IPhone 6 vs i6 plus & dpi?

Permalänk

IPhone 6 vs i6 plus & dpi?

Är det någon som vet skillnaden på dem? Vad har plus som inte 6 har? Förutom större skärm med bättre upplösning.

Vad är dpi och vad betyder det för personen som ska använda den? Har aldrig riktigt fattat det där :s

Tack, håll gärna negativa kommentarer borta

Permalänk
Medlem

6+ har större skärm, högre upplösning, bättre batteritid och en stabilisator för kameran. Annars är de exakt samma.

http://www.apple.com/iphone-6/specs/

Permalänk
Skrivet av ozo64:

6+ har större skärm, högre upplösning, bättre batteritid och en stabilisator för kameran. Annars är de exakt samma.

http://www.apple.com/iphone-6/specs/

Ja så det var bara det :s inget "oh vad jag vill ha det" för mig.

Men jag lägger till en fråga, optiskt bild stabilisering, visst var det väl ungefär som så att man inte behöver hålla den lika stadigt som med IPhone 6 och neråt?

Permalänk
Medlem

Jag antar det ja. Tar man mycket bilder och är skakig så kan det nog vara av nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Vad är dpi och vad betyder det för personen som ska använda den? Har aldrig riktigt fattat det där :s

Det står för Dots Per Inch, vilket när det gäller skärmar betyder Pixels Per Inch eller PPI. Det är antalet pixlar per tum. Det är ett mått på hur skarp skärmen är.
Generellt sett så är 300+PPI skarpt nog på 4-6tum, medan 400+ är att föredra. 500+ är onödigt i dagsläget då det har fler nackdelar än fördelar.
Det gäller att tänka på det att en större mobil hålls längre från ögonen, så större mobiler behöver inte lika hög PPI som mindre mobiler.

Citat:

Men jag lägger till en fråga, optiskt bild stabilisering, visst var det väl ungefär som så att man inte behöver hålla den lika stadigt som med IPhone 6 och neråt?

Ja, i princip. Men det är många tillfällen då du får bättre bilder med optisk bildstabilisation. Speciellt när det är mörkt så hjälper det mycket.

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på Apples telefoner men har dom stöd för foto i raw format ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har ingen koll på Apples telefoner men har dom stöd för foto i raw format ?

Det tror jag inte. Bilderna sparas som .jpg. Kanske om man använder ngn 3:e parts kamera app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har ingen koll på Apples telefoner men har dom stöd för foto i raw format ?

Nej. Bara Nokias 1020 och 1520 har stöd för detta än så länge.

Cyanogenmod har jobbat på stöd för detta: https://plus.google.com/117443191357357631171/posts/WvtREUY8T...
Tänk på att JPG bilderna inte hade noise reduction aktiverat, så de ser väldigt brusiga ut.
Den dynamiska räckvidden blev ju mycket bättre med DNG. Rätt imponerande faktiskt.
Tror inte de implementerat stöd för detta än dock.

Android L kommer även med stöd för DNG format (DNG är ett RAW format). Vilket betyder att Nexus 5 får stöd för det inom kort, samt nästa Nexus modell (då de ofta släpper dessa i samband med nya versioner av Android).
Dagens flaggskepp Z2, S5, M8, G3 och kommande modeller som Z3 och Note 4 får sannolikt uppdatering till Android L runt 3-5månader efter den släpps. Detta garanterar dock inte att de får stöd för DNG då de flesta tillverkare implementerar egna kamerasystem. Men förhoppningsvis så kommer de med stöd för DNG.

Skrivet av ozo64:

Kanske om man använder ngn 3:e parts kamera app.

Nepp. Det är en funktion i kamera APIn, detta måste implementeras av Apple.

Permalänk
Medlem

Optisk bilstabilisator är som sagt bra för att kunna ta bilder i sämre ljus tex inomhus en vanlig dag. Det hjälper såklart till vid filmning också eller om du sitter på ett tåg eller nåt som rör sig.
iPhone 6 har som de flesta digital bildstabilisering som funkar men det kan bli fel, wobbla och det bygger på att bilden beskärs och tappar i kvalitet.

Lumia 920 var först ut med optisk bildstabilisering i en smartphone och jag tycker det funka bra, här är ett test jag gjorde då,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Optisk bilstabilisator är som sagt bra för att kunna ta bilder i sämre ljus tex inomhus en vanlig dag. Det hjälper såklart till vid filmning också eller om du sitter på ett tåg eller nåt som rör sig.
iPhone 6 har som de flesta digital bildstabilisering som funkar men det kan bli fel, wobbla och det bygger på att bilden beskärs och tappar i kvalitet.

Enligt Apple: Optical image stabilisation (iPhone 6 Plus only)

http://store.apple.com/uk/buy-iphone/iphone6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Enligt Apple: Optical image stabilisation (iPhone 6 Plus only)

http://store.apple.com/uk/buy-iphone/iphone6

Som jag sa och som apple sa,
iPhone 6 = IS = Digital bildstabilisering = det som de flesta har.
iPhone 6+ = OIS = Optisk Bildstabilisering = Ovanligare men bättre på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Hmm får nog bli 6+ ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Hmm får nog bli 6+ ändå.

Samma här om inte HTC One M8 för Windows Phone hinner komma till Sverige innan. Men jag kommer behålla Lumia 1520 ett tag så jag kan byta tillbaka för endast 5.5" är lite oroande.
Tycker det är samma varje gång jag skaffar större skärm, tror det ska bli för stort innan men efter fem minuter känns det som alla andra skulle behöva kikare för att se sina skärmar. Är ju visserligen bara en halv tum mindre men det kan nog kännas som mer i handen.

Permalänk
Medlem

Längre batteritid är avgörande för mitt val. Därför blir det 6+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

6+ har större skärm, högre upplösning, bättre batteritid och en stabilisator för kameran. Annars är de exakt samma.

http://www.apple.com/iphone-6/specs/

vad räknas som längre batteritid. 12h som i dagsläget på de äldre iphones. Har de slagit till med 13h nu?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

vad räknas som längre batteritid. 12h som i dagsläget på de äldre iphones. Har de slagit till med 13h nu?

Var läste du att det var 13h?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

vad räknas som längre batteritid. 12h som i dagsläget på de äldre iphones. Har de slagit till med 13h nu?

Scrolla ner till power and battery. Orkar inte copy paste'a in allt här. Det är ca 25% bättre surftid än Iphone 6 som i sin tur har bättre batteritid än 5S

http://www.apple.com/iphone/compare/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Scrolla ner till power and battery. Orkar inte copy paste'a in allt här. Det är ca 25% bättre surftid än Iphone 6 som i sin tur har bättre batteritid än 5S

http://www.apple.com/iphone/compare/

Jag skulle vänta på Anandtechs recension innan jag uttalar mig om batteritiden.
Siffrorna på Apples hemsida är inte nödvändigtvis relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Var läste du att det var 13h?

Mer ironi. vet ingenting.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Scrolla ner till power and battery. Orkar inte copy paste'a in allt här. Det är ca 25% bättre surftid än Iphone 6 som i sin tur har bättre batteritid än 5S

http://www.apple.com/iphone/compare/

tack!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Nej. Bara Nokias 1020 och 1520 har stöd för detta än så länge.

Min telefon har stöd för att ta bilder i RAW.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Känner mest att nya iPhone 6 är mest flopp, inte mycket nytt direkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Min telefon har stöd för att ta bilder i RAW.

Min också, och utmärkt batteritid.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Äsch min G2 var det bara 4 dagar o 5 timmar sen jag laddade med 20% kvar

Hursomhelst, av det vi sett av specen så har 6+ högre batteri specs med tiderna listade... Om iPhone 6 har ett ca 1800mah batteri (när man jämför med iPhone 5) så skulle jag tippa på att 6+ har ett 2800-3200mah batteri. Vilket skulle matcha gårdagens Android generation iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Känner mest att nya iPhone 6 är mest flopp, inte mycket nytt direkt.

Ännu en röst på iPhone 6+ med andra ord, tycker ja du gör rätt i.
Tror faktiskt den kommer bli mer populär av de två bland oss nördar men "vanligt" folk kommer nog köra på iPhone 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ännu en röst på iPhone 6+ med andra ord, tycker ja du gör rätt i.
Tror faktiskt den kommer bli mer populär av de två bland oss nördar men "vanligt" folk kommer nog köra på iPhone 6.

Alltså jag menade iphone 6 som "modell" dvs både vanliga och + känns som flopp, inget nytt i någon.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Alltså jag menade iphone 6 som "modell" dvs både vanliga och + känns som flopp, inget nytt i någon.

Anser du att det är någon större skillnad på någon toppmodell från deras föregångare? Oavsett tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Alltså jag menade iphone 6 som "modell" dvs både vanliga och + känns som flopp, inget nytt i någon.

Det tror jag inte på, ingen går väl in i en tråd som handlar om att välja mellan iPhone 6 och 6+ bara för att säga att den inte är bra.
Det är ju som att jag nu gick in i en tråd om tex 1+1 eller Z3 bara för att säga att jag inte gillar den och inte tänker köpa den. Vem skulle bry sig om det?

Permalänk

Min IP5s relativt lätt moddad IOS, får ut runt 4 dagar på den innan laddning.

sitter jag med spotify 9 timmar om dagen på jobbet så blir det bara 2 dagar användning.
Då styrs, BT, Wifi, LTE/3G,GPS och flygplansläge i automatik samt appar och annat stängs ner helt vid längre inaktivitet (5min)

Dold text
Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Anser du att det är någon större skillnad på någon toppmodell från deras föregångare? Oavsett tillverkare?

Va?

Skrivet av Nisse-Tuta:

Det tror jag inte på, ingen går väl in i en tråd som handlar om att välja mellan iPhone 6 och 6+ bara för att säga att den inte är bra.
Det är ju som att jag nu gick in i en tråd om tex 1+1 eller Z3 bara för att säga att jag inte gillar den och inte tänker köpa den. Vem skulle bry sig om det?

Haha ja jo det är ju sant men om du jämför de nya iphone med en iPhone 5S, det är ingen märkvärdig skillnad som gör att det är värt att slänga ut 6k+ för en ny iPhone, right?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar