Apple släpper Watch – smart klocka för Iphone

Permalänk
Medlem

Fy vad den är ful, designern borde få sparken .. Samsungs watch s är mycket snyggare än den. Den ser ju för guds skulle ut som en barnklocka. Dock ser menyerna när de bläddrar finare ut än samsungs

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Jag antar att vi kan stänga ner hela forumet nu då åsiktsutbyte och uttryck verkar vara överflödigt.

Självfallet inte. Men rent hat och dumförklarande av människor för man gillar/ogillar olika är rätt larvigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eken97:

känner igen det här. allt rage som var mot designen i ios7 och nu klockan... men vi får väl se hur många som kommer bära en sen och vem som kommer sälja flest smarta klockor.

Visst, du har inte fel att det brukar vara mycket negativt, men du måste ändå i viss del hålla med ang. designen, när man jämför med konkurrerande alternativ?
(Moto 360/LG G-Watch R eller vad den nu heter).

Skulle dock passa bra om man jämför med Sony SW3/ LG G-watch (Den vanliga)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Lika osnygg som min gamla 3GS.
Är fortfarande inte övertygad om att en smart klocka är en bra pryl.

Permalänk
Skrivet av Luppen!:

Självfallet inte. Men rent hat och dumförklarande av människor för man gillar/ogillar olika är rätt larvigt.

Så mycket rent hat har väl inte förekommit i tråden? Att ogilla en produkt måste man ju få göra.

Permalänk
Medlem

Jajaja. Den är ful och dyr, tror 4 sidor av ert pissande på en produkt räcker. Ska jag vara ärlig så tror jag inte apple har ett gäng pc-mecklare som segmentfokus, vi/ni är för priskänsliga och gillar uvfärgad kylvätska. Denna är fokuserad mot semi-hippsters och folk som köper apple produkter för att den ger dem en känsla av att tillhöra en livsstil eller en kultur, oavsett pris. Apple produkter bör analyseras mer som designer-kläder och mindre som teknisk utrustning.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte tycker den är skitful?

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Dog all designer på apple med Steve Jobs eller?
Han skulle spottat på denna designen och sparkat den som kom på det.
Lika äcklig som alla andra smartklockorna

jag väntade mig något i denna stilen från apple:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Visst, du har inte fel att det brukar vara mycket negativt, men du måste ändå i viss del hålla med ang. designen, när man jämför med konkurrerande alternativ?
(Moto 360/LG G-Watch R eller vad den nu heter).

Skulle dock passa bra om man jämför med Sony SW3/ LG G-watch (Den vanliga)

självklart! Tycker moto360 är skitsnygg med!

Visa signatur

CPU:i7 3770k @4,5Ghz Kylning:Custom water-loop RAM:16GB @1866Mhz GPU: 2 X R9 290x @ 1200Mhz PSU:Corsair AX 1200w MB: P8 Z77-pro Chassi:NZXT swich 810 white

Macbook Pro Retina.iPhone 7
200/200Mbit/s fiber.

Permalänk

Smaken är väl som baken. Tycker den är ganska stilig.
Moto360 som alla prisar tycker jag inte är så snygg alls.

Va? Se där, jag tyckte annorlunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Och "hatarna" är lika religösa och väldigt duktiga på att skriva negativa inlägg.
Kom igen nu användare på sweclockers, mindre hat och mer kärlek.

Jag gillar Apples design generellt. Från iMac till iPhone, men den här klockan är i mina ögon ett riktigt snedsteg.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Om man bortser från gummi-armbanden till klockan så ser klockan i sig rätt bra ut. Smaken är som baken.
Det roliga är dock folk som säger att den är dyr, vad kostar en high-end klocka idag? http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=766&o=produkt_pris_inkm...

Finns en del där över både 10 och 100 tusen och ända upp till 9 miljoner. Nu säger jag inte att Apples klocka jämför med dom men sen kostar den ju inte så mycket heller.

Tror den kan vara till en väldig nytta för småsaker. Att göra någonting produktivt med den tror jag dock blir en utmaning men å andra sidan sa många så om iPad också och den används till väldigt mycket idag!

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till själva konceptet "smart klocka".
Det ser mer ut som "en liten telefon i armband"

Fokus verkar ligga på saker som man kanske inte behöver ha i sin klocka.
De flesa av dem löser man enklast genom att se till att ha mobilen med sig hela tiden

Det som oroar mig mest är batteritid.
Vem vill ha en klocka som behöver laddas mer än en gång i veckan?

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Det roliga är dock folk som säger att den är dyr, vad kostar en high-end klocka idag? http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=766&o=produkt_pris_inkm...

