Permalänk
Medlem

Köpte en rog i sommras, haft sjukt tur antar jag.
Inga döda pixlar eller liknande, kommer inte kunna lira utan G-sync igen. Värd varenda krona

Permalänk
Medlem

G-sync är det bästa som hänt spelandet på senare tid enligt mej.Skulle aldrig kunna spela utan det nu när jag är van. Absolut värt enligt mej.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på en ROG tillsammans med två nya gfx kort, men har som många andra läst flera trådar om problemen med skärmen vilket får mig att avvakta med tanke på just priset. 7500kr för en skärm som dras med så mkt barnsjukdommar (om man har oflyt). Njaa...

Får nog vänta på rev.2 och byta ut lite annat fram tills dess.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Finns det någon G-sync skärm med IPS ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dddaaannnhhh:

Absolut, visst är det så. Jag personligen skulle hellre snåla in en tusenlapp på grafikkortet och köra g-sync än snåla in en tusenlapp på skärmen, men det är ju förstås för att jag redan nyttjat g-sync och inte pallar köra utan det (än mindre vänta på freesync).

Den fundamentala idén bakom teknologin känns dock nästan lite bortom kritik oavsett om det gäller freesync eller g-sync eftersom det löser ett decennier gammalt problem på ett svinbra (och såhär i efterhand uppenbart) sätt.

Jag har aldrig lirat på en Swift så kan inte uttala mig om den skärmen, men har lirat igenom ett antal spel på VG248QE m. 780 Ti och det känns typ konsolspel-stabilt m. högre fps och bättre grafik. Kostar klart mer än en PS4:a men känns även betydligt mer premium.

Vad menar du med konsolspels-stabilt? Senaste generationen konsoler har ju haft usel framerate så de måste ju vara raka motsatsen till G-sync.

G-sync löser ju inte problemet att bildhastigheten hela tiden ändras vilket jag personligen inte gillar även om det givetvis är bättre att man slipper tearing. Jag föredrar dock att ställa in spelen så de aldrig dippar under 60 alternativt 120 FPS och då försvinner meningen med G-sync helt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vad menar du med konsolspels-stabilt? Senaste generationen konsoler har ju haft usel framerate så de måste ju vara raka motsatsen till G-sync.

G-sync löser ju inte problemet att bildhastigheten hela tiden ändras vilket jag personligen inte gillar även om det givetvis är bättre att man slipper tearing. Jag föredrar dock att ställa in spelen så de aldrig dippar under 60 alternativt 120 FPS och då försvinner meningen med G-sync helt.

Du får fortfarande tearing och sync problem på 60/120 FPS vilket Gsync samt Freesync skall hjälpa ta bort istället för att använda vsync.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vad menar du med konsolspels-stabilt? Senaste generationen konsoler har ju haft usel framerate så de måste ju vara raka motsatsen till G-sync.

G-sync löser ju inte problemet att bildhastigheten hela tiden ändras vilket jag personligen inte gillar även om det givetvis är bättre att man slipper tearing. Jag föredrar dock att ställa in spelen så de aldrig dippar under 60 alternativt 120 FPS och då försvinner meningen med G-sync helt.

Grejen med G-Sync är att man inte märker att bildhastigheten hela tiden ändras. Allt bara flyter på. Har du ens testat G-Sync?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stroemberg:

I stort sett alla som beskrivs i Asus ROG-forum.

Vertical lines - när man drar ett fönster horisontellt blir det linjer i speciellt gråa ytor. Men det syns i stort sett hela tiden.

Blur - extremt mycket blur efter användning av g-sync i spel.

Refresh rates - kunde bara använda 144Hz, alla andra nivåer såg ut som skit. Enormt mycket blur.

BLB - rejäla fotbollar.

Sedan är det väl lite beroende på hur kinkig man är med detaljerna, en del verkar inte se fel som i stort sett samtliga paneler verkar ha.

