Permalänk
Medlem

Jag kör med den som tillhör G27an. Vad är det du undrar över?
har inte kört överdrivet många timmar då jag har väntat på att det ska bli mer färdigt.

Permalänk
Medlem

Japp körde med rs shiftern,nu var det ett tag sen iofs

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Jag kör med den som tillhör G27an. Vad är det du undrar över?
har inte kört överdrivet många timmar då jag har väntat på att det ska bli mer färdigt.

Skrivet av Cruiser:

Japp körde med rs shiftern,nu var det ett tag sen iofs

Jag hade tänkt köpa en till min DFGT men undrar lite hur det funkar med assists i AC eller om det är helt onödigt.
Jag hade planerat att köpa t500 om ett tag, men som det är nu klarar jag mig rätt bra med att släppa gasen när jag växlar, men hade kunnat ge lite mer känsla till spelet med en alternativ växelspak. Det är lite det jag undrar så man slipper sitta och växla precis framför en. Finns ju vissa som går att köra med alla rattar, tror t.om ts:an är en? Men jag vill gärrna veta hur det funkar först. Tack för ni svara

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska testa att blippa isf att släppa gasen. och i någon av dom senare patcherna så växlar man snabbar med en H-shifter än padlarna (på en bil med H-shifter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Du kanske ska testa att blippa isf att släppa gasen. och i någon av dom senare patcherna så växlar man snabbar med en H-shifter än padlarna (på en bil med H-shifter)

Har testat blip-assisten men det känns som det blir för lätt på något vis. :/ Jag har ingen koppling med min ratt, det är lite av problemet. Har en sånhär
Skulle du kunna testa hur det funkar om du kör med automatic clutch, utan att använda kopplingen dvs?

Editerade lite.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ratten men alla tillbehör monterat för tillfället, så det kan jag inte hjälpa dig med. Men gå till assetto corsas forum, där finns mycket info och hjälp att få. Helt automatiskt? Det kan jag inte yttra mig om då jag aldrig kör med automat. i assetto corsa kör jag bilarna som dom är, paddlar med paddlar å h-shift med h-shift. stäng av alla assists, det förstör ju bara upplevelsen. automat kan jag köpa men max det

Permalänk
Medlem

Blir kass känsla med autoclutch och h-låda,autokopplingen e " seg" så gasblipp blir helt off,och autoblipp e ännu mera konstigt
Det går ju självklart att köra h-låda utan koppling men blir helt fel känsla samt att varvtider blir lidande
Sätt RS shiftern i sekensiellt läge och autokoppling och manuell blipp så får du " rätt" känsla samt varvtiderna blir inte lidande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Jag har inte ratten men alla tillbehör monterat för tillfället, så det kan jag inte hjälpa dig med. Men gå till assetto corsas forum, där finns mycket info och hjälp att få. Helt automatiskt? Det kan jag inte yttra mig om då jag aldrig kör med automat. i assetto corsa kör jag bilarna som dom är, paddlar med paddlar å h-shift med h-shift. stäng av alla assists, det förstör ju bara upplevelsen. automat kan jag köpa men max det

Jag kör inte med automatlåda, enda assisten jag har kört med är aurtomatic clutch och ABS på vissa bilar. Testat automatic blip men det kändes alldeles för lätt.

Skrivet av Cruiser:

Blir kass känsla med autoclutch och h-låda,autokopplingen e " seg" så gasblipp blir helt off,och autoblipp e ännu mera konstigt
Det går ju självklart att köra h-låda utan koppling men blir helt fel känsla samt att varvtider blir lidande
Sätt RS shiftern i sekensiellt läge och autokoppling och manuell blipp så får du " rätt" känsla samt varvtiderna blir inte lidande

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte köpt någon shifter än men det blir nog snart, om det nu skulle funka. I värsta fall får man väl sikta på en t500 och shifter samtidigt, när ekonomin tillåter. Har egentligen ingen stress. Tack för svaret.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

kan släppa både ratten å shiftern för typ 4k , nyskick med lådor å allt , rätt sparsamt använt ... bara tjoa till i pm , dom ligger mest i skåpet och väntar på inspiration

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk

Vi har en server uppe just nu där vi kör med SLS, 458 och MP4, joina om ni vill det! Lösen hittar ni på våran facebook sida Assetto Corsa Sverige: https://www.facebook.com/groups/530951250348899/5751764525930...

