får ont i ögonen av grafiken. något tips? [BF4]

Permalänk
Medlem

får ont i ögonen av grafiken. något tips? [BF4]

tjena. vet inte om det är mina ögon eller om jag kan fixa något i grafik inställningarna som gör det lättare för mina ögon.
jag kör på ultra/högsta på allt
mantle
144hz skärm 1920*1080
100fps oftast

jag känner att det blir som jobbigast när det blir mycket action och mycket explosioner då allt blir "blurry" ett tag.
har läst runt på andra forum för svar men inte fått det fixat.

någon annan som har detta problem? jag kanske bara måste ta en break från datorskärm ett tag :S ?
/Max

Permalänk
Medlem

Att ta raster i spelandet är alltid en bra idé.

Annars, det är kanske motion blur som spökar för dig? Testa stänga av det. Har det alltid av personligen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är inte bara lite störningar i balansnerverna, lätt åksjuka typ?

Ha inte för mörkt i rummet, då blir exempelvis explosioner och flashbangs väldigt starkt helt plötsligt för ögonen... väldigt jobbigt.

Har du en gigantisk skärm och har den nära dig samt har bra hörlurar/ljud... då kan det verkligen bli en åktur i datorstolen (vilket är skojigt, men inte efter ett par timmars spelande)? Mellan rundorna, ta av dig lurarna och ställ dig upp och gnugga ögonen och ta en paus den minuten det handlar om.

+1 för motionblur tipset och fov, av med sånt

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Gamingglasögon, vet inte hur bra dessa fungerar egentligen.
Har testat någon gång men inte en längre stund, var lite behagligare att kolla på skärmen, speciellt om det var nersläckt.

Kan kanske vara värt att kolla på om du inte löser det genom inställningar eller så.

Någon som har erfarenhet av dessa glasögon?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/gamingti...

Permalänk

Sänk ljusstyrkan på skärmen. Ladda ner något "kalibreringsprogram" eller använd microsofts inbyggda för att ställa in färgerna på skärmen någorlunda bra.

Märker du det även i t.ex. webbläsaren eller bara i spel?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

@ Atlas jo jag vill stänga av alla motion blur effekter för det är så jobbigt för mina ögon.

annars så har jag haft samma inställningar på skärmen länge nu. kör inte för ljust på inställningarna
men just efter jag spelat bf4 och fokuserat mycket på alla hörn å allt så får jag ont.. och dom där spec motion blur effekterna hjälper inte direkt hah.

jag tror jag gör så att jag tar en längre pause från bf4 spelande
sen så tänder jag lite mer lampor

och tar mer pauser från datorn

@ Hazardous ja jag funderar faktiskt på fara å köpa sånna gunnar glajjer. kanske hjälper lite

iallafall tack för hjälpen alla för tips

Permalänk
Medlem

btw om nån vet vilka inställningar på bf4 som gör allt motionblur så får ni gärna säga vilka dom är så jag kan stänga av dom.
man kanske måste skriva kommandon i cfg eller nått :S ? vettefan hur man gör de

Permalänk
Medlem

Flytta bak skärmen. Gamingglasögon är en vida debatterad sak som har både vetenskapliga bevisningar för att det funkar, och vetenskapliga bevisningar för att det inte funkar. Fans och haters.

Personligen provade jag en väns gunnarbrillor under 2 dagar och märkte noll skillnad trötthetsmässigt. Irriterad på dem, blev jag dock.

Spela i ett välbelyst rum, med skärmen längre bak. Bästa rådet jag kan ge dig tyvärr.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mrmax:

btw om nån vet vilka inställningar på bf4 som gör allt motionblur så får ni gärna säga vilka dom är så jag kan stänga av dom.
man kanske måste skriva kommandon i cfg eller nått :S ? vettefan hur man gör de

Jag hittade denna video på tuben, hoppas det hjälper.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

fyfan va nice Jonssown. tack för videon!

Permalänk
99:e percentilen

Stäng av Motion Blur och Antialiasing Post (FXAA) i inställningarna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

tack för tipset Alling. will do

Permalänk
Avstängd

När jag börja spela Fps spel så fick jag typ yrsel i början tyckte det var ryckigt hit och dit.Så använde då en Xbox 360 handkontroll och satt en bra bit från skärmen.Vande mig mer och mer så nu kan jag använda tangentbordet När jag suttit för länge rinner ögonen.Då är det bara och stänga ner.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.