Microsoft tillkännager Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HeavenOnEarth:

Shit nu verkar det som att jag hamnar lite för långt efter. Sitter fortfarande på Windows 7 jag!

Det är precis den känslan Microsoft vill förmedla skulle jag tro. Så att du uppgraderar

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hjälpsam

Jag tillhör de som numera inte saknar startmenyn, programmen ligger alla i en vy, favoriter i en annan, desktopen i en tredje, inte speciellt krångligt.

Mac har klarat sig utmärkt utan startmeny en massa år och de är kända för att vara lättanvända.
Angående ikonerna för "apparna", kan dessa designas för att vara lite mjukare i utseendeet utan att att bryta standarden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fattar inte folk som grinar över startmenyns storlek. Du kan inte använda resten av skärmen när du har startmenyn upp ändå eftersom den minimrras så fort du försöker. Jag kan förstå om man tycker det är rörigt, men det är konfigurerbart så bara att fixa!

Om det bara handlar om input, Ja. Men för oss som föredrar ett enhetligt gränssnitt och vill se de många fönster vi redan har uppe _medans_ vi öppnar nya, så fungerar ju inte MUI särskillt bra. Sedan är programikonerna rätt rejält utspridda även om man konfigurerar alla tiles att vara små, eller använder app-vyn istället för startskärmen, om man jämför med startmenyns lista, vilket fungerar "icke optimalt" vid mus/tangentbordsnavigering. Så jo, visst, man kan konfigurera det så att det blir "lite mindre rörigt", men det är inte samma sak som "inte röright alls" och oavsett vad så är det fortfarande i helskärm, och det går inte att konfigurera bort.

Men nu fixar ju Microsoft så att alla kan få det ungefär som de vill verkar det som. Det är väl ändå bättre än att vissa skall sitta med något de inte trivs med?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det bara handlar om input, Ja. Men för oss som föredrar ett enhetligt gränssnitt och vill se de många fönster vi redan har uppe _medans_ vi öppnar nya, så fungerar ju inte MUI särskillt bra. Sedan är programikonerna rätt rejält utspridda även om man konfigurerar alla tiles att vara små, eller använder app-vyn istället för startskärmen, om man jämför med startmenyns lista, vilket fungerar "icke optimalt" vid mus/tangentbordsnavigering. Så jo, visst, man kan konfigurera det så att det blir "lite mindre rörigt", men det är inte samma sak som "inte röright alls" och oavsett vad så är det fortfarande i helskärm, och det går inte att konfigurera bort.

Men nu fixar ju Microsoft så att alla kan få det ungefär som de vill verkar det som. Det är väl ändå bättre än att vissa skall sitta med något de inte trivs med?

Men hur långsam är man inte i huvudet om man ska vara så långsam med att starta sitt program att man hinner sitta och slöglo på fönstret bakom. Det finns inget praktiskt med det, start menyn är uppe en sekund som mest om man inte är senila Ingagreta på 130 år.

Och jo, du kan konfigurera ner storleken, du behöver inte köra fullskärm, missat alla bilder? Visst att man inte trivs med det, och man kan ha invändningar på funktion och så vidare. Men att klaga på själva storleken ger jag inte mycket för, det känns som ett svepskäl eller att man är en tjurig gammal gubbe som inte kan accepterar förändring. Det finns massa med bra argument mot nya startmenyn, storleken i sig är inte ett.

Permalänk
Avstängd

Någon som provat previewen?

Måste man ha den där stora metrofierade startmenyn med metrotiles till höger om startmenyn?

Eller kan man köra en mer ren vanlig startmeny som i Windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men hur långsam är man inte i huvudet om man ska vara så långsam med att starta sitt program att man hinner sitta och slöglo på fönstret bakom. Det finns inget praktiskt med det, start menyn är uppe en sekund som mest om man inte är senila Ingagreta på 130 år.

