Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Köpråd inför vattenkylning

Hej.

Har blivit sugen på vattenkylning för att min fläkt på grafikkortet låter enligt mig för mycket.

Har väl hyfsad koll på saker och ting, är väl mest hur många kopplingar samt slang man ska ha.

Min rigg ser ut såhär:
Fractal Design Arc Midi R2 (Ska byta upp mig till ett Phanteks Entoo Primo när priserna går ner lite)
Intel i5 4670k Socket 1150
EVGA Geforce GTX 670 (Byter även ut detta till ett GTX 970 är det tänkt iom att jag kan använda samma block på det kortet)

Vet inte om det behövs ha reda på mer, men det står ju i min signatur isåfall.

De delar som jag kollat på:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7221056/2014-10-02

Så, vad tycks?

Permalänk
Medlem

en 240 radiator är väldigt lite för att kyla cpu+gpu, räkna med två anslutningar per komponent och välj anslutningar efter vilken slangstorlek du vill ha

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

en 240 radiator är väldigt lite för att kyla cpu+gpu, räkna med två anslutningar per komponent och välj anslutningar efter vilken slangstorlek du vill ha

Okej, tack för svar.

Kan det räcka med en 240 till gpu och en 120 till cpu? Eller ska man köra på 2x240?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenSkurhink:

Okej, tack för svar.

Kan det räcka med en 240 till gpu och en 120 till cpu? Eller ska man köra på 2x240?

om du ändå ska köpa ett så stort chassi som enthoo primo så kommer det se konstigt ut om du bara har två små 240 radiatorer, fyll upp så mycket du kan.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Mitt tips är en Alphacool Monsta 480 push/pull i botten av chassit Phantek Enthoo Primo. Behöver du mer kylning har du plats med en Alphacool UT60 push/pull i toppen av chassit också. Alternativt en UT60 i botten av mindre storlek om du vill ha kvar hårddiskburen i fronten.

Visa signatur

Asus X99-Deluxe | Intel 5960X @ 4.2 med vattenkylning | G.Skill DDR4 32GB 3600MHz CL17 | EVGA GTX 980Tí 6GB

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

om du ändå ska köpa ett så stort chassi som enthoo primo så kommer det se konstigt ut om du bara har två små 240 radiatorer, fyll upp så mycket du kan.

Kanske inte borde köpa ett så stort chassi isåfall kan jag tycka. Kanske kan hitta nåt billigare.

Skrivet av Zetup:

Mitt tips är en Alphacool Monsta 480 push/pull i botten av chassit Phantek Enthoo Primo. Behöver du mer kylning har du plats med en Alphacool UT60 push/pull i toppen av chassit också. Alternativt en UT60 i botten av mindre storlek om du vill ha kvar hårddiskburen i fronten.

Min tanke var ju att ha systemet i mitt nuvarande chassi tills vidare. Får se om jag kan hitta nåt annat chassi, eller behåller det jag har

Permalänk
Medlem

En 360mm radiator är väl det minsta man kan använda för att kyla en CPU+GPU. Rekommenderar att du skaffar ett phanteks enthoo luxe, då får du plats med fler radiatorer och så blir det lättare för dig att lyckas få plats med allt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Timelord Sloth:

En 360mm radiator är väl det minsta man kan använda för att kyla en CPU+GPU. Rekommenderar att du skaffar ett phanteks enthoo luxe, då får du plats med fler radiatorer och så blir det lättare för dig att lyckas få plats med allt.

Så en 360mm radiator ska klara av att kyla både CPU+GPU utan några större problem?

Kikade på Enthoo Luxe och måste säga att det var riktigt snyggt, stora frågan är väl om man vill ha ett svart eller vitt nu då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenSkurhink:

Så en 360mm radiator ska klara av att kyla både CPU+GPU utan några större problem?

Kikade på Enthoo Luxe och måste säga att det var riktigt snyggt, stora frågan är väl om man vill ha ett svart eller vitt nu då.

Kör själv med en 360mm för min GPU och CPU så det räcker definitivt, dock rekommenderar att du skaffar en radiator som är 40mm tjock, om du får plats med det. Du kan lägga till ännu en radiator, fast 240mm/120mm, om du vill få ner temperaturerna mer.

Ska nog själv skaffa ett enthoo luxe då de verkligen optimerat chassit för vattenkylning, och så är det jävligt snyggt ;).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Sätt in vad du har plats för i radiatorväg om ljudnivån är viktig, större yta ger lägre fläkthastighet och luftflöde för samma temperatur (till en viss gräns, och något förenklat).

Jag kör själv med en XT45 3x180-radiator i botten på mitt FT2, D5-pump i bayres samt EK-block och compression fittings. Funkar finfint, knäpptyst och inget över 50°C (2600k, HD6970). Ja, det kanske kan vara lite overkill, men å andra sidan behöver jag inte oroa mig för att kapaciteten inte räcker till för framtida SLI/crossfire-lösning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

en 240 radiator är väldigt lite för att kyla cpu+gpu, räkna med två anslutningar per komponent och välj anslutningar efter vilken slangstorlek du vill ha

Skrivet av Zetup:

Mitt tips är en Alphacool Monsta 480 push/pull i botten av chassit Phantek Enthoo Primo. Behöver du mer kylning har du plats med en Alphacool UT60 push/pull i toppen av chassit också. Alternativt en UT60 i botten av mindre storlek om du vill ha kvar hårddiskburen i fronten.

Skrivet av Timelord Sloth:

Kör själv med en 360mm för min GPU och CPU så det räcker definitivt, dock rekommenderar att du skaffar en radiator som är 40mm tjock, om du får plats med det. Du kan lägga till ännu en radiator, fast 240mm/120mm, om du vill få ner temperaturerna mer.

Ska nog själv skaffa ett enthoo luxe då de verkligen optimerat chassit för vattenkylning, och så är det jävligt snyggt ;).

Skrivet av aniron:

Sätt in vad du har plats för i radiatorväg om ljudnivån är viktig, större yta ger lägre fläkthastighet och luftflöde för samma temperatur (till en viss gräns, och något förenklat).

Jag kör själv med en XT45 3x180-radiator i botten på mitt FT2, D5-pump i bayres samt EK-block och compression fittings. Funkar finfint, knäpptyst och inget över 50°C (2600k, HD6970). Ja, det kanske kan vara lite overkill, men å andra sidan behöver jag inte oroa mig för att kapaciteten inte räcker till för framtida SLI/crossfire-lösning.

Jag lånar tråden lite.
Jag ska bygga mitt första vattenkylningssystem. Har slängt ihop detta paketet.

Coolerkit:

Coolingstuff:

Jag vill ha möjlighet och kunna tappa ur systemet på ett lätt sätt, om man skulle få för sig och uppgradera. Vad behöver jag då, en T korsning antar jag??
Fläktar köper jag från inet. Räcker 3meter slang/3 liter vätska?
Vätskan få gärna vara gul. Hur mycket nipplar kommer och behövas till detta? Antar att de är 2st per del? 2xcpu, 2xgpu, 4st för radiatorer, 2st för pump. Borde klara mig på 10st?
Har ett Corsair 750D, ska montera 360mm i taket och 280mm i fronten. Ska mäta innan så jag vet att 360 radiatorn får plats med fläktar i taket. Annars byter jag ut den mot en 45mm tjock 360 rad.
Fy fan vad dyrt de är med vattenkylning. :/

Resten ser ni i sign nedanför.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2