Permalänk
Medlem

iPhones framtidssäkrare? det dummaste jag hört.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Det är de små sakerna som gör det:

* Sony har "tap-to-wake"-funktionalitet, dvs. du trycker på skärmen två gånger och låsskärmen visas - praktiskt för de fem miljoner gångerna du ska använda telefonen för att kolla klockan

* Sony har löjligt bra batteritid (http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z3_compact-review-1135p3....)

* Sony har ett gäng kameraappar som det går att slå ihjäl mycket tid med, tänker främst på Augmented Reality-alternativet som är mycket underhållande

* Sony ger dig möjligheten att koppla till en Dualshock-kontroll till telefonen (för min del är det användbart när jag blir sugen på lite gamla hederliga Nintendospel)

* Android låter dig enkelt ladda ned torrents till telefonen, om det är din grej (det är definitivt min iallafall, på så vis fick vi se det sista Game of Thrones-avsnittet så fort det var möjligt när vi var utomlands i somras)

Jag har en Z1 Compact, och det känns verkligen som att jag har en mini-HTPC med mig var jag än går (som dessutom är vattentät ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Apple har ju till exempel fungerande fingeravtrycksläsare, och jämförelsen med Nexus 4 är inget annat än fjantig.

Det är en väldigt bra jämförelse, eftersom Apple är hopplöst efter jämfört med Androidtillverkarna. Fingeravtrycksläsaren på S5 var lite sådär i början men det är fixat med senaste firmwaren, otrolig skillnad och det har bara hänt 2-3 gånger att den inte känt igen mitt finger på runt 2 månader.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

z3an enkelt en iphone blir slö väldigt fort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZaInT:

Det är en väldigt bra jämförelse, eftersom Apple är hopplöst efter jämfört med Androidtillverkarna. Fingeravtrycksläsaren på S5 var lite sådär i början men det är fixat med senaste firmwaren, otrolig skillnad och det har bara hänt 2-3 gånger att den inte känt igen mitt finger på runt 2 månader.

Hopplöst efter? Kan du utveckla?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har sgs2 bara fått 4.1.2 uppdatering officiellt, det du pratar om är en rom av tredje part vilket är en annna historia. Ip4s har fått ios8 uppdatering via apple, även om enheten blir segare så stöds den fortfarande av tillverkaren, till skillnad från samsung som sk*ter i sina kunder. Sgs2 har hårdvara för att klara kitkat 4.4 galant men samsung vägrar uppdatera en väldigt bra telefon och de är nog inte ensamma på android marknaden.

Skrivet av Naxos:

Jag uppdaterade morsans gamla Samsung S2 till 4.4, blev blixtsnabb. Den kommer duga i några år till tack vare Googles optimeringar.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heppel:

Vattentåligheten är en aspekt jag gillar, men frågan är hur pass bra den tål vatten? Kan jag duscha med den? Jag jag bada med den? Kan den ligga några timmar i en vattenpöl (om jag tappar den, letar och hittar den igen lite senare senario)?

I somras hade jag med min flera gånger till sjön och simmade och filmade under vattnet. Det var inga som helst problem Hade den på kanske 1 meters djup som mest.
Dock så tror jag inte att man kan ha den i saltvatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag sa inte att det var därför han skulle välja den. Jag predikade bara om att iPhonen har något bättre skärm (någon tumm större och något högre upplösning), 240 fps video inspelning (Z3 har 120 fps), TouchID och stegräknare.

Och eftersom han har en iPhone redan kan han bara göra en backup på den och sedan återställa backuppen på nya telefonen så är allt som förr, vilket skulle hjälpa hans önskemål ang "krångla så lite som möjligt".

Ang hårdvara när det gäller processor etc. så verkar det inte göra så stor skillnad om man läser denna rapport: http://www.tomsguide.com/us/iphone-6-benchmark-results,news-1... -- vinner på några punkter och förlorar på några punkter. Verkar jämna ut sig.

Det hänger mycket mer på mjukvara än på hårdvara idag tycker jag, när det gäller prestanda.

Med sony pc companion så kan man föra över en säkerhetskopia av en iphone till en sony mobil. Den för över sms, kontakter och söker efter likadana appar fast till android.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Jag siktar på Z3 compact. Bra siffror på pappret och nyfiken på om det dessutom blir ännubättre med Android L som snart släpps och sägs ska förbättra batteritiderna ytterligare.

Vissa sidor spekulerade om Android L skulle vara installerat direkt i Z3 fast magkänslan säger att dom hinner släppa mobilen före.

Enda Iphonen hårdvarumässigt bättre med var grafikchippet, frågan är om det verkligen väger över mer ram, 4x2,5ghz istället för 2x1,4ghz osv. Imponerades av IOS8 presentationen där dom visade grafikdemon, samt förbättrad kodning för apptillverkning.
- får se vad Android L har att visa sen, om det bara är att skalet påminner om apples, eller om även dom har förbättringar inom spel och kod.

Återigen (börjar bli extremt tjatigt), du kan inte bedöma prestandan baserat på antal kärnor och frekvens mellan två helt olika arkitekturer. Apples två lägre klockade men kraftfullare kärnor är överlag snabbare än de fyra högre klockade men enklare kärnorna i Snapdragon. Se jämförelser på Anandtech eller Tomshardware som någon länkade till innan.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Det är en väldigt bra jämförelse, eftersom Apple är hopplöst efter jämfört med Androidtillverkarna. Fingeravtrycksläsaren på S5 var lite sådär i början men det är fixat med senaste firmwaren, otrolig skillnad och det har bara hänt 2-3 gånger att den inte känt igen mitt finger på runt 2 månader.

Galaxy s5:s fingeravläsare är underlägsen Iphones både tekniskt och i användbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Vad jag vet har sgs2 bara fått 4.1.2 uppdatering officiellt, det du pratar om är en rom av tredje part vilket är en annna historia. Ip4s har fått ios8 uppdatering via apple, även om enheten blir segare så stöds den fortfarande av tillverkaren, till skillnad från samsung som sk*ter i sina kunder. Sgs2 har hårdvara för att klara kitkat 4.4 galant men samsung vägrar uppdatera en väldigt bra telefon och de är nog inte ensamma på android marknaden.

Varför är det en annan historia? Grejen är att man har den möjligheten med android. Det vill jag poängtera inget annat.

Och på vilket sätt "stöds" inte s2 utav Samsung? Om den skulle fått en uppdatering som gjorde den segare, skulle det vara bättre tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Återigen (börjar bli extremt tjatigt), du kan inte bedöma prestandan baserat på antal kärnor och frekvens mellan två helt olika arkitekturer. Apples två lägre klockade men kraftfullare kärnor är överlag snabbare än de fyra högre klockade men enklare kärnorna i Snapdragon. Se jämförelser på Anandtech eller Tomshardware som någon länkade till innan.

Ja det är tjatigt men det är lika tjatigt från Apple fanboys om att Android är segt och laggar enligt mig.

Jag har testat både ios och Andorid och även ägt båda under en längre tid vilket är mer än dom flesta som krigar på forumen gjort. Nu var det en 4S visserligen och inte en iPhone 5S som säkert är mycket snabbare och hela den biten men min 4S var fruktansvärt seg redan som ny och med någon uppdatering så blev den fruktansvärd. SGS2 äger en kompis på jobbet och säga vad man vill så är den i verkligheten mycket snabbare än min 4S någonsin var. När jag sedan uppdaterade till min LGg2 efter 4S så blev jag helt övertygad om att jag skall hålla mig till Android. 4Sen var sjukt mycket mer buggig i min mening än vad någon av dom nyare Androiderna jag haft varit.
Sen är väl även det en smaksak men jag tycker att ios är överlag mycket krångligare än Android. Troligtvis är det för att dom har "fördummat" det mesta så för mig blir det frustrerande när jag helt enkelt inte får göra eller bara inte hittar hur man gör lika saker. Men för farmor på 83år är det säkert bättre.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

S2a med orginalrom är en seg historia och det beror på touchwiz, s5a är en seg historia trots quadcore propp och 2gig? ram och återigen är boven touchwiz.