Och jo, du kan konfigurera ner storleken, du behöver inte köra fullskärm, missat alla bilder? Visst att man inte trivs med det, och man kan ha invändningar på funktion och så vidare. Men att klaga på själva storleken ger jag inte mycket för, det känns som ett svepskäl eller att man är en tjurig gammal gubbe som inte kan accepterar förändring. Det finns massa med bra argument mot nya startmenyn, storleken i sig är inte ett.

Nu fattade du nog fel. Jag pratade om MUI så som det såg ut i 8.0/8.1 där man _inte_ kunde ändra storlek på startskärmen, men jag tycker den i Windows 10 verkar bra för där kan man ju det.

Sedan angående att man inte har behov av att se hela skärmen hela tiden, så gissar jag att du aldrig jobbat med drift och övervakning av större system, där det är viktigt att ha stenkoll hela tiden.

Det tillför inget för mig att skärmen döljs bara för att jag ska öppna ett program, men däremot är det trevligt om man fortfarande kan se vad man håller på med samtidigt som man öppnar nya. Otroligt värdefullt och helt avgörande för mig. Och nu kan alla få som de vill och Microsoft har lyssnat på kritiken. Det finns tydligen väldigt många "tjuriga gamla gubbar som är långsamma i huvudet", som Microsoft lyssnat på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

10an är rätt negativt på så sätt att det gått ett rykte om att Windows "Cloud" kommer komma efter 10an. Bara hoppas att ryktet antingen är fel eller att dom ändrar sig....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag borde inte ens bemöda mig att installera preview'en eftersom jag inte saknar något med Win8 +startmeny, men man hoppas ju att någon intressant förändring i systemets kärna kommer fram när folk fått gräva i preview'en en stund. Möjligen är jag en aning nyfiken på hur UAC utvecklats, exempelvis om det skulle kunna gå att stänga av det helt utan att samtidigt bryta app-kompatibiliteten. När man kan köra appar i fönster så öppnas det nya möjligheter till att göra små appar som gör något intressant.

Permalänk
Medlem

jesus vad folk klagar, käns som jag sitter på ett forum med en massa gnällkärringar sitt kvar på Xp ingen som tvingar er att uppgradera, men sluta whina.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu fattade du nog fel. Jag pratade om MUI så som det såg ut i 8.0/8.1 där man _inte_ kunde ändra storlek på startskärmen, men jag tycker den i Windows 10 verkar bra för där kan man ju det.

Jag pratade om Windows 10, folk klagar på startmenyns storlek. Fast det gäller ju 8:an också.

Skrivet av Ozzed:

Sedan angående att man inte har behov av att se hela skärmen hela tiden, så gissar jag att du aldrig jobbat med drift och övervakning av större system, där det är viktigt att ha stenkoll hela tiden.

Så länge man inte är duktigt skelögd så kan man inte fokusera på båda delar av skärmen samtidigt. Den sekund du tittar på startmenyn har du ändå inte fokus på det bakom. Sitter man inte och illglor med fullt fokus så spelar den sekunden inte någon roll. Somsagt känns det som svepskäl istället för de stofilargument som finns att det var bättre förr för att det var förr. Man måste vara riktigt slö ifall man inte kan starta ett program på ett ögonblick. Man måste vara helt senil om man glömmer fokusera på startmenyn under den korta tid man startar det, utan istället glor in i programmen bakom. Och man måste vara näst intill autistisk ifall man ska ha så svårt med förändring att skillnader utan praktisk betydelse ska anses förödande.

Det finns gott om andra saker man kan kritisera med startmenyn. Men att startmenyn tar upp större plats känns inte som ett hållbart förrän något presenterat hur det rent praktiskt går till att man använder programmen bakom samtidigt som man använder startmenyn.

Skrivet av Ozzed:

Det tillför inget för mig att skärmen döljs bara för att jag ska öppna ett program, men däremot är det trevligt om man fortfarande kan se vad man håller på med samtidigt som man öppnar nya. Otroligt värdefullt och helt avgörande för mig. Och nu kan alla få som de vill och Microsoft har lyssnat på kritiken. Det finns tydligen väldigt många "tjuriga gamla gubbar som är långsamma i huvudet", som Microsoft lyssnat på.