Permalänk
Medlem

Har nu färdigställt servern som kommer vara uppe 24/7 (Om server ej kraschar/strömavbrott m.m.).
Just nu är det Ferrari 458, McLaren MP4 & Mercedes SLS som finns att välja mellan, vill ni ha andra bilar så hojta till, se bara till att de håller samma tider som de övriga bilarna så vi håller racen så jämna som möjligt.
Banan just nu är Mugello och vill ni köra annan bana så måste jag ändra den manuellt då jag inte vill ha boknings system på servern.
Förhoppningsvis kommer detta kanske ändras i någon uppdatering så man kan lägga in fler banor i loopen.

Servern heter "AC Sverige" och har lösenordet "vinter".
Sök bara efter sverige så hittar ni den direkt.
Och se till att ha "include locked server in the list" ibockad annars hittar ni inte servern!

Vill gärna ha seriös körning på servern och ingen masskrock i första kurvan och massa närkontakt, finns blacklist för de som inte lyder :)!

MvH Johan

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Har nu färdigställt servern som kommer vara uppe 24/7 (Om server ej kraschar/strömavbrott m.m.).
Just nu är det Ferrari 458, McLaren MP4 & Mercedes SLS som finns att välja mellan, vill ni ha andra bilar så hojta till, se bara till att de håller samma tider som de övriga bilarna så vi håller racen så jämna som möjligt.
Banan just nu är Mugello och vill ni köra annan bana så måste jag ändra den manuellt då jag inte vill ha boknings system på servern.
Förhoppningsvis kommer detta kanske ändras i någon uppdatering så man kan lägga in fler banor i loopen.

Servern heter "AC Sverige" och har lösenordet "vinter".
Sök bara efter sverige så hittar ni den direkt.
Och se till att ha "include locked server in the list" ibockad annars hittar ni inte servern!

Vill gärna ha seriös körning på servern och ingen masskrock i första kurvan och massa närkontakt, finns blacklist för de som inte lyder :)!

MvH Johan

Har ni någon teamspeak eller så? Tänkte spela hela dagen imorgon på baksmällan så jag är på ifall några vill köra lite.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Har ni någon teamspeak eller så? Tänkte spela hela dagen imorgon på baksmällan så jag är på ifall några vill köra lite.

Jo vi har en teamspeak
Server: teamspeak.surfburken.se
Lösen: acs

Och välj sedan Assetto Corsa rummet.

Tror inte jag kör något idag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip_Ovik:

Jo vi har en teamspeak
Server: teamspeak.surfburken.se
Lösen: acs

Och välj sedan Assetto Corsa rummet.

Tror inte jag kör något idag dock.

Micken är paj så det sket sig men kommer gärna in på servern någon dag.

Är det någon som kan förklara vad "collisions" gör när man ska köra emot AI? Antar väl att det är att dom inte ska krocka in i en hela tiden men det verkar ju inte göra någon skillnad direkt. Kanske kommer utvecklas vidare.

Körde ett 5 lopp race med Ferrari F40 s3 på nurburgring tidigare, hade AIn ställd på 96, hamnade TJUGOSJU sekunder före 2an trots att jag krockade i sista kurvan innan mål och körde inte direkt bra utan fegade rätt bra i kurvorna. Körde ett lopp till och drog upp svårighetsgradentill 97 och hade inte en suck. Det är samma med special events, kör man medium är AIn inställd på 94 men jag har inte en suck där heller. Dessutom tycker jag AIn bromsar in alltför tidigt, speciellt med street cars eller vad man ska kalla dom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Micken är paj så det sket sig men kommer gärna in på servern någon dag.

