Hjälp med vad för nätverksutrustning jag behöver!

Permalänk
Testpilot

Hjälp med vad för nätverksutrustning jag behöver!

Hejsan!

Skulle vilja ha lite hjälp med vad för utrustning jag behöver för att få det att fungera som det ska;

Det är så att personen jag ska hjälpa bor ute i friggen på gården, och har därmed problem med Wi-Fi då det blir en viss sträcka.
Har ritat upp en fin bild för att beskriva hur det ser ut;

imgur länk

--
Svarta är väggarna.
Den gröna zoonen ger fullt internet ( 15.6 / 1.92 )
Gula zoonen är det behövs Wi-fi för dator, xbox o.s.v. -
Blåa är en "dead zone" (får ut max 2.1 / 1.2 )
--

1.an är själva routern, en Telia Thomson Router. Där 2.an är har jag satt en repater/router som är i WISP-mode mot Telia routern, detta för att ens få internet som inte kopplas bort ut i friggen (WISP routern sitter ute på deras inglasade altan). Får ut ca. 10/1.2 mbi/s ut i friggen, UTOM i den blåa zoonen av rummet där internet droppar ur helt oavsett vilken trådlös enhet.

Distansen mellan Router 1 och WISP router 2 är ca. 5-6m skulle jag tippa på, går genom 1 vägg + "fönsterruta/vägg". Distansen från WISP-routern till gula zoonen är nog mellan 10-12m. Distans från Telia routern direkt till friggen är nog därför runt 16-18m skulle jag tippa på - men lär gå igenom 2st väggar.

Så.. vilken utrustning lär jag ha på båda sidorna för att få ut så bra internet det går på dessa distanser?

Enheter;
Stationär, Laptop, Xbox och eve. mobiltelefoner ska kopplas upp.

TL;DR:
Vad behöver jag för router(wisp-repeater)/antenner/USB donglar för att få ut "max" hastighet av mitt internet på en distans av 18m och genom 2 väggar?

tack på förhand!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot

Okej försöker en sista gång då det känns onödigt att göra ett nytt inlägg med samma problem.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

ring telia som bryggar din modemrouter.

köp en bättre (=bättre wifi) router, typ nyare asus som många rekommenderar nuförtiden.

dra en längre nätverkssladd från thomson port 4 till din nya router, som du placerar "närmre" friggeboden än vad din thomson står. då behöver du knappast någon annan utrustnig ö.h.t. vill man ha ethernetportar i friggeboden, så placera en repeater där. så skulle jag gjort iaf...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon224490:

ring telia som bryggar din modemrouter.

köp en bättre (=bättre wifi) router, typ nyare asus som många rekommenderar nuförtiden.

dra en längre nätverkssladd från thomson port 4 till din nya router, som du placerar "närmre" friggeboden än vad din thomson står. då behöver du knappast någon annan utrustnig ö.h.t. vill man ha ethernetportar i friggeboden, så placera en repeater där. så skulle jag gjort iaf...

Har funderat på att brygga, problemet är att jag lär isåfall låta "ASUS routern" stå kvar i samma rum som det bryggade Telia modemet då familjen jag fixar åt inte vill ha en massa kablar gå igenom huset (därav jag satte en trådlös extender som WISP router ute på den inglasade alltanen för att testa).

Men tror du att det skulle bli bättre om jag tex. köper en ASUS router, bryggar modemet och ställer den nya routern i samma rum, sedan flyttar extendern ut till friggen?

Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Extendern lär ha väsentligt bättre mottagning än telefoner i alla fall så med en ASUS-router finns möjligheten. Sedan är du säkert medveten om att forumet inte gillar extenders då de ökar latency och liknande, vilket gör det mycket sämre lämpat för spelade exempelvis. Har du ett fönster mot huset så kan extendern med fördel ställas där då fönsterglas är mycket lättare att passera en en yttervägg.

Om det fungerar är däremot svårt att svara på. 18 meter och två normala innerväggar borde verklligen fungera, men nu förutsätter jag att det är ytterväggar vi pratar om.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Talisker00:

Extendern lär ha väsentligt bättre mottagning än telefoner i alla fall så med en ASUS-router finns möjligheten. Sedan är du säkert medveten om att forumet inte gillar extenders då de ökar latency och liknande, vilket gör det mycket sämre lämpat för spelade exempelvis. Har du ett fönster mot huset så kan extendern med fördel ställas där då fönsterglas är mycket lättare att passera en en yttervägg.

Om det fungerar är däremot svårt att svara på. 18 meter och två normala innerväggar borde verklligen fungera, men nu förutsätter jag att det är ytterväggar vi pratar om.

Extendern som sitter var någon billig TP-link sak bara för att testa och det hjälpte knappt (vissa "hot-spots" blev bättre). Och vad det ska spela för roll att extenders ligger i detta forum förstår jag inte då det tillhör nätverk, dessutom var inte huvudämnet extenders utan hur jag ska få bättre trådlöst nätverk till friggen

Extendern sitter "utomhus" på den inglasade altanen, så det är en vägg mellan router till extender (innevägg), sedan en glasruta+friggebodväggen.

Det är ca. 15-18m + yttervägg och friggebodens vägg från Thomson modemet, dock finns det ett fönster på friggen och där sitter det just nu en trådlös sticka från DL-Link till stationära, och det funkar rätt bra. Problemet är när man ska använda utrustning som är bakom "väggarna" eller hur man ska förklara det.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara värt och prova via eluttagen ?
homeplugs/powerplugs ?
vad jag förstår så e kravet på hastighet endast vad internet linan klarar av ?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Leopard:

Kanske kan vara värt och prova via eluttagen ?
homeplugs/powerplugs ?
vad jag förstår så e kravet på hastighet endast vad internet linan klarar av ?

Tänkte testa det först, men vet inte hur strömmen ser ut. Mycket möjligt att linan som går till friggen är dragen från garaget, och det är en lina på 10amp (ca. 2300w), men vet inte om det är bundet till samma nät som är i huset.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >