Någon som äger ASUS 970 Strix och vill hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Någon som äger ASUS 970 Strix och vill hjälpa mig?

Någon som kan rapportera om ASUS 970 strix's coilwhine situation?

Jag är extremt ljudkänslig, så om någon snäll ägare kan trycka upp örat rakt mot kretskortet eller flänsarna när det är under belastning och fläktarna står stilla vore det toppen. Funderar på att uppgradera. Min nuvarande PowerColor 270 passive låter lite grann, men har ett behagligt dövt och tyst pip under full belastning som inte stör mig och som knappt hörs på 1 meters avstånd med alla fläktar avstängda i ett tyst rum.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Tror inte det ger så mycket att någon säger hur deras enskilda kort låter då det förmodligen är väldigt olika från kort till kort. Pga att Posten slarvat bort mitt moderkort har jag inte kunnat kopplat in mitt Strix ännu men från vad jag läst verkar t.ex. MSI:s 970 med TwinFrozr ha mer problem med coilwhine än ASUS.

Permalänk

Tror nog att det låter betydligt mycket mer än ett kort med passiv kylning. Sen är det väl svårt att säga om det låter mycket eller lite enligt din standard, vore kanske bättre om någon faktiskt kunde mäta ljudet åt dig, möjligen att hoppas på att Swec lägger till det i sitt test snart.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggwp:

Någon som kan rapportera om ASUS 970 strix's coilwhine situation?

Jag är extremt ljudkänslig, så om någon snäll ägare kan trycka upp örat rakt mot kretskortet eller flänsarna när det är under belastning och fläktarna står stilla vore det toppen. Funderar på att uppgradera. Min nuvarande PowerColor 270 passive låter lite grann, men har ett behagligt dövt och tyst pip under full belastning som inte stör mig och som knappt hörs på 1 meters avstånd med alla fläktar avstängda i ett tyst rum.

Har inte hört om någon (HardOCP & Overclock.net) som har ett Strix 970 med spoltjut. Alla recensioner instämmer. Inget spoltjut alls.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, det låter bra att recensionerna inte klagar. Tyvärr bryr de sig ofta inte. Jag vill bara att någon kan bekräfta att det inte låter för mycket på ett kort, sp kan jag lämna tillbaka ifall mitt skulle låta.

Väntar fortfarande på någon som kan trycka upp örat och berätta vad de hör enl deras egen uppfattning. Kom igen nu Strix ägare!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Köp kortet och lämna tillbaka det om det tjuter? Bara du kan ju avgöra vad som är "för mycket ljud".

Permalänk
99:e percentilen

Jag lägger lika stor vikt vid ljudnivån som du; har också passivt nätagg och Noctua-fläktar i 350 rpm samt inga hårddiskar. Om mitt Strix, som jag ej har beställt än, har coilwhine kommer jag garanterat höra det och återkomma.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mitt Strix är inte så tyst som du kräver/önskar. Det har tydlig coilwhine om man lyssnar i full load så pass nära. När fläktarna står stilla och det är i idle är det dock helt och fullt tyst.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2