Måste kabel vara så dyr - 2.5mm???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag kan köpa att den håller längre eftersom guld är ädlare, men silver i sig är fortfarande ganska inert och jag har svårt att se att det skulle oxidera annat än i mer extrema miljöer. Kanske om man stoppar in den i ett guldpläterat uttag...?

Typ silverskedar brukar behöva putsas rena lite då och då. Oxiderar väldigt lätt.

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad och vill veta mer brukar elfa lägga ut en hel del förklaringar på hur saker fungerar.
Annars finns det många här som tycker en massa men kunnandet ligger lite lägre.
Många brukar reagera om man säger dammsuga dator, många tror att den är överkänslig men ingen försöker sig att höra på de som håller på mycket och har viss forskningskunskap.

Permalänk
Skrivet av abki:

Typ silverskedar brukar behöva putsas rena lite då och då. Oxiderar väldigt lätt.

Oxiderar väldigt svårt. Sulfiderar väldigt lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Oxiderar väldigt svårt. Sulfiderar väldigt lätt.

Oxidera är det vanliga benämningen på fenomenet men om man ska vara mer korrekt så ska det visst heta sulfurisera.
Fast ingen av de 2 begreppen (Sulfiderar, sulfurisera) finns med i SAOL så de är inte godkända för svenskan ännu men kan bli.
Än hur man vänder o vrider på det så leds inte strömmen så bra.

( http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akadem... )

Se även:
http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/173/397778.htm...

Permalänk
Medlem

Som alla säger köp inte det dyraste du kan hitta, en högtalarkabel tenderar inte att plocka upp störningar då det är "högnivå i den 0-30-40V växelspänning osv" så för den vanlige dödliga fungerar detta hur bra som helst men tex på lågnivå där är det väldigt viktigt med skärmad kabel osv xlr mm så köp tex 2x2.5mm på kjell funkar hur bra som helst sen om det står tex syrefri ofc koppar ren BULLSHIT

Så köp 1.5-2.5mm så blir det hur bra som helst

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Permalänk
Skrivet av abki:

Oxidera är det vanliga benämningen på fenomenet

Nope. Oxidering förutsätter en kemisk förening med syre. Svavelsulfid innehåller bara silver och svavel: Ag2S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Nope. Oxidering förutsätter en kemisk förening med syre. Svavelsulfid innehåller bara silver och svavel: Ag2S.

Det var inte den tekniska termen som avses utan det begrepp som nomalt används i sammhället.
Sulfidera är det inte så många som vet vad det är och inte så lämpligt att använda om man inte befinner sig bland kemister fast då ska man säga sulfuricera.
Säger man oxidera om silver så vet alla vad det är, även en kemist.
Sulfiderar kan man säga att ordet finns inte om man inte håller på med en beskrivning inom ämnet kemi. Det är så vårt språk är uppbyggt. Vissa ord har viss betydelse inom olika områden och kan även betyda olika saker inom olika områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Nope. Oxidering förutsätter en kemisk förening med syre. Svavelsulfid innehåller bara silver och svavel: Ag2S.

Det där stämmer inte. När något ämnes oxidationstal går upp oxideras det oavsett vad det var som åstadkom denna oxidering.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Måste bara flika in att det finns guldpläterade Toslink-kablar...
DET är placebo...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedish Chef:

Måste bara flika in att det finns guldpläterade Toslink-kablar...
DET är placebo...

Nja, där sitter ju guldet som utsmyckning och inte i kontakten i sig, det finns ju de som tycker att guld är vackert och gillar att det glittrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Det där stämmer inte. När något ämnes oxidationstal går upp oxideras det oavsett vad det var som åstadkom denna oxidering.

Det är ju gravt OT, men det citerade är korrekt kemisk terminologi. Fattar inte hur folk kan uttala sig så tvärsäkert för att sedan ha helt fel.

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet.

Ni skrämde bort TS för fyra sidor sedan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnys:

Det är ju gravt OT, men det citerade är korrekt kemisk terminologi. Fattar inte hur folk kan uttala sig så tvärsäkert för att sedan ha helt fel.

Kan säga detsamma till dig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxidation

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Men... Jag citerade dig och sa att det du skrev är helt korrekt ju! ☺ den du argumenterade mot uttalade sig ju så tvärsäkert och felaktigt, det var det jag reagerade på.
Peace?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnys:

Men... Jag citerade dig och sa att det du skrev är helt korrekt ju! ☺ den du argumenterade mot uttalade sig ju så tvärsäkert och felaktigt, det var det jag reagerade på.
Peace?

Ja, då är vi överens

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd

Pratade med en för några år sen som jobbar med just att bygga högtalare och då menar jag märkeshögtalare av högre klassen..
Enligt honom så vill många ha dyrare kablar just för att det skall följa anläggningens "standard" eller hur man ska förklara det.

