Hjälp | Icke lokal fildelning.

Permalänk
Medlem

Hjälp | Icke lokal fildelning.

Hejsan jag har ett flertal datorer som bara står och samlar damm. Vill gärna göra något med minst en av dom.

Så har tänkt lite och vill gärna ha en för att lagra filmer, spel, musik etc på.
Men vet inte riktigt hur jag ska göra för att få fildelning till att fungera. Har funderat på att bara installera typ filezilla, men vill inte behöva installera en klient på varenda maskin som jag ska ha tillgång till servern med.

Så tänkte om det fanns något annat sätt att göra, t.ex ladda upp allting på en webbsida som hostas på maskinen. Vill kunna föra över, ladda ner och streama lite så som fildelning fungerar via lokalt nätverk..

Ursäkta om det är rörigt, nämligen lite svårt att förklara. Men vill helt enkelt ha fildelning som är som denna;

fast man ska kunna komma åt delningen vart man än är och helst på vilken enhet som helst vare sig det är en dator eller telefon.

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem

Subsonic är rätt smidigt. Främst till för streaming till telefon, men det finns desktopklient och du kan även ladda ned saker permanent. Vet att du sa utan klient men det funkar inte riktigt så? Windows fildelningsstöd är ju också server>klient även fast det är förinstallerat. Annars kan du ju komma åt filer via webbläsaren om du skapar en filserver, alternativt molntjänst?
Enklast vore väl ifall du har en modern router, att du sätter upp fildelning genom den via WAN?

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ är att köra en VPN-server i ditt nätverk och ansluta den vägen när du vill komma åt dina utdelningar utifrån, så blir det precis som att du är hemma var du än befinner dig. Det är inte ens särskilt bökigt att ansluta till ett vpn i en telefon.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Subsonic är rätt smidigt. Främst till för streaming till telefon, men det finns desktopklient och du kan även ladda ned saker permanent. Vet att du sa utan klient men det funkar inte riktigt så? Windows fildelningsstöd är ju också server>klient även fast det är förinstallerat. Annars kan du ju komma åt filer via webbläsaren om du skapar en filserver, alternativt molntjänst?
Enklast vore väl ifall du har en modern router, att du sätter upp fildelning genom den via WAN?

Valid point där med "Windows fildelningsstöd är ju också server>klient även fast det är förinstallerat" faktiskt inte något jag direkt tänkt på.

Men det du nämde där med filserver och molntjänst, skulle något likt mediafire vara särskilt svårt att skapa? Skulle ju helst se till att det också är skyddad med användarnamn samt lösenord.

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem

för film/serier/musik är plex utmärkt.
för endast musik är subsonic bra, men även plex. de är bra på olika punkter.
för övriga filer kanske OwnCloud kan vara något?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

för film/serier/musik är plex utmärkt.
för endast musik är subsonic bra, men även plex. de är bra på olika punkter.
för övriga filer kanske OwnCloud kan vara något?

Vill ju kunna lägga över filer på datorn för att sedan komma åt dem vart man än är.
När det gäller filer som har mediaformat så vill jag kunna streama dessa, samtidigt som jag kan ladda ner/upp filer. Lite som mediafire.

Så.. Owncloud? :3

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Vill ju kunna lägga över filer på datorn för att sedan komma åt dem vart man än är.
När det gäller filer som har mediaformat så vill jag kunna streama dessa, samtidigt som jag kan ladda ner/upp filer. Lite som mediafire.

Så.. Owncloud? :3

kan du inte bara aktivera fildelning, lägga in alla datorer i samma arbetsgrupp och tuta och köra med delade mappar? ursäkta om tiden har sprungit iväg från mig, så fungerade nätverk en gång i tiden windows 8 har aldrig fallit mig i smaken, det kan hända att det inte alls fungerar så längre.

edit: ok, nu tror jag poletten föll ner, du vill dela filer över internet, inte i ett lokalt nätverk
http://www.thewindowsclub.com/map-an-ftp-drive-windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

kan du inte bara aktivera fildelning, lägga in alla datorer i samma arbetsgrupp och tuta och köra med delade mappar? ursäkta om tiden har sprungit iväg från mig, så fungerade nätverk en gång i tiden windows 8 har aldrig fallit mig i smaken, det kan hända att det inte alls fungerar så längre.

Det är icke lokal, alltså WAN vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Vill ju kunna lägga över filer på datorn för att sedan komma åt dem vart man än är.
När det gäller filer som har mediaformat så vill jag kunna streama dessa, samtidigt som jag kan ladda ner/upp filer. Lite som mediafire.

Så.. Owncloud? :3

du kan använda både owncloud och plex samtidigt på samma dator.
det bästa av två världar?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

du kan använda både owncloud och plex samtidigt på samma dator.
det bästa av två världar?

owncloud, plex samt någon vpn server, det sista är bara för att kunna på ett någolunda säkert sätt accessa din data från nätet, att bara släppa igenom saker ut på nätet är som att be efter trubbel.. finns för mkt scanbots och skit idag för att göra det på ett säkert sätt..

jag skulle köra vpn iaf men du gör såklar som du vill..

owncloud är typ som dropbox och alla andra cloudtjänster fast privat bara för dig och dom du vill ge access till.. exakt hur de funkar vet ja inte då jag inte orkat fixa owncloud för dropbox räcker till det jag behöver ha i cloudet...

plex pratar folk gott om, men det är inget jag har haft behov av att köra så jag har inte användt det.. men det brukar folk rekomendera..

summa för att dela filer, owncloud, för att se film, lyssna musik använd plex, finns clienter till de mesta verkar de som.. och för att ansluta om du är ute på stan till dina tjänster, använd vpn, och privata nycklar..

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen.

Googlade runt lite och hittade Xampp. Så kör med det ett tag fall jag inte hittar bättre eller får igång Owncloud!

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem

Det finns ingen optimal lösning på ditt problem. Men lokalt i nätverket skulle jag köra Windows fildelning (SMB). Till telefoner och externa enheter finns owncloud, men tror inte det går att köra tillsammans med Windows fildelning. Så kan ftp kan vara något där.

Beroende på hur viktig datan är får du se till att ha någon form av backup

Permalänk
Medlem

Jag körde alltid DirectConnect när många datorer ville dela filer över flera nätverk.
Numera har ju DC ruskigt dåligt ryckte, men det var enkelt att ställa in för alla och det fungerade.
Men det var ju ett gäng år sen nu.

Permalänk
Medlem

ownCloud borde lösa alla dina problem och vill du så gärna ha den som en mappad hårddisk över WAN så kan man ju alltid köra WebDAV: http://doc.owncloud.org/server/7.0/user_manual/files/files.ht...

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

När det pratas om DC, nu finns ju bit torrent sync