Corsair Sverige och Asus Nordic introducerar speldatorerna Gaming PC

Permalänk
Melding Plague

Corsair Sverige och Asus Nordic introducerar speldatorerna Gaming PC

Under det nya varumärket Corsair Gaming PC lanseras fem gamingfokuserade datorpaket för den nordiska marknaden, nästan uteslutande med komponenter från Corsair och Asus.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

För 9990kr så är den med 750Ti bland de sämsta köpen jag kan komma på.
Då kan man ju hellre köpa en Alienware eller till och med få lika mycket prestanda bärbart

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Discokungen

Ibland undrar jag vad ni får av Corsair för all marknadsföring ni gör åt dem. De är dock stora i Sverige och har många produkter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Känns som en hyffsat mättad nisch med små marginaler, har jättesvårt att tro att det kommer bli någon lyckad satsning. Särskilt inte med tanke på vad man får för 10k.

Permalänk
Medlem

"Arrrgh... Work like a captain, play like a pirate"

Antagligen inte ett av de smartaste citaten i samband med marknadsföring av gamingdatorer.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Detta känns inte helt genomtänkt om vi säger så. De flesta bygger väl ändå sina speldatorer själv eller på sin höjd låter någon kunnig sätta ihop och montera till dom?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta känns inte helt genomtänkt om vi säger så. De flesta bygger väl ändå sina speldatorer själv eller på sin höjd låter någon kunnig sätta ihop och montera till dom?

Långt från alla vet ju vad de ska välja eller hur man gör, och väljer hellre färdiga system där de får support och garanti på hela systemet, något du inte får när du meckar själv.

Idén bakom är väl inte fel, de försöker göra en spelmaskin för massan, och samtidigt punga ut sina egna delar, men det går alltid att få billigare om du bygger själv så klart.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Använd "Gilla"-knappen om ni håller med och inte vill utveckla resonemanget.

*Inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta känns inte helt genomtänkt om vi säger så. De flesta bygger väl ändå sina speldatorer själv eller på sin höjd låter någon kunnig sätta ihop och montera till dom?

Swec hade ett reportage från kompletts lager i Norge, vill minnas att de skrev att "Komplett PC" säljer väldigt bra. Har även flera kompisar som har Komplett PC.

Skulle säga att väldigt många ungdomar köper färdiga system, hade inte jag byggt min dator så hade inte jag kunnat hjälpa min kompiskrets att bygga datorer, och de hade inte lärt sig självmant.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Långt från alla vet ju vad de ska välja eller hur man gör, och väljer hellre färdiga system där de får support och garanti på hela systemet, något du inte får när du meckar själv.

Idén bakom är väl inte fel, de försöker göra en spelmaskin för massan, och samtidigt punga ut sina egna delar, men det går alltid att få billigare om du bygger själv så klart.

Sett till vad man får för priset hos just Corsair så är det inte ens värt med garantierna och supporter man får. 10.000:- för en dator med ett GTX 750Ti i sig? Really?!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Wille1504:

Swec hade ett reportage från kompletts lager i Norge, vill minnas att de skrev att "Komplett PC" säljer väldigt bra. Har även flera kompisar som har Komplett PC.

Skulle säga att väldigt många ungdomar köper färdiga system, hade inte jag byggt min dator så hade inte jag kunnat hjälpa min kompiskrets att bygga datorer, och de hade inte lärt sig självmant.

Jo men precis. Diskuterade faktiskt det här med min kompis igår och det känns som att marknaden för färdigbyggda datorer med komponenter som finns att köpa löst har blivit enormt mycket större de senaste åren. Vem vill köpa en sketen HP eller Dell när man kan få mycket mer prestanda för samma pris, och VANLIGA komponenter?!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta känns inte helt genomtänkt om vi säger så. De flesta bygger väl ändå sina speldatorer själv eller på sin höjd låter någon kunnig sätta ihop och montera till dom?

Långt ifrån alla gamers bygger sina egna datorer

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de här paketen är så dyra. Om du väljer samma komponenter själv och lägger på att typ Inet ska montera åt dig blir det väl betydligt mycket billigare men samma resultat?

Permalänk
Medlem

lite saftigt pris, sen käns ju TITAN lite sådär, nu när 9x serien kommer eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
99:e percentilen

Vilket fantasifullt och särskiljande namn de har valt.

Skrivet av Flamso:

Vem vill köpa en sketen HP eller Dell när man kan få mycket mer prestanda för samma pris, och VANLIGA komponenter?!

Folk som inte har en aning om datorer och tror att Acer Predator måste vara den bästa speldatorn som finns. För den har ju fjärde generationens Core i7, fyra gigabyte grafik och hela tvåtusen gigabyte hårddisk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

"Corsair och Asus introducerar speldatorerna Gaming PC"
Really, är de vad serien heter? De väl som att säga "Nu öppnar vi en restaurang som introducerar Mat".

Permalänk
Medlem

Här är en dator med nästan precis samma komponenter som den billigaste modellen, vad jag kan se:

https://www.komplett.se/k/cart.aspx

Går på 9046 kr med gratis frakt. Det går också att välja komponenter som är mer prisvärda istället för att hålla sig helt till Corsair och Asus.

Trodde att det skulle bli dyrare att plocka ihop själv då deras dator är självsponsrad med bara deras egna komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sett till vad man får för priset hos just Corsair så är det inte ens värt med garantierna och supporter man får. 10.000:- för en dator med ett GTX 750Ti i sig? Really?!

Jo jag håller med dig där. Problemet blir ju att det blir en grundkostnad för montering, installation, testning och support, ovanpå det läggs sedan komponenterna. Och även om de är billiga, så blir inte systemet vidare billigt.

Lite på samma sätt som jag inte förstår varför en 770 måste ha I7. I5 4690 borde vara betydligt mer prisvärt för den datorn.
Har sett detta många gånger på spel datorer på typ Elgiganten och Mediamarkt, där de sätter in värsting processor, och skit grafikkort. Ett AMD system med bättre grafikkort bör utan problem ge mer prestanda för pengarna, eller iaf enklare I5a. Datorn jag tänker på i detta fallet var en slimmad sak med 3770 och low profile 630 eller något sådant. Det är banne mig inte speldator.

Skrivet av Flamso:

Vem vill köpa en sketen HP eller Dell när man kan få mycket mer prestanda för samma pris, och VANLIGA komponenter?!

Vem vill köpa en sketen Ferrarri när en trimmad Nissan Skyline är snabbare till billigare peng... Vissa köper ju märket eller rättare sagt tron att märket gör saken bättre.
Håller med dig i ditt resonemang dock, men som sagt, inte alla vet detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galenmus:

"Corsair och Asus introducerar speldatorerna Gaming PC"
Really, är de vad serien heter? De väl som att säga "Nu öppnar vi en restaurang som introducerar Mat".

'Mat' är ju ett grymt namn på en restaurang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta känns inte helt genomtänkt om vi säger så. De flesta bygger väl ändå sina speldatorer själv eller på sin höjd låter någon kunnig sätta ihop och montera till dom?

Nepp, långt ifrån. Säljs extremt många färdigbyggda datorer från i alla fall Inet och Komplett. Webhallen vet jag inte.

//Killen med insiderinfo

Permalänk
Medlem

Testade slå in alla delarna på prisjakt se vad för pris som kommer ut. Valde 750Ti modellen och summan blev då ca 9100kr om man köper allt hos en butik(i detta fall komplett) och då är inte 9990kr absurt för en färdig byggd dator. Ok jag hade nog inte valt dom delarna till en dator jag skulle bygga men finns folk som skulle det. Så dom är nog inte helt ute och cykla pris mesigt.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Vem vill köpa en sketen Ferrarri när en trimmad Nissan Skyline är snabbare till billigare peng... Vissa köper ju märket eller rättare sagt tron att märket gör saken bättre.
Håller med dig i ditt resonemang dock, men som sagt, inte alla vet detta.

Ferrarri, är det en piratkopia av Ferrari så förstår jag varför den är skit

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Inet vill ha ca 8900 för den lilla i delar. Valt de billigaste alternativen då det funnits olika utgåvor.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/7136553/inetblackflag
Så en tusen lapp för tangentbord, mus, montering, grantier mm är väl inget direkt överpris.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninjaflipp:

Nepp, långt ifrån. Säljs extremt många färdigbyggda datorer från i alla fall Inet och Komplett. Webhallen vet jag inte.

