Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Noctua NH-D15 och temperaturer

Hej

Köpte ett nytt system härom dagen och passade på att även införskaffa en Noctua NH-D15. Men när jag väl skulle skruva fast själva kylflänsen till baseplaten så hittade jag inte gänga på ena skruven. Och fick såvis lyfta på kylflänsen och börja om. Dock var ju redan kylpastan vid detta laget utsmetad på både processor och kylaren. Utav lathet eller trötthet så bestämde jag mig för att bara försöka få på kylflänsen igen utan att torka av pastan från tidigare försök.

Vid det andra försöket hittade jag gänga och allt flöt på efter det. Men efteråt har jag funderat på om jag har försämrat kylförmågan genom att ha lyft kylaren i första försöket och inte bytt pastan när jag skulle börja på försök nummer två. Stämmer detta?

Systemet är:
Intel Core i5 4690k @stock
Gigabyte G1 Sniper Z97
Geforce 980 (referenskylare)

Chassiet:
NZXT H440

Tempen jag får via HWMonitor är 30 grader idle och efter typ en 15min spelande 46 grader.
Rumstempen är 23 grader.

Eller är jag orolig i onödan och tempen är bra trotts allt?

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag tycker att du kan vara lugn. Ta dig en titt på temperaturen om några dagar så får du se om de blir något knas efter att allt satt sig ordentligt av fläktvibrationer m.m.

Permalänk
Entusiast

46 grader är superbt, ingenting att oroa sig över.
Som referens så är det inte ovanligt att stockkylaren efter 1-2 timmar speland ligger runt 70-80 grader

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