Borderlands 2 fps problem

Permalänk
Medlem

Borderlands 2 fps problem

Hej! jag prova med att starta mitt bordelands 2 som jag inte har spelat på ett tag och märker att det är en uppdatering. jag uppdaterar och startar spelet men redan i menyn märker jag att fps är extremt låga. Det hjälper inte även om jag byter grafik inställningar. jag har provat att uppdatera drivrutiner för mitt grafik kort (ett 660ti ej överklockat). jag vet inte vad som har hänt och jag har kunnat spela spela spelet tidigare utan problem men nu går det knappt spela. Har set här hänt fler? Går det att lösa? tack i förväg!

Permalänk
Medlem

problemet har funnits ett tag vad det verkar som på google, kommer ihåg att när spelet kom ut så spelade jag det på mitt GTX 570 utan några problem alls, även en kompis HD 5770 klarade av att spela spelet klockrent. men nu när man sitter och spelar på ett GTX 770 så kan man lyckas få sämre FPS än vad jag fick med mitt 570... många har dock påpekat att om man sänker/stänger av PhysX så ska man få lite bättre FPS, så det läre ju vara 2K/nvidia som fuckat upp någon uppdatering tkr jag?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Det hjälpte tyvärr inte :/

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Spelar ingen roll vilken grafikkvalitet jag spelar på, så fort det blir ett par fieender på skärmen så kleggar det ihop. (~25fps)
Notera! Trots AMD-kort.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

problemet för mig är redan i menyn det går knappt trycka på nåt för att fps är så låg :/

Permalänk
Medlem

För mig funkar det dock utan några somhelst problem med ett HD7970 Med CCC 13.4.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag har samma problem. Spelar ingen roll vilken grafikkvalitet jag spelar på, så fort det blir ett par fieender på skärmen så kleggar det ihop. (~25fps)
Notera! Trots AMD-kort.

Skrivet av Ewelyn:

För mig funkar det dock utan några somhelst problem med ett HD7970 Med CCC 13.4.

detta gör mig bara ännu mer fundersam... för oss med nvidia så är det förmodligen PhysX som krånglar (samma problem på metro last light och på planetside 2 tex), men för er med AMD? har en kompis som har ett HD 7970 och även han upplever problem på vissa ställen, medans jag har en annan som har ett HD 7970GHz och har inte upplevt nå problem än så länge...

EDIT:

Skrivet av matte965:

Det hjälpte tyvärr inte :/

det gjorde det inte för mig heller på borderlands 2, men på metro last light så försvann alla problem när jag stängde av PhysX. gav det som tips då det har fungerat som en lösning för vissa på olika spel

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Högerklicka på spelet i steam, egenskaper, rensa spelcache.

Löste mina problem i alla fall.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag har samma problem. Spelar ingen roll vilken grafikkvalitet jag spelar på, så fort det blir ett par fieender på skärmen så kleggar det ihop. (~25fps)
Notera! Trots AMD-kort.

Är du säker på att du helt och hållet stängt av PhysX?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Haha, jag har också en hel del problem även fast jag spelar i lägre upplösning för tillfället (1360x768), och jag har allt på low/off utom texturdetaljer vilket är på medium, jag droppar ner till exakt 25 fps i combat, annars flyter det på rätt bra. Rätt synd, jag älskar detta spelet

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem

okej jag har löst det... det hade med mitt internet att göra... jag vet inte hur men jag fixa lite med mitt internet och sen när jag starta igen så funka allt som förut tack för alla hjälp och tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Är du säker på att du helt och hållet stängt av PhysX?

Förutom inställningen i spelet, hur ser jag till så att det är avslaget?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte965:

okej jag har löst det... det hade med mitt internet att göra... jag vet inte hur men jag fixa lite med mitt internet och sen när jag starta igen så funka allt som förut tack för alla hjälp och tips!

skönt att det var en sån enkel fix för dig ^^,

dessvärre så är det riktigt många som fortfarande har problem, så det förvånar mig att inte gearbox/2K/Nvidia inte gör något åt saken? för min del så förlorar jag spellusten när jag spelar ett spel jag VET att jag ska klara av utan problem, och endå dippar ner till 30 fps... :/

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Högerklicka på spelet i steam, egenskaper, rensa spelcache.

