Helt uppenbart att ARN totalt missförstått klagomålet här. Hur ska man kunna hävda att ett fel som gör det omöjligt att återställa datorn enbart genom att använda standardfunktioner i UEFI (något som bl.a. gör det möjligt att installera ett annat OS).
Är helt med på att Samsung och Elgiganten inte har någon som helst ansvar för att Linux ska fungera, men att systemet hamnat i ett läge där det överhuvudtaget inte går att installera NÅGOT OS enbart p.g.a av installation av vad som idag får betecknas som main-stream programvara är ju helt galet.
Tur att det finns andra tillverkare än Samsung och andra butiker än Elgiganten. Kommer definitivt undvika rekommendera Samsung-laptops framöver.
Lenovos ThinkPad och i princip alla Dells modeller är väldigt Linux-vänliga så man får hålla sig till dessa.
Fast det handlar ju om att kerneln försökte komma åt BIOS fast UEFI användes och därför var inne och grävde på minnesplatser den inte skulle, inget som ska göra det omöjligt att återställa datorn, men det var mjukvaran som gjorde NVRAM (eller CMOS i traditionell terminologi) korrupt. Något som i bästa fall åtgärdades med bytt moderkort. Med fixad dist finns det ingen risk för just det här felet. Fast det är ju som sagt något som lika gärna kunde hända om man boota en backuplösning från en USB-sticka, eller andra pre-bootverktyg. Man kan tycka att en watchdog-funktion och liknande borde ta hand om det i första hand dock. Att användare inte skulle boota upp något annat än det förinstallerade operativsystemet är ganska främmande, elgiganten säljer t.o.m. datorer till företag och där installerar i princip alla med fler än 5-25 anställda sina egna avbild/image dessutom uppgraderar vanligt folk i regel till nya operativsystem från Microsoft och problem kan lika gärna uppstå där.
Sen finns det inte en enda tillverkare som kan garantera att GNU/Linux fungerar på deras klientdatorer och ger någon support för det. På Windows krävs de av Microsoft att de ger support och löser eventuella problem. De säljs tillverkade för Windows och de skulle bli tvungna att ta tillbaka köpet om det inte fungera för användaren. För GNU/Linux kan varken tillverkaren eller distributören garantera något liknande. Du kan bara köpa en modell som "certifierats" för en viss version av mjukvaran (som kanske inte fungerar med framtida). Det finns lite hobbyverksamheter som säger sig stödja Linux men i praktiken bara hoppas på det bästa. Så det säger sig själv så länge det inte handlar om en server och handlar det om en server så har förmodligen inte ARN något med det att göra ändå utan blir någon form av avtalstvist. Sen är ju en dator till för att köra mjukvara och en reklamation kan mycket väl gälla mjukvarufel. Frågan är nog om han inte kunde fått den reparerad, men ville ha pengar istället.