nytt grafikkort, XFX 280X, sedan dess har jag haft stora problem med att belasta det. Windowsmiljö och uppstarter fungerar precis lika bra som förut.

Det hela började med att jag tänkte klocka kortet så fort jag fått in det i datorn så jag installerade OCCT och försökte starta en runda GPU-benchmark, men det hann inte ens starta förrän datorn hade slocknat permanent. Jag var tvungen att stänga av den på brytaren en stund förrän den startade igen. Då försökte jag spela lite GTA4 för att testa, det gick i hela 20 sekunder förrän precis samma problem uppstod. Efter detta försökte jag också med BF4. Denna gång med GPU-Z i bakgrunden för att se vad som sker just förrän datorn dör. Det ja kom fram till är att kraften var ojämn, den kunde gå från 20A till 170A på några sekunder i load. Kanske detta är felet?

Fläktkurvan var också konstig så installerade CCC och satte fläkten i 100% var den började i 3000RPM och gick sakta ner till 2000RPM fastän jag hade den på 100%. Temperaturerna på processorn är 49°C och grafikkortet när datorn dör 63°C, ungefär samma för VRM.

Jag hade tidigare ett HD5870 som hade 6+6pin PCI-E, nuvarande har 6+8pin PCI-E. Nätaggregatet är ett Ultron Greenforce 650W. Kan också tillägga att jag försökt klocka CPU men lyckas inte få den stabil på någon frekvens utan att den klockas ner automatiskt. Detta med både Cool&Quiet samt C1E avstängt.

Nätaggregatet:

Riggen överlag:

Varför dör datorn under belastning?

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

När datorn dör är det väldigt ofta nätagget om inget är överhettat aldrig hört talas om ditt agg skulle byt direkt xfx 550w fixar biffen men hade köpt ett evga 750w g2

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Håller med pompa_kumla.

Kunde inte hitta så mycket info om det där nätagget. Inte ens på tillverkarens hemsida. De som fanns där var av budget kvalite enligt info texten och verka inte ens vara 80+ märkt enligt 80+ hemsida.

Allt tyder på att nätagget bör bytas ut oavsett orsaken till felen.

Permalänk
Medlem

Det stinker budget lång väg om den där PSU´n. Börja med att byta ut den.:)
Att din GPU-fläkt sänkte sig i varvtalet, kanske kan bero på att grafikkortet är nytt.
Fläkten har inte hunnit smörja in sig i lager och andra områden, och blir då överhettad och sänker sig för att inte fläkten skall gå sönder.

EDIT: Testade min egna GPU-fläkt, och den höll sig på sina 6000 rpm med en marginal på 10rpm.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

När datorn dör är det väldigt ofta nätagget om inget är överhettat aldrig hört talas om ditt agg skulle byt direkt xfx 550w fixar biffen men hade köpt ett evga 750w g2

Skrivet av panpo98:

Håller med pompa_kumla.

Kunde inte hitta så mycket info om det där nätagget. Inte ens på tillverkarens hemsida. De som fanns där var av budget kvalite enligt info texten och verka inte ens vara 80+ märkt enligt 80+ hemsida.

Allt tyder på att nätagget bör bytas ut oavsett orsaken till felen.

Skrivet av Lifooz:

Det stinker budget lång väg om den där PSU´n. Börja med att byta ut den.:)
Att din GPU-fläkt sänkte sig i varvtalet, kanske kan bero på att grafikkortet är nytt.
Fläkten har inte hunnit smörja in sig i lager och andra områden, och blir då överhettad och sänker sig för att inte fläkten skall gå sönder.

EDIT: Testade min egna GPU-fläkt, och den höll sig på sina 6000 rpm med en marginal på 10rpm.

Ok, tack för svaren, lyckades genom att klocka ner grafikkortet till 850MHz köra BF4 i hela 10 minuter. Blir väl att införskaffa ett nytt nätaggregat då...

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290