Jag är rätt kinkig av mig. Det där med linjer och grönstick i gråa ytor när man rör fönster horisontellt vet jag vad du menar. Dock, det är inte alls på den nivån att det stör mig och jag tror inte det är mer än ngn annan 120-144Hz skärm jag ägt. De andra problem du nämner är lyckligtvis inget jag har alls.

Skrivet av FatherOfThree:

Eftersom du redan är inne på din andra G-syncskärm, verkar det inte ha varit helt problemfritt för dig heller...

Fo3

Först hade jag en Vg248QE (1080p) som jag monterade ett gsync-kit i och glossy-moddade. Därefter uppgraderade jag till en Asus ROG 2440p med 8-bitars panel. Båda har funkat perfa. Enda skärmen jag ångrat att jag köpt var en BenQ med VA-panel som var långsammare än sirap. Min nuvarande skärm är nog den bästa kompromiss jag kan tänka mig även om den är liiite dyr.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kommer freesync bara funka för amd kort då eller?

Skrivet av Commander:

Skulle det inte komma till nVidia kort så skulle det bara betyda att nVidia är för giriga att implementera det. Men det är moot då de har redan sagt att de kommer ha stöd för freesync.

Nåja:

Citat:

There is no truth [to that rumor of NVIDIA Adaptive Sync support] and we have made no official comments about Adaptive Sync. One thing I can say is that NVIDIA as a company is 100% dedicated to G-Sync. We are going to continue to invest in G-Sync and it is a way we can make the gaming experience better. We have no need for Adaptive Sync. We have no intention of [implementing it]." --Tom Petersen, Nvidia

Citat:

To be clear, the Adaptive Sync part of DP 1.2a and 1.3+ are optional portions of the VESA spec that is not required for future graphics processors or even future display scalar chips. That means that upcoming graphics cards from NVIDIA could still be DisplayPort 1.3 compliant without implementing support for the Adaptive Sync feature.

Citat:

With that new information, you can basically assume that the future of variable refresh monitors is going to be divided: one set for users of GeForce cards and one set for users with Radeon cards. [...] The dream of having a VRR monitor that will run on both vendors GPUs appears to be dead. [...] When asked about the possibility of seeing future monitors that can support both NVIDIA G-Sync technology as well as Adaptive Sync technology, Petersen stated that while not impossible, he "would not expect to see such a device."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Grejen med G-Sync är att man inte märker att bildhastigheten hela tiden ändras. Allt bara flyter på. Har du ens testat G-Sync?

Nä det har jag inte men du menar alltså att man lika gärna kan ha 28 fps som 120 fps. Det är klart intressant.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du får fortfarande tearing och sync problem på 60/120 FPS vilket Gsync samt Freesync skall hjälpa ta bort istället för att använda vsync.

Om du kör Vsync och hela tiden har 120fps så kan i alla fall inte jag se några som helt negativa effekter. Stänger du däremot av det så blir det som hej kom och hjälp mig med stötig bild trots hög framerate.

Jag vet att vissa säger att det blir mycket inputlag av Vsync men detta är inte något jag kunnat känna med min setup hur mycket jag än försöker.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Nä det har jag inte men du menar alltså att man lika gärna kan ha 28 fps som 120 fps. Det är klart intressant.

Du känner samma skillnad mellan 120 fps och 30 fps (g-sync arbetar bara ned till 30 fps om jag inte missminner mig) som på en vanlig skärm. Det du slipper är nedåt kvantiserad refresh rate, d.v.s. 57 fps blir 57 fps och inte 30 fps likväl som 88 fps blir 88 fps och inte 60 fps. Vidare elimineras screen tearing eftersom bilderna visas sekventiellt allt eftersom de renderas. För att summera vad det löser:

"Essentially this means that with double-buffered VSync, the framerate can only be equal to a discrete set of values equal to Refresh / N where N is some positive integer. That means if you're talking about 60Hz refresh rate, the only framerates you can get are 60, 30, 20, 15, 12, 10, etc etc. You can see the big gap between 60 and 30 there. Any framerate between 60 and 30 your video card would normally put out would get dropped to 30.