Löste mina problem i alla fall.

Hittar inte den inställningen, kan det va att du menar "verifiera integriteten hos spelcache?"

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Förutom inställningen i spelet, hur ser jag till så att det är avslaget?

Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men tror bara det var i menyerna i spelet. Jag menade bara om du verkligen satt det på Off, och inte bara sänkt det. Jag har själv ett AMD-kort, och hade hemsk fps tills det var helt avstängt. Möjligen gick jag in i någon .config-fil i installationsmappen för att stänga av det.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Det var ett tag sen jag spelade borderlands 2 men när jag gjorde det så fick jag märkbart lägre fps när jag gick med i min kompis game än om han gick med mig.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5600X, GTX 1070, 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Hittar inte den inställningen, kan det va att du menar "verifiera integriteten hos spelcache?"

Ja förlåt, tack! Satt inte och kollade exakt vad det hette

I princip varje gång BL2 har uppdaterats och jag ska spela så laggar det och har sig och ibland vill det inte starta alls, då verifierar jag integriteten hos spelcache.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Icepeak:

skönt att det var en sån enkel fix för dig ^^,

dessvärre så är det riktigt många som fortfarande har problem, så det förvånar mig att inte gearbox/2K/Nvidia inte gör något åt saken? för min del så förlorar jag spellusten när jag spelar ett spel jag VET att jag ska klara av utan problem, och endå dippar ner till 30 fps... :/

Är du verkligen säker på att det är deras fel då, och att de behöver göra något åt saken? Kan väl lika gärna vara ett problem hos dig? Har flera kompisar jag spelar med, som i alla fall 5st av har Nvidiakort från 600-serien, jag själv använder bara 1st 680, som är i princip identiskt till ditt 770, och jag har inga större problem med FPS än det har varit tidigare, BL2 har ju alltid droppat ordentligt på en del ställen, men för det mesta flyter det på i 60+ FPS, samma för sambon med hennes 670.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är du verkligen säker på att det är deras fel då, och att de behöver göra något åt saken? Kan väl lika gärna vara ett problem hos dig? Har flera kompisar jag spelar med, som i alla fall 5st av har Nvidiakort från 600-serien, jag själv använder bara 1st 680, som är i princip identiskt till ditt 770, och jag har inga större problem med FPS än det har varit tidigare, BL2 har ju alltid droppat ordentligt på en del ställen, men för det mesta flyter det på i 60+ FPS, samma för sambon med hennes 670.

väldigt säker på att det inte är enbart jag som har problemet då jag har en kompis som även han har ett 770 och får fps-drops på exakt samma ställen som jag, vi två har helt olika hårdvara för övrigt.
vad jag läst genom flertal timmars googlande är att det enbart är vissa personer som får problemen med 600 serien medans nästan alla med 700 serien får problem (med just PhysX) i borderlands 2, metro last light, planetside 2 osv.

EDIT: missförstå mig inte, jag dippar enbart ner till 30 fps när det är mkt PhysX effekter omkring en, när det inte är det så ligger jag konstant på riktigt bra fps.

EDIT 2: vad använder ni för att kolla eran fps?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Skrivet av Icepeak:

väldigt säker på att det inte är enbart jag som har problemet då jag har en kompis som även han har ett 770 och får fps-drops på exakt samma ställen som jag, vi två har helt olika hårdvara för övrigt.
vad jag läst genom flertal timmars googlande är att det enbart är vissa personer som får problemen med 600 serien medans nästan alla med 700 serien får problem (med just PhysX) i borderlands 2, metro last light, planetside 2 osv.

EDIT: missförstå mig inte, jag dippar enbart ner till 30 fps när det är mkt PhysX effekter omkring en, när det inte är det så ligger jag konstant på riktigt bra fps.