Det finns många anledningar till att förbättra startmenyn och anpassa den för flera plattformar, men att det är storleken främst som varit problemet tror jag knappast på. Sedan vad folk gnäller om och vad som rent praktiskt är sämre är inte nödvändigtvis samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag pratade om Windows 10, folk klagar på startmenyns storlek. Fast det gäller ju 8:an också.
Så länge man inte är duktigt skelögd så kan man inte fokusera på båda delar av skärmen samtidigt. Den sekund du tittar på startmenyn har du ändå inte fokus på det bakom. Sitter man inte och illglor med fullt fokus så spelar den sekunden inte någon roll. Somsagt känns det som svepskäl istället för de stofilargument som finns att det var bättre förr för att det var förr. Man måste vara riktigt slö ifall man inte kan starta ett program på ett ögonblick. Man måste vara helt senil om man glömmer fokusera på startmenyn under den korta tid man startar det, utan istället glor in i programmen bakom. Och man måste vara näst intill autistisk ifall man ska ha så svårt med förändring att skillnader utan praktisk betydelse ska anses förödande.

Det finns gott om andra saker man kan kritisera med startmenyn. Men att startmenyn tar upp större plats känns inte som ett hållbart förrän något presenterat hur det rent praktiskt går till att man använder programmen bakom samtidigt som man använder startmenyn.

Det finns många anledningar till att förbättra startmenyn och anpassa den för flera plattformar, men att det är storleken främst som varit problemet tror jag knappast på. Sedan vad folk gnäller om och vad som rent praktiskt är sämre är inte nödvändigtvis samma sak.

"en design är inte perfekt när man får slut på saker man kan lägga till, utan när man får slut på saker man kan ta bort", sa ju någon, och jag tycker det stämmer bra.

Jag är själv både gravt synskadad och skelögd, så jag får väl delvis ge mig där, men jag tror inte att de två är något krav för att se det onödiga i att startmenyn har varit i helskärm, eller att den inneburit ett sådant avsteg från resten av designen. Men som sagt.. De fixar ju till det nu, så det känns lite pseudo att diskutera vad som var eller inte var dåligt

Men Windows 10 tror jag blir bra, där kommer jag kunna reducera startmenyn till att endast ta upp _en_ kolumn, och därmed kommer den ta upp ännu mindre plats, så att jag får ännu bättre överblick över alla de olika fönstren i bakgrunden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"en design är inte perfekt när man får slut på saker man kan lägga till, utan när man får slut på saker man kan ta bort", sa ju någon, och jag tycker det stämmer bra.

Jag är själv både gravt synskadad och skelögd, så jag får väl delvis ge mig där, men jag tror inte att de två är något krav för att se det onödiga i att startmenyn har varit i helskärm, eller att den inneburit ett sådant avsteg från resten av designen. Men som sagt.. De fixar ju till det nu, så det känns lite pseudo att diskutera vad som var eller inte var dåligt

Men Windows 10 tror jag blir bra, där kommer jag kunna reducera startmenyn till att endast ta upp _en_ kolumn, och därmed kommer den ta upp ännu mindre plats, så att jag får ännu bättre överblick över alla de olika fönstren i bakgrunden.

Okej!
Själv sitter man och funderar på vilka bakdörrar som kan finnas. Är väl lite paranoid.
Som jag sagt innan, själv hade jag gärna suttit med ett Windows 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Okej!
Själv sitter man och funderar på vilka bakdörrar som kan finnas. Är väl lite paranoid.
Som jag sagt innan, själv hade jag gärna suttit med ett Windows 2000.

Förhoppningsvis testar väl folk sönder systemet ordentligt.

En paranoja-grej som redan cirkulerar är ju den att Microsoft tänker "övervaka" folk för att se hur de använder systemet för att kunna göra det bättre för folk, men "vad är det som säger att de plockar bort funktionen vid skarp release??"

Själv förstår jag inte riktigt nervositeten kring det. Consumer improvement program har väl funnits sedan XP-tiden?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

jesus vad folk klagar, käns som jag sitter på ett forum med en massa gnällkärringar sitt kvar på Xp ingen som tvingar er att uppgradera, men sluta whina.