Now maybe you can see why people loathe it. Let's go back to the original example. You're playing your favorite game at 75Hz refresh and 100FPS. You turn VSync on, and the game limits you to 75FPS. No problem, right? Fixed the tearing issue, it looks better. You get to an area that's particularly graphically intensive, an area that would drop your FPS down to about 60 without VSync. Now your card cannot do the 75FPS it was doing before, and since VSync is on, it has to do the next highest one on the list, which is 37.5FPS. So now your game which was running at 75FPS just halved it's framerate to 37.5 instantly. Whether or not you find 37.5FPS smooth doesn't change the fact that the framerate just cut in half suddenly, which you would notice. This is what people hate about it."

(Källa: http://hardforum.com/showthread.php?t=928593)

Spelar du bara spel där du limmar 120 fps hela tiden kan det absolut vara en försumbar uppgradering, men det exkluderar ju många, om inte alla, AAA-spel.

Skrivet av leadc4ge:

Först hade jag en Vg248QE (1080p) som jag monterade ett gsync-kit i och glossy-moddade.

Vågar gissa att det är den jag sitter på nu. Fortfarande förträffligt nöjd!

Permalänk
Medlem

har läst igenom hela forumet nu :).Verkar som inte behöver ha två grafikkort att kunna få skit bra flyt med höga inställningar på 2560x1440.Finns det nån poäng att köra två grafikkort på en G sync skärm även att flyter på även lägre fps ?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scab:

Satt och läste hela tråden och bara tänkte "Vafan, har ni inte hört nyheten ännu?!"

Adaptive Sync och Nvidia är inget som kommer rimma.

De har nog lagt ner allt för många dollarez för att kunna skippa allt, och gå till en gratisversion.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dddaaannnhhh:

Vågar gissa att det är den jag sitter på nu. Fortfarande förträffligt nöjd!

Härligt att höra!

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dddaaannnhhh:

Du känner samma skillnad mellan 120 fps och 30 fps (g-sync arbetar bara ned till 30 fps om jag inte missminner mig) som på en vanlig skärm. Det du slipper är nedåt kvantiserad refresh rate, d.v.s. 57 fps blir 57 fps och inte 30 fps likväl som 88 fps blir 88 fps och inte 60 fps. Vidare elimineras screen tearing eftersom bilderna visas sekventiellt allt eftersom de renderas. För att summera vad det löser:

"Essentially this means that with double-buffered VSync, the framerate can only be equal to a discrete set of values equal to Refresh / N where N is some positive integer. That means if you're talking about 60Hz refresh rate, the only framerates you can get are 60, 30, 20, 15, 12, 10, etc etc. You can see the big gap between 60 and 30 there. Any framerate between 60 and 30 your video card would normally put out would get dropped to 30.

Now maybe you can see why people loathe it. Let's go back to the original example. You're playing your favorite game at 75Hz refresh and 100FPS. You turn VSync on, and the game limits you to 75FPS. No problem, right? Fixed the tearing issue, it looks better. You get to an area that's particularly graphically intensive, an area that would drop your FPS down to about 60 without VSync. Now your card cannot do the 75FPS it was doing before, and since VSync is on, it has to do the next highest one on the list, which is 37.5FPS. So now your game which was running at 75FPS just halved it's framerate to 37.5 instantly. Whether or not you find 37.5FPS smooth doesn't change the fact that the framerate just cut in half suddenly, which you would notice. This is what people hate about it."

(Källa: http://hardforum.com/showthread.php?t=928593)

Spelar du bara spel där du limmar 120 fps hela tiden kan det absolut vara en försumbar uppgradering, men det exkluderar ju många, om inte alla, AAA-spel.

Vågar gissa att det är den jag sitter på nu. Fortfarande förträffligt nöjd!

Hehe det var en seriös utläggning. Jag vet precis vad G-sync är men det hjälper väl alltid någon. Jag ser som sagt alltid till att ha 120 alternativt 60 fps. Alla måste inte alltid köra allt på ultra...

