Installera windows 8 med extern dvd spelare eller usb. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Installera windows 8 med extern dvd spelare eller usb. Hjälp!

Hejsan, nu har jag efter 5-6timmar petande klurat ihop mitt första datorbygge!

Har ingen intern dvdspelare då jag inte riktigt behöver en sån, förutom nu då..
Men har läst att vissa externa dvd"brännare" inte funkar då datorn inte känner igen drivrutiner eller något sådant vid windows 8.

Annars kan man installera med en USB har jag hört.
Var en sådan här dvdspelare jag tittat på : http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/optiska-enheter/samsung-extern-dvd-brannare-p93542

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrispey:

Hejsan, nu har jag efter 5-6timmar petande klurat ihop mitt första datorbygge!

Har ingen intern dvdspelare då jag inte riktigt behöver en sån, förutom nu då..
Men har läst att vissa externa dvd"brännare" inte funkar då datorn inte känner igen drivrutiner eller något sådant vid windows 8.

Annars kan man installera med en USB har jag hört.
Var en sådan här dvdspelare jag tittat på : http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/optiska-enheter/samsung-extern-dvd-brannare-p93542

Om du kan så strunta i DVD spelaren. Kör från USB minne istället.
Har du ditt Windows på DVD skiva så kopierar du över det till din USB sticka.
Se dock till att USB stickan är formaterad i FAT32. NTFS har iallafall inte fungerat för mig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om du kan så strunta i DVD spelaren. Kör från USB minne istället.
Har du ditt Windows på DVD skiva så kopierar du över det till din USB sticka.
Se dock till att USB stickan är formaterad i FAT32. NTFS har iallafall inte fungerat för mig.

Alright! Införskaffar en ny usb på vägen hem från jobbet då. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrispey:

Alright! Införskaffar en ny usb på vägen hem från jobbet då. Tack

Perfekt, om du inte vill så behöver du inte köpa en sticka som har jättemycket lagringskapacitet. 4GB räcker gott och väl.
Och som sagt, kom ihåg formateringen till FAT32, innan du lägger in Windows på stickan. Annars vill datorn inte boota från den.
Föressten, gratulerar till ditt första ny-bygge.:up:

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Perfekt, om du inte vill så behöver du inte köpa en sticka som har jättemycket lagringskapacitet. 4GB räcker gott och väl.
Och som sagt, kom ihåg formateringen till FAT32, innan du lägger in Windows på stickan. Annars vill datorn inte boota från den.
Föressten, gratulerar till ditt första ny-bygge.:up:

Tack så mycket!
Ska komma ihåg FAT32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Perfekt, om du inte vill så behöver du inte köpa en sticka som har jättemycket lagringskapacitet. 4GB räcker gott och väl.
Och som sagt, kom ihåg formateringen till FAT32, innan du lägger in Windows på stickan. Annars vill datorn inte boota från den.
Föressten, gratulerar till ditt första ny-bygge.:up:

Skrivet av Chrispey:

Tack så mycket!
Ska komma ihåg FAT32.

4GB sticka räckte inte för mig när jag skulle installera Win8, och NTFS fungerade utmärkt för mig.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lspn:

4GB sticka räckte inte för mig när jag skulle installera Win8, och NTFS fungerade utmärkt för mig.

För mig var det tvärt om, för Windows 8.1 så räckte 4GB utan tvek och den vägrade totalt när jag testade med NTFS.
Hah, märkligt. Tycker ju inte att skillnaden från burk till burk skall vara så stor.

EDIT: Som jag misstänkte.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

För mig var det tvärt om, för Windows 8.1 så räckte 4GB utan tvek och den vägrade totalt när jag testade med NTFS.
Hah, märkligt. Tycker ju inte att skillnaden från burk till burk skall vara så stor.

EDIT: Som jag misstänkte.:)

Hmm märkligt, min tar 3,95GB. Win8.1 asså. Så jag har den på en 16GB sticka.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Skaffar nog en 8gb eller 16gb för att vara säker
Prisskillnaden blir inte så stor ändå men tack igen för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lspn:

Hmm märkligt, min tar 3,95GB. Win8.1 asså. Så jag har den på en 16GB sticka.

Jag får skicka min kopia till dig.:D Skämtåsido. Detta är ju nästan fjantigt, undrar vad det är i din kopia som tar mer än den som jag har.

Skrivet av Chrispey:

Skaffar nog en 8gb eller 16gb för att vara säker
Prisskillnaden blir inte så stor ändå men tack igen för alla svar!

Ah, det gör du rätt i, då kan du använda den till lite större filer också.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Räcker det att bara kopiera filerna? Där ser man, jag som alltid pillat i command prompt för att göra speciella inställningar på partitionen så den blir bootbar. Det kanske bara behövs på äldre moderkort/bios nu.

Om du skulle ha problem att boota stickan så citera detta. Kan gå igenom stegen för att göra den bootbar.

Lycka till

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrispey:

Hejsan, nu har jag efter 5-6timmar petande klurat ihop mitt första datorbygge!

Har ingen intern dvdspelare då jag inte riktigt behöver en sån, förutom nu då..
Men har läst att vissa externa dvd"brännare" inte funkar då datorn inte känner igen drivrutiner eller något sådant vid windows 8.

Annars kan man installera med en USB har jag hört.
Var en sådan här dvdspelare jag tittat på : http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/optiska-enheter/samsung-extern-dvd-brannare-p93542

Jag köpte en sån där dvd-brännare och det fungerade utmärkt för mig att installera Win 8 genom den.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Räcker det att bara kopiera filerna? Där ser man, jag som alltid pillat i command prompt för att göra speciella inställningar på partitionen så den blir bootbar. Det kanske bara behövs på äldre moderkort/bios nu.

Om du skulle ha problem att boota stickan så citera detta. Kan gå igenom stegen för att göra den bootbar.

Lycka till

För mig har det alltid räckt att bara kopiera över. Till och med på en gammal Fujitsu Siemens Scaleo 400 jag har från år 2002.
EDIT: Här kom han.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

För mig har det alltid räckt att bara kopiera över. Till och med på en gammal Fujitsu Siemens Scaleo 400 jag har från år 2002.
EDIT: Här kom han.

Vad är det för superdator som klarade av boot from usb redan 2002 😁

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad är det för superdator som klarade av boot from usb redan 2002 😁

Fråga mig inte, men jag vet att han klarade av det. För USB var det enda tillgängliga medium jag hade åt honom när jag slängde in Windows-7, och ökade frekvensen på processorn.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrispey:

Hejsan, nu har jag efter 5-6timmar petande klurat ihop mitt första datorbygge!

Har ingen intern dvdspelare då jag inte riktigt behöver en sån, förutom nu då..
Men har läst att vissa externa dvd"brännare" inte funkar då datorn inte känner igen drivrutiner eller något sådant vid windows 8.

Annars kan man installera med en USB har jag hört.
Var en sådan här dvdspelare jag tittat på : http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/optiska-enheter/samsung-extern-dvd-brannare-p93542

Som endel har skrivit i tråden gäller följande angående FAT32 eller NTFS.

Formaterar du din USB med FAT32 = UEFI boot = Snabbare uppstart med mera.
Formaterar du din USB med NTFS = Legacy boot

Kolla min sign för mer info.

om du är osäker hur du skall göra med din USB googla RUFUS, skapa den genom den appen e grymt lätt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200