//Killen med insiderinfo

Det förvånad mig inte alls. Vet folk som har koll på hårdvara och som vet hur man bygger men som ändå köper färdigt för att det är så mycket enklare. Det tar ju en hel eftermiddag och kväll att dra ihop en dator och installera Windows. Många tycker det är värt att lägga lite pengar och bara behöva stoppa in sladden och köra. Tar ju ändå massa tid att installera alla andra program och spel. Om du sitter på insiderinformation, är Inets erjudande om att de bygger ihop valfria delar också populärt eller är det mest deras egna färdiga paket som säljs?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Långt från alla vet ju vad de ska välja eller hur man gör, och väljer hellre färdiga system där de får support och garanti på hela systemet, något du inte får när du meckar själv.

Idén bakom är väl inte fel, de försöker göra en spelmaskin för massan, och samtidigt punga ut sina egna delar, men det går alltid att få billigare om du bygger själv så klart.

Skrivet av Wille1504:

Swec hade ett reportage från kompletts lager i Norge, vill minnas att de skrev att "Komplett PC" säljer väldigt bra. Har även flera kompisar som har Komplett PC.

Skulle säga att väldigt många ungdomar köper färdiga system, hade inte jag byggt min dator så hade inte jag kunnat hjälpa min kompiskrets att bygga datorer, och de hade inte lärt sig självmant.

Skrivet av Rajat:

Långt ifrån alla gamers bygger sina egna datorer

Skrivet av Ninjaflipp:

Nepp, långt ifrån. Säljs extremt många färdigbyggda datorer från i alla fall Inet och Komplett. Webhallen vet jag inte.

//Killen med insiderinfo

Nu har jag blivit citerad inte en, inte två, inte tre utan fyra gånger om att många köper kompletta datorer. Jag visste det redan innan men jag anser att detta inte är prisvärt och att det aldrig blir prisvärt att köpa datorer komplett från företag men det är min åsikt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det förvånad mig inte alls. Vet folk som har koll på hårdvara och som vet hur man bygger men som ändå köper färdigt för att det är så mycket enklare. Det tar ju en hel eftermiddag och kväll att dra ihop en dator och installera Windows. Många tycker det är värt att lägga lite pengar och bara behöva stoppa in sladden och köra. Tar ju ändå massa tid att installera alla andra program och spel. Om du sitter på insiderinformation, är Inets erjudande om att de bygger ihop valfria delar också populärt eller är det mest deras egna färdiga paket som säljs?

Det är väldigt poppis, faktiskt. Tror det är marginellt fler färdiga paket men det är inte alls ovanligt att folk kontaktar Inet och ber dem sätta ihop paket åt dem med montering och installation. Ibland väljer de delar själv, ibland låter de Inet välja.

Jag har jobbat i datorbutik i... öh, 3 år nu och skulle säga att jag har relativt bra datorbyggarkunskaper(inte världens djupaste ämne direkt). Har ändå på senare tid övervägt att köpa en färdigbyggd dator vid nästa inköp då jag är typ latast i världen. Det brukar ändå vara rätt schyssta grejer i burkarna, och ibland har ju Inet till och med fri montering som man kan använda sig av. Perfekt för latmaskar eller folk som inte kan själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu har jag blivit citerad inte en, inte två, inte tre utan fyra gånger om att många köper kompletta datorer. Jag visste det redan innan men jag anser att detta inte är prisvärt och att det aldrig blir prisvärt att köpa datorer komplett från företag men det är min åsikt.

Så kan man ju resonera om allt. Varför köpa färdig spel/bil/möbel/hus när man kan bygga själv?
Tids- eller intressebrist är nog vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag har själv rekommenderat Inets datorpaket till många polare, då de innehåller helt ok delar pris/prestanda, men kanske mest för att jag själv tröttnat att sitta på prisjakt och optimera en dator efter deras plånbok och sedan bygga ihop allt åt dem hela tiden. Så ja, färdigbyggda datorpaket säljs till gamers utan byggvana.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk

Polarn brukar köpa färdiga Taurus datorer från INET. Det är bra för om det blir något problem kan han bara åka in med datorn och få hjälp direkt. Slipper skicka den med posten osv. Sen kan man välja att få sin dator monterad för en extra kostnad och då ingår även funktionstest.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu har jag blivit citerad inte en, inte två, inte tre utan fyra gånger om att många köper kompletta datorer. Jag visste det redan innan men jag anser att detta inte är prisvärt och att det aldrig blir prisvärt att köpa datorer komplett från företag men det är min åsikt.

Jag svarade enbart på det du skrev där du skrev något helt annat än vad du skriver nu.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.