Permalänk

Koppla dator till TV

Köpte nyligen ny stationär dator där jag nu fått problem med kopplingen mellan datorn och tvn. Jag har Gainward GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA som grafikkort och kopplar datorn till tvn genom hdmi-sladd.
Innan har detta alltid varit lätt att göra då det bara var att spegla skärmen och byta till rätt ingång på tvn. Nu får jag dock inte upp något på tvn längre och den säger bara "ingen signal".
Datorn känner av att jag har kopplat in tvn då jag får upp den som skärmalternativ när jag är inne i inställningarna.

Vad kan problemet vara?
Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Tryck Win+P för att växla till önskat flerskärmsläge (vilket bör vara dubbla skrivbord). Kan det vara så att du tidigare speglat en upplösning som TV:n klarade, men nu har bytt till en högre upplösning?

Permalänk

Ändra upplösningen hjälpte tyvärr inte, men jag bytt upplösning, har en högre nu.

Permalänk

Jag har hört att det är bättre att bara aktivera den skärmen du skall använda istället för spegling. Jag gör så och har inga problem.

Ang. ditt problem så hade jag nog provat att sänka diverse inställningar för bägge skärmar i nvidia panelen och se om du får bild, sedan använda de inställningar som är rekommenderade för den aktiva skärmen.

Tror inte jag fick bild om jag försökte spegla och hade skärmen på 144hz, men den kanske kan korrigera det automatiskt, bara segt att behöva ändra tillbaks sedan hela tiden.

Permalänk

Får fortfarande inte rätt på det:/

Permalänk

Inne på NVIDIAs kontrollpanel hittar jag TVn som en bildskärm men går jag in på TVn genom kontrollpanelen och in på dens maskinvara står det att den är en ljuduppspelare och ljudinspelare.
Kan det vara så att av någon anledning har den bara blivit inställd att vara någon sorts högtalare istället för en bildskärm?

Permalänk
Medlem

En vild gissning här bara, men du har inte prova dragit ur sladden för datorskärmen och prova starta datorn med bara tvn ansluten?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du är säker på att du har kopplat rätt?
Du har inte kopplat en dvi --> datorskärm från grafikkortet och sedan en hdmi --> teve från moderkortet? Båda sitter alltså i grafikkortet? (har hänt förut på forumet)

Vet inte det exakta svaret, har haft många liknande problem också när jag kopplar in skärmarna och teven. Fick sitta en 4h kanske senaste gången då jag köpt nytt grafikkort. Egentligen ska det bara vara att koppla in med hdmi men oftast är det inte så lätt

Har du fått upp någon som helst bild/ljud på teven? Testat med laptop + hdmi? Brukar alltid funka direkt med laptops vet inte varför, men det kan man göra för att utesluta att det är fel på kabeln. Testat att koppla ur datorskärmen och bara köra till teven? Så main är teven? Om teven står som ljudvara etc spela upp lite musik och ändra i ljudhanteraren och kolla om det kommer ljud från teven, isåfall går ju ljudet igenom och då är det något med bildhanteraren/kontrollpanelen. Finns några olika platser att kolla på och det är ju Nvidias egna "sak" och "Kontrollpanelen" -> "Bildskärm" -> "Skärmupplösning" söka efter nya skärmenheter och dylikt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