Blir tokig. Installerat Min 17 C, installerade KDE och tappade bort mig själv... Hjälp!

Permalänk

Blir tokig. Installerat Min 17 C, installerade KDE och tappade bort mig själv... Hjälp!

Jag kan ju inte ett skit om detta så jag antar att jag gett mig ut på för djupt vatten. Men jag testar att berätta här och ger det en sista chans.

Jag installerade Mint 17 Cinnamon. Sedan blev jag sugen på att installera kde så jag gjorde det "kde-full" eller vad jag skulle skriva.
Sedan laddade jag hem Cairo-dock.
Men nu kan jag inte göra något längre. Ska jag starta Synaptic så står den bara å "bubblar" och gör jag det från startmenyn kommer det upp en ruta som säger "You will not be able to apply any changes, but you can still export the marked changes or create a download script for them.".
Ingen möjlighet att högerklicka och köra som admin eller nåt sånt, provat allt.

Ska det vara så här oanvändbart?

Finns ingenstans att byta tillbaka till Cinamon. Inga sådana alternativ när jag loggar ut.

Visa signatur

Nuvarande kontorsdator:
MB: Gigabyte F2A88XN-WIFI, CPU: AMD A4-5300, SSD: Kingston SSDNow 120Gb
RAM: G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz 2x4Gb, Chassi: Streacom F7C mITX, PSU: PicoPSU 200W

Permalänk

Välkommen till Linux. Nej, men löns att börja med att följa någon guide på internet. Att bara slänga sig in i ett nytt OS på högt är otroligt förvirrande. Enklast är nog att installera om om du inte vet vad du gjort.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mollymorris:

Jag kan ju inte ett skit om detta så jag antar att jag gett mig ut på för djupt vatten. Men jag testar att berätta här och ger det en sista chans.

Jag installerade Mint 17 Cinnamon. Sedan blev jag sugen på att installera kde så jag gjorde det "kde-full" eller vad jag skulle skriva.
Sedan laddade jag hem Cairo-dock.
Men nu kan jag inte göra något längre. Ska jag starta Synaptic så står den bara å "bubblar" och gör jag det från startmenyn kommer det upp en ruta som säger "You will not be able to apply any changes, but you can still export the marked changes or create a download script for them.".
Ingen möjlighet att högerklicka och köra som admin eller nåt sånt, provat allt.

Ska det vara så här oanvändbart?

Finns ingenstans att byta tillbaka till Cinamon. Inga sådana alternativ när jag loggar ut.

Jag hade själv jätteproblem efter att ha installerat Cairo Dock. Slutade med att jag fick köra följande:

sudo apt-get --purge cinnamon sudo apt-get --purge cairo-dock (eller heter paketet bara cairo?) sudo reboot sudo apt-get install cinnamon

Alltså. Jag fick ta bort cinnamon och cairo-dock och sedan ominstallera Cinnamon och börja från scratch.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Har lyckats städa lite nu och fått lite ordning på cairo-dock. Men jag har problem med synaptic. När jag klickar på iconen står den för det mesta bara och studsar utan att ladda. Ibland kommer jag in dock, men utan rättigheter.
Startar jag via terminalen kommer detta upp:
"(synaptic:17150): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_hide: assertion 'GTK_IS_WIDGET (widget)' failed
Exception in RPackageLister::xapianSearch():The revision being read has been discarded - you should call Xapian::Database::reopen() and retry the operation
xxxx@xxxx-kontor ~ $

Hur ska jag lösa detta?

Visa signatur

Nuvarande kontorsdator:
MB: Gigabyte F2A88XN-WIFI, CPU: AMD A4-5300, SSD: Kingston SSDNow 120Gb
RAM: G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz 2x4Gb, Chassi: Streacom F7C mITX, PSU: PicoPSU 200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mollymorris:

Har lyckats städa lite nu och fått lite ordning på cairo-dock. Men jag har problem med synaptic. När jag klickar på iconen står den för det mesta bara och studsar utan att ladda. Ibland kommer jag in dock, men utan rättigheter.
Startar jag via terminalen kommer detta upp:
"(synaptic:17150): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_hide: assertion 'GTK_IS_WIDGET (widget)' failed
Exception in RPackageLister::xapianSearch():The revision being read has been discarded - you should call Xapian::Database::reopen() and retry the operation
xxxx@xxxx-kontor ~ $

Hur ska jag lösa detta?

Hittade detta: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=199&t=98700, de pratar om att stänga av Compiz. Vet inte om det har något att göra med ditt problem mee en sökning på en del av felmeddelandet du angav gav mig den träffen.

Vid fler frågor, använd gärna citeringen så jag inte missar dina posts.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