Är det någon som kan förklara vad "collisions" gör när man ska köra emot AI? Antar väl att det är att dom inte ska krocka in i en hela tiden men det verkar ju inte göra någon skillnad direkt. Kanske kommer utvecklas vidare.

Körde ett 5 lopp race med Ferrari F40 s3 på nurburgring tidigare, hade AIn ställd på 96, hamnade TJUGOSJU sekunder före 2an trots att jag krockade i sista kurvan innan mål och körde inte direkt bra utan fegade rätt bra i kurvorna. Körde ett lopp till och drog upp svårighetsgradentill 97 och hade inte en suck. Det är samma med special events, kör man medium är AIn inställd på 94 men jag har inte en suck där heller. Dessutom tycker jag AIn bromsar in alltför tidigt, speciellt med street cars eller vad man ska kalla dom.

Om man ska gissa på att AI kör enligt deras racelines så förstår man varför de är så långsama, speciellt på nordslingan

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Köpte spelet sent i morse efter att ha "lurkat" en hel del.
Nu ska man väl bara skaffa sig en ratt eftersom att köra med en XBOX 360-dosa lämnar en del att önska.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Stäng av stability control? Har aldrig märkt av det du säger faktiskt, så måste vara stability control.

När jag driftar och får för lite "spin" så får jag bara understyrning eventuellt överstyrning. Inte så att bilen slungas till andra sidan utan anledning.

Får ursäkta det sena svaret, semester och liknande;)

Självklart, SC det är för folk som inte vet hur man ska köra :P. Om det inte finns något gömt någonstans, annars är alla assists av. Och det spelar ingen roll ifall jag försöker drifta eller under race. När bakvagnen släpper lite i hög fart och man parerar för att klara sig genom det så är det samma sak.

Alltså det är svårt att förklara haha, ska se ifall jag kan spela in det och visa. Men kommer jag in i en höger kurva, varvar upp och dumpar kopplingen, parerar med små rörelser åt vänster, får för mycket ställ så justerar höger, biljävel hugger tillbaka, snurrar vänster ner i kattlådan.

Det är alltså inte så att jag snurrar pga för mycket gas eller liknande.

F.ö en G27 jag använder. Kan bero på FF kanske? Någon som har bra inställningar för ratten? Har testat att stänga av det helt med det var samma sak. Och ifall någon har bra tips på lämplig handbroms knapp?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Får ursäkta det sena svaret, semester och liknande;)

Självklart, SC det är för folk som inte vet hur man ska köra :P. Om det inte finns något gömt någonstans, annars är alla assists av. Och det spelar ingen roll ifall jag försöker drifta eller under race. När bakvagnen släpper lite i hög fart och man parerar för att klara sig genom det så är det samma sak.

Alltså det är svårt att förklara haha, ska se ifall jag kan spela in det och visa. Men kommer jag in i en höger kurva, varvar upp och dumpar kopplingen, parerar med små rörelser åt vänster, får för mycket ställ så justerar höger, biljävel hugger tillbaka, snurrar vänster ner i kattlådan.

Det är alltså inte så att jag snurrar pga för mycket gas eller liknande.

F.ö en G27 jag använder. Kan bero på FF kanske? Någon som har bra inställningar för ratten? Har testat att stänga av det helt med det var samma sak. Och ifall någon har bra tips på lämplig handbroms knapp?

Dold text

Jag kör också med G27, så förstår inte hur den ska vara problemet.

Verkar mer som att du drar tillbaka ratten omedvetet. Du får ju hålla ratten tills du överstyr, sedan håller du den i liknande position genom att använda ratt och gas.

Jag förstår inte varför du startar drift med kopplingen heller för den delen, testa att inför en högerkurva, innan kurvan svänga ut till vänster och sedan snabb sväng åt höger så att du får sladd och sedan parera med gas och ratt för att hålla driften runt kurvan.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:
Dold text

Jag kör också med G27, så förstår inte hur den ska vara problemet.

