Permalänk
Medlem

Geforce 970 låg fps?

Hej fick mitt nya 970 idag och jag märker ingen direkt skillnad på fps i spel, spelar för det mesta LoL och Wow Ligger på ca 80-100 Fps i Og, Vilket jag även gjorde med mitt gamla 7870. Tänkte ändå att de skulle bli märkvärd skillnad på det iaf, Har en överclockad 4670K på 4000Mhz vilket jag även hade när jag hade mitt 7870, så det kanske inte gör någon större skillnad med en överclokad Cpu? Sen tycker jag även att de är lite halv dålig detail på själva champen på Lol jämfört med va det var innan, Installerat alla drivers och provat söka efter nya men den hittar inga? Någon som har några funderingar?

Visa signatur

Msi Z97 Gaming 5 | Core I5 4670K Haswell Oc 43Mhz | Msi Gtx 970 | Corsair H50 | Corsair Vengence 2x4 Gb 1333Mhz | Corsair CX 750M | Nzxt 440W Silent | Kingston HyperX Fury SSD 120GB | 1TB Seagate |

Permalänk
Medlem

det är processorn som begränsar i wow om du inte har ett väldigt svagt grafikkort. kika på gpu load med exempelvis gpu-z eller msi afterburner så får du se hur mycket ditt 970 flaskas av din 4670k, extra mycket i stora städer på populära servrar, 25m raids och stora battlegrounds.

Permalänk

Testa andra spel + kolla upp hur mycket utav CPU / GPU som används med hjälp utav "MSI Afterburner". Både LoL och WoW är optimerade för att kunna köras på "billigare" datorer... 7870 är faktiskt ett helt okej kort, så skillnaden mellan dessa 2 kort är näst intill omöjlig att märka när man lirar "tunnare" spel som LoL.

Permalänk
Medlem

WoW är ju CPU-heavy. Du borde testa grafikkrävande spel och verkligen se om ditt grafikkort fajlar på en nivå som den inte skall.

Permalänk
Medlem

Som sagt är prestandan i WoW väldigt beroende av din processor. Skillnaden mellan kraftfullare grafikkort kommer att vara hårfin, om inte obefintlig.

Kör lite "benchmarking"-program, såsom 3DMark och Unigine Heaven/Valley, och se om du får den mängd poäng du borde få.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Entusiast

LoL-problemet är förmodligen placebo och WoW är extremt CPU-begränsat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Okej Tack allihopa ska prova lite på andra spel och se hur de funkar, Men nu vet jag de iallafall att just Lol inte är så jättekrävande som jag trodde. Men tack alla för tipsen ska kika på de! Vilket skulle ni säga är de mest grafikkrävande spelet idag? Har la som de mest krävande spel just nu Hitman Absolution

Visa signatur

Msi Z97 Gaming 5 | Core I5 4670K Haswell Oc 43Mhz | Msi Gtx 970 | Corsair H50 | Corsair Vengence 2x4 Gb 1333Mhz | Corsair CX 750M | Nzxt 440W Silent | Kingston HyperX Fury SSD 120GB | 1TB Seagate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dresco:

Okej Tack allihopa ska prova lite på andra spel och se hur de funkar, Men nu vet jag de iallafall att just Lol inte är så jättekrävande som jag trodde. Men tack alla för tipsen ska kika på de! Vilket skulle ni säga är de mest grafikkrävande spelet idag? Har la som de mest krävande spel just nu Hitman Absolution

Testa ett benchmarkprogram istället, för då vet du.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Hur går det med wow? Kör jag med senaste nvidia drivers till mitt gtx 970 så kan min fps variera mellan 5-60 sen laggar det när jag ändrar kamera vinkel.. I garrison utan att det är några andra spelare i närheten.. Drog in den näst nyaste nvidia driver n och nu håller det sig ute i garrison på 50-60 fps och inne i huvudbyggnaden på typ 120.. Man tycker att det alltid borde ligga på 120 med så pass vettigt grafikkort