Finns en del där över både 10 och 100 tusen och ända upp till 9 miljoner. Nu säger jag inte att Apples klocka jämför med dom men sen kostar den ju inte så mycket heller.

Skillnaden mellan en vanlig, dyrare klocka och en smartwatch är att smartwatchen är en form av förbrukningsprodukt som kommer snabbt bli "omordern", ha kortare livslängd etc. etc.

Låt oss säga om 2år; Då är dagens Apple Watch inget att ha längre, och Apple Watch 3 finns på marknaden.
Så jag kan tycka att Apple Watch är lite i dyraste laget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tanax:

Om man bortser från gummi-armbanden till klockan så ser klockan i sig rätt bra ut. Smaken är som baken.
Det roliga är dock folk som säger att den är dyr, vad kostar en high-end klocka idag? http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=766&o=produkt_pris_inkm...

Finns en del där över både 10 och 100 tusen och ända upp till 9 miljoner. Nu säger jag inte att Apples klocka jämför med dom men sen kostar den ju inte så mycket heller.

Tror den kan vara till en väldig nytta för småsaker. Att göra någonting produktivt med den tror jag dock blir en utmaning men å andra sidan sa många så om iPad också och den används till väldigt mycket idag!

Jag inbillar mig att den Omega Seamaster jag köpte för 30 år sedan för 4500kr (ny) har hållit sitt värde betydligt bättre än en Apple Watch kommer göra, ens om 10 år. Men vem vet, jag kanske har helt fel. Jag tycker iaf att det är för dyrt för vad det är.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Istället för att byta batteri vartannat år så måste man i framtiden ladda klockan varje dag. Och hur länge dröjer det innan det finns porr anpassad för AppleWatch? Gärna kombinerat med ett smart sätt att föra statistik med hjälp av alla rörelsesensorer...

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Är det bara jag som inte tycker den är skitful?

Nejdå, jag tycker den ser OK ut. Rena linjer, inte en massa fogar, metall och safirglas. Bra materialval, hade uppskattat titan själv.
Olika val i fråga om material, armband, storlek och färger gör att man kan få en klocka mer anpassad efter ens personliga användning.
De har tänkt igenom interfacet, inte försökt trycka in iOS, utan har ett UI som tillåter olika användningsområden som passar på handleden. Och de har helt nya applikations SDKer för utveckling till klockan.

Men - jag skulle föredragit om den hade haft en inbyggd GPS. Jag skulle föredragit om den funnits tillgänglig i titan, och om de hade givit någon uppgift om vattentäthet (elektroniken är "inbakad", så förmodligen är den vattentät, men saknar ändå uppgiften). Jag skulle uppskatta om den var tunnare (men om jag känner Apple rätt så kommer det att vara högt prioriterat framåt). Och naturligtvis är batterilivslängden ett stort frågetecken. Mina nuvarande klockor är självuppdragande, så att hålla på och ladda en klocka känns främmande över huvud taget.

Det här är en start på ett helt nytt ekosystem. Man kan vara med från början, eller hoppa på när produkten är mer förfinad, eller inte alls. Precis som med smartphones.

Permalänk
Medlem

Ge oss Nokia ring of Power istället. En smart-ring med gps, pulsmätare nfc-bitcoin-wallet, treasure-tag, och ädelstensliknande led lampa med laser avståndsmätare. Parning med smartphone och smartkläder som möjlighet för utökad funktion.. Inskriptionen på insidan syns endast när man laddat den i en stark värmekälla.

"Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Dom som säger att den är dyr vad kostar en vettig och lite finare träningsklocka som har motsvarande funktioner? Ta t ex http://www.lopningforalla.se/index.php/kunskap/3762-adidas-revolutionerande-loparklocka . Då är ju Apple Watch helt plötsligt billig typ, med tanke på alla extra funktioner. Utseende osv låter jag vara osagt då det är högst personligt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Dom som säger att den är dyr vad kostar en vettig och lite finare träningsklocka som har motsvarande funktioner? Ta t ex http://www.lopningforalla.se/index.php/kunskap/3762-adidas-revolutionerande-loparklocka . Då är ju Apple Watch helt plötsligt billig typ, med tanke på alla extra funktioner. Utseende osv låter jag vara osagt då det är högst personligt.