Verkar mer som att du drar tillbaka ratten omedvetet. Du får ju hålla ratten tills du överstyr, sedan håller du den i liknande position genom att använda ratt och gas.

Jag förstår inte varför du startar drift med kopplingen heller för den delen, testa att inför en högerkurva, innan kurvan svänga ut till vänster och sedan snabb sväng åt höger så att du får sladd och sedan parera med gas och ratt för att hålla driften runt kurvan.

Finns massor av tekniker för att drifta, men det spelar inte någon roll hur jag gör, vare sig det är powerover(styr in och gasa tills det släpper), eller om jag gör som du, resultatet blir det samma.

Som du säger själv så är det gasen man styr med och korrigerar med ratten. Men rör jag ratten så går det åt helvete, rör jag inte ratten så går det åt helvete. I inställningarna i Logitech profiler, kan det vara centreringsfjädern som spökar? Alltså det är som att någon rycker mer i ratten än vad jag vill.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Finns massor av tekniker för att drifta, men det spelar inte någon roll hur jag gör, vare sig det är powerover(styr in och gasa tills det släpper), eller om jag gör som du, resultatet blir det samma.

Som du säger själv så är det gasen man styr med och korrigerar med ratten. Men rör jag ratten så går det åt helvete, rör jag inte ratten så går det åt helvete. I inställningarna i Logitech profiler, kan det vara centreringsfjädern som spökar? Alltså det är som att någon rycker mer i ratten än vad jag vill.

Menar du att ratten är för stark för att du ska kunna hålla emot den? För det är självklart något du måste klara för att du ska kunna drifta?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om någon har lust att köra en liten körundervisning så skulle jag vara intresserad faktiskt, har lite svårt att anpassa mig till den här simulatorn märker jag, eller så är jag bara skadad av alla arkadspel man lirat.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Om någon har lust att köra en liten körundervisning så skulle jag vara intresserad faktiskt, har lite svårt att anpassa mig till den här simulatorn märker jag, eller så är jag bara skadad av alla arkadspel man lirat.

Det är inte helt lätt. Kört och kör fortfarande mycke Forza med handkontroll. I Assetto corsa tränar jag för närvarande heel/toe. Nästan så man får köpa skor för att inte få ont i foten

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Menar du att ratten är för stark för att du ska kunna hålla emot den? För det är självklart något du måste klara för att du ska kunna drifta?

Klart jag kan hålla emot den. Problemet är att det spelar ingen roll vad jag gör. Håller jag ratten i ett läge, så rycker det till i den och så snurrar jag åt fel håll. Håller jag inte i ratten så snurrar jag åt fel håll(så som jag har förklarat tidigare).

Jag har testat med att stänga av all slags FF i logitech center, och det är samma sak.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Klart jag kan hålla emot den. Problemet är att det spelar ingen roll vad jag gör. Håller jag ratten i ett läge, så rycker det till i den och så snurrar jag åt fel håll. Håller jag inte i ratten så snurrar jag åt fel håll(så som jag har förklarat tidigare).

Jag har testat med att stänga av all slags FF i logitech center, och det är samma sak.

Låter i sådana fall som stability control fortfarande är på. Du har missat något.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Testa ctrl+t och se om du ändå har någon traction control på:
http://www.assettocorsa.net/forum/index.php?faq/keyboard-shor...

Kanske kan vara där det spökar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Låter i sådana fall som stability control fortfarande är på. Du har missat något.

Skrivet av kevve1:

Testa ctrl+t och se om du ändå har någon traction control på:
http://www.assettocorsa.net/forum/index.php?faq/keyboard-shor...

Kanske kan vara där det spökar.