Det du tar upp är inget vanlig människa gör, alltså roota och flasha en annna rom. Att tillverkaren vägrar släppa en uppdatering är inget annat än ruttet. Vi kan upp ett annat exemplel, frugan min har en sgs3 lte, med 2 gig ram och quad propp, hon sitter idag med jb 4.3, den telefonen ska få 4.4 sägs det men frågan är när? Snart släpps android l och hos sitter med ett föråldrat operativsystem som antagligen aldrig kommer att släppas.

Apple släpper uppdateringen och du väljer själv om du vill uppdatera en 3 år gammal telefon eller inte, den möjligheten har du inte med majoriteten av android lurar.

För mig personligen när det gäller android gäller bara nexus inget annat, den slutsatsen har jag samsung att tacka för

Skrivet av Naxos:

Och på vilket sätt "stöds" inte s2 utav Samsung? Om den skulle fått en uppdatering som gjorde den segare, skulle det vara bättre tycker du?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Vad ska han ha mer ram till om IOS inte kräver mer ram? Sedan enligt min erfarenhet så är Iphones mer "framtidssäkra" än andriods.

Som vanligt med iPhone då, man har den bara till att peka runt lite på några ikoner, då räcker 1GB. Men om man faktiskt ska använda telefonen och starta program så blir 1GB snabbt för lite. Själv använder jag telefonen till betydligt mer än att driva runt ett OS utan program.
Apple har löst detta genom att dumpa allt du har i RAM som inte används precis just då, skrivit ett halvt meddelande i facebook när du blir avbruten och måste ta fram buss-appen för att köpa en biljett? Med Android är det inga problem, du kan ringa ett telefonsamtal, skicka SMS och göra lite research med 100+ flikar i chrome innan du skriver klart meddelandet. Med Apple, så nä, har du startat en minimalt liten app ett par sekunder så får du starta om facebook-appen. Sidan du var inne på är borta och meddelandet likaså.

iPhone duger gott till användare som inte använder. Men ska man faktiskt göra saker, ha mycket igång samtidigt och dra ner torrents, eller pyssla med filhantering så går det inte lika bra. Att Apple inte svalt stoltheten och introducerat widgets förstår jag inte heller, men det är väl en kombination av stolthet och att faktiskt göra ett OS som blir tungdrivet än en appdrawer, vilket kanske är en läskig utmaning. Att så fort man startar telefonen se saldo på kontot i en widget, väder i en annan och kalendern i en tredje är grymt värt enligt min åsikt.

Och det där med framtidssäkerhet. Min gamla S2 är snabb som när det var ny, min flickväns temporära iPhone 4S går verkligen inget vidare, och då tror jag inte hon uppgraderat till senaste ännu som skulle göra den ännu långsammare.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att länka till detta? gärna om det finns video på detta, orsak varför jag frågar är för att jag är inne på att skaffa en iPhone 6 eller 6+ och undrar om detta verkligen stämmer för då kanske man ska skippa iPhone?

Skrivet av Aleshi:

Som vanligt med iPhone då, man har den bara till att peka runt lite på några ikoner, då räcker 1GB. Men om man faktiskt ska använda telefonen och starta program så blir 1GB snabbt för lite. Själv använder jag telefonen till betydligt mer än att driva runt ett OS utan program.
Apple har löst detta genom att dumpa allt du har i RAM som inte används precis just då, skrivit ett halvt meddelande i facebook när du blir avbruten och måste ta fram buss-appen för att köpa en biljett? Med Android är det inga problem, du kan ringa ett telefonsamtal, skicka SMS och göra lite research med 100+ flikar i chrome innan du skriver klart meddelandet. Med Apple, så nä, har du startat en minimalt liten app ett par sekunder så får du starta om facebook-appen. Sidan du var inne på är borta och meddelandet likaså.

iPhone duger gott till användare som inte använder. Men ska man faktiskt göra saker, ha mycket igång samtidigt och dra ner torrents, eller pyssla med filhantering så går det inte lika bra. Att Apple inte svalt stoltheten och introducerat widgets förstår jag inte heller, men det är väl en kombination av stolthet och att faktiskt göra ett OS som blir tungdrivet än en appdrawer, vilket kanske är en läskig utmaning. Att så fort man startar telefonen se saldo på kontot i en widget, väder i en annan och kalendern i en tredje är grymt värt enligt min åsikt.

Och det där med framtidssäkerhet. Min gamla S2 är snabb som när det var ny, min flickväns temporära iPhone 4S går verkligen inget vidare, och då tror jag inte hon uppgraderat till senaste ännu som skulle göra den ännu långsammare.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Blir en xz3c för min del just pga batteritid, plats för minneskort så jag kan ha mina 100+ klassiska tracks i flac-format. Sen är jag också en flitig användare av torrents och sopcast, så apple kan dra åt helvete med sin iphone med keff batteritid och begränsat os.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Är det inte en något för hög månadskostnad det blir på alla mobiler de erbjuder?

Permalänk
Medlem

Skulle säga Z3 eftersom jag anser att Android är ett bättre OS. Har du Tele 2 eller Tre med det erbjudandet från några år tillbaka?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Som vanligt med iPhone då, man har den bara till att peka runt lite på några ikoner, då räcker 1GB. Men om man faktiskt ska använda telefonen och starta program så blir 1GB snabbt för lite. Själv använder jag telefonen till betydligt mer än att driva runt ett OS utan program.
Apple har löst detta genom att dumpa allt du har i RAM som inte används precis just då, skrivit ett halvt meddelande i facebook när du blir avbruten och måste ta fram buss-appen för att köpa en biljett? Med Android är det inga problem, du kan ringa ett telefonsamtal, skicka SMS och göra lite research med 100+ flikar i chrome innan du skriver klart meddelandet. Med Apple, så nä, har du startat en minimalt liten app ett par sekunder så får du starta om facebook-appen. Sidan du var inne på är borta och meddelandet likaså.

iPhone duger gott till användare som inte använder. Men ska man faktiskt göra saker, ha mycket igång samtidigt och dra ner torrents, eller pyssla med filhantering så går det inte lika bra. Att Apple inte svalt stoltheten och introducerat widgets förstår jag inte heller, men det är väl en kombination av stolthet och att faktiskt göra ett OS som blir tungdrivet än en appdrawer, vilket kanske är en läskig utmaning. Att så fort man startar telefonen se saldo på kontot i en widget, väder i en annan och kalendern i en tredje är grymt värt enligt min åsikt.

Och det där med framtidssäkerhet. Min gamla S2 är snabb som när det var ny, min flickväns temporära iPhone 4S går verkligen inget vidare, och då tror jag inte hon uppgraderat till senaste ännu som skulle göra den ännu långsammare.

Inte dåligt med överdrifter i det där inlägget Android är magiskt och behöver inget RAM medan iOS klara att göra en sak i taget...mm, precis så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Inte dåligt med överdrifter i det där inlägget Android är magiskt och behöver inget RAM medan iOS klara att göra en sak i taget...mm, precis så är det.

Jag tror han vill få fram att iPhone 6 = 1GB RAM, dvs ingen förbättring mot tidigare iPhones (som faktiskt fimpar appar till höger och vänster, iallafall min iPad). Z3 compact, som är alternativet i denna tråden = 2GB RAM. Vilket ju är sjukt bra i så fall, om Android nu faktiskt inte behöver RAM...

Edit - Z3 compact. har tydligen bara 2GB, inte 3GB, RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

iPhone 6 hade jag kört på, speciellt när du säger:
"Jag vill ha en mobil som krånglar så lite som möjligt och den ska helst inte lagga."
Sedan har iPhone 6 något bättre skärm, 240fps video inspelning (mer en cool grej dock), TouchID (sparar lite tid), och inbygd stegräknare (för kul skull!).

Din 4S verkar du haft otur med, då min morsa har en 4S och den funkar helt perfekt.

Så bara för att din morsa inte hade problem med 4S så är det han som bara haft otur, och inte tvärtom? Alla jag känner som har iPhone har jag själv sätt/vart med om när en app kraschat, det blir någon stutter/lag, att Android skulle lagga eller krångla mer är skitsnack om vi utesluter Touchwiz

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag tror han vill få fram att iPhone 6 = 1GB RAM, dvs ingen förbättring mot tidigare iPhones (som faktiskt fimpar appar till höger och vänster, iallafall min iPad). Z3 compact, som är alternativet i denna tråden = 2GB RAM. Vilket ju är sjukt bra i så fall, om Android nu faktiskt inte behöver RAM...

Edit - Z3 compact. har tydligen bara 2GB, inte 3GB, RAM.

Jag håller med om att det var snålt av Apple att inte öka RAM på 6:an, säger inget om det.

På min gamla iPad 2 (512MB) är det precis så också, kan i princip inte ha igång två appar samtidigt och Safari måste ladda om sidor allt för ofta.

Men att det skulle vara som det han målar upp stämmer inte alls vad gäller iPhone 5 (1G) och där med säkerligen inte 6:an heller. Jag kan utan problem börja skriva ett tweet, för att sedan hoppa över och dra iväg ett sms, kolla på upp något i safari, samtidigt som jag spelar musik för att sedan gå tillbaks och skriva klart mitt tweet.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett svar med 513 ord som jag tänkte posta här men kom fram till att folk som är insatta på Android/WP/övriga-enheter inte lär ändra sin åsikt, precis som folk som är insatta på iPhones inte lär ändra sin. Och det är bra det! Det behövs för att utveckla bättre telefoner!
(håller upp vit flagga)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Är det inte en något för hög månadskostnad det blir på alla mobiler de erbjuder?

Vet faktiskt inte, men jag får ju allt gratis, dvs. fria samtal, fria sms/mms och 10gb surf i månaden för 350kr/månaden. Så mobilerna i sig är ju 70kr*24månader. Vilket inte är så farligt jämfört med att köpa dem löst? Z3 compact får jag ju gratis om jag väljer den. Jag pajjade min 4S i våras och frågade om jag kunde få en 5S via försäkringen. Det kunde gå om jag la lite pengar emellan, avbröt abonnemanget och tog ett annat som bara hade 1gb surf och kostade 520kr/månaden. Helt värdelöst erbjudande, så jag plocka ut en ny 4S via försäkringen istället för 500kr. Den var fan trasig från dag ett eftersom Wi-fi och bluetooth inte var tillgängligt. Det funkade bara inte och den sa ifrån att det inte fungerar om man försökte starta wi-fi och bluetooth.

Men iaf för att återvända till det du frågade, så tycker jag att priset ändå är rätt bra. Men kanske finns något superbra erbjudande där ute men orkar inte kolla det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Skulle säga Z3 eftersom jag anser att Android är ett bättre OS. Har du Tele 2 eller Tre med det erbjudandet från några år tillbaka?

Tre, och ja, det är det abonnemanget du tänker på. När de båda bråkade och hade samma erbjudande, fast tele2 hade 5kr billigare i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så bara för att din morsa inte hade problem med 4S så är det han som bara haft otur, och inte tvärtom? Alla jag känner som har iPhone har jag själv sätt/vart med om när en app kraschat, det blir någon stutter/lag, att Android skulle lagga eller krångla mer är skitsnack om vi utesluter Touchwiz

Angående problem på 4S så är det bara att googla och få en uppsjö av folk med liknande problem som mig. Min 4S slutade ta emot laddning när man stoppade i laddaren, även fast den sa att den laddades. Man kunde se batteriprocenten sakta minska medans den laddade

App-kraschar har varit en vanlig syn för mig med alla iPhones, men bara min 4S har raderat min telefonbok säkert 15 gånger på mindre än ett halvår. Oftast gick de hand i hand också. En app kraschar, typ instagram, medans man lägger upp en ny bild. Mobilen startar om och vips så är alla dina kontakter borta. Rena trolleriet.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så har jag nu valt min mobil och jag tog Z3 compact. Anledning är att jag får den gratis om jag bara förlänger, och min plan redan i våras var att få ha kvar detta abonnemang så länge som möjligt. Så att förlänga det gör mig inget. Så jag har helt enkelt bara fått en gratis mobil i min värld.

Sen så har jag haft iPhone sen 3GS och det är bra länge, så att testa en android är nog på tiden. På så sätt kan man avgöra själv om vilken modell man gillar bäst. Som det skrevs tidigare här i forumet så har folk valt sidor och det är svårt att konvertera, och med det menar jag att både android och iPhone gör bra mobiler som kan gå sönder verkar det som. Det känns faktiskt spännande att få hem en ny mobil och inte bara ännu en iPhone. Det blir lite rutinartat annars med bara nya iPhones som ändå inte ger någon större utveckling sen senaste modellen.

Så så ligger det till just nu, men känn er gärna välkomna att fortsätta diskutera detta ämne i denna tråd! Tack för all hjälp och alla era synpunkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag sa inte att det var därför han skulle välja den. Jag predikade bara om att iPhonen har något bättre skärm (någon tumm större och något högre upplösning), 240 fps video inspelning (Z3 har 120 fps), TouchID och stegräknare.

Mer tum = bättre skärm. (Y)

Kör på Z3 Compact.

Permalänk
Medlem

Nu går vi on-topic igen grabbar..

Edit: hoppsan, var tydligen lite sent ute.

Skrivet av Heppel:

Vattentåligheten är en aspekt jag gillar, men frågan är hur pass bra den tål vatten? Kan jag duscha med den? Jag jag bada med den? Kan den ligga några timmar i en vattenpöl (om jag tappar den, letar och hittar den igen lite senare senario)?

Som tidigare skrivit: 1.5meters djup i upp till 30minuter. Men jag skulle hålla den borta från vattenstrålar i t.ex. dusch, det kan bli ganska högt tryck. Bad/badkar ska inte vara några problem dock, bara det är sötvatten och inte är något schampo eller annat i vattnet.

Låt oss gå igenom några punkter.

De verkar vara ungefär likgiltiga på kamera, skärm och prestanda, med fördelar på båda sidor.

Batteritiden verkar vara betydligt bättre på Z3 Compact. Inte för att iPhone 6 har dålig batteritid då, utan snarare för att Z3 Compact har väldigt bra batteritid.

Sett till formen så är Z3 Compact betydligt mindre till storleken trots att den har en nästan lika stor skärm.
Detta skulle jag sätta som en ganska stor fördel för Z3C.

Sedan även vattentålighet i fördel till Z3C.

Sett till hårdvaran så verkar Z3C ha fler fördelar än iPhone 6.

Det som kan svänga det åt iPhone 6 hållet är mjukvaran. Mjukvara är svårt att evaluera då det finns massor med skillnader, men kortfattat så har iOS simplare gränssnitt och mindre utrymme för fel, men samtidigt mindre funktionalitet och valfrihet. Personligen väger funktionalitet och valfrihet tungt, så Android är det självklara valet för mig, men jag nekar inte att iOS har sina meriter.

Är du osäker när det kommer till mjukvara så skulle jag välja den av dem som har bättre hårdvara, och det ser ut att vara Z3 Compact.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Har du möjlighet att länka till detta? gärna om det finns video på detta, orsak varför jag frågar är för att jag är inne på att skaffa en iPhone 6 eller 6+ och undrar om detta verkligen stämmer för då kanske man ska skippa iPhone?

Det bästa är väl att få låna någons iPhone och testa multitaskingen själv. Känner inte till klipp som visar detta. Har bara erfarenhet från verkligheten så att säga.

Skrivet av S_Z:

Inte dåligt med överdrifter i det där inlägget Android är magiskt och behöver inget RAM medan iOS klara att göra en sak i taget...mm, precis så är det.

Vad överdrev jag? Du skriver ju regelrätta lögner här. Jag har aldrig påstått att android inte behöver RAM, inte ens gett minsta antydning till att android ens skulle vara snålare med RAM, du hittar helt enkelt på.
Jag skriver att moderna androidtelefoner har gott om RAM till applikationer vilket innebär att de klarar multitasking utan att stänga appar. Låt säga att OS drar en halvgig (uppskattning), då har moderna androider 3-5 gånger så mycket ledigt till appar. Även om OS inte skulle dra något så har man 2-3 gånger så mycket RAM med androiderna.
Det är ingen överdrift att iOS stänger appar hela tiden. Det är en sanning. Så om man inte har många bollar i luften utan likt morsan pekar lite på en app åt gången så kan iOS duga. Med mitt personliga användarmönster så blir en iPhone oduglig.