Tex.

Har du en anläggning för 500.000 så kanske det inte är så att du vill använda en kabel för 150 kr / metern utan du vill använda en för 1000 kr / metern.

Antar att ni förstår.

Dock så sa han att det är väldigt få i världen som faktiskt kan höra sig till skillnaden.

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Verminator:

Jo men det är precis som när folk köper en bil för mellan en kvarts och en halv miljon för att sedan slänga på t.ex. Nankang eller Kumho-däck.

Eller det var inte alls samma sak... xD Men jag menade att har man råd med någon onödigt dyr anläggning så är det ju lite fel o spara på kablarna.

Det är sunt att lägga pengarna på det som verkligen gör skillnad, elektriskt sett kan man ofta klara sig med kablage som inte kostar särskilt mycket per meter, det kan kanske vara motiverat att betala lite extra tex för att få en mjukare kabel så att man lätt kan böja den och lite för att den ska se snygg ut, men då är man ändå väldigt långt ifrån de priser som Jorma, Transparent, MIT och Nordost och liknande dyrkabeltillverkare tar, man behöver inte hellre köpa dyra kabellyftare och liknande kabeltillbehör för det låter inte bättre för det.

Lägger man pengarna på akustik eller bättre förstärkare så lär man få mycket mer verklig ljudskillnad per krona än att köpa dyrkabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Verminator:

Japp... självklart.

Har funderat på vad som skiljer mellan de andra komponenternas prisklasser? Ibland kan man ju se vissa förstärkare som är näst identiska, men priset skiljer några tusen.

Vissa elektroniska komponenter vet jag ju är svåra att få tag i billigt. Men det finns ju gränser.

Det kan tex vara så att man matchar komponenter, sånt tar tid och det blir dyrare, en del tillverkare köper stora antal och mäter upp varje komponent, det brukar även finnas olika toleransklasser på ickretsar och liknande och priserna kan skilja ganska mycket mellan dem.
Även lådornas priser kan skilja enormt, ska man ha en specialdesignad låda så kan det bli riktigt dyrt, en metalllåda som inte är baserad på bockad plåt kan kosta många tusen bara den. man kan räkna med att elektroniken, nätdelen och lådan står för ungefär 1/3 del var av totalkostnaden på ett slutsteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Japp... självklart.

Har funderat på vad som skiljer mellan de andra komponenternas prisklasser? Ibland kan man ju se vissa förstärkare som är näst identiska, men priset skiljer några tusen.

Vissa elektroniska komponenter vet jag ju är svåra att få tag i billigt. Men det finns ju gränser.

Konstruktionen kostar pengar också.
Testningen kostar pengar också.
Lagerhållning. Distribution. Försäljning. Transport.

Man kan inte veta allt ur en spec på en hårdvara, ex. en receiver kan ha 1400 "glädjewatt" men den orkar ändå inte driva ordentligt och med rent ljud, är känslig för vad man kopplar in, kanske inte är testad med alla varianter av HDMI-källor, har kvarstående buggar som stör användning etc.

På samma sätt som alla skärmar som är "1920x1080", "2ms responstid", "1:10000 kontrastförhållande" m.m. i praktiken ser blaskiga ut, har surrande trafo, bakgrundbelysning som blöder igenom på vissa delar av skärmen och allmänt dassiga färger.

Visst du får bild men kanske inte den bild du tycker är behaglig att titta på i längden.
Så i viss mån får man vad man betalar för, men det varierar ju också från produkt till produkt och tillverkare till tillverkare.

(så, då har jag hött med käppen så det räcker för idag tror jag )

glömde negation
Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Jo men det är precis som när folk köper en bil för mellan en kvarts och en halv miljon för att sedan slänga på t.ex. Nankang eller Kumho-däck.

Eller det var inte alls samma sak... xD Men jag menade att har man råd med någon onödigt dyr anläggning så är det ju lite fel o spara på kablarna.

Bra däck ska man ha, oavsett vad bilen kostar...men du sa ju själv att det inte var samma sak, så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Nope. Oxidering förutsätter en kemisk förening med syre. Svavelsulfid innehåller bara silver och svavel: Ag2S.

Silversulfid menar du

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Jo men det är precis som när folk köper en bil för mellan en kvarts och en halv miljon för att sedan slänga på t.ex. Nankang eller Kumho-däck.

Eller det var inte alls samma sak... xD Men jag menade att har man råd med någon onödigt dyr anläggning så är det ju lite fel o spara på kablarna.

Jo men det är väl i princip samma sak, visst gör det skillnad, om du kör i 200 km/h kanske.. men ska du bara ligga inom lagliga gränser så är det ju knappast så du märker skillnad (dock stämmer ju ej detta helt då det är stor skillnad mellan däck när det blir blött ute) men det är ju lite av samma princip.