Ska testa sedan, men här är mina inställningar

Edit: någon som är sugen på att racea? Kör lite idag

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ska testa sedan, men här är mina inställningar
http://i.imgur.com/ykNTrtB.jpg

Edit: någon som är sugen på att racea? Kör lite idag

Har du testat att köra på alternativet pro istället för custom? Jag har för mig att jag läste om någon som misstänkte att assists kunde fucka upp på custom.
Kör du på pro och bilen har ABS t,ex så kommer den ha det även i spelet och vill du köra utan allting så tryck ctrl+a ctrl+t för att stänga av.

En annan sak som kan hjälpa är kanske att ändra vägunderlaget. Har du t.ex optimal kan det nog vara svårare att drifta. Jag kan själv inte göra det utan drar bara upp några idéer som kanske kan hjälpa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Det är inte helt lätt. Kört och kör fortfarande mycke Forza med handkontroll. I Assetto corsa tränar jag för närvarande heel/toe. Nästan så man får köpa skor för att inte få ont i foten

Behövs heel & toe ens? Eller kör du gamla bilar i spelet som kräver det i spelet? Coolt om det funkar så i spelet isf! Moderna bilar har ju syncade lådor som gör det där åt dig, heel & toe går att använda men allt det gör är att det kanske avlastar växellådan lite, inte nödvändigt. Förr var det ju en absolut nödvändighet då lådorna var osyncade osv. Tänkte att det är ju onödigt att använda en teknik "bara för att" om du verkligen inte vill då dvs :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Behövs heel & toe ens? Eller kör du gamla bilar i spelet som kräver det i spelet? Coolt om det funkar så i spelet isf! Moderna bilar har ju syncade lådor som gör det där åt dig, heel & toe går att använda men allt det gör är att det kanske avlastar växellådan lite, inte nödvändigt. Förr var det ju en absolut nödvändighet då lådorna var osyncade osv. Tänkte att det är ju onödigt att använda en teknik "bara för att" om du verkligen inte vill då dvs :).

Ja, det fungerar fint på äldre manuella bilar. Man kan ju använda auto blip i och för sig. Men jag provade utan och spelet verkar simulera instabilitet när man belastar drivlinan utan att ge lite gas vid nedväxling. Är inte värst bra på det där än... Kanske aldrig blir. Hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Behövs heel & toe ens? Eller kör du gamla bilar i spelet som kräver det i spelet? Coolt om det funkar så i spelet isf! Moderna bilar har ju syncade lådor som gör det där åt dig, heel & toe går att använda men allt det gör är att det kanske avlastar växellådan lite, inte nödvändigt. Förr var det ju en absolut nödvändighet då lådorna var osyncade osv. Tänkte att det är ju onödigt att använda en teknik "bara för att" om du verkligen inte vill då dvs :).

Blandar du inte ihop dubbeltrampning med heel n toe nu?
Med riktigt gamla osynkade lådor kan man behöva dubbeltrampa för att växla ned mjukt, dvs man går till friläge och släpper kopplingen mellan varje växling.
(Jag tror inte det finns något spel som stödjer det och det är inte direkt relevant längre)

Heel'n'toe är däremot fortfarande relevant även med synkad H-låda: för att göra en riktigt snabb och mjuk nedväxling som inte orsakar något ryck, så kan man underlätta växlingen genom att under växlingen gasa upp upp varvtalet på motorn så det matchar varvtalet motorn kommer få efter nedväxlingen.
Problemet är att vänsterfossingen är upptagen med att koppla, och högerfoten är upptagen med att bromsa.
Man får alltså vinkla över en del av högerfoten att blippa till på gasen precis efter man kopplat ur och är på väg in i nästa lägre växel.

...

Assetto Corsa verkar dock inte vara särskilt petig med tvånget att använda koppling vid nedväxlingar. Även utan autoclutch kan man ofta komma undan med att vänsterbromsa och blippa till på gasen med högerfoten och helt enkelt skippa kopplingen, även på rena gatubilar.
Det kan skrapa lite illa från lådan, men det brukar funka

(Nångång ska jag lära mig riktig heel'n'toe, men det är lite bökigt på G27 pedalerna.. Man måste nästan ha skor för att nå på ett bra sätt känns det som)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.