Jo, så är BL2, och har varit hela tiden, eftersom ni snackade om att det skulle kommit med någon patch antog jag att det var mycket värre än vanligt, som det varit sen release.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, så är BL2, och har varit hela tiden, eftersom ni snackade om att det skulle kommit med någon patch antog jag att det var mycket värre än vanligt, som det varit sen release.

men det jag inte förstår är att det fungerade klockrent på mitt gamla 570 vad jag minns? så det måste ju ha varit någon uppdatering från 2K/nvidia som gjort så att just physx fuckat ur?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk

Hade ett liknande problem innan, och det berodde på att jag hade för dåligt internet.

Prova att stänga av internet, och sen köra, och se om det är någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av Icepeak:

men det jag inte förstår är att det fungerade klockrent på mitt gamla 570 vad jag minns? så det måste ju ha varit någon uppdatering från 2K/nvidia som gjort så att just physx fuckat ur?

Så det funkar om du har PhysX avstängt?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så det funkar om du har PhysX avstängt?

på metro last light och på planetside 2 så försvinner alla fps drops om jag stänger av PhysX, ja. på borderlands 2 så går det väll bara att sätta på "low"? vilket gör att jag fortfarande får fps drops vid physx intensiva delar.

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Det går inte att få bra FPS i Borderlands 2 enligt mina erfarenheter, spelet vägrar utnyttja datorns resurser när det behövs och Physx dödar FPSen oavsett om man har Nvidia eller AMD.

Om du har en mobil inkopplad så koppla ur den, det är ett känt problem att det ger väldigt låg FPS i BL2, jag är osäker på om det endast sker om man brukar tethering via mobilen dock.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Sitter med maxade inställningar i 5760x1080p med Physx på High och det rullar på runt 60fps utan problem. Jag sitter dock med 680 SLI och en 990x så det kan ha nåt med saken att göra.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Skrivet av Icepeak:

på metro last light och på planetside 2 så försvinner alla fps drops om jag stänger av PhysX, ja. på borderlands 2 så går det väll bara att sätta på "low"? vilket gör att jag fortfarande får fps drops vid physx intensiva delar.

Enligt Geforces artikel om Borderlands 2s physx så är physx avstängt om man ställer ner det på low, inget jag prövat mig fram till själv dock.

http://www.geforce.com/whats-new/articles/borderlands-2-physx Scrolla till slutet av artikeln.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Enligt Geforces artikel om Borderlands 2s physx så är physx avstängt om man ställer ner det på low, inget jag prövat mig fram till själv dock.

http://www.geforce.com/whats-new/articles/borderlands-2-physx Scrolla till slutet av artikeln.

även där i den "tråden" så står det om folk som har samma PhysX problem, så man är ju långt ifrån ensam...

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icepeak:

även där i den "tråden" så står det om folk som har samma PhysX problem, så man är ju långt ifrån ensam...

Hej där. Det visar sig vara att spelen är dåligt kodade för vissa kort. I mitt fall kunde jag lindra fps:dropsen genom att gå in på
- Nvidia Kontrollpanel
-configure surround physX
- och här inne välja att CPU:n skall hantera alla physX.

Det som skrämmer mig är att jag då sitter på ett ASUS GTX 780 ti och processor i7-4770k. osv.
PhysX styrda spel verkar påverka negativt mer än vad det påverkar positivt.

Spel som funkar felfritt i stabila fps värden är battlefield 4, Toombrider men spel som inte funkar för mig är Metro, Borderlands 2 och andra physX drivna spel.

Jag hoppas detta hjälper någon i alla fall.

Visa signatur

Grundare för: Alla Talar Svenska - Gemenskap
Discord hittar ni på vår hemsida: https://www.allatalarsvenska.nu/

|CPU: I7 4770K 4.0Ghz | MB: MSI Z87-G45 gaming|RAM: DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |GPU: MSI nvidia GTX 1070 | Skärm: Asus VG248 144Hz | Burk: Fractal Design Define R4 artic white |SSD: Samsung SSD 840 Evo 120GB + 240 | Nätagg: Cooler Master 600W | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s 7200rpm | Wifi nätverkskort: ASUS PCE-AC68 AC1900 | OS: Wind 10 | Tangentbord: SteelSeries APEX 350 |Mus: SteelSeries Rival |Hörlurar : SteelSeries H