Jag kvarstår vid att jag inte vill ha en framerate som rör sig upp och ner oavsett om jag har G-sync eller inte. Men jag säger inte att jag talar för alla. Kul för de som är nöjda även om jag har svårt att motivera prispåslaget pga de anledningar jag gett i tråden.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Varför ska man vänta på freesync? Gissar på att det är amds lösning?

Ja. Det är en teknik som AMD tagit fram som utnyttjar teknik som redan finns i DP standarden. I slutändan ska det bli samma effekt som G-Sync fast utan prestandaförlust och den överdrivna licenskostnaden som G-Sync medför.

Skrivet av JnLoader:

Då är det ingen ide att tveka/vänta, du ska HAA Rog Swift och inget annat, lovar du kommer att älska g-sync för det är verkligen så jääkla galet bra och sen därtill den sjukt överlägsna skärmen!

Tveka inte, köp och se aldrig bakåt

Sen vet vi inte hur bra Freesync blir, som alltid kopierar AMD nVidia och det brukar bli därefter = undermåligt (SKIT)

Även ifall Freesync nu blir lika bra som g-sync spelar mindre roll för denna skärmen är trots allt det allra bästa du kan få nu och all freesync i världen lär ju inte göra skärmen sämre

Haha. Visst är det kul att gilla sina inköp men seriöst? Asus ROG har sina egen beskärda del av problem.. Förutom de tekniska sakerna som att det är en TN Panel (må vara en bra TN panel) och dessa är inte i närheten av en IPS panel när det kommer till svärta och färgåtergivning. Sedan är ROGs forum fulla av folk som har problem med deras paneler och skärmar. Allt för många för en skärm i den prisklassen. Det är inte guds gåva till mänskligheten och om du frågar mig.. Så är den ganska överprisad sett till vad man får med. Att G-sync spär på priset bevisar bara idiotin med både Nvidias affärsplan och Asus priser. Att du sedan påstår att AMD kopierar Nvidia i allt bevisar bara att du inte direkt vet vad du pratar om. Vad har Nvidia varit först med egentligen förutom G-sync?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Satt och läste hela tråden och bara tänkte "Vafan, har ni inte hört nyheten ännu?!"

Adaptive Sync och Nvidia är inget som kommer rimma.

De har nog lagt ner allt för många dollarez för att kunna skippa allt, och gå till en gratisversion.

Sanningen är förstås att de inte kan säga någonting annat i nuläget, oavsett reella framtidsplaner. Det vore att punktera G-Sync-bubblan innan den ens vuxit sig större än 2-3 TN-skärmar.

Nvidia vill låta G-Sync växa och kommer inte förhålla sig till några konkurrerande tekniker förrän de faktiskt finns på marknaden. Tills dess är de störst och bäst och vackrast och framför allt ensamma. Något annat snack kommer inte PR-folket ägna sig åt.

Vi får se om något halvår-år när FreeSync faktiskt är här med alla tekniska detaljer på bordet. Nvidia har ingen god anledning att ta ställning innan dess. Är tekniken allt vad AMD lovat och svurit så får de nog anledning att ta sig en funderare, men det är faktiskt inte etablerat ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Om du kör Vsync och hela tiden har 120fps så kan i alla fall inte jag se några som helt negativa effekter. Stänger du däremot av det så blir det som hej kom och hjälp mig med stötig bild trots hög framerate.

Jag vet att vissa säger att det blir mycket inputlag av Vsync men detta är inte något jag kunnat känna med min setup hur mycket jag än försöker.

Precis i största del är det input lagget som kommer på med Vsync.
Men har du stabilt över 120FPS så ja då lär du inte känna av några större negativa effekter utöver det ovan.

Gsync / Freesnyc skall dock ge ännu bättre flyt genom att få jämnare flöde, hur mycket det nu är vet jag inte. Svårt att se det på video. Men vore intressant hur mycket bättre det är med dessa technologier när Vsync fungerar som det skall.