Japp, hade de inkluderat GPS hade de kunnat öka försäljningen en del. Eftersom den fungerar som pulsklocka (och stegräknare) även på egen hand, så kan man klara sig utan, men det hade ändå passat väldigt bra för sport-delen av marknaden. Och det hade gett tillgång till stand-alone kartfunktion och vägvisning. Det är inte utan att man undrar varför det inte är inkluderat. Kan metallhöljet ställa till det? Alla pulsklockor med GPS jag känner till är gjorda av plast. Och klunsiga som fan, så kanske helt enkelt extra chip + antenner hade gjort Apple Watch alltför groteskt tjock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Om man bortser från gummi-armbanden till klockan så ser klockan i sig rätt bra ut. Smaken är som baken.
Det roliga är dock folk som säger att den är dyr, vad kostar en high-end klocka idag? http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=766&o=produkt_pris_inkm...

Finns en del där över både 10 och 100 tusen och ända upp till 9 miljoner. Nu säger jag inte att Apples klocka jämför med dom men sen kostar den ju inte så mycket heller.

Tror den kan vara till en väldig nytta för småsaker. Att göra någonting produktivt med den tror jag dock blir en utmaning men å andra sidan sa många så om iPad också och den används till väldigt mycket idag!

Detta är ju inte en high end klocka... Jag har en 30 år gammal Gucci klocka som fått av min far, fungerar fortfarande och allt som behövts göra är att byta glas en gång. Hur fin och bra är en Apple klocka om 30 år? Använd den varje dag i ett par år så vetifasen om den är speciellt vacker.

Sen kostade nog inte Gucci klockan mycket mer på den tiden än apples gör, andrahandsvärdet går inte ner precis men vad är en Apple klocka värd när nästa modell kommer?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Edmuff:

Jajaja. Den är ful och dyr, tror 4 sidor av ert pissande på en produkt räcker. Ska jag vara ärlig så tror jag inte apple har ett gäng pc-mecklare som segmentfokus, vi/ni är för priskänsliga och gillar uvfärgad kylvätska. Denna är fokuserad mot semi-hippsters och folk som köper apple produkter för att den ger dem en känsla av att tillhöra en livsstil eller en kultur, oavsett pris. Apple produkter bör analyseras mer som designer-kläder och mindre som teknisk utrustning.

Dyrt & dåligt ska det vara så det syns att man har råd!

För att vara lite seriös, ser inte riktigt mig själv skaffa vare sig klocka från vare sig Apple eller någon Android-tillverkare men ska med spänning följa hur det går i detta segment.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte klockan är ful men det är såklart subjektivt. De verkar ha tänkt mycket på användargränssnittet, förstår inte vad folk klagar på i det fallet? Själv tyckte jag presentationen var ganska bra.
Jag kommer sannolikt inte köpa någon "smartklocka" då det inte uppfyller något behov hos mig.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Är det bara jag som inte tycker den är skitful?

Jag gillar den jättemycket.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Utan klar idé? Då kan du inte ha sett genomgången av Kevin Lynch under eventet. Eller reklamfilmerna. Eller vad Tim Cook sa. Allt gav en väldigt klar bild av vad Apple ser som innovativt och tänkta användningsområden.

Smartklockor som Google Wear och Pebble är centrerade kring en idé om att presentera information som är 'glanceable', enkel information som man slänger ett öga på. Det är i regel hur människor använder vanliga armbandsur, de flesta sitter inte och stirrar på sina klockor. Apple Watch har dels den funktionaliteten, men också en hel del annat som helt går emot den typen av användning. Det komplicerade hårdvarugränssnittet, funktionalitet som fotogalleri och en meddelande-app där man ska rita bilder och skicka till varandra, walkie-talkie-funktionalitet... Bara app-launchern i sig verkar helt bisarr, någon sorts gytter av ikoner där man ska navigera genom att svepa med fingrarna, zooma med den 'digitala kronan' och sedan välja app genom att trycka på skärmen. Så nej, jag tycker inte att de verkar ha en klar och tydlig idé om vad de vill att en smart klocka ska vara. Googles vision kan man ha åsikter om, men den är försvarligt tydlig och enkel.

Apropå något helt annat: är det bara jag som hellre hade sett att de efterliknat Brauns BN10-armbandsur om de nu ändå skulle ha något stort och fyrkantigt med ett scrollhjul? Johnny Ive inspireras hur som ganska friskt av Dieter Rams klassiska Braun-design när det gäller alla andra produkter, så varför inte när det gäller klockor?

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag gillar den jättemycket.

grattis...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Japp, hade de inkluderat GPS hade de kunnat öka försäljningen en del. Eftersom den fungerar som pulsklocka (och stegräknare) även på egen hand, så kan man klara sig utan, men det hade ändå passat väldigt bra för sport-delen av marknaden. Och det hade gett tillgång till stand-alone kartfunktion och vägvisning. Det är inte utan att man undrar varför det inte är inkluderat. Kan metallhöljet ställa till det? Alla pulsklockor med GPS jag känner till är gjorda av plast. Och klunsiga som fan, så kanske helt enkelt extra chip + antenner hade gjort Apple Watch alltför groteskt tjock.