Jag har hållt på mycket med billjud, där kan jag säga att man märker av skillnad på kablar, men det är ju för att där har du så otroligt mycket saker som kan störa, men det va inte så att jag satsade på kablar för tiotusentalskronor för det, jag köpte det som fungerade och som inte gav störningar.
Däremot tror jag inte själva ledaren i kabeln gjorde den största skillnaden, utan det va mer avstörningar i kabeln som gjorde den stora skillnaden!

Men i en hemmabio / hifistereo så tror jag det spelar mindre roll om du har en anläggning för pengar som en normal person kan köpa.

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Skrivet av Burks:

Det är närmare bestämt omöjligt att höra vilken kabel som används eftersom att det finns så många olika ute där. varför du nu drog upp det begriper jag inte helt.

Wow, förstod du verkligen inte att han menade att de skulle kunna höra skillnad på dyra och billiga kablar, och inte exakt vilken kabelmodell det är?

Om "killen från jobbet" var den sanna källan till fakta så vore världen bra märklig och fantastisk. Om man dessutom blev en mer legitim informationskälla ju mer pengar man spenderat skulle många diskussioner snabbt vara lösta

Anledningen till att folk ber om källor på påståenden är nog att de inte känner att "killar från jobbet" är så väldigt tillförlitliga som ett test där man faktiskt kan se hur det ligger till. Om "killen från jobbet" har full koll på hur det ligger till lär ju ett proffs inom ämnen också ha märkt det, och utfört ett test på hur stor skillnaden är?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Klart att det är skillnad på kabel och kabel - vanligtvis är det priset...

En god vän till mig, som för övrigt är professor i materialvetenskap, och håller på en hel del med musikinspelning i sin egen studio kör nästan uteslutande på helt vanlig elkabel. Jag frågade honom om ljudkvaliteten när han berättade det, och tydligen så kunde han kanppt mäta någon skillnad på kablarna när han tog dem till jobbet... Ni behöver inte ta mig på orden, men jag bara säger att i många fall så kan det vara värt att prova 25kr/meter elkabel istället för dyr ljudkabel - man får ganska många meter elkabel för samma pris...

Det är klart att det blir inte lika estetiskt snyggt med tjocka elkablar, som med audiokabel... men om man bara bryr sig om priset...

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Jo men det är precis som när folk köper en bil för mellan en kvarts och en halv miljon för att sedan slänga på t.ex. Nankang eller Kumho-däck.

Du kan inte jämföra Nankang med Kumho, och alla Kumho är inte lika,
Kumhos R-däck är många som gladeligen kör på sina bilar på bana, på bilar för definitivt mer än de priser du nämnt. De är inte särskilt billiga som däck heller.
/end OT

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

...
En god vän till mig, som för övrigt är professor i materialvetenskap, och håller på en hel del med musikinspelning i sin egen studio kör nästan uteslutande på helt vanlig elkabel. Jag frågade honom om ljudkvaliteten när han berättade det, och tydligen så kunde han kanppt mäta någon skillnad på kablarna när han tog dem till jobbet...

Mäta?
Hur och vad mätte han?

Jag kan mäta två olika viner och konstatera att de har samma alkoholhalt, inte lär de smaka likadant för de?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

När högtalarkabeln sen är införskaffad, glöm då för guds skull inte att vända dem åt rätt håll!
http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/kablar/riktning/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Återigen jämförelse med bilar och alkohol...
Det finns många sätt mäta motstånd, spänning, frekvensomfång tex.
Förövrigt är nankang ganska hårda däck med dåligt grepp, särskilt om det är fuktigt på vägunderlaget och så slits de mycket fortare, du hittar inga sådana skillnader mellan kablar om det inte är en dåligt tillverkad kabel som du har köpt på bubbel tian eller på ebay på 2kr.

Permalänk
Medlem

Sen har jag aldrig förstått er som kontrar med alkohol, det är en högst personlig preferens, bara för vinet har dyrare ingredienser och längre tillverkningsprocess betyder det inte att andra tycker det är godare än tillexempel blacktower white bubbly för 60spänn.
Jag dricker hellre fulöl än en ale och dyr mörk öl, jag hatar whiskey oavsett hur rökig den är och om den så har varit lagrad i 100år då har jag lättare för att dricka billig whiskey även om jag ogillar det.
Då är det bättre att lägga pengarna på närodlad och näringsrik mat lagad från grunden så man håller sig frisk och stark.

Sen är det inte så att man stoppar något speciellt i kablarna för att de ska låta annorlunda, alla kablar av samma typ har likadan uppbyggnad bara att endel har lite onödigt lulllull runt om men det ändar inte ljudkaraktären, det är inte precis som när du gör vin eller laga mat.
Är det de man är ute efter så ska man byta högtalare eller förstärkare och inte hålla på att byta kablar fram och tillbaka, största förändringarna får du när du byter högtalare och efter det förstärkare.