Det är ju inte XP folk jämför med utan Windows 7. Det enda jag får om jag uppgraderar till 10:an från 7 är virtuella desktops. Detta är ju en jävligt bra feature men som desktop-användare finns det ju inte mycket mer att se fram emot. De gör en big deal utav startmenyn..startmeny känns väldigt 90-tal. Det enda jag använder min startmeny till är sökfältet där jag söker fram det jag vill köra. Ge mig ett grymt sökfält med massa funktioner istället. Att man 2015 skall behöva klicka sig igenom menyer känns väldigt gammalt.

Permalänk

Folk whinar ju för att de vill köra ett modernt Windows med bra features. När de gör bort sig gång på gång så blir man ju trött. Och varför måste de göra samma misstag med 10:an som med 8:an..man fattar fortfarande inte att det kanske inte är så jättebra med att försöka ha ett OS som skall anpassa sig till ALLA platformar någonsin. Varför inte bara bygga ett nytt windows för mobila enheter med ett helt nytt varumärke? Lycka till att få utvecklare att få saker att funka med alla miljoner varianter.

Många hade nog velat lämna windows om de kunde men som det ser ut idag så är man ju lite låst till Windows för gaming och media. Och med media menar jag t.ex. att man inte kan bitstreama DTS-HD MA från OSX får att det är så nerlåst. Om man orkar så går det att få igång med linux..men orka..Btw Windows 8 har ju inte heller native support för bitstreaming men verkar som att man kan lyckas med det med vissa hack. Win 7 ftw!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Jag pratade om Windows 10, folk klagar på startmenyns storlek. Fast det gäller ju 8:an också.
Så länge man inte är duktigt skelögd så kan man inte fokusera på båda delar av skärmen samtidigt. Den sekund du tittar på startmenyn har du ändå inte fokus på det bakom. Sitter man inte och illglor med fullt fokus så spelar den sekunden inte någon roll. Somsagt känns det som svepskäl istället för de stofilargument som finns att det var bättre förr för att det var förr. Man måste vara riktigt slö ifall man inte kan starta ett program på ett ögonblick. Man måste vara helt senil om man glömmer fokusera på startmenyn under den korta tid man startar det, utan istället glor in i programmen bakom. Och man måste vara näst intill autistisk ifall man ska ha så svårt med förändring att skillnader utan praktisk betydelse ska anses förödande.

Det finns gott om andra saker man kan kritisera med startmenyn. Men att startmenyn tar upp större plats känns inte som ett hållbart förrän något presenterat hur det rent praktiskt går till att man använder programmen bakom samtidigt som man använder startmenyn.

Det finns många anledningar till att förbättra startmenyn och anpassa den för flera plattformar, men att det är storleken främst som varit problemet tror jag knappast på. Sedan vad folk gnäller om och vad som rent praktiskt är sämre är inte nödvändigtvis samma sak.

Att den tar upp mycket plats är ett problem, men problemet är inte att man vill komma åt andra program. Problemet är att sakerna som visas i Win8-startmenyn ligger utspridda över en stor yta, något som är bra om du kontrollerar enheten via touchskärm då ditt största problem där är dålig precision så du vill att det du ska välja är stort. Samma design är dålig för mus då den är väldigt exakt medan det är mindre effektivt att nå hela skärmen snabbt och med bibehållen precision.

Vet inte hur personligt det är, men upplever det fortfarande som långsammare när hela miljön måste byta från desktop till Modern UI. Tvivlar på att det är så stor skillnad i praktiken, men upplevelsen är viktig. OSX har inte någon startmeny, men det behövs inte heller då Spotlight fyller de flesta funktionerna man skulle använda startmenyn till i Windows. Presentationen av Spotlight är väldigt tilltalande, går inte att använda andra program samtidigt men finns ändå ingen anledning att den skulle ta mer plats än vad den tar idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jesus vad folk klagar, käns som jag sitter på ett forum med en massa gnällkärringar sitt kvar på Xp ingen som tvingar er att uppgradera, men sluta whina.

