Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus Sabertooth Z87 + G3258 = röd CPU LED? [Problemet är nu löst]

Permalänk
Medlem

Asus Sabertooth Z87 + G3258 = röd CPU LED? [Problemet är nu löst]

Suttit och byggt ihop mina nya delar idag: ett Sabertooth Z87 och en Pentium G3258 tillsammans med lite gamla delar (som jag vet fungerar). Datorn postar inte men fläktarna går igång, och CPU LED lyser konstant rött. Googlat runt i ett par timmar nu och försökt allt möjligt och nu inget inkopplat förutom moderkortet, CPU, 1 sticka RAM och PSU och ingen lycka. Läste att man kan behöva flasha till en nyare bios för att stödja 4:e generationens CPU:er men vet inte om G3258 hör till dom. Kan jag flasha ny bios (kom i september verkar det som) på något vis även om datorn inte postar alls? Ska kunna flasha via USB-minne i bios-USB-porten på baksidan men går det trots ingen post? Suck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O.o

Permalänk
Entusiast

Ja det låter ju helt klart från symptomen som att en BIOS flash behövs och enligt Asus hemsida så har G3258 stötts på Asus Sabertooth Z87 sedan BIOS 2003 som kom den 30 Maj 2014 så BIOS:et är ju relativt nytt.

Grejen är tyvärr den att du inte kan flasha BIOS utan en processor som redan stöds dvs du måste hitta någon med en processor som moderkortet redan stöder helt enkelt.
Om du tror att någon har en sådan processor i din vänkrets så hör med dem först eller varför inte Facebook och sista lösningen vore väl en annons antingen på Swec/Blocket eller liknande för att få låna någons processor för en BIOS flash över en kopp kaffe eller liknande

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Såg på ASUS hemsida att för bios flashback behövs det vara en PSU och usbminnet typ så jag vevade igång en gammal laptop och ska se om det verkligen kan fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem

det är en Intel Pentium G3258 Anniversary Edition - 2 trådar / 3,2GHz / 3,5MB / Socket 1150 (Boxed) (53w) ? då behöver den minst nyaste chipset Z97 eller nyaste bios till ditt Z87 ja och den processorn är upplåst och kan klockas bra mycket upp mot 4,5ghz+ minst på luft har jag sett trådar om hoppas det löser sig för dig snaraste då du kan leka med den

då är det denna du ska ha SABERTOOTH Z87 BIOS 2103 and BIOS updater från hemsidan

för stöd för ditt kort med från Bios" Pentium G3258 (3.2GHz, 2C, L3:3M, GT1, 53W, rev.C0) Bios 2003 "
//mvh Pyton

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det funkade att flasha biosen utan att posta! Yaaay! Snacka om bra funktion, alltså!

Tog bara 9 timmars pulande, nästan-svärande och handskärande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O.o

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wanuvas:

Det funkade att flasha biosen utan att posta! Yaaay! Snacka om bra funktion, alltså!

Tog bara 9 timmars pulande, nästan-svärande och handskärande!

Skickades från m.sweclockers.com

Trevligt! Då lärde man sig något nytt också, har alltid tyckt om Asus och nu gör jag det bara ännu mer
Se nu till att klocka skiten ur den där besten!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