Permalänk
Avstängd

Några frågor om tryckluft på burk

Jo, nu har jag beställt tryckluft på burk för att blåsa ur datorn, har tidigare blåst själv/tops/dammsugare.

Men ska jag blåsa på grafikkorten när dom är på plats i moderkortet, eller ta ut dom? samma med cpu kylare osv.

Har alltså aldrig använt tryckluft på burk tidigare, så jag tänkte fråga er hur ni gör

Permalänk

Hej,

Jag använde denna guide när jag skulle rengöra första gången.

http://www.pcworld.com/article/2037100/youre-a-dirty-dirty-dusty-pc.html

Hoppas det hjälper dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JSvanberg:

Jo, nu har jag beställt tryckluft på burk för att blåsa ur datorn, har tidigare blåst själv/tops/dammsugare.

Men ska jag blåsa på grafikkorten när dom är på plats i moderkortet, eller ta ut dom? samma med cpu kylare osv.

Har alltså aldrig använt tryckluft på burk tidigare, så jag tänkte fråga er hur ni gör

Jag brukar blåsa med delarna kvar i datorn, men vill man få verkligt rent är det bättre att ta ur dem. När du blåser rent grafikkortet med kortet i datorn så hamnar ju en del av dammet i datorn.

Tänk också på att följa instruktionerna som kommer med. I de flesta fall ska man blåsa stötvis och man måste hålla burken upprätt. Detta gör att vissa delar kan vara svåra att blåsa rent medan de sitter i datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eight0808:

Hej,

Jag använde denna guide när jag skulle rengöra första gången.

http://www.pcworld.com/article/2037100/youre-a-dirty-dirty-dusty-pc.html

Hoppas det hjälper dig.

Skrivet av giplet:

Jag brukar blåsa med delarna kvar i datorn, men vill man få verkligt rent är det bättre att ta ur dem. När du blåser rent grafikkortet med kortet i datorn så hamnar ju en del av dammet i datorn.

Tänk också på att följa instruktionerna som kommer med. I de flesta fall ska man blåsa stötvis och man måste hålla burken upprätt. Detta gör att vissa delar kan vara svåra att blåsa rent medan de sitter i datorn.

tack ska ni ha, nu kan jag blåsa skiten ur min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

tack ska ni ha, nu kan jag blåsa skiten ur min dator

Se till bara så fläktarna inte snurrar upp när du blåser, kan bli förstörda i värsta fall.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brainsplitter:

Se till bara så fläktarna inte snurrar upp när du blåser, kan bli förstörda i värsta fall.

okej, så jag ska hålla i fläkten så den inte snurrar med andra ord, tack!