Hur länge skulle batteriet hålla om man inkluderar GPS i en smartwatch? Vem har glädje av en smartwatch med 10-30 min batteritid när GPS är aktiverat och mera att ingen som köper. Ju mer lulllull je sämre batteritid kommer det att bli.
En klocka är ett smycke och design + batteritid är viktigast, än massa funktioner.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edmuff:

Jajaja. Den är ful och dyr, tror 4 sidor av ert pissande på en produkt räcker. Ska jag vara ärlig så tror jag inte apple har ett gäng pc-mecklare som segmentfokus, vi/ni är för priskänsliga och gillar uvfärgad kylvätska. Denna är fokuserad mot semi-hippsters och folk som köper apple produkter för att den ger dem en känsla av att tillhöra en livsstil eller en kultur, oavsett pris. Apple produkter bör analyseras mer som designer-kläder och mindre som teknisk utrustning.

I motsats till vad folk på Sweclockers tror är gadgets inte på något sätt imponerande hos medelklassen. Telefoner, fina bilar, o.s.v. ger inte alls status, utan istället är det (enligt bl.a. studierna från United Minds) allmänbildning, engagemang som förälder, språkkunskaper, resande och andra former av kulturellt kapital som är dagens symboler för högstatuslivsstil. Din tandläkare skryter inte om sin nya iPhone 5S, snarare om de senaste vinresorna han gjort.

Jag ger ärligt talat inte så mycket för resonemanget om att Apples kunder är ute att "tillhöra en utvald grupp" eller att flasha med prylar. Socioekonomiskt sett är Apples kunder just medelklass och över. Enligt studier från tankesmedjan Pew Research Center är Android populärare än IOS bland de flesta inkomstintervall och utbildningsnivåer, med två undantag; de som har college-examen samt de som tjänar över $75k per år. Dock är iPhone-användaren i genomsnitt mycket okänslig för pris, vilket bl.a. visar sig i app-försäljningsvolymerna per såld telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Lika osnygg som min gamla 3GS.
Är fortfarande inte övertygad om att en smart klocka är en bra pryl.

Håller med.
Tänker inte köpa nån smart watch av något märke.

Föredrar en osmart klocka med analog visning, där batteriet räcker oftast över 1-2år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder tuppen:

Skillnaden mellan en vanlig, dyrare klocka och en smartwatch är att smartwatchen är en form av förbrukningsprodukt som kommer snabbt bli "omordern", ha kortare livslängd etc. etc.

Låt oss säga om 2år; Då är dagens Apple Watch inget att ha längre, och Apple Watch 3 finns på marknaden.
Så jag kan tycka att Apple Watch är lite i dyraste laget.

Skrivet av MultiMan:

Jag inbillar mig att den Omega Seamaster jag köpte för 30 år sedan för 4500kr (ny) har hållit sitt värde betydligt bättre än en Apple Watch kommer göra, ens om 10 år. Men vem vet, jag kanske har helt fel. Jag tycker iaf att det är för dyrt för vad det är.

Skrivet av som99:

Detta är ju inte en high end klocka... Jag har en 30 år gammal Gucci klocka som fått av min far, fungerar fortfarande och allt som behövts göra är att byta glas en gång. Hur fin och bra är en Apple klocka om 30 år? Använd den varje dag i ett par år så vetifasen om den är speciellt vacker.

Sen kostade nog inte Gucci klockan mycket mer på den tiden än apples gör, andrahandsvärdet går inte ner precis men vad är en Apple klocka värd när nästa modell kommer?

Helt klart är det en förbrukningsprodukt. Precis som med all annan teknik. Det förhindrar inte personer att köpa datorer för 30k som också minskar raskt i värde för varje år. Frågan är inte om det är värt 30k utan istället om det är värt 30k för dig och vad för glädje du får av dom 30k.

Att spendera kanske 10k på en Gucci klocka eller 4500 på en Omega Seamaster ger dig en fin klocka som håller i många år - men den ger dig ju inte mycket mera glädje än så, du kan se vad tiden är och den ser bra ut. Spendera istället 3500 på en teknisk förbrukningsvara (som också ser bra ut i mitt tycke) som kanske håller i bara 2 år men ger dig en massa andra funktioner än att bara visa klockan. Tycker verkligen inte det är så himla dyrt. Men jag antar alla tycker olika