Frågan är vilka förväntningar man borde kunna ha på ett då stort o dominant företag som MS, speciellt med tanke på annalkande hot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Tanken med att skippa aero mm car att spara energi och därmed förbättra batteritiden samt miljön. Windows körs ju på en miljard datorer och drog betydligt mer än osx på macbook

Skickades från m.sweclockers.com

Men om de verkligen ville spara energi så hade de kunnat använda temat "Windows Classic" och inte ens behöva köra Desktop Window Manager. Aero är ju bara valfri lyx

Modern är ett praktexempel på form före funktion.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Okej!
Själv sitter man och funderar på vilka bakdörrar som kan finnas. Är väl lite paranoid.
Som jag sagt innan, själv hade jag gärna suttit med ett Windows 2000.

Åh, nämn inte mitt favorit OS. Jag vill tillbaka till det finaste Windows någonsin utan massa skräp som det är i de senare. Prestandan hade varit enorm med dagens datorer

Skrivet av Aleshi:

Nej. De hade redan börjat spåra ur med XP. Massa "lätthanterlig" yta som ljuger om vad som är under. Hela mappstrukturen är ju påhittad. Att det dessutom är det fulaste OS som gjorts gör inte saken bättre. Knallblå menyrader i bumligt klumpig låtsas 3D med skuggning och highlights? Groteskt är vad det är.

Windows 2000 i 64-bit version med senaste DirectX och stöd från nya drivrutiner så är jag nöjd.

Windows 2000 hade väl bara en startmeny? precis som det ska vara. Jag menar inte som XP och framåt, en för dig och en för gäster. Jag tyckte att det var jobbigt att hålla på att flytta genvägarna från gästkontot till din egen startmeny. De flesta programmen har ju inte funktionen när man installerade dem att man fick välja i vilken startmeny länken skulle ligga i

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Därför har man en gästdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att den tar upp mycket plats är ett problem, men problemet är inte att man vill komma åt andra program. Problemet är att sakerna som visas i Win8-startmenyn ligger utspridda över en stor yta, något som är bra om du kontrollerar enheten via touchskärm då ditt största problem där är dålig precision så du vill att det du ska välja är stort. Samma design är dålig för mus då den är väldigt exakt medan det är mindre effektivt att nå hela skärmen snabbt och med bibehållen precision.

Vet inte hur personligt det är, men upplever det fortfarande som långsammare när hela miljön måste byta från desktop till Modern UI. Tvivlar på att det är så stor skillnad i praktiken, men upplevelsen är viktig. OSX har inte någon startmeny, men det behövs inte heller då Spotlight fyller de flesta funktionerna man skulle använda startmenyn till i Windows. Presentationen av Spotlight är väldigt tilltalande, går inte att använda andra program samtidigt men finns ändå ingen anledning att den skulle ta mer plats än vad den tar idag.

Hade ju inte förväntat mig annat än sakliga argument från dig. Det finns nackdelar med deras helskärmsmeny, jag tycker själv att den är ointuitiv på en del håll. Och utspriddhet är ett minus. Mycket av de vägs upp av att man kan ha mycket mer, har du 10 objekt i din vanliga meny och 10 objekt i den nya så kan du få dem att hamna ungefär lika tätt till vänster. Kan vara problem med överblick också, kan bli lite rörigt. Men att något täcker bakgrunden ser jag inte som ett problem alls.

Skrivet av AMD-FX:

Åh, nämn inte mitt favorit OS. Jag vill tillbaka till det finaste Windows någonsin utan massa skräp som det är i de senare. Prestandan hade varit enorm med dagens datorer

Windows 2000 hade väl bara en startmeny? precis som det ska vara. Jag menar inte som XP och framåt, en för dig och en för gäster. Jag tyckte att det var jobbigt att hålla på att flytta genvägarna från gästkontot till din egen startmeny. De flesta programmen har ju inte funktionen när man installerade dem att man fick välja i vilken startmeny länken skulle ligga i

Kommer faktiskt inte ihåg hur det var med den punkten. I mitt hushåll har man varsin dator ändå så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Frågan är vilka förväntningar man borde kunna ha på ett då stort o dominant företag som MS, speciellt med tanke på annalkande hot.

va? hot? ifrån vart?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

hmm fortfarade inte släppt preview

Sitter redo med en dator att testa på...Nåja kommer väl upp under dagen får man hoppas

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Det finns nackdelar med deras helskärmsmeny, jag tycker själv att den är ointuitiv på en del håll. Och utspriddhet är ett minus. Mycket av de vägs upp av att man kan ha mycket mer, har du 10 objekt i din vanliga meny och 10 objekt i den nya så kan du få dem att hamna ungefär lika tätt till vänster. Kan vara problem med överblick också, kan bli lite rörigt. Men att något täcker bakgrunden ser jag inte som ett problem alls

Jag hade gärna använt det, och försökte länge, men fann att jag inte kunde styra allt. Möjliga storlekar på tiles och hur de kan placeras skiftar beroende på för mig oförståeliga orsaker. Möjligheten att gruppera program förstörs av att man lägger till något och allt förskjuts vilket gör att det man grupperat blir mixat.
Då jag ständigt tvingas lämna läget och gå till filhanteraren,kontrollpanelen,charms,skrivbordet för att utföra saker finns det ingen anledning att gå dit överhuvudtaget. Det blir mest en irritation när man har installerat något som hamnar där och man måste leta upp det vilket alltid tar längre tid än vad det borde. Betraktar Windows det här som en App eller ett program, och varför står de inte i en gemensam bokstavsordning?
Trots att jag blir galen på skiten så finns det ändå något här som kunde bli bra om de bara ändrade om lite.
Jag hoppas att det är vad som kommer ske.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Om det bara handlar om input, Ja. Men för oss som föredrar ett enhetligt gränssnitt och vill se de många fönster vi redan har uppe _medans_ vi öppnar nya, så fungerar ju inte MUI särskillt bra. Sedan är programikonerna rätt rejält utspridda även om man konfigurerar alla tiles att vara små, eller använder app-vyn istället för startskärmen, om man jämför med startmenyns lista, vilket fungerar "icke optimalt" vid mus/tangentbordsnavigering. Så jo, visst, man kan konfigurera det så att det blir "lite mindre rörigt", men det är inte samma sak som "inte röright alls" och oavsett vad så är det fortfarande i helskärm, och det går inte att konfigurera bort.

Dold text

Men nu fixar ju Microsoft så att alla kan få det ungefär som de vill verkar det som. Det är väl ändå bättre än att vissa skall sitta med något de inte trivs med?

Håller med, alla blir vinnare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Det hoppas jag verkligen för just nu är jag inte ett dugg imponerad. Inga nya kioskvältande funktioner presenterades enligt mig, utan det var ju bara lite fixar för w8. Medan jag och förmodligen många andra anser att detta är w8.2, så har Microsoft mage att inte bara gå upp en nivå, utan två, och namnge det w10. Lite ironiskt.

Ja, jag vet att de har fixat så att alla enheter kör samma version, virtuella skrivbord och ctrl+v i CMD (wow, dat engineering). Känns bara så himla gammalt på något sett.

Personligen vill jag inte ha en kioskvältare. Jag vill inte ha något magiskt trams. Utan jag vill ha ett OS som jag kan enkelt anpassa till mina behov, mina önskemål och som jag vill ha det, och jag är beredd på att betala för att få det så.
Det verkar som att Microsoft har gjort precis det jag önskar med Win10. Kanske inte helt klar, men bra bit på vägen.
Kan jag bara anpassa det för mig, så är jag helt nöjd. Det är i slutändan de små sakerna som gör skillnaden i livet.

Skrivet av Batman:

Drämmem om det perfekta os:et kommer inte infrias nu heller. Så snart står Windows 8: hatarna kören i full tongång.
Alla verkar tro att varje företag ska släppa ett exakt perfekt individanpassat os för varje användare.

Och precis det är vad som säljer. Vill du sälja det som nån annan vill ha det så får du sälja det till någon annan. Eller så gör du det så att man kan anpassa det så mycket att man kan göra det individanpassat.

Skrivet av Lifooz:

Det kan jag intyga, efter att jag gick över till 8.1 så sade jag i samma stund. Aldrig mer Windows 7.

Får se om du snart säger: Efter att jag gick över till 10 så sade jag i samma stund. Aldrig mer Windows 8.1.
För mig kommer hoppet bli 7->10, eftersom jag inte ansåg Windows 8 värt att köpa nya Ultimate Retail licenser...
Förhoppningsvis så kommer det bli en annan ton på det nästa år. Jag hoppas kunna testa 10:an så snart jag kan iaf.

Permalänk
Medlem

Det går att signa upp nu för insider på https://insider.windows.com/
Går dock inte att ladda ner än

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag hade gärna använt det, och försökte länge, men fann att jag inte kunde styra allt. Möjliga storlekar på tiles och hur de kan placeras skiftar beroende på för mig oförståeliga orsaker. Möjligheten att gruppera program förstörs av att man lägger till något och allt förskjuts vilket gör att det man grupperat blir mixat.
Då jag ständigt tvingas lämna läget och gå till filhanteraren,kontrollpanelen,charms,skrivbordet för att utföra saker finns det ingen anledning att gå dit överhuvudtaget. Det blir mest en irritation när man har installerat något som hamnar där och man måste leta upp det vilket alltid tar längre tid än vad det borde. Betraktar Windows det här som en App eller ett program, och varför står de inte i en gemensam bokstavsordning?
Trots att jag blir galen på skiten så finns det ändå något här som kunde bli bra om de bara ändrade om lite.
Jag hoppas att det är vad som kommer ske.

Nä, de hade gott kunnat utnyttja möjligheten med det nya gränssnittet till att göra det lite mer konfigurerbart. Jag skulle ljuga om jag sa att jag gillar det. Det är flera saker jag finner mindre kraftfulla, vill minnas att det saknades funktioner i Win8 när det kom till vissa av de saker som lyfts in i startmenyn från aktivitetsfält och kontrollpanel, typ bluetooth. Överlag så är det ganska utspridd funktionalitet och det är inte intuitivt vart man hittar vad. Som du säger klarar man sig inte i det läget utan att hela tiden använda klassiska vägen till windowsfunktionerna.
Finns en del grundläggande idéer som är bra, interaktiva tiles hade ju kunnat vara något, men som det är nu så har det inte varit värt böket riktigt. Kan tänka mig att testa 10:an och om det är bra köpa det, men då är det till att det tillför något praktiskt över Win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och precis det är vad som säljer. Vill du sälja det som nån annan vill ha det så får du sälja det till någon annan. Eller så gör du det så att man kan anpassa det så mycket att man kan göra det individanpassat.

Jag är självklart positiv till om ett företag erbjuder sin produkt att anpassas, som har saknats till viss del i Windows 8. Skillnaden är bara den att jag och och många andra inte vänder ryggen till bara för att det är 3:e parts.
Startskärmens tillkomst och startmenyns tillfälliga bortgång kan (och har) diskuterats oändligt. Dom som ville få ett så likt Windows 7 hade enkelt kunnat fått det, det är det jag syftar på. Man vinner inte särskilt mycket på att sitta och muttra och envist tro att man är fast i det nya när man enkelt kan få det som man vill ha det.
Att folk klagade på startmenyns bortgång har nu gett resultat, vilket så klart är positivt, det har ju dock tagit mer än 2 år totalt, då undrar man hur pass många det är som verkligen har suttit med Modern UI envist och inväntat 10:an? För det blir ju en del tid.
Lösningen för Windows 8:as inkompatibilitet (Modern UI) självklart (som om det behövde poängteras) som vissa har uttryckt det har funnits runt hörnet hela tiden, vissa har bara helt enkelt vägrat inse det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Sötast

Haha MS, går det inte bra?