Permalänk
Inaktiv

Avancerad skärmdelning

Jag inser att det är en väldigt oklar titel men jag kommer inte på ett bättre namn för det jag söker.
Jag har en ganska så kraftig speldator på övervåningen och en TV på bottenvåningen, det jag vill ha är en låda eller en dator med något program installerat bredvid TV:n med HDMI och USB uttag så att jag kan spela kontrollerspel från min dator trådlöst på TV:n på bottenvåningen. Jag bara undrar om något sådant existerar, skulle vara ganska användbart.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Kanske Steams streaming tjänst kan vara något.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon191830:

Jag inser att det är en väldigt oklar titel men jag kommer inte på ett bättre namn för det jag söker.
Jag har en ganska så kraftig speldator på övervåningen och en TV på bottenvåningen, det jag vill ha är en låda eller en dator med något program installerat bredvid TV:n med HDMI och USB uttag så att jag kan spela kontrollerspel från min dator trådlöst på TV:n på bottenvåningen. Jag bara undrar om något sådant existerar, skulle vara ganska användbart.
Tack för hjälpen!

KVM-extender heter det. (Keyboard/Video/Mouse)

Nyare varianter har lite olika skärmkontakter och USB. Vi har en del trådade varianter på jobbet, där man bara kör en enkel nätverkskabel.

Har dock ingen erfarenhet av trådlösa varianter, risken är att det blir ganska dyrt.

EDIT: Här är t.ex. en trådlös HDMI enbart, då behöver man fortfarande USB också. Bara denna går på dryga 2000kr. https://www.dustinhome.se/product/5010790535/wireless-1080p-computer-to-hd-display-kit-guwavkit4

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har som hastigast provat Steam In-Home Streaming och det fungerade rätt ok. Jag körde dock via kabel.

Kräver bara du har en liten enklare dator(htpc/laptop/etc) med Windows bredvid TVn.

Att förlänga HDMI/DVI + USB via Wifi känns spontant som att det kommer bli dyrt.
Jag har provat några kabelvarianter och de börjar på tusenlappen.

Finns det inga möjligheter att dra fram lan till TVn?

Permalänk
Lego Master

En sak att notera med Steam In-Home Streaming är att för att det ska funka bra behöver du ungefär samma setup i form av inmatningsenheter på båda datorerna, eftersom spelet körs på huvudburken. Upplösningarna ska helst matcha (jag kör 1920*1080 för enkelhetens skull). Jag fick problem i Skyrim när jag försökte lira det nere på TVn via HTPCn; jag har en spelkontroll ansluten till speldatorn men ingen till HTPCn, så när jag startade Skyrim (som direkt märker att det finns en spelkontroll installerad och deaktiverar tangentbordet som inmatningsenhet) så kunde jag inte göra ett skit. Värt att tänka på, iaf.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

EDIT: Här är t.ex. en trådlös HDMI enbart, då behöver man fortfarande USB också. Bara denna går på dryga 2000kr. https://www.dustinhome.se/product/5010790535/wireless-1080p-computer-to-hd-display-kit-guwavkit4

Fastän den har ett saftigt pris så skulle den inte ens duga för ändamålet. Eftersom den ansluts till datorn via USB så duger den endast för video eller statiskt innehåll. För spel måste man ha en lösning som ansluts till datorn via HDMI eller liknande, dvs att den ansluts via grafikkortet.

Permalänk
Inaktiv

Tack, den där steam-grejen funkar skitbra. Hade ingen aning att den fanns.