Dock är det sällan Vsync funkar som det skall så alltid bra att ha nån av dessa skärmar. Lutar själv mot freesync då dessa har möjlighet att stödjas av alla tillverkare och man slipper bli inlåst till nVidia.

Skrivet av Scab:

Där faller min respekt för nVidia ännu mer..... Detta skadar inget mer än oss konsumenter. Utveckla G-sync för all frid försök göra det bättre, men att inte implementera vesa standarden skadar bara deras konsumenter och visar deras girighet och arrogans :/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dddaaannnhhh:

Du känner samma skillnad mellan 120 fps och 30 fps (g-sync arbetar bara ned till 30 fps om jag inte missminner mig) som på en vanlig skärm. Det du slipper är nedåt kvantiserad refresh rate, d.v.s. 57 fps blir 57 fps och inte 30 fps likväl som 88 fps blir 88 fps och inte 60 fps. Vidare elimineras screen tearing eftersom bilderna visas sekventiellt allt eftersom de renderas. För att summera vad det löser:

"Essentially this means that with double-buffered VSync, the framerate can only be equal to a discrete set of values equal to Refresh / N where N is some positive integer. That means if you're talking about 60Hz refresh rate, the only framerates you can get are 60, 30, 20, 15, 12, 10, etc etc. You can see the big gap between 60 and 30 there. Any framerate between 60 and 30 your video card would normally put out would get dropped to 30.

Now maybe you can see why people loathe it. Let's go back to the original example. You're playing your favorite game at 75Hz refresh and 100FPS. You turn VSync on, and the game limits you to 75FPS. No problem, right? Fixed the tearing issue, it looks better. You get to an area that's particularly graphically intensive, an area that would drop your FPS down to about 60 without VSync. Now your card cannot do the 75FPS it was doing before, and since VSync is on, it has to do the next highest one on the list, which is 37.5FPS. So now your game which was running at 75FPS just halved it's framerate to 37.5 instantly. Whether or not you find 37.5FPS smooth doesn't change the fact that the framerate just cut in half suddenly, which you would notice. This is what people hate about it."

(Källa: http://hardforum.com/showthread.php?t=928593)

Spelar du bara spel där du limmar 120 fps hela tiden kan det absolut vara en försumbar uppgradering, men det exkluderar ju många, om inte alla, AAA-spel.
ågar gissa att det är den jag sitter på nu. Fortfarande förträffligt nöjd!

Som du skriver och citerar så slipper man med G-Sync vad du kallar "nedåt kvantiserad refresh rate" alltså tapp från allt över 60 Hz ner till 60 Hz och allt under 60 Hz ner till 30 Hz (förenklat) i jämförelse med V-Sync On. Men eftersom jag testat G-Sync väldigt ingående sedan början av augusti (körde även en "standard" 120 Hz monitor innan dess) så kan jag konstatera att även med V-Sync off eller Adaptive V-Sync On så är skillnaden brutal.

Jag spelar ex. Crysis 3 i 2560x1440 med allt på Very High och MSAA 4X (GeForce Experience rekommenderar SMAA 1X) och ligger på en framarate i snitt på runt 60 fps. Men grejen är att frameraten pendlar mellan 40-85 fps. Kör jag V-Sync On, V-Sync Off eller Adaptive V-Sync On så blir det i princip ospelbart med de inställningarna. Det blir ryckigt, eller tearing eller mouse-lagg, helt klart kass. Slår jag på G-Sync så flyter allt på utan problem, faktiskt en enorm skillnad.

När jag körde en 120 Hz monitor utan G-Sync tidigare så försökte jag alltid maximera för så hög fps det bara gick men nu med en G-Sync monitor kan jag istället för maximal fps faktiskt välja högre grafikinställningar och trots det få bättre flyt i spelen.

Här är min fps i runt en timme av Crysis 3, med G-Sync upplevs detta som en helt jämn framerate:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO